Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2447532
Faydor is vorige week door de APK geweest ivm mogelijke operatie voor verlamde stembanden. Uit de APK kwam alleen een verhoogde waarde van het UREA namelijk 14,5 mmol/L. Bloed is rond 12:30 geprikt en hij had rond 8:00 een ontbijtje gegeten van 200gram spiervlees. Ik citeer de DA:

Het bloedonderzoek laat zien dat de creat volkomen normaal is maar het ureum wat te hoog. Dit wordt een pre renale nierfunctie stoornis genoemd. Hierbij ligt de oorzaak niet direct in de nieren. In dit geval door een verhoogt aanbod  van eiwitstofwisseling producten als gevolg van het eenzijdige barf dieet. Koolhydraat toevoegingen verhelpen deze afwijking.  Ureum is giftig voor het lichaam > een te hoog ureum is een belasting
Een dergelijke  uitslag wijst overigens wel op een verminderde  nierfuctie. Het is daarom niet ondenkbaar dat ook als het ureum daalt de hond meer blijft drinken (Compensatie mechanisme voor ene verminderde nierfunctie)

Bij de nuchter hond behoren de Ureum waarden normaal te zijn
Het hoogste ureum kan verwacht worden 4-6  uur na de maaltijd

Einde citaat. Ik heb Fortekor mee gekregen als behandeling naast het advies om zijn dieet aan te passen. Nou moet ik opbiechten dat ik al heel, heel lang geen groentenmix meer geef dus daar kan ik in ieder geval weer mee beginnen. Wat raden jullie verder aan? Ik ben geneigd om zijn ureum nog een keer nuchter te laten onderzoeken.............Op 10-6 was de waarde 8,1 zie ik in de testresultaten van toen........ Denk niet dat dat nuchter was maar wel veel langer na het ontbijt.

Edit: opmerking over Fortekor toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Buran en Co op vr 07 dec 2012, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#2447550
Wat een leuterkoek van die da over eenzijdig barfmenu. Die heeft dus werkelijk geen notie waar 'ie het over heeft. Er zit niet te veel eiwit in een goed barfmenu, er zit te weinig eiwit in de gemiddelde brok.
En bij ouwe dieren en mensen gaat de functie van allerlei organen achteruit, los van wat je ze voert. Zo werkt het nou eenmaal met ouder worden, dingen gaan het geleidelijk aan begeven helaas. Bij de een is het het hart, bij de ander de lever, en bij Faydor de nieren. Dan kun je nog wel een tijdje wat lapmiddelen hier en daar maar ouwe dieren en mensen gaan op een gegeven moment ergens aan dood, het is niet anders.

Overigens is om 8.30 eten en dan om 12.30 prikken natuurlijk niet nuchter. Nuchter is als hij iig vanaf de vorige middag niet meer gegeten had.
#2447554
Buran en Co schreef: Het bloedonderzoek laat zien dat de creat volkomen normaal is maar het ureum wat te hoog. Dit wordt een pre renale nierfunctie stoornis genoemd. Hierbij ligt de oorzaak niet direct in de nieren. In dit geval door een verhoogt aanbod  van eiwitstofwisseling producten als gevolg van het eenzijdige barf dieet. Koolhydraat toevoegingen verhelpen deze afwijking.  Ureum is giftig voor het lichaam > een te hoog ureum is een belasting
Een dergelijke  uitslag wijst overigens wel op een verminderde  nierfuctie. Het is daarom niet ondenkbaar dat ook als het ureum daalt de hond meer blijft drinken (Compensatie mechanisme voor ene verminderde nierfunctie)
Ik vind dit trouwens echt complete onzin! Ureum is niet giftig voor het lichaam, ik weet niet waar hij dat vandaan haalt. Ureum is een afbraakprodukt van eiwitten. Een grote brokfabrikant heeft laatst zelfs aangetoond dat oudere honden extra eiwitten nodig hebben, dat eiwitten niet slecht zijn voor de nieren en eiwit beperken juist ongezond is bij honden die geen nierfalen hebben. Nu schrijft deze dierenarts zelf al dat jouw hond geen nierfalen heeft, dus waarom een nierdieet? En waarom fortekor? Dat is een bloeddrukverlager!
En met de opmerking dat een barfdieet eenzijdig is, ben ik het ook niet eens.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op ma 03 sep 2012, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2447566
:)

Heb ik toch al heel wat geleerd van dit forum dat ik de Fortekor nog niet gegeven heb en ook over aanpassingen in dieet eerst hier maar eens post  :biggrin2:  Vroeguh zou ik het gewoon zijn gaan geven, no questions asked. Ach, die slechte ouwe tijd...........  :D

@Mevroi Kruim: eens, daarom had ik de tijden er ook zo bijgezet, omdat de DA zelf aangeeft dat de waardes 4-6 uur na een maaltijd het hoogst zijn en dat was het dus precies. Overigens ben ik het niet geheel eens met het feit dat hij dan maar ergens aan dood moet gaan omdat hij oud is wanneer dat 'ergens' wel goed behandeld kan worden. Faydor is in zijn doen en laten absoluut nog geen oude hond, Connie vertelde laatst dat iemand op de hei weigerde te geloven dat hij 13+ was, ze moest zich vergissen. Dus als ik met een aanpassing in zijn dieet of desnoods een niet te schadelijk pilletje zijn nieren kan ontzien zal ik dat niet nalaten!

En op je laatste opmerking: daarom suggereer ik toch ook een nieuw onderzoek maar dan wel nuchter? Dus..... goed idee??
#2448691
Ik zou knap balen van een DA die zo weinig kennis van zaken heeft :-\. Eenzijdig barf menu....? Koolhydraten verhelpt deze afwijking....? Twee keer fout. Misschien moet ie eens een opfriscursusje doen!

Ik zou zeggen: opnieuw laten prikken als je hond nuchter is. Als de nierwaardes niet goed zijn, kun je in de barfplaatsbieb in het nierdieet topic lezen wat je kunt/moet doen bij welke waardes.
#2448726
Buran en Co schreef: :)

Heb ik toch al heel wat geleerd van dit forum dat ik de Fortekor nog niet gegeven heb en ook over aanpassingen in dieet eerst hier maar eens post  :biggrin2:  Vroeguh zou ik het gewoon zijn gaan geven, no questions asked. Ach, die slechte ouwe tijd...........  :D

@Mevroi Kruim: eens, daarom had ik de tijden er ook zo bijgezet, omdat de DA zelf aangeeft dat de waardes 4-6 uur na een maaltijd het hoogst zijn en dat was het dus precies. Overigens ben ik het niet geheel eens met het feit dat hij dan maar ergens aan dood moet gaan omdat hij oud is wanneer dat 'ergens' wel goed behandeld kan worden. Faydor is in zijn doen en laten absoluut nog geen oude hond, Connie vertelde laatst dat iemand op de hei weigerde te geloven dat hij 13+ was, ze moest zich vergissen. Dus als ik met een aanpassing in zijn dieet of desnoods een niet te schadelijk pilletje zijn nieren kan ontzien zal ik dat niet nalaten!

En op je laatste opmerking: daarom suggereer ik toch ook een nieuw onderzoek maar dan wel nuchter? Dus..... goed idee??
Ik zeg ook niet dat hij nu dood moet aan nierfalen. Maar nierfalen, ALS het dat al is, is wel onomkeerbaar. Dan kun je dus nog met wat middeltjes en een aangepast dieet het proces vertragen maar stoppen doet het niet en uiteindelijk is het wel dodelijk. Ik heb hier bij de katten gezien dat ze het heel lang prima doen met een verminderende nierfunctie en dan ineens een drempel over gaan en dan is het ook snel gebeurd.
En ja, iedereen gaat uiteindelijk ergens aan dood, ook dat is helaas onweerlegbaar.

Maar goed, het is dus nog helemaal niet duidelijk dat er überhaupt sprake is van nierfalen dus dat is allemaal iig voorlopig nog helemaal niet aan de orde.
Een nieuw en dan ordentelijk onderzoek zonder geneuzel over barfdiëten lijkt mij een prima plan.
#2449137
Maar hoe onomkeerbaar dingen zijn weet je soms niet. Tenminste, dat denk ik. Linga heeft maandenlang een veel te hoge Urea en Crea gehad en deze zijn weer teruggekeerd naar normale waardes. Denk dat veel valt en staat bij de oorzaak van problemen. En daar is niet teveel naar gekeken in dit geval.
#2449234
Lizzy schreef: Maar hoe onomkeerbaar dingen zijn weet je soms niet. Tenminste, dat denk ik. Linga heeft maandenlang een veel te hoge Urea en Crea gehad en deze zijn weer teruggekeerd naar normale waardes. Denk dat veel valt en staat bij de oorzaak van problemen. En daar is niet teveel naar gekeken in dit geval.
Klopt, als het geen nierfalen is, en dat kan natuurlijk best, dan ligt het allemaal weer anders.
Het zou natuurlijk met dit soort waardes ook gewoon vals alarm kunnen wezen, daar zou ik iig als eerste aan denken.
#2449337
Lizzy schreef: Ik zou knap balen van een DA die zo weinig kennis van zaken heeft :-\. Eenzijdig barf menu....? Koolhydraten verhelpt deze afwijking....? Twee keer fout. Misschien moet ie eens een opfriscursusje doen!

Ik zou zeggen: opnieuw laten prikken als je hond nuchter is. Als de nierwaardes niet goed zijn, kun je in de barfplaatsbieb in het nierdieet topic lezen wat je kunt/moet doen bij welke waardes.
Nou ja, volgens mij heeft het merendeel van de DA's nog steeds bitter weinig verstand van Barf, daarom ben ik zo blij met dit forum en wat ik hier geleerd heb. In plaats van klakkeloos de aanwijzingen volgen ga ik nu eerst uitzoeken of de aangegeven weg wel de juiste is. Ik ben naar deze DA gegaan omdat hij veel verstand heeft van stambandverlamming en voor diagnose. Diagnose is 1 verlamde stemband, gekozen weg niet opereren. Helemaal mee eens. Daarnaast bleek uit niet nuchter bloed een verhoogde ureum waarde en daar heeft hij ook een advies over gegeven. En dat neem ik niet zo maar aan maar vraag een second opinion, hier en bij mijn vaste DA die wel voorstander is van Barf. Ik vermoed dat het een keer opnieuw nuchter prikken en urine onderzoek wordt en ik vermoed dat daar geen nierfalen uitkomt, eerlijk gezegd.

En ik snap nu beter wat je bedoeld Olga, maar wanneer Faydor met lapmiddelen als een pilletje en een aanpassing in zijn menu nog wat langer meekan MET behoud van kwaliteit van leven dan zal ik dat zeker doen.

Wordt vervolgt  :)
#2450606
Nynke schreef: Ik heb geen adviezen voor je, maar als ik binnenkort eens een hele berg groentenmix voor je moet maken moet je het maar zeggen  :-* :-* :-*
:-* :-* :-* :-* :-* :-*

Volgens mijn DA moet je de groente koken om de structuur voldoende kapot te krijgen............  :-\  En maakt nuchter of niet nuchter prikken niet genoeg verschil om de te hoge waarde te verklaren, dus hij vond het advies van kh toevoegen niet verkeerd (maar mocht ook groente zijn, niet per se granen), alternatief was om 3 a 4 keer per dag te gaan voeren ipv 2x. En na onze vakantie laat ik het bloed en de urine weer een keer onderzoeken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door