Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2447471
pearlsofpassion schreef: Ik begrijp je hele verhaal, ik wil er gewoon nog even op wijzen dat de resultaten van na 3 maanden prikken sterk beïnvloed kunnen zijn door de metacam. DUs als na 3 maanden prikken als bedoeling heeft om na te gaan of het dieet of medicijnen aanslaan, gaat het volgens mij geen zin hebben.
Het prikken na 3 maanden is alleen ter controle van de nieren, dus om te kijken of ze achteruit zijn gegaan of gelijk zijn gebleven.. je hebt dan dus kans dat het idd door de metacam wat slechter kan worden..
  Ik weet niet of op kortere termijn al iets gezien zou moeten worden, maar ik zou ofwel vlak na de kuur testen, ofwel een hele tijd na de kuur (nog minstens 3 maanden erna).  En dan kan je inderdaad hopen dat de kuur niet zo'n effect heeft en dat effect snel terug verdwijnt, zodat er wel een betrouwbare meting gedaan kan worden maanden later.
Ik denk dat ik dan idd 4 maanden erna weer ga laten prikken, tenzij ik natuurlijk eerder merk dat er iets niet goed gaat.. het is wel lastig, al die problemen bij elkaar.. je wilt ze niet met pijn laten lopen, maar je wil ook niet die nieren slechter maken.. het is sowieso kiezen uit 2 kwaden.. ik merk echter wel na een paar dagen metacam geven dat ze minder last heeft van dr pootje, dus het doet iig wel iets.. en dat is toch ook wel wat waard hoor, als ze weer normaal kan lopen en misschien zelfs weer kan spelen.. ikzelf heb dan bijv liever dat ze nog een paar hele goeie maanden heeft met de metacam, als dat ik het niet doe en ze leeft nog lang maar dan constant met pijn.. het gaat om de kwaliteit van leven, niet om de kwantiteit in mijn ogen...

Enkel het vocht van de barf zou ik niet voldoende vinden.  Dat is wat ze normaal aan vocht nodig hebben, niet meer dan dat. Als je gemalen barf geeft, kan je er wat extra vocht overheen doen. En ZEKER altijd het dooivocht mee voeren.  En kan je verder niet bouillon trekken (zonder zout) en dat verdunt aanbieden? Wat extra vet (wat je vaak hebt bij bouillon) kan geen kwaad voor nierkatten.  Ik weet niet zeker of de rest kwaad, kan misschien dat iemand anders daar wat meer info over kan geven. 
Ik geef sowieso altijd het barf dooivocht erbij, en ik geef van die rollen van Tinlo en daar komt altijd enorm veel vocht uit.. ben zelfs over gestapt op andere kattenbakkorrels omdat me oude korrels de grote plassen niet meer aan kon.. ik heb nu een korrel die klompvormig is, zodat ik de klonten plas er zo uit kan scheppen.. verder gooi ik meestal zelf nog wat extra water over de barf heen.. ze spoelt dus echt wel heel goed door, gelukkig.. ik durf haar verder niet zoveel gekke dingen te geven, want het gaat nu goed en ik wil die balans niet nog verder verstoren door dingen te gaan geven die ze normaal niet krijgt.. maar neem maar van mij aan dat ze absoluut genoeg vocht binnen krijgt  ;)
Maar of de effecten van metacam wel meevallen...  Metacam mag niet (in de normale dosis) gegeven worden aan nierpatiënten, dat wordt door de fabricant gezegt.  En bij eenmalig gebruik wordt geen nierfalen waargenomen, enkel bij veelvuldig gebruik.  Maar nierfalen zie je maar na veel schade, dus mij maak je gewoon niet wijs dat dat eenmalig gebruik ook geen schade aanricht.  Zo komt het medicijn echter wel door de keuring (omdat er niets waargenomen wordt) en het is inderdaad een feit dat elke pijnstilling nadelen heeft. 
Ik vind echter dat bij een nierpatiënt die extra belasting van de nieren veel erger is dan de bijwerkingen van andere pijnstillers.  Bij andere katten kan ik daaraan twijfelen, bij nierpatiënten niet. En kat kan niet leven zonder nieren, dus ik zie niet in hoe een andere bijwerking erger kan zijn als de nieren al aan het einde van hun krachten zijn.
Maar jij hebt inderdaad een onstekingsremmer nodig, niet enkel een pijnstiller, en dan heb je misschien geen andere opties.  Dan moet het maar... Maar om nu te zeggen dat het allemaal geen kwaad kan, dat vind ik wat ver gaan.  Het spijt me dat ik je zorgen bezorg, maar ik kan toch niet gewooon ja-knikken en dit voor mezelf houden? Das toch ook niet eerlijke tegenover jou?
Ik snap dat je het goed bedoelt hoor, en vind het alleen maar goed en fijn dat je je bedenkingen deelt.. ik heb echter geen keuze verder.. die metacam is de enige pijnstiller en ontstekingsremmer in 1 voor katten, vertelde de da me.. en zoals ik hierboven al zei; ik heb dan toch liever dat ze korter leeft zonder pijn en met lol in het leven, als dat ze langer leeft maar constant vergaat van de pijn.. als ik voor mezelf zo'n keuze zou moeten maken, zou ik ook kiezen voor korter leven zonder pijn.. en een kat heeft verder toch geen besef van hoe lang ze nog zou willen leven, die kijken alleen naar het leven van nu, van deze minuut en hoe ze zich nu voelen.. dus ik denk dat ik haar een plezier doe om dat leven van nu zo prettig mogelijk te maken voor haar.. gelukkig werkt de pijnstiller wel goed, en zie ik al resultaat.. ik hoop echter wel dat ze na dit kuurtje het niet meer nodig zal hebben, want als het blijvend gegeven moet worden, ben ik idd bang dat die nieren het op den duur niet meer aan kunnen.. maar dan nog steeds geldt dat ze gewoon een leven zonder pijn moet hebben, ookal betekent dat dat het leven dan wat korter gaat duren..
Ik wil je niet vertellen wat je moet doen, en er zijn inderdaad katten die geen last krijgen van de metacam.  Dus ik hoop dat jouw kat er eentje van is, en dat haar waarden verbetert zijn wanneer je de volgende keer bloed laat trekken. Wat je ook beslist te doen.
Ik hoop het ook! Op zich is Tess altijd al een wonderkatje geweest, en heeft ze al zoveel dingen overleefd die al dodelijk hadden kunnen zijn.. dat houdt ooit een keer op natuurlijk, maar ik hoop dat ze deze kuur goed doorstaat en dat ze er binnenkort weer mee kan stoppen zodat haar nieren weer rust krijgen.. of haar nieren nog zullen verbeteren, weet ik niet.. het blijft een oud meissie natuurlijk..

Bedankt voor je berichtje!  :)
#2447473
Limpy schreef: Ik denk dat als je naast het bandit-nierdieet ook gewone kvv geeft en dan grote grazers als rund en lam vermijdt je ook al een end komt...
(heb je nog kip, eend, konijn, zalm, makreel zo even uit mn blote hoofd, evt ook all animal kwartel en parelhoen erbij)
Ja, dit snap ik dan niet helemaal, dat ik grote grazers als rund moet vermijden.. want in dat bandit nierdieet zit.. juist ja, rundvlees..?
Ze krijgt van de Tinlo rollen verder de volgende smaken: kip, konijn, eend, natuurlijk (met rundvlees ook) en makreel.. de makreel krijgt ze elke maaltijd (voor de omega3) door de andere smaak heen.. de bedoeling is dat ik straks ga afwisselen tussen de bandit en de tinlo.. bijv 2 dagen bandit (want 1 zo'n bakje is toch teveel om in 1 keer te geven), en dan even een dag een andere smaak van tinlo, daarna weer 2 dagen bandit, enz enz.. en dan maar hopen dat het goed komt!
#2447508
Cindy77 schreef: Het prikken na 3 maanden is alleen ter controle van de nieren, dus om te kijken of ze achteruit zijn gegaan of gelijk zijn gebleven.. je hebt dan dus kans dat het idd door de metacam wat slechter kan worden..
Ik denk dat ik dan idd 4 maanden erna weer ga laten prikken, tenzij ik natuurlijk eerder merk dat er iets niet goed gaat.. het is wel lastig, al die problemen bij elkaar.. je wilt ze niet met pijn laten lopen, maar je wil ook niet die nieren slechter maken.. het is sowieso kiezen uit 2 kwaden.. ik merk echter wel na een paar dagen metacam geven dat ze minder last heeft van dr pootje, dus het doet iig wel iets.. en dat is toch ook wel wat waard hoor, als ze weer normaal kan lopen en misschien zelfs weer kan spelen.. ikzelf heb dan bijv liever dat ze nog een paar hele goeie maanden heeft met de metacam, als dat ik het niet doe en ze leeft nog lang maar dan constant met pijn.. het gaat om de kwaliteit van leven, niet om de kwantiteit in mijn ogen...
Ik geef sowieso altijd het barf dooivocht erbij, en ik geef van die rollen van Tinlo en daar komt altijd enorm veel vocht uit.. ben zelfs over gestapt op andere kattenbakkorrels omdat me oude korrels de grote plassen niet meer aan kon.. ik heb nu een korrel die klompvormig is, zodat ik de klonten plas er zo uit kan scheppen.. verder gooi ik meestal zelf nog wat extra water over de barf heen.. ze spoelt dus echt wel heel goed door, gelukkig.. ik durf haar verder niet zoveel gekke dingen te geven, want het gaat nu goed en ik wil die balans niet nog verder verstoren door dingen te gaan geven die ze normaal niet krijgt.. maar neem maar van mij aan dat ze absoluut genoeg vocht binnen krijgt  ;)
Ik snap dat je het goed bedoelt hoor, en vind het alleen maar goed en fijn dat je je bedenkingen deelt.. ik heb echter geen keuze verder.. die metacam is de enige pijnstiller en ontstekingsremmer in 1 voor katten, vertelde de da me.. en zoals ik hierboven al zei; ik heb dan toch liever dat ze korter leeft zonder pijn en met lol in het leven, als dat ze langer leeft maar constant vergaat van de pijn.. als ik voor mezelf zo'n keuze zou moeten maken, zou ik ook kiezen voor korter leven zonder pijn.. en een kat heeft verder toch geen besef van hoe lang ze nog zou willen leven, die kijken alleen naar het leven van nu, van deze minuut en hoe ze zich nu voelen.. dus ik denk dat ik haar een plezier doe om dat leven van nu zo prettig mogelijk te maken voor haar.. gelukkig werkt de pijnstiller wel goed, en zie ik al resultaat.. ik hoop echter wel dat ze na dit kuurtje het niet meer nodig zal hebben, want als het blijvend gegeven moet worden, ben ik idd bang dat die nieren het op den duur niet meer aan kunnen.. maar dan nog steeds geldt dat ze gewoon een leven zonder pijn moet hebben, ookal betekent dat dat het leven dan wat korter gaat duren..

Ik hoop het ook! Op zich is Tess altijd al een wonderkatje geweest, en heeft ze al zoveel dingen overleefd die al dodelijk hadden kunnen zijn.. dat houdt ooit een keer op natuurlijk, maar ik hoop dat ze deze kuur goed doorstaat en dat ze er binnenkort weer mee kan stoppen zodat haar nieren weer rust krijgen.. of haar nieren nog zullen verbeteren, weet ik niet.. het blijft een oud meissie natuurlijk..

Bedankt voor je berichtje!  :)
Ja, ik begrijp het.
Het is inderdaad kiezen uit twee kwaden en ik begrijp je keuze.  Het is gewoon goed dat je de risico's kent.

Ik duim mee voor Tess!
Cindy77 schreef: Ja, dit snap ik dan niet helemaal, dat ik grote grazers als rund moet vermijden.. want in dat bandit nierdieet zit.. juist ja, rundvlees..?
Ze krijgt van de Tinlo rollen verder de volgende smaken: kip, konijn, eend, natuurlijk (met rundvlees ook) en makreel.. de makreel krijgt ze elke maaltijd (voor de omega3) door de andere smaak heen.. de bedoeling is dat ik straks ga afwisselen tussen de bandit en de tinlo.. bijv 2 dagen bandit (want 1 zo'n bakje is toch teveel om in 1 keer te geven), en dan even een dag een andere smaak van tinlo, daarna weer 2 dagen bandit, enz enz.. en dan maar hopen dat het goed komt!
Ik denk dat je het zo wel goed doet.  Alleen zou ik nog aan een zalm proberen geraken en de makreel een deel door zalm vervangen.  In een nierdieet mag veel vis zitten (of extra visolie) voor de omega 3, maar je moet ook rekening houden met de thiaminase in makreel.  In zalm zit die niet (das de enige waarvan ik het zeker weet, maar je kan het ook opzoeken waarin nog niet) en daarmee kan je dus omega 3 bijvoeren zonder thiaminase.  Vis als makreel, met thiaminase, zou je idealiter maximaal 1 dagmaaltijd per week mogen voeren.  Zalm mag je dus meer voeren.
#2447956
Cindy77 schreef: Ja, dit snap ik dan niet helemaal, dat ik grote grazers als rund moet vermijden.. want in dat bandit nierdieet zit.. juist ja, rundvlees..?
Ze krijgt van de Tinlo rollen verder de volgende smaken: kip, konijn, eend, natuurlijk (met rundvlees ook) en makreel.. de makreel krijgt ze elke maaltijd (voor de omega3) door de andere smaak heen.. de bedoeling is dat ik straks ga afwisselen tussen de bandit en de tinlo.. bijv 2 dagen bandit (want 1 zo'n bakje is toch teveel om in 1 keer te geven), en dan even een dag een andere smaak van tinlo, daarna weer 2 dagen bandit, enz enz.. en dan maar hopen dat het goed komt!
Het gaat er bij nierpatienten om het fosfor wat te beperken, en dat zit dan weer meer in het BOT van grote grazers....
#2448416
pearlsofpassion schreef: Ja, ik begrijp het.
Het is inderdaad kiezen uit twee kwaden en ik begrijp je keuze.  Het is gewoon goed dat je de risico's kent.

Ik duim mee voor Tess!
Dank je voor je begrip en het meeduimen!  :)
Ik denk dat je het zo wel goed doet.  Alleen zou ik nog aan een zalm proberen geraken en de makreel een deel door zalm vervangen.  In een nierdieet mag veel vis zitten (of extra visolie) voor de omega 3, maar je moet ook rekening houden met de thiaminase in makreel.  In zalm zit die niet (das de enige waarvan ik het zeker weet, maar je kan het ook opzoeken waarin nog niet) en daarmee kan je dus omega 3 bijvoeren zonder thiaminase.  Vis als makreel, met thiaminase, zou je idealiter maximaal 1 dagmaaltijd per week mogen voeren.  Zalm mag je dus meer voeren.
Ik zou graag zalm voeren, maar geen idee hoe ik daaraan kan komen want die tinlo rollen die ik altijd geef heeft geen zalmvariant..? Heb je evt een tip voor me waar ik kvv met zalm zou kunnen krijgen? Ik heb het namelijk nog nooit ergens gezien, ook niet op internet voor zover ik me kan herinneren..
Maar beter voer ik dus niet elke dag die makreel door haar voer? Op zich ben ik het zo gaan doen omdat ze sommige smaken van de tinlo niet zo heel lekker vind, en als ik er makreel doorheen doe, eet ze het wel.. maar als ik er zalm doorheen kan doen zou dat natuurlijk nog beter zijn! Ze is gek op vis.. moet ik dus alleen even weten hoe ik daaraan kan komen  ;) ga zo ook wel ff googlen maar tips zijn altijd welkom!
#2448464
Haaksbarf heeft volgens mij zalm.
Er zijn vast nog merken.
Heb je hier al eens gekeken? Daar kan je ook selecteren op diersoorten:  www.voerwijzer.com

Of je elke dag makreel door haar voer mag doen, weet ik niet, hangt er vanaf hoeveel je erdoor doet. Het kan geen kwaad dat het dagelijks is, het gaat hem om de hoeveelheid. Je zou per week niet veel meer makreel mogen geven als wat je haar op een dag in het totaal voert.  Das 14% dus per dag dus, en das niet zo heel veel...  Er wordt zelfs gezegd dat maar 10% ideaal zou zijn.  Maar zalm mag dus iets meer, en bij een nierpatiënt is meer vette vis ook nodig.

Kiezebrink heeft ook zalmmix, maar dan ben je nooit helemaal zeker hoeveel bot er wel in zit, dus das minder ideaal...  :-\


Edit: ook Alaska heeft zalm. Das een hondenversie, maar er staat dat er enkel zalm in zit, dus dan zou dat eigenlijk weinig tot niet mogen uitmaken.

En verder iets minder goede merken: Naturis en Degomeat.  En dat zijn ook hondenmerken maar compleet gemaakt door premix, en dus iets minder. Kan geen kwaad voor een kat, maar voor een nierkat weet ik dat niet zeker.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 04 sep 2012, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2449986
pearlsofpassion schreef: Haaksbarf heeft volgens mij zalm.
Er zijn vast nog merken.
Heb je hier al eens gekeken? Daar kan je ook selecteren op diersoorten:  http://www.voerwijzer.com
Haaksbarf heb ik mee in me handen gestaan hier in de dierenwinkel, maar ik dacht eigenlijk dat het voor honden was.. geloof echter dat dat niet uitmaakt, omdat het echt puur zalm is wat erin zit?
Die site zal ik ook eens een kijkje nemen vanavond, bedankt!
Of je elke dag makreel door haar voer mag doen, weet ik niet, hangt er vanaf hoeveel je erdoor doet. Het kan geen kwaad dat het dagelijks is, het gaat hem om de hoeveelheid. Je zou per week niet veel meer makreel mogen geven als wat je haar op een dag in het totaal voert.  Das 14% dus per dag dus, en das niet zo heel veel...  Er wordt zelfs gezegd dat maar 10% ideaal zou zijn.  Maar zalm mag dus iets meer, en bij een nierpatiënt is meer vette vis ook nodig.
Ik doe de Tinlo makreel rollen altijd doorsnijden in 3 stukjes, en van zo'n stukje gaf ik dan elke dag de helft.. dus dat was al weinig maar nu ik dit weet geef ik nog ietsje minder. Ik blijf wel een beetje geven omdat ze dan de smaken die ze niet zo graag lust wel blijft eten, maar evt zou ik dat dan ook af kunnen wisselen met zalm om erdoor te doen.. Tess is gek op vis, dus dat komt wel goed...
Het liefste zou ik nog steeds die Bandit nierdieet gaan geven maar na even speuren blijkt dat nogal lastig te zijn.. hier in de winkel kunnen ze het niet bestellen (al moet ik nog een paar winkels proberen maar bij me vaste winkel kan het iig niet), en bij 1 site kost verzenden 13,95.. alleen die prijs voor het verzenden al, dat is mij echt te duur.. er is nog een andere site die het ook verzend (en die heet toevallig Gizzmoos, zoals me overleden katje ook heette) maar ik ben bang dat het te lang onderweg zal zijn en dus misschien niet goed meer is als het hier aan komt...
Kiezebrink heeft ook zalmmix, maar dan ben je nooit helemaal zeker hoeveel bot er wel in zit, dus das minder ideaal...  :-\
Oke, dan doen we die dus niet  :biggrin2:

Edit: ook Alaska heeft zalm. Das een hondenversie, maar er staat dat er enkel zalm in zit, dus dan zou dat eigenlijk weinig tot niet mogen uitmaken.
Is bij de haaksbarf precies hetzelfde, dus volgens mij maakt dat niet echt uit verder dan..
En verder iets minder goede merken: Naturis en Degomeat.  En dat zijn ook hondenmerken maar compleet gemaakt door premix, en dus iets minder. Kan geen kwaad voor een kat, maar voor een nierkat weet ik dat niet zeker.
Hmm, die ga ik dan liever niet proberen.. volgens mij kan ik die hier toch niet krijgen ook..
Heel erg bedankt voor het meedenken!  :)

Weet er iemand tot slot nog een goed natuurlijk produkt voor de gewrichten? Ik kreeg nu fortiflex mee, maar daar zitten suikers in dus die wil ik niet geven.. ik zou graag iets vinden wat erop lijkt, maar dan zonder suikers of koolhydraten... iemand enig idee?
#2449987
Limpy schreef: Haaksbarf heeft idd zalm.
Kiezebrink zalmmix bestaat uit 100% zalmlijven met 35% graat/bot, das ook zo´n beetje de enige zalm die er hier in gaat en heb nooit problemen gehad had met poepen (doe er zelfs nog wat gemalen bot bij)
Tess mag geloof ik dus niet zoveel bot, dus ik denk dat ik dan voor de haaksbarf ga.. dat is wel een grote rol omdat het voor honden is, maar er zit dacht ik puur zalm in dus op zich kan dat denk ik geen kwaad.. en die rol snij ik dan gewoon in kleine stukjes...
#2450776
Ik zal nog eens kijken in de winkel op het etiket van de haaksbarf die ze daar hebben liggen, om te zien wat er allemaal in zit.. als het alleen zalm is, ga ik het gewoon meenemen en eens proberen  ;) graten zullen er wel in zitten maar neem aan dat zulke kleine 'botjes' niet echt slecht zijn verder..

Ik heb vandaag ook contact gehad met de pro vers dierenarts in Amsterdam. Die zou me dinsdag of woensdag terugbellen, maar zijn ze schijnbaar vergeten en dus heb ik vandaag zelf gebeld en werd ik iets later weer terug gebeld door de arts. Erg aardige man, die me geduldig te woord stond al verdient ie verder geen cent aan me omdat ie te ver weg zit. Maar hij kon me vertellen dat ik op zich gewoon heel goed bezig ben met de Tinlo barfmenu rollen, en dat die eigenlijk ook gewoon goed zijn voor nierpatienten. Oke, Bandit dieetvoer kon ook en was nog net ietsje beter maar aangezien ik vandaag rond heb gebeld in de regio en dat nergens te krijgen is, kan ik gewoon op de tinlo blijven zitten. We hebben het gehad over die kreatinine, en volgens hem gebeurd het lang niet altijd dat die waarde stijgt met het geven van vers voer, maar het kán wel. Hij heeft wel meer katten gezien die dat hadden, maar die hadden verder nog wel gewoon goede nieren. Hij vond ook de waarde van 207 niet schrikbarend hoog ofzo. Toen ik vroeg of dat niet kon liggen aan verschil in meetapparatuur vertelde hij dat daar idd wel iets verschil in kan zitten, maar dat dan alsnog 207 niet echt heel hoog is. Dat de ureum goed is, vond ie wel een goed teken.

De foriflex raadde hij sterk af, vanwege de suikers die erin zitten. En ook metacam is ie niet echt een voorstander van, maar hij snapte wel dat dit even een paardemiddel was om de eerste heftige ontsteking weg te krijgen. Hij adviseerde me wel om over te gaan op homeopatische middelen, en zei dat ie dat evt wel wilde opsturen naar mij. Maar ja, hij noemde zo eens op wat ik haar dan zou moeten gaan geven, en dat waren iets van 4 potjes, die varieerde in prijs van 20 euro tot 40 euro. Ja sorry, maar als ik die allemaal moet kopen, dat gaat gewoon niet. Toen begon ik zelf over groenlipmosselextract. Schoot me ineens te binnen omdat me vriendin dat gebruikt heeft voor haar hond, en het bij haar goed hielp. Hij kon me idd vertellen dat dat een erg goede natuurlijke pijnstiller en ontstekingsremmer is, maar dat ie nog beter helpt bij gewrichtsklachten als het gecombineerd word met msm en glucosamine (en hij noemde nog het een en ander op maar dat waren dus al die verschillende potjes). Ik had echter daarvoor al zitten googlen en was toen op een site een produkt tegen gekomen bij de dierendrogist online, waarin die groenlipmossel zat, samen met msm en glucosamine, en hij zei dat ik dat wel eens kon proberen. Als het goed werkt, heb je kans dat Tess de metacam straks ook niet meer nodig heeft, en het kan doen met deze natuurlijke pijnstiller en ontstekingsremmer. Zou mooi zijn!
Verder raadde hij ook een vrouw in Rotterdam aan, die aan dierenacupunctuur doet en ook het een en ander weet van homeopatische middelen. Maar ja, ik geloof niet dat ik wil weten wat dat kost allemaal. Ik heb echt een hoop voor me kat over en wil haar laatste jaren zo leuk mogelijk voor haar houden, maar er is wel een financiele grens. Omdat ik zelf ook nog wat wil kunnen eten enzo  :biggrin2: is wel handig  ;D heb nu al uitgerekend dat ik 85 euro per maand kwijt ben aan me kat, en dat is zowat de helft van wat ik per maand heb  ??? dus heel veel meer mogelijkheden heb ik niet.

Maar het plan is dus nu als volgt; ik laat Tess gewoon op de Tinlo barfmenu rollen, en vul dat aan met zalm (als dat de goeie is). Ik maak het kuurtje metacam af, en ga daarna over op de groenlipmossel.. die heb ik vandaag kunnen bestellen bij een dierenwinkel en komt over een week binnen.. ik hoop eigenlijk dat ik het kan laten aansluiten aan het kuurtje metacam dus hoop dat ik nog een week met dat flesje ga doen. Overigens heb ik de foriflex terug mogen geven aan mijn dierenarts, wat ik erg tof van ze vond want normaal doen ze eigenlijk niks terugnemen (maar bij mij hebben ze het gelukkig al een paar keer gedaan). Van het geld wat ik daarvan terug kreeg, kan ik dan de groenlipmossel gaan halen.

En daarna word het afwachten hoe dat allemaal gaat werken. Ik merk iig nu aan Tess dat ze zich veel beter voelt; ze spint niet meer zo achterlijk hard met een gekke piep erin. Dat hoorde ik al maanden, en ik hoorde ook dat ze pijn had maar waar?? Meerdere keren bij de dierenarts laten onderzoeken, maar elke keer dachten we aan die heup en niet aan die elleboog. Dom, dom.. ook van mij want nu ik terug ga denken herinner ik me wel dat ze die ene poot steeds zo ingetrokken hield, en dat ze voornamelijk bij het van de bank af springen pijn aan gaf. Maar goed, kan het ook niet helpen, het is altijd zo lastig he, dat ze niet kunnen praten....
Maar het gaat steeds beter. Ze strekt die poot weer beter uit, wast zich er weer mee, krabt meer aan de krabpaal, en durft langzaam aan weer van de bank af te springen. Ook is ze daarnet even op de rugleuning van me kleine bank geweest, iets waar ze wel vaker zat maar de laatste tijd nooit meer.. vervolgens is ze van die kleine bank, op de grote bank gesprongen. Daar zit een stukje tussen, dus ze moes echt een sprongetje maken en dat ging goed! Ben ik blij mee om te zien. En nu het zo goed gaat, kan ik straks de effecten van de groenlipmossel ook goed zien; ik zie dan gauw genoeg of ze dat blijft doen, of dat ze op den duur weer klachten aangeeft. Bij dat laatste weet ik dan dat de groenlip niet helpt. Maar ik hoop uiteraard dat het eerste gaat gebeuren, en dat ze op de groenlip gewoon weer een vrolijke kat kan zijn!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door