Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2447296
Onze kat barft als sinds we hem hebben, vanuit het asiel cold turkey probleemloos over op barf. At meteen alles, misschien omdat hij langere tijd op straat heeft geleefd......of gewoon een lekkerbek  :biggrin2: Misschien haal ik weer een hondje uit het asiel (heb er een op het oog). Onze vorige hond is oud geworden op brok, toen ze nu 4 jaar geleden dood ging had ik nog nooit van barf gehoord. Inmiddels weten we beter ;D
Nu een kleine terrierkruising op het oog, ruwharige reu van 9 jaar. Vrolijk, actief en speels hondje. Zou ik het hondje in één keer kunnen overzettten op barf (dan uiteraard wel met beginnersbotjes) of het eerst laten wennen aan de nieuwe omgeving en dan overzetten. 
#2447438
Bij een nieuwe omgeving hoort ook nieuw voer  :D

Ik zou denk ik voordat je aan barf begint even naar het gebitje kijken , desnoods de d.a bij eigen twijfel . Als daar niets mee aan de hand is dan kan het natuurlijk best
Je zou ook langzaam aan kunnen beginnen en eerst een paar weekjes kvv geven , Met daarnaast bv eens een kippennekje en eens kijken hoe het gaat .
Terriers kunnen felle rakkers zijn , en stel dat dat in dit geval ook zo is , dan is het wel een veilig idee als je in kunt grijpen tijdens het barfen als dat nodig zou zijn

Ik persoonlijk zou dus met zo,n hondje even rustig de tijd nemen . Goed kijken naar gedrag tijdens het eten
#2447453
gewoon cold turkey over zetten.
wij hebben dit ook gedaan met james,die was ruim 7 toen hij bij ons kwam.
na 2 dagen KVV(werd hij misselijk van) heb ik hem op advies van Lizzy overgezet op barf.
uiteraard met alleen beginners bot,ik gaf hem alleen kippennekjes de eerste 2 weken.
vanaf dat moment was hij niet meer misselijk en heeft een jaar genoten van alle barfhappen die ik hem gaf.
#2448688
Ik vond het eng, destijds, mijn "oudje" overzetten op barf. Ze was dik 9 toen ik met mijn jongere hondje stapje bij beetje overstapte op rauw (via half half KVV/brok en half half KVV/barf naar volledig barf) en om de één of andere mij nu duistere reden ;) durfde ik het met haar niet aan.

Maar ze zag natuurlijk steeds al die heerlijkheid en wilde zo ontzettend graag ook dat ik haar heb overgezet. Cold turkey en ik heb nog nooit zo'n goede beslissing genomen. Haar lijf is veel krachtiger geworden, ze had geen vage jeukklachten meer, zit tiptop in haar oude velletje en de bespiering van haar achterhand die ze door hernia's en prednison was kwijtgeraakt kwam helemaal terug. Ze is nu ruim 12,5 en het gaat nog altijd prima met haar! (De prednison krijgt ze nog steeds iedere andere dag)

Kortom, het lijkt een beetje eng, maar gewoon doen. Desnoods met kvv beginnen. En natuurlijk even checken hoe goede de grotere botwerken gekauwd worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door