Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door wolfdolf
#2434019
Ik geef nu al enkele maanden Naturis en Dinapet Barf kvv.
Enkele dagen geleden was m'n hond geconstipeerd.
Met de nodige peperkoek is dat opgelost.

Ik doe nu parafineolie bij z'n eten...
Zijn er nog zaken als parafineolie die het poepen vergemakkelijken?
Door charmed
#2434030
Je kan ook wat KVV vervangen door spiervlees of groente. Ik zelf geef groente bij de KVV (gekookt)
Door wolfdolf
#2434881
Ik heb vroeger groentenmixjes geprobeerd, maar hij lust dat echt niet.
Zelfs met parafineolie is hij geconstipeerd...kan het zijn dat hij een kleine ontsteking of kwetsure heeft in z'n darmen, die constipatie veroorzaakt?

Als ik dagelijks spiervlees bijvoeder, krijgt hij dan wel genoeg Calcium binnen? (op termijn)

Ben al nr DA geweest, maar zoals gewoonlijk heb ik het gevoel dat ze er weinig vanaaf weten :-[
Laatst gewijzigd door wolfdolf op wo 22 aug 2012, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2434944
Blijkbaar is dit niet de voeding waar je hond het goed op doet.
Ik zou gaan kijken hoe hij het op een ander merk doet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2436097
[quote="wolfdolf"]
Ik heb vroeger groentenmixjes geprobeerd, maar hij lust dat echt niet.
Zelfs met parafineolie is hij geconstipeerd...kan het zijn dat hij een kleine ontsteking of kwetsure heeft in z'n darmen, die constipatie veroorzaakt?

Als ik dagelijks spiervlees bijvoeder, krijgt hij dan wel genoeg Calcium binnen? (op termijn)

Ben al nr DA geweest, maar zoals gewoonlijk heb ik het gevoel dat ze er weinig vanaaf weten :-[
[/quote]

Heb je ergens een samenstelling van de kvv die je geeft (en dan vooral botgehalte)?  Dan kan je zien of het normaal is dat hij ervan constipeert en hoeveel spier je kan toevoegen.
Eet hij de groenten ook niet als je het onder de kvv mengt?
Gebruikersavatar
Door nova
#2436808
[quote="wolfdolf"]
Ik geef nu al enkele maanden Naturis en Dinapet Barf kvv.
Enkele dagen geleden was m'n hond geconstipeerd.
Met de nodige peperkoek is dat opgelost.

Ik doe nu parafineolie bij z'n eten...
Zijn er nog zaken als parafineolie die het poepen vergemakkelijken?
[/quote]

gemalen noten, yoghurt of kwark, een eitje zonder schil, zalmolie, spirulina of theelepeltje chlorella. Ik zou dit afwisselen, anders raakt de buik van je hond eraan gewend, en verliest het zijn effect  ;)
Door wolfdolf
#2444848
Ik heb ook gelezen dat er vaak plantaardige olie wordt gebruikt...
Kan ik olijfolie gebruiken? Zalm en visolie moet hij niet hebben.
Toen ik de groentemixjes probeerde, at hij nrv/Barf.
Ik heb het nog niet onder de kvv gemongen, ...eens proberen.

Hij kreeg Naturis compleet, Dinapet Barf en heeft de laatste weken soms wat Carnibest natuurvoer pup gekregen.
Hij at het al verschillende maanden en heeft nooit enig probleem gehad.

Heb nu enkele dagen droogvoer gegeven (dat ging heel goed)
Nu ga ik droogvoer mengen met de kvv gedurende een week en als het goed gaat, geef ik weer alleen kvv.
Hij heeft een probleem om stukjes bot te verteren.
Naturis en Dinapet Barf zijn denk ik de enige die fijn genoeg gemalen zijn.
Duck geef ik niet (meer).


Dit is van Naturis:
  Al onze soorten bestaan uit:
  62% spiervlees
  20% bot-/kraakbeen
  15% orgaan (lever/nier/pens/long)
  3% vitaminen/Mineralen mix waarvan 1% vit/min en 2% zeewier (kelp)

Dinapet Barf:
  Vlees 70%
  Bot 15%
  Orgaanvlees 15%
Laatst gewijzigd door wolfdolf op vr 31 aug 2012, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2444886
Ik zou ook wat groenten toevoegen. Dagelijks als het kan.
En bij Naturis kan je nog iets van spier of orgaan toevoegen, maar bij Dinapet zou ik dat in eerste instantie niet doen.
Er zijn honden die maar erg weinig bot verteren.  Dat kan.  Dan moet je dus gewoon dalen in percentage. Dat is natuurlijk wel eenvoudiger met barf, maar jij denkt dat het fijn gemalen moet zijn?
Je kan ook dan bijhouden hoeveel spier je per kg kvv toevoegt en dan kijken of dat voldoende is of niet.  Tot hij mooie ontlasting heeft.

Lust hij geen vette vis? Anders kan je dat geven op een dag dat hij hart krijgt als orgaan.  Dat laxeert wat minder dan vb lever, en dan is het goed iets extra laxerend erbij te geven.
Verder kan je ook er proberen achter komen of pens voor hem laxerend werkt of niet, want dat is niet bij alle honden gelijk. Anders is dat ook handig om extra te geven. 
15% orgaan is aan de lage kant, zeker als er nog geen groenten bijgevoegd is.  Want als je er groenten bij voegt wordt het percentage in de kvv natuurlijk kleiner in het gehele menu.  Bij spier kan dat zeker geen kwaad want ik geloof dat in een normaal hondenmenu zo'n 25% spier zit, en hier lees ik 40% in Naturis (als je er de 20 spier in 40% vleesbot aftrekt) en 50% in Dinapet (30% vleesbot). 
Maar orgaan kan volgens mij wat bijgevoegd worden. Dat is ook goed laxerend.

Ik hoop dat je nog iets snapt van mijn verhaal en dat het niet te ingewikkeld is.  ::)
Door wolfdolf
#2445121
Vroeger gaf ik nrv, maar hij kan niet goed stukjes bot verteren....als het niet gemalen is, komen er stukjes bot in z'n endeldarm te zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2445739
[quote="wolfdolf"]
Vroeger gaf ik nrv, maar hij kan niet goed stukjes bot verteren....als het niet gemalen is, komen er stukjes bot in z'n endeldarm te zitten.
[/quote]

Ja, ik begrijp het.  Ik heb hier een kater die steeds maagontstekingen krijgt als ik ongemalen geef  :'(
In het begin had hij er om de zoveel weken last van, en toen kreeg hij altijd ongemalen.  Maar toen ik door had dat het van het bot was ben ik zijn vleesbot zelf gaan malen.
Nu is mijn molen echter kapot gegaan en terwijl ik wacht op bericht of hij nog in garantie is, heb ik dus nog eens ongemalen geprobeerd.  Ik hoopte dat hij het na maanden vers zou kunnen verteren.  Ik dacht: konijnenribbetjes, das mooi zacht bot, mooi in het vlees.  Maar niets, hij heeft weeral 2 dagen niets binnen kunnen houden sindsdien...  :'(

Maar ik maal het dus zelf, en enkel zijn vleesbot.  Voor een kat zit ik daar niet echt mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor een hond niet echt haalbaar is.  Tenzij je inversteerd in een elektrische molen...
Zou waarschijnlijk wel handiger zijn als je perfect zelf kan bepalen hoeveel bot je hem voert en goedkoper zal het vast ook wel uitdraaien...
Maar goed, ook met deze kvv's moet het vast  wel lukken...
Door Martine.
#2445844
Ik zou het toch niet in grote hoeveelheden olie gaan zoeken maar eerder zoals pearlsofpassion mooi heeft uitgelegt in je percentage's wat aanpassen. Wat vis zou mooi zijn want dat zit niet in de kvv. Daarnaast is vis absoluut niet constiperend als ik naar mijn hond kijk. Ook ik moet zeer voorzichtig zijn met het botpercentage en elke dag compleet voeren in de zin van de juiste percentage's anders heeft zij ook keiharde poep. Een zalmkop of lijf kan ik echter wel gewoon enkel geven waardoor ik op andere dagen wat lager kan zitten met mijn bot. Als je gemalen wil is elke dag wat zalmmix van Kiezebrink door haar eten roeren misschien een idee? Nou heb je wel geschreven dat ze geen visolie lust maar ook niet door haar eten? Die van mij likt ook echt de visolie zo niet op maar zalm of sardien wel.

Als vis geen optie is en je bent huiverig om het botpercentage verder terug te brengen zoals ik las dan is het misschien een idee om eens te kijken om een bepaald percentage bot eens te vervangen door eierschaalpoeder (via de zoekfunctie veel over te vinden). Je zou dan bijv eens kunnen kijken hoe het gaat op 10/15% kaal bot. Dan kom je dus op het verhaal van pearlsofpasion uit met toevoegingen aan je kvv en wat extra eierschaalpoeder. I denk dat het proberen van eierschaalpoeder als bot volgens jou een probleem is zeker een betere optie is als brok. Mocht je moeite hebben met dat gedeeltelijk kvv en gedeeltelijk toevoegen dan zijn er vast mensen die je daarbij willen helpen als je even een topic opent hoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door