Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2444396
Ik heb een bizar iets meegemaakt met Wodka gisteravond.

Gisteravond lag ze naast me, we waren net naar bed gegaan. Staat ze opeens op en begint rondjes te lopen. Niet ongecoordineerd, niet in paniek, maar haar ogen waren helemaal naar boven weggedraaid. Ze blijft uiteindelijk staan en ik ben mn bed uitgesprongen en heb haar hoofd vastgepakt, hand onder haar kin. Daarop loopt ze van me weg, naar haar kleed in de gang en gaat daar zitten.

Ik achter haar aan en ben voor haar gaan zitten. Op dat moment komt ze weer "bij". Ogen weer normaal, maar pupillen zo groot als schoteltjes. Nog steeds niet in paniek, eigenlijk heel rustig komt ze weer tot zichzelf, ogen weer normaal.
Ze is daar gaan liggen en ik ben bij haar blijven zitten.

De eerste poging haar weer naar de slaapkamer te krijgen, stond ze wel op, maar wilde de slaapkamer niet in. De tweede poging is dat wel gelukt, en is ze naast me in slaap gevallen.

Vanmorgen lijkt er niets meer aan de hand. Ogen staan goed, geplast, stukje kaas gegeten en weer in slaap gevallen.

De vraag is dus: Wat was dit?!
Ben me wezenloos geschrokken. Kan een hond slaapwandelen? Was het kortsluiting in haar hoofd? Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Thnx!  :-*
#2444433
Daantje schreef: Kan een epilepsie aanvalletje zijn geweest. :-\
Er zijn zoveel verschillende uitingsvormen ,het hoeft niet altijd een zware aanval te zijn.
ja het lijkt op psychomotorische epilepsie , ik zie dit binnen mijn werk vrij veel . maar goed ook slaapwandelen is niet uit te sluiten natuurlijk
#2444538
bij mensen heb je deze vorm van epilepsie

Complex partiële aanvallen. Deze kunnen zich uiten in de vorm van plotseling optredende episoden met psychische stoornissen (bijvoorbeeld schemertoestanden waarbij de patiënt kan gaan dwalen of zwerven, zonder zich daar achteraf iets van te kunnen herinneren) en bewegingsautomatismen (waarbij bijvoorbeeld stereotype bewegingen zoals friemelen met de handen, smakkende mondbewegingen, etc. worden gemaakt).
#2444610
flodder en dwarrel schreef: bij mensen heb je deze vorm van epilepsie

Complex partiële aanvallen. Deze kunnen zich uiten in de vorm van plotseling optredende episoden met psychische stoornissen (bijvoorbeeld schemertoestanden waarbij de patiënt kan gaan dwalen of zwerven, zonder zich daar achteraf iets van te kunnen herinneren) en bewegingsautomatismen (waarbij bijvoorbeeld stereotype bewegingen zoals friemelen met de handen, smakkende mondbewegingen, etc. worden gemaakt).
Hmmm, nou is Wodje sowieso een beetje een "smakkerd", maar dat viel me gisteren wel een beetje op. Dat deed ze dus ook. Niet overdreven, maar ik dacht eigenlijk dat ze een beetje misselijk was. Zo'n idee.
#2444833
-Saskia- schreef: Euhm...oke...vervolgvraag is dan... en nu?  :-\
Iets doen? Niets doen?
als t mijn hond zou zijn zou ik eerst afwachten of het vaker voor gaat komen en me ondertussen verdiepen in het alternatieve circuit wat er is voor honden met epilepsie. Mocht ze het vaker krijgen dan zou ik contact zoeken met een holistisch dierenarts

op http://www.huisdierendokter.nl  staat een stuk over epilepsie waar honden op kunnen reageren

onweerde het gisteren bij jou?

op mijn werk reageren kinderen met epilpsie wanneer er onweer in de lucht zit......wetenschappelijk kan dit niet maar in de praktijk is dit wel zo
#2444927
Dat hoop ik ook!
Het kan zijn dat er iets van buitenaf deze reaktie getriggerd heeft bij Wodka ,
maar het kan ook zijn dat het van binnenuit komt.
Dat is het lastige en vervelende van epilepsie.

Het kent vele vormen en vaak is geen aanval(letje) het zelfde.

Het is een goed idee om je er in te verdiepen
bijv. hier:
http://www.epilepsiebijhonden.nl/

Wat ook heel inzichtelijk kan werken is een soort dagboekje bijhouden
waarbij je tijd/datum en gebeurtenissen bijhoudt als er een dergelijk voorval plaatsvindt.

Stel dat Wodka toch vaker zulke verschijnselen heeft (je bent er natuurlijk niet altijd bij)
dan kun je altijd in je dagboekje terugzien  of er een bepaald patroon ontstaan is (of niet)

Ik weet wel dat alle honden die een dergelijk iets meemaken de dag erop heel erg veel slapen.

Er zijn bijv.bepaalde herders die alleen bij bepaalde lichtflitsen zoals onweer of op lantaarnlichten reageren met een epilepsie-achtige aanval.
Hierbij zijn ze niet "out",vallen niet om ,maar draaien rondjes en duiken in elkaar voordat ze gewoon verder lopen.

Als deze situaties worden vermeden is er niets aan de hand.
Zoveel verschillende uitingen zijn er van epilepsieachtige verschijnselen.

Ik zou verder  niets doen ,behalve de komende tijd goed observeren en aantekeningen bijhouden. ;)
#2444984
Hmmm, ja wel onweer gisteren. Maar het onweerde al (lang) niet meer toen ze dit kreeg. En inderdaad vandaag (vanavond, vanmiddag is Marije even 2x gaan checken  :-*) is er niets aan de hand. Ze was blij, goed gegeten, en net even een kleine speelpoging met de speeltjes uit de mand.

Maar ja, veel slapen...ze is bijna 11. Ze slaapt sowieso bijna de hele dag.

Ik ga het in de gaten houden. Aantekeningen maken is een goed advies.
Dank voor de links, ik ga zo eens goed lezen.

Zou haar leeftijd er ook mee te maken kunnen hebben? Het is de eerste keer (in dus bijna 11 jaar) dat ik dit met haar meemaak.
Door ulla
#2445161
Als hij 11 jaar is zou ik als je je ongerust maakt, ( en dat kan ik mij levendig voorstellen ) een algeheel bloedonderzoek laten doen.
Je sluit dan problemen met niet optimaal werkende organen uit.
Gezien de leeftijd van je hond zou "als het een vorm van epilepsie is "er een onderliggende oorzaak moeten zijn.
Wordt die gevonden dan kan je al dan niet behandelen.
Sterkte ermee.
#2448514
Ik had een hond die ook van die korte aanvalletjes kreeg. Dan bleef ze ineens stokstijf staan, in de tuin of onder het wandelen, ogen groot, geen contact mee te krijgen. Na een minuutje of wat liep ze dan weer gewoon verder alsof er niets gebeurd was.
Bij haar was het duidelijk stress nadat haar maatje overleden was. Toen ik er een andere hond bij nam was het over.
#2448770
Drijver schreef: Ik had een hond die ook van die korte aanvalletjes kreeg. Dan bleef ze ineens stokstijf staan, in de tuin of onder het wandelen, ogen groot, geen contact mee te krijgen. Na een minuutje of wat liep ze dan weer gewoon verder alsof er niets gebeurd was.
Bij haar was het duidelijk stress nadat haar maatje overleden was. Toen ik er een andere hond bij nam was het over.
Neuh, stress is het duidelijk niet bij Wodka. Het was ook niet dat ze onbereikbaar was. Sinds die ene keer niets meer aan haar gemerkt, dus maar duimen dat het gewoon een toevalstreffer of inderdaad slaapwandelen was. Ik houd haar in de gaten.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door