Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chess
#2441346
Hallo,

Ik lees al enkele weken mee op het forum en ben afgelopen weekend beginnen te barfen. Als ik zie hoe hij ervan geniet (en ik ook) zou ik volledig willen overschakelen.

Mijn hond is een golden retriever van 11 maanden en weegt 30kg. 
Hij krijgt KVV al vanaf dat hij 3 maanden was: eerst Duck, daarna Naturis en nu Alaska.  Vooral van het laatste ben ik zeer tevreden maar ik wens volledig zelf samen te stellen omdat ik precies wil weten wat hij te eten krijgt.

Tot voor enkele weken gaf ik hem 1kg eten (er wordt aangeraden voor pups/ jong volwassenen om tot 40gr per kg lichaamsgewicht te geven) maar dit bleek te veel te zijn.  Hij is helemaal niet te dik, eerdere aan de slanke kant, maar hij had geen zin meer om te eten. 
Eerst dacht ik nog dat het de warmte was maar hij kreeg duidelijk te veel eten... ::)

Nu geef ik hem 600gr en dit lijkt prima te gaan alhoewel dit dan weer misschien wat te weinig is.

Alhoewel ik veel informatie heb teruggevonden op het forum/site had ik toch enkele vragen:

1/ Ik geef hem nog 2x/dag eten omdat hij soms gal overgeeft wanneer hij langer dan 12u geen eten krijgt.  Op termijn geef ik wel de voorkeur aan 1x 's avonds.
Voorlopig dus nog 2x.  Kan het kwaad wanneer ik hem bvb 's ochtends orgaan-en spiervlees + groenten geef en 's avonds zijn rauw vleesbot?  Ergens las ik nl. dat orgaanvlees laxerend werkt.
2/ Als beginnende barfer wordt aangeraden om bvb zachtere vleesbotten zoals kippenekken, kwartels ed te geven.  Heeft dit te maken met het verteringsstelsel of eerder met het feit dat hij niet gewoon is om botten volledig op te eten?  In KVV zit nl. ook gemalen bot vandaar mijn vraag.
3/ Ik vertrek volgende week op vakantie en dacht eraan om hem K9 te geven.  Diepvries is nl. niet mogelijk en brokken zijn niet eens bespreekbaar bij mij... 
Aan de andere kant wil ik wel barfen op vakantie maar ben toch een beetje bang dat hij zou stikken in een bot.  Ik geef toe dat dit laatste misschien wat overdreven is maar thuis ben ik dan binnen 10min bij mijn da terwijl dit op vakantie iets anders.

Alvast bedankt voor jullie reacties en excuus voor de typische "beginnende barfervragen"!
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2441376
Goed dat je bent gaan Barfen. Ik zag het eerst ook niet zitten maar wil nu echt niet anders meer.

Orgaan laxeert inderdaad, maar als je op 1 dag zowel bot als spiervlees als orgaan geeft hoeft dat geen problemen op te leveren. gewoon kijken hoe de ontlasting de volgende dag is.
Ik geef zelf wel bijv de ene dag orgaan en vleesbot en de andere dag vleesbot en spiervlees. Op de orgaan vleesbot dag heeft mijn hond de volgende dag wel dunnere ontlasting dan op vleesbot/spiervlees dag. Maar ik weet waar het van komt. Ik zoek zelf nog naar een goede balans.

Zachte botten geven is inderdaad om het kluiven en kauwen goed te leren. Doet hij dit goed kan je langzaam over gan op iets dat iets harder is. Als je hem wilt helpen kun je het bot vasthouden, zodat hij wel moet kluiven. Voor de grip op het bot kun je evt een washand over je hand doen, dan glijd tie minder makkelijk weg.

Een paar dagen voor mijn vakantie had ik voor 14 dagen vlees in dagporties ingevroren tot -25 graden. In mijn vriesvakje in de caravan passen 4 koelelementen. Ik had een koelbox op electrisch. voor de reis al het vlees in de koelbox, die op de sigarettenaansteker van de auto. Op plaats van bestemming had ik een mede barfer waar de helft van mijn vlees mocht logeren. Koelbox met vlees op electrisch en nog extra de bevroren koelelementen erbij die ik dagelijks omwisselde. In aparte bak ontdooide ik het portie van de dag. het vlees inde koelbox was na 1 hele week nog heel mooi koel, niet meer bevroren. Na een week het logeervlees ophalen en het proces herhalen.

Wij hadden eerste week alleen maar regen en kou en de 2e week 30 graden hitte. Bij allebij de wwersonstandigheden deed de koelbox perfect zijn werk en had ik er veel plezier van!!!

Succes en fijne vakantie.
Door Lizzy
#2441613
chess schreef: Hallo,

Ik lees al enkele weken mee op het forum en ben afgelopen weekend beginnen te barfen. Als ik zie hoe hij ervan geniet (en ik ook) zou ik volledig willen overschakelen.

Mijn hond is een golden retriever van 11 maanden en weegt 30kg. 
Hij krijgt KVV al vanaf dat hij 3 maanden was: eerst Duck, daarna Naturis en nu Alaska.  Vooral van het laatste ben ik zeer tevreden maar ik wens volledig zelf samen te stellen omdat ik precies wil weten wat hij te eten krijgt.

Tot voor enkele weken gaf ik hem 1kg eten (er wordt aangeraden voor pups/ jong volwassenen om tot 40gr per kg lichaamsgewicht te geven) maar dit bleek te veel te zijn.  Hij is helemaal niet te dik, eerdere aan de slanke kant, maar hij had geen zin meer om te eten. 
Eerst dacht ik nog dat het de warmte was maar hij kreeg duidelijk te veel eten... ::)

Nu geef ik hem 600gr en dit lijkt prima te gaan alhoewel dit dan weer misschien wat te weinig is.

Alhoewel ik veel informatie heb teruggevonden op het forum/site had ik toch enkele vragen:

1/ Ik geef hem nog 2x/dag eten omdat hij soms gal overgeeft wanneer hij langer dan 12u geen eten krijgt.  Op termijn geef ik wel de voorkeur aan 1x 's avonds.
Voorlopig dus nog 2x.  Kan het kwaad wanneer ik hem bvb 's ochtends orgaan-en spiervlees + groenten geef en 's avonds zijn rauw vleesbot?  Ergens las ik nl. dat orgaanvlees laxerend werkt.
Mijn ervaring is dat galspugen juist verergerd (bij de meeste honden) door ze meer dan 1 keer per dag eten te geven.
En nee, dat kan geen kwaad, maar dan moet je vleesbot echt wel heel goed bevleest zijn!
2/ Als beginnende barfer wordt aangeraden om bvb zachtere vleesbotten zoals kippenekken, kwartels ed te geven.  Heeft dit te maken met het verteringsstelsel of eerder met het feit dat hij niet gewoon is om botten volledig op te eten?  In KVV zit nl. ook gemalen bot vandaar mijn vraag.
Dit heeft te maken met dat beginnende honden vaak niet goed 'kauwen', de boel in 1 keer inslikken en nog niet optimaal grotere stukken vleesbot verteren.
3/ Ik vertrek volgende week op vakantie en dacht eraan om hem K9 te geven.  Diepvries is nl. niet mogelijk en brokken zijn niet eens bespreekbaar bij mij... 
Aan de andere kant wil ik wel barfen op vakantie maar ben toch een beetje bang dat hij zou stikken in een bot.  Ik geef toe dat dit laatste misschien wat overdreven is maar thuis ben ik dan binnen 10min bij mijn da terwijl dit op vakantie iets anders.
Dan geef je toch lekker K9Natural!
Alvast bedankt voor jullie reacties en excuus voor de typische "beginnende barfervragen"!
Beginnende barfvragen zijn prima, daar is het forum (ook) voor :)!
Door Envie
#2441736
Hoihoi, welkom hier, ik heb ook een golden reu van inmiddels 5 jaar oud en erg actief. Hij krijgt rond de 850 gram per dag.
Zat eerst op 800, maar vond hem wat aan de schrale kant. Van 900 is hij voller geworden en nu ga ik terug naar 850. Fokker zei ooit ''voeren op het oog'' en ik vind dat ook t beste. Regelmatig controleer ik even hoe spekkig hij aanvoelt. En in de winter mag dat van mij wat meer zijn dan in de zomer. Hij zwemt het hele jaar rond dus vandaar t ''winterspek''  ;)

Op vakantie kijk ik altijd ff extra rond waar een ''veterinaire'' zit  8)
Door chess
#2441809
Ah ok, bedankt voor de reacties!

Checken waar dierenarts is op vakantie is inderdaad ook één van de eerste dingen die ik doe.  :)

Vandaag heeft Jools trouwens zijn allereerste twee kwartels netjes opgepeuzeld.  Hij kauwt goed en eet op een rustige manier maar ik hou het voorlopig toch maar op die beginnersbotten etc.
Kwartels en piepkuikens zijn rauw vleesbot waar voldoende vlees aan is?
Laatst gewijzigd door chess op di 28 aug 2012, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2442232
Met piepkuikens bedoel je de braadkipjes uit de vriezer van de supermarkt of van die lieve pluizige eendagskuikens?
De braadkipjes reken ik als vleesbot+spiervlees in 1, eendagskuikentjes als ei met een jasje aan.
Ik vind de billen van de braadkipjes wel nogal aan de harde kant, maar wellicht krijgt een hond van 30 kilo dat wel gewoon goed weg in 1x (mijn referentiekader bestaat uit 2 relatief kleine katten).

Bot leren eten bestaat uit 2 delen. Ten eerste natuurlijk de spijsvertering in laten stellen op het verteren van hele vleesbotjes. Ten tweede het technisch aanleren van het eten en kraken van een vleesbotje.
Ik heb bij mijn katten gemerkt dat het eerste vrij snel en natuurlijk verloopt, het technische gedeelte kost wat meer moeite, maar gaat op een gegeven moment ook vanzelf. Ze leren dan vanzelf hoe ze zo'n vleesbotje moeten knagen en bouwen met de tijd steeds meer kaakkracht op.
Voor Sien was een kippenvleugel eerst nog een zowat te grote kluif, nu is dat crunchcrunch en het is weg.
Door chess
#2442910
Nee, nee, nee zeker niet van die pluizige eendagskuikens!  Eerder zo'n braadkippetje dan, het weegt iets van een 300 gr.  Ideaal als rauw vleesbot dus.  Met dat braadkippetje had ik het al moeilijk want daar zit nog een nekje aan ook zag ik.
Zo'n pluizig beestje zou voor mij nu als ex-vegetariër zijnde toch niet kunnen. 

Voorlopig hou ik het het liefst bij onherkenbaar vlees om dan op termijn misschien te evolueren naar zo'n lamshoofdje.  :biggrin2:

Qua kauwen ging de braadkip trouwens vlot.  Ik heb ook al een kippebout geprobeerd.  Deze eerst wat geplet met een hamer maar daar had hij meer moeite mee.  Nadat ik de poot in kleinere stukken had gedaan ging het dan weer wel.
Door mona
#2443299
welkom,

wat een mooie "gouden" golden.
ik vind het voeren van eendenekken en kippenekken wel makkelijk om mee te beginnen.
ook kipkarkas is makkelijk maar inderdaad zou ik een braadkuiken wel als vlees en vleesbod rekenen en niet alleen als vleesbot.

veel plezier nog met de rest.
het went vanzelf..hahaha :D
Door chess
#2443949
mona schreef: welkom,

wat een mooie "gouden" golden.
ik vind het voeren van eendenekken en kippenekken wel makkelijk om mee te beginnen.
ook kipkarkas is makkelijk maar inderdaad zou ik een braadkuiken wel als vlees en vleesbod rekenen en niet alleen als vleesbot.

veel plezier nog met de rest.
het went vanzelf..hahaha :D

Dank je wel voor de geruststelling!  :)


Jij hebt trouwens ook een mooie hond daar!  Mijn vorige hond was een Weimaraner (langhaar).  Fantastische hond!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door