Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ireen
#222365
Hopi allemaal, ik heb dan eindelijk een compleet weekmenu samengesteld,
zonder Duck..... Guus is nu bijna zeven maanden, een golden retriever, en
hij weegt nu (al) 27 kilo.

Helaas kom ik niet aan de totale hoeveelheid RMB toe (5000 gram is
véélllll), want te grote proties daar gaat hij nog bij piepen heb ik de
indruk. Ik bedoel erna dan. Dus ik wil eigenlijk niet meer voeren dan 500
gram per keer??? Soms met veel vloeibaar zoals GF, doe ik het wel, maar ik
vind de heoveelheid al zooo veeel............

Wie wil zijn licht laten schijnen over mijn menu?

Bedankt en groet Ireen

Guus 30 kilo: 4% per dag = 1200 gram per dag x 7 dagen= 8400 gram per week

Ik heb dus geen 2% genomen, maar 4 % omdat Guus een opgroeiende hond is.....

60% RMB waarva 50%-50% vlees en botten (max 3000 gram kip per week) = 5000
gram per week
20 % GF = 1600 gram per week
10 % Orgaanvlees; hart, lever, nieren, testikels, hersenen = 800 gram
per week
10 % overige; joghurt, eieren, supplementen = 800 gram per week


Op basis hiervan hiervan het volgende menu samengesteld voor 1 week:

Za:1. 350 GF met supplementen +350 riblab
2. 500 gram ribbetjes met vlees 50%-50% GF 350 RMB 850

Zo:1. 300 GF met supplementen + 300 lamsrib
2. joghurt 100 gram + 300 gram lamsvlees + kruiden GF 350 RMB 600
Ov: 100

ma:1. GF 350 gram + hart en lever van lam 400 gram
2. 500 gram ribbetjes GF 350 RMB 500 Orgaan 400

Di:1. 2 eieren+ jogurt
2. kipkarkassen 450 gram RMB 450 Ov 300

Wo:1. Pens 350 gram Orgaan: 350
Ribbetjes lam 500 RMB 500

Do: 1. Kipkarkas 450 gram
Kipvel 450 gram RMB 900

Vr: 1. 2 eieren joghurt GF supplementen GF 350 Ov 300



Totaal: GF 1400 RMB 3800 Orgaan 750 Ov 700
Moest zijn: GF 1600 RMB 5000 Orgaan 800 OV 800
Door Lizzy
#222491
Hoi Ireen, nou nou, dat ziet er goed uit zeg! Ik heb alleen een paar vraagjes om e.e.a. voor mezelf duidelijker te krijgen. Komt tie:

1)Hoewel jouw hond nog jong is, is hij toch al zeven maanden en begint zijn behoefte aan grote hoeveelheden voeding volgens mij al ietsjes af te nemen. Ik vind persoonlijk 1200 gram per dag dan ook erg veel!

Als ik naar de totalen kijk, dan lijkt het er ook op dat je gewoon overall deze hoeveelheden niet haalt?

Totaal: GF 1400 RMB 3800 Orgaan 750 Ov 700
Moest zijn: GF 1600 RMB 5000 Orgaan 800 OV 800

2)Wat zit er ongeveer in de GF mix? (Kun je een voorbeeldje geven?).

3)Wat is kipvel?

4)Waarom heb je gekozen voor 10% 'overige'? (want dat lijkt me op zich best veel).

5)Zit er niet erg veel lam in het menu? Of zijn sommige ribbetjes andere ribbetjes?

Groetjes, Lizzy
Door ireen
#222677
Ik heb ook de indruk dat hij met 1000 gram Duck per dag, wat ik gaf om zijn darmen rust te geven na zijn diaree, hij ook wat dikkig werd.... Als hij nu weer gaat aankomen dan geef ik gewoon wat minder in totaal.

Ik heb verschillende GF mixjes. Met paksoi, aardappelschillen, wortel, postelijn.
Een mat wortel, brocolie, appel, peer, andijvie, komkommer.
Ik gooi er van alles in wat ik in huis heb of wat ik afhaal van ons eten, de schillen dan.

Kipvel, is het vel van de kip met vet.

10% gekozen Overig omdat dat staat beschreven bij Barf-natuurlijk en van iemand anders van een lijst heb ik ook dat lijste gemaild gekregen. Doe jij dat anders dan?

Ja, ik kon zaterdag alleen nog maar lam krijgen bij de islamiet.... Volgende keer heb ik via Carnibest mijn bestelling en daar zitten meer variaties in.

Groetjes Ireen
Door Lizzy
#222686
ireen schreef: Ik heb ook de indruk dat hij met 1000 gram Duck per dag, wat ik gaf om zijn darmen rust te geven na zijn diaree, hij ook wat dikkig werd.... Als hij nu weer gaat aankomen dan geef ik gewoon wat minder in totaal.
OK. Ik denk dat het inderdaad heel goed is om het even aan te kijken, maar het zou mij totaal niet verbazen wanneer hij snel aan gaat komen van deze hoeveelheden en dat je het dus snel in mindering moet brengen.
Ik heb verschillende GF mixjes. Met paksoi, aardappelschillen, wortel, postelijn.
Een mat wortel, brocolie, appel, peer, andijvie, komkommer.
Ik gooi er van alles in wat ik in huis heb of wat ik afhaal van ons eten, de schillen dan.
OK, prima. Ik zou zelf geen aardappelschillen geven, maar ik hoor wel meer mensen die dat wel geven. Ik vind ze zelf geen voedingswaarde hebben. Ze bevatten ook koolhydraten en dat probeer ik ook te vermijden. Overigens zijn de groene uitlopers/putten van aardappelschil giftig, maar ik neem aan dat je daarvan op de hoogte bent (aangezien de meeste dat weten).
Kipvel, is het vel van de kip met vet.
Heeft dat nog enige voedingswaarde? Of geef je het voor het vet? Aangezien je betrekkelijk weinig kip geeft, denk ik dat je ook karkassen met vel + vet zou kunnen geven en dat deze meer voedingswaarde hebben als alleen de vellen. Krijgt hij ook geen diarree van zo'n vette maaltijd?
10% gekozen Overig omdat dat staat beschreven bij Barf-natuurlijk en van iemand anders van een lijst heb ik ook dat lijste gemaild gekregen. Doe jij dat anders dan?
Ik kom niet verder als 5%. En dan geef ik soms wat zuivel en ongeveer 2 a 3 rauwe eieren per week en soms wat supplementen.

Ik denk zelf dat honden niet veel zuivel nodig hebben. Als ze het al uberhaubt nodig hebben... Af en toe een beetje yoghurt, maar dat is het dan wel. Sommige zijn echt anti-zuivel (dat ben ik niet hoor!). Ik denk dan aan Kymythy Schultze en JdBL. JdBL geeft alleen wat rauwe melk aan pups, maar dat is het dan wel. Aangezien geen enkel volwassen dier zuivel nuttigt, heb ik wel een beetje mijn twijfels over zuivel.

Maar goed, als jij graag wat meer overigen wilt geven, dan is daar niks mis mee. Misschien kun je ook daar nog wat afwisseling in brengen door bijv. ipv yoghurt een keer kefir of kwark te geven. Of een keer een schepje tafelrestjes.
Ja, ik kon zaterdag alleen nog maar lam krijgen bij de islamiet.... Volgende keer heb ik via Carnibest mijn bestelling en daar zitten meer variaties in.

Groetjes Ireen
Oh OK. Ja, als je vlees/vleesbotten en orgaan en groentes ook nog eens per week afwisselt, dan zou ik zeggen: perfect!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 dec 2004, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ireen
#223575
OK, ik zal voeren met mijn ogen, maar eerst dit opstarten, liever teveel dan te weinig, toch?

Nee dat van die aardappel wist ik niet......
Is er niet ergens een overzicht van alles wat giftig is?? Op een rijtje dus? Ik lees zoveel en kan niet alles onthouden, dat denk ik dan wel op dat moment, maar eens temeer blijkt maaar weer dat dat dus niet werkt bij mij :(

Aardappel dus ook van het menu.

En zuivel, ja dat vroeg ik mij ook al af, waar dat goed voor is, en zal dat ook beperken, maar voor morgen is zijn hap al klaar met jogurt en ei!!! hahaha

Kipvel geef ik inderdaad voor het vet, en hiervoor gaf ik dat ook samen met het karkas....

Ja, hij heeft vaak diaree na kip+ vel... dus ik zal ermee uitkijken.

Fijn dat het verder goed is, dat geeft me weer positieve energie en Guus dus ook!

Groetjes Ireen
Door Nelly
#242126
[quote="ireen"]
OK, ik zal voeren met mijn ogen, maar eerst dit opstarten, liever teveel dan te weinig, toch?

Nee dat van die aardappel wist ik niet......
Is er niet ergens een overzicht van alles wat giftig is?? Op een rijtje dus? Ik lees zoveel en kan niet alles onthouden, dat denk ik dan wel op dat moment, maar eens temeer blijkt maaar weer dat dat dus niet werkt bij mij :(

Aardappel dus ook van het menu.

En zuivel, ja dat vroeg ik mij ook al af, waar dat goed voor is, en zal dat ook beperken, maar voor morgen is zijn hap al klaar met jogurt en ei!!! hahaha

Kipvel geef ik inderdaad voor het vet, en hiervoor gaf ik dat ook samen met het karkas....

Ja, hij heeft vaak diaree na kip+ vel... dus ik zal ermee uitkijken.

Fijn dat het verder goed is, dat geeft me weer positieve energie en Guus dus ook!

Groetjes Ireen
[/quote]Wees in vredesnaam voorzichtig met aardappelen! Ik heb er een hele lieve, fijne, mooie hond aan verloren! En op een rotmanier, dat wil je niet weten. Daarbij komt dat ik ze niet eens zelf gegeven had, hij had ze gepikt uit het keukenkastje :'(
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door