Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjo en Kiba
#2441221
Ik hoop dat ik het hier plaats en ik niet over een zelfde topic heen gelezen heb.. Anders mijn excuses!

Ik vroeg me af hoe het nou zit met het bevriezen van vlees nadat het ontdooit, of iig gedeeltelijk ontdooit, is. Ik weet dat het voor mensen niet goed is maar geld dit nou ook voor honden? Ooit heb ik ergens gelezen dat dat niet erg is voor honden.. maarja.. waar en zo weet ik ook niet meer. Ik vroeg me het af omdat ik laatst er over zat na te denken hoe dat nou in de natuur gaat. Als wolven een prooi gevangen hebben die ze niet gelijk op kunnen eten, eten ze die later toch op? Maar dan is de prooi ook al begonnen met ontbinden.. Hoe zit dat dan bij onze huishond?

Als dit toch slecht is voor de hond, hoe doen jullie het vlees dan verdelen zonder het eerst een klein beetje te laten ontdooien zodat het snijdbaar word? Want met een gewoon keuken mes lukt het mij niet en met een broodmes sta ik eeuwen te zagen voordat ik een stuk ijs door heb..

Hoop dat iemand mij wat wijsheid kan brengen
Laatst gewijzigd door Marjo en Kiba op di 28 aug 2012, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2441224
Ik laat mijn bulken vlees altijd ontdooien, het liefst niet helemaal, maar soms gebeurd dat wel. Ik heb een grote afsluitbare bak waarin ik het dan langzaam laat ontdooien.
De kwaliteit van het vlees gaat er wel wat mee achteruit schijnt, dus wel oppassen dat je het het liefst niet te lang laat liggen, en dat je vriezer een goede capaciteit heeft om het weer snel in te vriezen :)
Door eelke
#2441243
Marjo en Kiba schreef: Oke maar qua bacteriën enzo maakt het dus niet uit? Hoe zit dat dan?
Gewoon je ogen en neus gebruiken. Als het bedorven is, ruik of zie je dat echt wel :)
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2441312
eelke schreef: Gewoon je ogen en neus gebruiken. Als het bedorven is, ruik of zie je dat echt wel :)
  Ben ik gedeeltelijk met je eens.

Bacteriegroei treedt op bij iedere temperatuur. Bactierien hebben allemaal zo hun voorkeur bij welke temp zij het best gedijen/ontwikkelen en in grote getale dus ziekmakend zijn,niet iedere bacterie is even schadelijk. het kan zo zijn dat er ziekmakende bacterien op een product zitten maar dat het product niet bedorven lijkt. Je, of je hond eet het en de ziekmakers gaan pas ontwikkelen/vermenigvuldigen als ze in je lichaam zitten, omdat daar voor hen de ideale temp is om goed tot ontwikkeling te komen. ( bijv salmonella of listeria).

Hierom is het belangrijk om je producten zo te behandelen dat de kans zo klein mogelijk is dat bacterien op je product komen, (hygienisch werken). En te zorgen dat er zo weinig mogelijk schommelingen in de temperatuur van het product komen. (zo min mogelijk ontdooien en weer invriezen).

Invriezen heeft als doel bacteriegroei te remmen ( dus niet te doden) waardoor het langer houdbaar blijft. Sommigen bacterien kunnen diepvriestemperatuur overleven door in een soort winterslaap te gaan. Wordt de temp van het product weer warmer dan groeien de bacterien alsnog gewoon lekker door.

Vocht is voor veel bacterien nodig om te groeien, plus het komt lekker snel op temperatuur waarbij veel bacterien goed gedijen, dus vocht zorgt voor sneller bederf.

Nuis het zo dat een hond veel beter tegen wat meer bacterien kan dan een mens. Daarom zal een hond minder snel ziek worden van rauw vlees dat al eens ontdooid is en weer ingevroren. Maar het blijft uitkijken, hygienisch werken en je gezonde verstand gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2441315
pearlsofpassion schreef: Vlees dat je in de supermarkt in de vers-afdeling koopt is trouwens ook 9 op de 10 keer al ingevroren en terug ontdooit geweest.
Zo'n ramp is dat dus niet.
Vlees uit de supermarkt is, als het goed is, steeds op koeltemp gehouden en dardoor is de bacteriegroei zo veel mogelijk geremd.
Als jij je hondenvlees op het aanrecht ontdooid is het daar toch een stuk warmer denk ik.

Jou hondenvlees kan (!) ook zomaar eens ongekoeld vervoert zijn en bij supermarktvlees is die kans toch een stukje kleiner, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2441319
Ja, dat is waar.
Maar vele mensen zijn erg bang voor ontdooien en invriezen en weten niet dat het bij hun eigen vlees ook gebeurt.

Omwille van je hele uitleg voorheen wordt het ook aangeraden het vlees in een afgesloten bak, in de koelkast te laten ontdooien en niet op kamertemperatuur op het aanrecht.
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk wanneer ik portioneer.  Orgaan als hart en lever kan je gewoon vrijwel bevroren delen. Maar bij spier of vleesbot lukt dat niet. Dan laat ik ontdooien en wrik er altijd al aan de buitenzijde van het pak vanaf zodra dat mogelijk wordt. 
Het zo snel mogelijk terug invriezen is nog het grootste probleem.

Blijft ook het feit dat een gezonde hond of kat heel wat bacteriën aankan in zijn maag. Zeker eentje die vers gewend is omdat dan het maagzuur nog een stuk zuurder is dan bij een hond die brok of blik krijgt.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2441335
pearlsofpassion schreef: Ja, dat is waar.
Maar vele mensen zijn erg bang voor ontdooien en invriezen en weten niet dat het bij hun eigen vlees ook gebeurt.

Omwille van je hele uitleg voorheen wordt het ook aangeraden het vlees in een afgesloten bak, in de koelkast te laten ontdooien en niet op kamertemperatuur op het aanrecht.
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk wanneer ik portioneer.  Orgaan als hart en lever kan je gewoon vrijwel bevroren delen. Maar bij spier of vleesbot lukt dat niet. Dan laat ik ontdooien en wrik er altijd al aan de buitenzijde van het pak vanaf zodra dat mogelijk wordt. 
Het zo snel mogelijk terug invriezen is nog het grootste probleem.

Blijft ook het feit dat een gezonde hond of kat heel wat bacteriën aankan in zijn maag. Zeker eentje die vers gewend is omdat dan het maagzuur nog een stuk zuurder is dan bij een hond die brok of blik krijgt.
helemaal waar hoor. Vlees uit de supermarkt heeft ook het nodige ondergaan. Toch dnek ik dat dit 'bedrijfsmatig verloop'wat minder risico met zich mee brengt dan je huis tuin en keukenproces.
In de koelkast ontdooien is ook beter om die temp niet teveel te laten wisselen. en de afgesloten bak zorgt er tevens voor dat er niet alsnog bacterien van buitenaf bij kunnen of het vocht uit het vlees op jou versegroeten loopt.

Al met al kun je zeggen dat hoe kouder en hoe constanter de temp van het vlees blijft hoe beter dat is.
Door Marjo en Kiba
#2441340
Maar hoe doe je het dan delen als het nog bevroren is als het eerst laten ontdooien niet goed is?  :-\ Een homp bevroren vlees is bijna niet te snijden.. Hoe doen jullie dat dan?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2441350
Ik laat dus wel ontdooien hoor. Kan niet anders.
Zoveel mogelijk in de koelkast, maar dat lukt niet altijd.
En dan van zodra het kan begin ik al stukken los te peuteren en zo snel mogelijk, geportioneerd terug in te vriezen.  De rest, wat nog hard bevroren was, blijft dan weer wat liggen tot ik er weer stukken vanaf kan halen. En zo voort.

Behalve dus hart, lever, nier.  Dat kan je perfect delen als het in een grote homp is, als je hem een klein beetje laat ontdooien zodat je er vat op hebt.  Dat gaat dus nog zo goed als bevroren, in porties terug de vriezer in.

Maar als het niet anders kan, wordt hier zelfs compleet ontdooit en dan terug ingevroren.  Als ik er veel vet en vliezen van tussen moet halen (bij katten moet dat al eens) lukt dat niet als het nog in een homp zit.  En al je konijnnieren wil ontvliezen kan dat ook niet anders dan compleet ontdooit. Al denk ik dat ik die er in het vervolg aan laat, want zonder dat kleine vliesje heb je sneller vriesbrand dan met.

Vleesbot moet vaak erg ontdooit.  Nekken niet. Die ontdooi ik tot ik ze van elkaar krijg en vries ze dan los terug in. Maar karkassen moeten verwerkt worden en dat gaat bijna niet netjes als ze nog bevroren zijn.
Zalmkarkas hak ik dan weer wel steenhard bevroren.  Geen reden waarom dat ontdooit zou moeten zijn.  Zalmkop kan je dan weer helemaal niets mee aanvangen, tenzij compleet ontdooit...
Het hangt dus wat af van waar je mee werkt...
En je hebt wel scherpe messen nodig.   
Door Marjo en Kiba
#2441354
pearlsofpassion schreef: Ik laat dus wel ontdooien hoor. Kan niet anders.
Zoveel mogelijk in de koelkast, maar dat lukt niet altijd.
En dan van zodra het kan begin ik al stukken los te peuteren en zo snel mogelijk, geportioneerd terug in te vriezen.  De rest, wat nog hard bevroren was, blijft dan weer wat liggen tot ik er weer stukken vanaf kan halen. En zo voort.

Behalve dus hart, lever, nier.  Dat kan je perfect delen als het in een grote homp is, als je hem een klein beetje laat ontdooien zodat je er vat op hebt.  Dat gaat dus nog zo goed als bevroren, in porties terug de vriezer in.

Maar als het niet anders kan, wordt hier zelfs compleet ontdooit en dan terug ingevroren.  Als ik er veel vet en vliezen van tussen moet halen (bij katten moet dat al eens) lukt dat niet als het nog in een homp zit.  En al je konijnnieren wil ontvliezen kan dat ook niet anders dan compleet ontdooit. Al denk ik dat ik die er in het vervolg aan laat, want zonder dat kleine vliesje heb je sneller vriesbrand dan met.

Vleesbot moet vaak erg ontdooit.  Nekken niet. Die ontdooi ik tot ik ze van elkaar krijg en vries ze dan los terug in. Maar karkassen moeten verwerkt worden en dat gaat bijna niet netjes als ze nog bevroren zijn.
Zalmkarkas hak ik dan weer wel steenhard bevroren.  Geen reden waarom dat ontdooit zou moeten zijn.  Zalmkop kan je dan weer helemaal niets mee aanvangen, tenzij compleet ontdooit...
Het hangt dus wat af van waar je mee werkt...
En je hebt wel scherpe messen nodig.   
Zo doe ik dat idd ook. Nou dan ga ik me daar geen zorgen meer over maken ^^ orgaan kan idd gewoon bevroren blijven das echt heel makkelijk snijden  :)

Ben zo toch wel wat gerust gesteld  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2441358
Als ik veel vlees binnenkrijg in bijv porties van 10 kilo dan laat ik dat dus eerst in de koelkast een beetje ontdooien ( daar ontkom je niet aan), bij 4 graden is dat altijd beter dan wanneer je het op het aanrecht laat liggen bij ong 15 graden. Bij 4 graden ontdooien geeft minder vleesvocht, omdat de vleescellen beter gesloten blijven. Als je dat in een goede plastic zak of dichte bak doet kan je vocht in iedergeval niet op je andere voedsel lopen. En komen er geen bacterien op je vlees van producten die al in je koelkast staan. ( daarom dus altijd ALLES afdekken in je koelkast).

Als ik begin met snijden leg ik ALLES klaar wat ik nodig heb. Handschoentjes aan. Als ik vlees aan het snijden ben pak ik geen andere dingen vast ( kraan, pen, plastic zakjes, telefoon, deurbel, deurklink etc etc)
Ik laat het zo ver ontdooiden dat ik het kan snijden. Leg het blok in een vergiet boven de gootsteen, zodat het vocht direct wegloopt. snij blokken op het juiste gewicht, gooi die in een bak. Als ik alles, of een gedeelte gesneden heb, gooi ik de handschoentjes weg en pak ik de stukken vlees aan met de binnenkant van een plastic zakje en trek het zakje zo over het vlees, knoop erin en in een diepvriesla die op het aanrecht staat. Als het gesneden vlees in de lade ligt, lade in de vriezer die op supervries staat en weer snel invriezen tot -25 gr.

Daarna evt een volgend blok. Soms helpt mijn zoon en die ik het werk waarbij ik vlees moet aanraken en hij het stuk waarbij hij het vlees zelf niet hoeft aan te raken.

Na afloop alles afwassen onder heet stromen water, daarna nog in de vatwasser. Aanrecht en weegschaal schoonmaken met natte doek en na doen met Dettol doekjes of Dettol spray. Chloor kan ook.

Vlees bot schijn je ook goed te kunnen hakken met een keukenbijl of takkenschaar. Ik doe het met een goed vleesmes, dat lukt tot nu toe goed.

Een beetje ontdooien ontkom je dus niet aan, daarnaast zorgen dat het niet te warm wordt in de ruimte waar je werkt en dat het vlees zo kort mogelijk buiten de koelkast/vriezer is. dan werk je veilig en is je vlees nog goed genoeg voor je hond om te eten hoor. je moet er goed voor zorgen dat je werkplek echt schoon is nadien, omdat je daar ook met je eigen voedsel werkt en dat je je eigen voedsel besmet met bacterien uit het vlees doordat je werkplek niet goed schoon was is, denk ik, een groter gevaar dan dat je hond ziek wordt omdat je je vlees deels ontdooid hebt.
Door nicolette
#2441636
Hoi,

Wij slaan vlees en meestal ook karkas met een bijl met hamer in stukken. Doe de blokjes vlees in plastic zakje met naam en leg ze gelijk in de vriezer. Scheelt ee hoop electra. Mijn stukken vlees zijn daardoor niet van het zelfde gewicht. Bewaar wat teveel is in de koelkast voor de volgende dag.

Karkassen trek ik in iets ontdooide toestand uit elkaar en doe ze ook snel in de vriezer. Nekken kun je ook al snel uit elkaar trekken. Orgaan sla ik ook met de bijl. Nooit zo met de bijl slaan, want dan komt hij in je scheenbeen terecht. Bijl op stuk en met grote hamer erop slaan, heb een groot blok hardhout in de tuin liggen. Zo zijn we altijd lekker snel klaar. De een slaat en de ander doet het in de zakjes

Gr. Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door