Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2439889
Ik weet niet goed waar ik het neer moet zetten, dus sorry als het niet op de goede plek staat.
Omdat ik met de fazantenboutjes van Jolanda een katten KVV wilde malen moest ik het botpercentage bepalen. Daarvoor heb ik een aantal boutjes ontdaan van vlees. Van de 228 gram totaal was 58 gram kaalbot. Kaal bot percentage is dus 25%.
Gewoon ter info :-)
Nicole
#2440101
Inderdaad niks mis mee :-)
Ik moest malen voor kittens dus wilde graag weten hoeveel bot ik in de mix stop, vandaar dat ik maar eens botjes ben gaan uitpluizen om te zien hoeveel er nou daadwerkelijk in zat. Ik had behoorlijk verkeerd geschat doordat ze aan een kant bijna altijd kaal zijn. Ik had zelf het botpercentage veel te hoog geschat, het dubbele.
Laatst gewijzigd door SjaakBF op zo 26 aug 2012, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2440145
Die heb ik verder niet, dit was het eerste wat ik uitgeplozen heb omdat ik het hier op het forum niet terug kon vinden :-)
Van de wilde eendenboutjes van Jolanda weet ik dat het ongeveer 25-26% procent moet zijn maar kan niet meer terugvinden waar het staat. Nova heeft dat ooit een keer uit elkaar geplozen.
#2441085
Ik ben benieuwd dan waar je fazantboutjes mee maalt..Ik wil toch kijken of ik in de toekomst zelf ga malen..
Hier krijgen ze ook boutjes, maar eten ze vlees eraf..Bot laten ze liggen.. Dat compenseer ik dan weer met ander botwerk waarvan ze wel bot ook opeten.
#2441088
Ik heb het gemalen met een ouderwetse vleeswolf, Husqvarna maat 10. Het ging er ontzettend makkelijk doorheen, gewoon boutje voor boutje en er niet veel tegelijk doorheen willen draaien.

Op de foto hieronder zie je hoe het uit de molen komt (dit is zonder orgaan erbij dus enkel fazentenbout).

Afbeelding

Hieronder zie je de boutjes die ik vermalen heb. Onder zie je kale botjes, dat zijn de boutjes waarvan ik het vlees af had gehaald om het botpercentage te bepalen.Ook die kon ik gewoon mee malen.

Afbeelding
#2441140
SjaakBF schreef: Met de mijne heb ik zelfs kippenbouten gemalen en hele kippen. Dat was wel hard werken hoor maar fazent gaat dus redelijk makkelijk. Met warm weer en grote hoeveelheden kan ik je wel zweetbandjes aanraden  :biggrin2:
Ik geloof niet dat mijn Westmark 10 dat zou aankunnen.... Maar ja, de wokkel is gebarsten, dus misschien dat hij met een nieuwe wokkel plots hemel en aarde verzet  ::)  :biggrin2:
#2442869
SjaakBF schreef: Ik heb het gemalen met een ouderwetse vleeswolf, Husqvarna maat 10. Het ging er ontzettend makkelijk doorheen, gewoon boutje voor boutje en er niet veel tegelijk doorheen willen draaien.

Op de foto hieronder zie je hoe het uit de molen komt (dit is zonder orgaan erbij dus enkel fazentenbout).

Afbeelding

Hieronder zie je de boutjes die ik vermalen heb. Onder zie je kale botjes, dat zijn de boutjes waarvan ik het vlees af had gehaald om het botpercentage te bepalen.Ook die kon ik gewoon mee malen.

Afbeelding
ziet er goed uit hoor wanneer kunnen we aanschuiven  :clown2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door