Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door tiny
#2423047
Onze Tessa, een kooikerhondje van 13 jaar krijgt er moeite mee om haar barfmenutje weg te werken. Zelf met een klein stukje eendenrug of nek is ze al veel langer bezig dan anders. Ik heb ook het idee dat ze de stukken te groot doorslikt waardoor ze langer in haar darmen blijven en de ontlasting harder wordt dan, zeg maar, een half jaar geleden. Nu heb ik er geen moeite mee om kvv te gaan voeren aan haar. Langzamerhand geeft ze zelf aan dat  ze wel lekker wil eten maar de moeite die ze moet doen wordt haar wel eens te veel. Ik heb haar al een keer in de Heimlichgreep moeten nemen omdat er een te groot stuk in haar strot zat.
Uiteraard is mijn vraag: welke kvv?
Te vet; wil ik niet
Smuldier, Carnibest kan ik best aankomen, mixen van lupa ook geen probleem.
Zijn er onder jullie kvv'ers met oudere honden die mij tips kunnen geven?
Door nikèdog2000
#2423084
[quote="tiny"]
Onze Tessa, een kooikerhondje van 13 jaar krijgt er moeite mee om haar barfmenutje weg te werken. Zelf met een klein stukje eendenrug of nek is ze al veel langer bezig dan anders. Ik heb ook het idee dat ze de stukken te groot doorslikt waardoor ze langer in haar darmen blijven en de ontlasting harder wordt dan, zeg maar, een half jaar geleden. Nu heb ik er geen moeite mee om kvv te gaan voeren aan haar. Langzamerhand geeft ze zelf aan dat  ze wel lekker wil eten maar de moeite die ze moet doen wordt haar wel eens te veel. Ik heb haar al een keer in de Heimlichgreep moeten nemen omdat er een te groot stuk in haar strot zat.
Uiteraard is mijn vraag: welke kvv?
Te vet; wil ik niet
Smuldier, Carnibest kan ik best aankomen, mixen van lupa ook geen probleem.
Zijn er onder jullie kvv'ers met oudere honden die mij tips kunnen geven?
[/quote]

darf is ook een heel goed merk
kun je thuis laten bezorgen
geen granen erin
en biologisch
Door smulpaap
#2423147
[quote="tiny"]
Onze Tessa, een kooikerhondje van 13 jaar krijgt er moeite mee om haar barfmenutje weg te werken. Zelf met een klein stukje eendenrug of nek is ze al veel langer bezig dan anders. Ik heb ook het idee dat ze de stukken te groot doorslikt waardoor ze langer in haar darmen blijven en de ontlasting harder wordt dan, zeg maar, een half jaar geleden. Nu heb ik er geen moeite mee om kvv te gaan voeren aan haar. Langzamerhand geeft ze zelf aan dat  ze wel lekker wil eten maar de moeite die ze moet doen wordt haar wel eens te veel. Ik heb haar al een keer in de Heimlichgreep moeten nemen omdat er een te groot stuk in haar strot zat.
Uiteraard is mijn vraag: welke kvv?
Te vet; wil ik niet
Smuldier, Carnibest kan ik best aankomen, mixen van lupa ook geen probleem.
Zijn er onder jullie kvv'ers met oudere honden die mij tips kunnen geven?
[/quote]

En bv kwartels of kwartelkarkas zou dat ook niet meer gaan Tiny ?
Door tiny
#2423290
Kwartels zijn er hier nooit ingegaan. Eten ze niet. Zelfs eendenkarkas en eendennek kauwt ze niet meer helemaal fijn. Ze schrokt dus hele brokken naar binnen. Haaskarkas is te hard evenals konijn. Een half runderstrotje duurt eeuwen. Uiteindelijk krijgt ze alles nog wel weg, dat wel.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2439875
Ik sluit hier even bij aan.

Onze Max is nu 12, en begint wat meer moeite te krijgen met het kauwen van karkasjes (eend en konijn) en ook met grotere stukken spiervlees.
Vanwege zijn allergie kan ik hem alleen KVV geven waar 1 diersoort in zit, helaas vallen een heleboel merken dus al af.
Hij krijgt momenteel eend, konijn en geit. Rund, kip, lam, paard, zalm en lama kan hij vooralsnog niet tegen, en ik wil nog een andere vissoort proberen zoals haring of makreel, en als dat goed gaat ook nog hert.

Wat ik me afvraag, hij krijgt nu 360 gram per dag met zijn barf-menuutje en hij is mooi op gewicht, maar als ik het zo lees bij de richtlijnen van de KVV's zou ik op 225 gram per dag uitkomen. Klopt dat wel dan?
Ergens hoop ik van wel, want dat zou betekenen dat het me niet een fortuin gaat kosten  ::), maar ik vrees ook wel dat hij ontzettende honger gaat krijgen als hij nog maar de helft in zijn maag heeft zitten...
Of is dat weer een kwestie van wennen?
Door M@rina
#2440007
Haaksbarf (vrij duur), Alaska,  (iets minder duur maar geen kiloverpakkingen) Tinlo barfmenu, All animal (kg verpakking en iets minder duur) hebben verpakkingen waar 1 diersoort in zit. Tammenga heeft verpakkingen met maar 1 diersoort en die is een stuk goedkoper dan de rest (2,25 p kg).

Darf eko en Versvoer hebben beide een complete versie met 4 diersoorten. In darf zit kip, geit, lam en rund (ze hebben tegenwoordig ook een versie met eend) in Versvoer zit eend, rund, paard en konijn. kosten rond de 17 euro per 5 kilo.

Zelf heb ik goede ervaringen met Tinlo, All animal, Tammenga, darf eko en versvoer.

Alaska vond ik erg fijn gemalen, beetje paté, carnivoer heeft in de meeste versie kippenbot, niet handig dus als je per diersoort wilt voeren.
@ Kim _S, Ik hanteer om te beginnen een richtlijn tussen de 20 en 30 gram per kg lichaams gewicht.

Saartje 11,5 kg en gesterilisserd zit nu net onder de 2 % met 200/220 gram. Teun krijgt weer veel meer, weegt 13 kg en krijgt 450 gram dat is zo'n 3,5% (35 gram per kg lichaamsgewicht).
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2440083
[quote="M@rina"]
Haaksbarf (vrij duur), Alaska,  (iets minder duur maar geen kiloverpakkingen) Tinlo barfmenu, All animal (kg verpakking en iets minder duur) hebben verpakkingen waar 1 diersoort in zit. Tammenga heeft verpakkingen met maar 1 diersoort en die is een stuk goedkoper dan de rest (2,25 p kg).

Darf eko en Versvoer hebben beide een complete versie met 4 diersoorten. In darf zit kip, geit, lam en rund (ze hebben tegenwoordig ook een versie met eend) in Versvoer zit eend, rund, paard en konijn. kosten rond de 17 euro per 5 kilo.

Zelf heb ik goede ervaringen met Tinlo, All animal, Tammenga, darf eko en versvoer.

Alaska vond ik erg fijn gemalen, beetje paté, carnivoer heeft in de meeste versie kippenbot, niet handig dus als je per diersoort wilt voeren.
@ Kim _S, Ik hanteer om te beginnen een richtlijn tussen de 20 en 30 gram per kg lichaams gewicht.

Saartje 11,5 kg en gesterilisserd zit nu net onder de 2 % met 200/220 gram. Teun krijgt weer veel meer, weegt 13 kg en krijgt 450 gram dat is zo'n 3,5% (35 gram per kg lichaamsgewicht).
[/quote]

Dankjewel voor je reactie! Het is alleen ietsje ingewikkelder helaas  ;)

Max kan alleen tegen eend, konijn en geit. NIET tegen rund, kip, lam, paard, zalm en lama. Wat ik op termijn nog wil proberen is haring of makreel, en hert.
Na wat research kwam ik uit op Haaksbarf (=duur!), All Animal (=net ietstje goedkoper) en TinLo (=de goedkoopste van de 3 maar nog steeds duur).

Als ik van de KVV evenveel moet voeren als Barf, dan kost het me 2x zo veel per maand. Maar als ik iets meer dan de helft kan voeren, dan scheelt het niet zo veel, is ook leuk voor de portemonnee  ;).

Ik had 25 gram per kg gerekend, hij is 9 kilo en dus kom ik uit op 225 gram per dag. Met barf krijgt hij 4%, en dus 360 gram per dag. Zou dat echt zo veel schelen? En zou hij (na een tijdje wennen) daar dan ook geen honger op hebben als er minder in zijn maag zit en het ook nog sneller verteert?
Door K&D
#2440219
Je kunt ook karkassen fijnmeppen. Gaat prima. In een plastic tas doen en met de hamer tekeer gaan. Je kunt het tot moes meppen als je dat wilt. Dan kun je gewoon blijven barfen.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2440291
[quote="K&D"]
Je kunt ook karkassen fijnmeppen. Gaat prima. In een plastic tas doen en met de hamer tekeer gaan. Je kunt het tot moes meppen als je dat wilt. Dan kun je gewoon blijven barfen.
[/quote]

Dat zou nog wel eens kunnen werken, ga ik vanavond proberen, dank voor de tip!

Het is niet zo dat hij het niet verteert, hij kan er geen stukjes meer af kauwen. Dus een stuk spiervlees van 100 gram of bijvoorbeeld een half geitenhart heeft hij de laatste tijd ook flink moeite mee, en dat is natuurlijk helemaal niet hard.
Zijn spiervlees en orgaan knip ik al een tijdje in kleinere stukjes, dat gaat goed, maar ik zie het niet zo zitten om elke dag zijn karkas in kleine stukjes te moeten knippen...
Gisteren heeft hij weer 45 min over een klein konijnkarkasje (200g) gedaan, en toen was hij het knagen zat en liet de helft liggen. Dat is voor een keertje niet erg, maar het komt nu steeds vaker voor dat hij zijn karkas niet opeet omdat het hem te lang duurt.

Een andere optie is zijn karkassen malen, ga ik ook nog even proberen of dat lukt.

Wordt vervolgd!  :)
Door M@rina
#2440305
[quote="Kim_S"]
Dankjewel voor je reactie! Het is alleen ietsje ingewikkelder helaas  ;)

Max kan alleen tegen eend, konijn en geit. NIET tegen rund, kip, lam, paard, zalm en lama. Wat ik op termijn nog wil proberen is haring of makreel, en hert.
Na wat research kwam ik uit op Haaksbarf (=duur!), All Animal (=net ietstje goedkoper) en TinLo (=de goedkoopste van de 3 maar nog steeds duur).

Als ik van de KVV evenveel moet voeren als Barf, dan kost het me 2x zo veel per maand. Maar als ik iets meer dan de helft kan voeren, dan scheelt het niet zo veel, is ook leuk voor de portemonnee  ;).

Ik had 25 gram per kg gerekend, hij is 9 kilo en dus kom ik uit op 225 gram per dag. Met barf krijgt hij 4%, en dus 360 gram per dag. Zou dat echt zo veel schelen? En zou hij (na een tijdje wennen) daar dan ook geen honger op hebben als er minder in zijn maag zit en het ook nog sneller verteert?
[/quote]
Ik reageerde in eerste instantie op Tiny alleen het stukje waar ik jou naam bij gezet heb was voor jou bedoeld  ;)

Ik denk dat als je hond nu 360 gram per dag nodig heeft dat hij dat met kvv ook naar binnen werkt. En over de kosten, tja :-\ ik kan niet in jouw portemonnee kijken dus dat is altijd lastg, maar kvv, en zeker de goede merken, is wel duurder dan barf. Dus even de kosten buiten beschouwing gelaten:
Tinlo, Alaska, All Animal hebben een eend variant en een konijnvariant, Tammenga, heeft  een geit versie en Haaksbarf heeft ze alle drie. Tammenga heeft een redelijk kilo prijs, maar de andere zijn duurder met als klap op de vuurpijl Haaksbarf, die is echt ontzetttend duur.
Door K&D
#2440410
Zijn haar knipkiezen nog wel goed dan? Normaal gesproken zou ze vlees moeten kunnen kleinmaken, maar als er een rottige kies tussen zit, dan wordt het wat minder leuk kauwen.
#2440546
Ik zou persoonlijk ook gewoon vleesbot malen of fijnmeppen. Zeker als spier en orgaan wel nog goed gaat. Ik mep in een keukenhanddoek (wissel er twee af). De zakjes gingen steeds stuk en dat vind ik zonde.  De handdoek kan je eenvoudig afschrapen en doe ik gewoon in de was. 
Wel een degelijke molen kopen, heb ik zelf ook gemerkt...  ::)


Van kvv moet je net vaak meer voeren dan barf, net omdat het sneller de maag en darmen passeert.  Enkel als de kvv erg vet is, moet je er natuurlijk minder van voeren, maar dan is de kwaliteit van wat je voert dus een stuk minder.
Ik zou dus zeker niet minder gaan voeren als je overstapt op kvv.  Eerder opletten of je niet meer moet gaan voeren.
Door smulpaap
#2440571
Ik zou denk ik zelf gaan malen , dat gaat met konijn en eend best gemakkelijk heb ik weleens gelezen . Dan kan je je hond toch lekker blijven geven waarop het nu goed gaat ?
#2440587
[quote="smulpaap"]
Ik zou denk ik zelf gaan malen , dat gaat met konijn en eend best gemakkelijk heb ik weleens gelezen . Dan kan je je hond toch lekker blijven geven waarop het nu goed gaat ?
[/quote]

Nou ja, gemakkelijk...  ::)
Konijn gaat prima, maar eendennekken vloek ik wel eens op hoor. En nu is mijn molen toch stuk...  :-\
Als het echt is om regelmatig eendennekken te malen zou ik in handmolens minstens een pockert 10 of een groter nummer van een ander merk nemen. Pockert lijkt toch erg stevig te zijn... maar ook iets duurder.  En je hebt een grotere maalschijf nodig (minstens 12mm doorsnede).

Van elektrische molens heb ik geen verstand.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door