Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ronithvm
#2439433
Hallo,

Ik lees heel erg veel over dat het ontvlooien en ontwormen van je hond slecht voor ze zou zijn, ik ontvlooi Jip elke maand trouw en ontworm hem om de 3 maanden....
Nu lees ik dat dit eigenlijk 'puur vergif' is, zijn er ook andere mogelijkheden dan? Jip speelt met veel katten en honden en ik heb nou niet echt zin in vlooien in mijn huis....
En ontwormen, tsja.. Dat doe ik gewoon omdat de dierenarts daar altijd zo op hamert...

Groetjes!
Door Parelridder
#2439479
Je kunt je hond middels een vlooienkam controleren op vlooien. Mócht hij vlooien hebben, dan is het vroeg genoeg om 'm te behandelen. Ik behandel mijn honden nóóit tegen vlooien anders dan als ze er werkelijk hebben. Dat is in 11-12 jaar tijd ca. 2 keer geweest: toen we op bezoek waren bij iemand wiens kat vlooien had en een keer toen we in een vakantiehuisje kwamen waar pal voor ons ook iemand met  en hond was, die kennelijk vlooien had.
Beide keren was 1 pipet Advantage genoeg om het te doen stoppen: geen complexe behandeling van de woning (gewoon schoonmaken natuurlijk, maar geen gif gesprayd of zo) en eenmalig de dieren behandeld. Overigens had in dat vakantie huisje slechts 1 van mijn (toen) 3 honden vlooien. Alleen de pup, de andere werden blijkbaar minder aantrekkelijk gevonden door de vlooien.

Wat wormen betreft: ontwormen is alleen zinvol als je hond wormen heeft, want het werkt immers niet preventief!! Als je 2-3 maal per jaar wat ontlasting laat onderzoeken (bijv. bij Het Woud of via je dierenarts bij de Universiteits kliniek) weet je of het op dat moment nodig is. Ideaal gezien zorg je dat je hond de 3 dagen voorafgaand aan het ontlastingsmonster niets van de grond kan eten, zodat er geen wormeitjes aangetroffen kunnen worden die slechts passeren en helemaal geen gevolg zijn van infectie.
Het iedere 3 mnd. bestrijdingsmiddel tegen wormen toedienen betekent niet meer dan dat je hond max. 3 mnd. geinfecteerd is. Je hond kan immers pal na ontwormen een worminfectie oplopen... 'Preventief ontwormen' is dus behoorlijk zinloos.
En wat ik zelf zeer bedenkelijk vind: vraag je huisarts eens of je jaarlijks (laat staan 4 maal per jaar) ontwormtabletten mag nemen, omdat je intensief met honden en katten om gaat en misschien dus wel anderen besmet ook.. Zelfde argumenten, maar je krijgt ze dus niet!! Slechts als je aantoonbaar geinfecteerd bent!! Zó  'onschuldig' zijn die middelen dus...
Door Suzanne
#2439825
Hoi,
Goed dat je erover na gaat denken!!!

Ontvlooien... tsja... het woord zegt het, net als "ont-wormen";-)

Vlooien kun je eventueel voor zijn. Er zijn dus middelen die je kunt gebruiken om de kans dat ze met vlooien thuiskomen zo klein mogelijk te maken. Dat kunnen allerlei soorten middelen zijn.
Ik heb ervoor gekozen niet zomaar een gif te gebruiken en dus niet preventief tegen vlooien iets te doen. Of dat de meest verstandige optie is weet ik niet maar het is mijn keuze, die ook afhangt van het risico wat ik inschat of mijn honden met dingen thuis kunnen komen ja of nee (voor zover je dat ooit kunt inschatten). Zouden ze in pension gaan dan denk ik zomaar dat ik wel een pipetje leegdruk ;-)

Ont-wormen echter... dat kan niet preventief. Het toedienen van een pil zorgt ervoor dat de aanwezige wormen sterven (als het goed is) maar ja... wat als er überhaupt geen wormen ZIJN???
Dat zie je ook niet altijd aan de ontlasting dus als je het echt "goed" wilt doen dan laat je periodiek, bijvoorbeeld elke 1,5 - 2 maanden een "mestonderzoek" doen bij de DA om te kijken of er wormen zijn. Zijn die er niet? Dan heeft iets geven "tegen de wormen" verrekkes weinig zijn ;-)  Zijn ze er wel? DAN heeft het geven van een wormendodend middel beslist zin!
Het standaard een pil geven elke zoveel weken vind ik dus persoonlijk volstrekt nutteloos.

Idem tegen teken.
Natuurlijk kun je daartoe middelen gebruiken die het bijten van teken tegengaan. Teken zelf vormen een risico, maar de tekenmiddelen ook.
Dus, ook hier maakte ik een keuze. Doorgaans blijf ik teken weghalen zonder iets te gebruiken tot ik denk "nu wordt het me te gortig" en dan geef k elke hond 1 pipet. Dat is doorgaans "ergens in april". Tenzij we een zomer hebben waarin teken veel voorkomen hou ik het daarbij. Natuurlijk pluk ik nog wel een teek van de honden af maar zolang dat er gemiddeld 1 - 3 per hond zijn per dag als maximum... vind ik dat beter dan het geven van een pipetje.
Misschien trekken jouw honden helemaal geen teken aan en kun je dit ook zo oplossen.
Misschien zijn het tekenmagneten en moet je na 6-8 weken heus weer aan de bak omdat je er per dag 25 afhaalt.
Dat is dus van geval tot geval verschillend. Ik red het om meestal 1 pipet per hond per jaar te geven. En ja, ik controleer de honden elke dag. Natuurlijk, ik "mis" wel 's een teek en die zie ik dan later over de grond kruipen ;-(( 

Ik voel me hier goed bij.
Het is mijn idee maar heb er geen bewijzen voor, dat de manier van voeren eraan bijdraagt dat de honden minder "vatbaar" lijken voor ongedierte maar dat kan of verbeelding of puur geluk zijn ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2440338
Parelridder schreef: En wat ik zelf zeer bedenkelijk vind: vraag je huisarts eens of je jaarlijks (laat staan 4 maal per jaar) ontwormtabletten mag nemen, omdat je intensief met honden en katten om gaat en misschien dus wel anderen besmet ook..
Mijn collega's doen dat, ik niet.
Door Parelridder
#2440596
:o Meen je! Ken je huisartsen die mensen ontwormtabletten geven zonder dat er besmetting is vast gesteld? Ik ken alleen die daar niet over peinzen, dus nam aan dat dit voor mensen zo 'de regel' is.
Hoe doen die huisartsen dat dan, ook iedere 3 maanden??
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2440897
Parelridder schreef: :o Meen je! Ken je huisartsen die mensen ontwormtabletten geven zonder dat er besmetting is vast gesteld? Ik ken alleen die daar niet over peinzen, dus nam aan dat dit voor mensen zo 'de regel' is.
Hoe doen die huisartsen dat dan, ook iedere 3 maanden??
ze gaan niet naar de huisarts, ze halen een kuurtje bij de apotheek, ik wist ook niet wat ik hoorde...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door