Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2437714
Ik zal even het hele verhaal doen zodat het helemaal duidelijk is over hoe en wat

Ik heb ook eindelijk de verslaving te pakken en ben langzaam maar zeker aan het overstappen naar BARF.
Madeleine (hier van het forum ook) helpt mij met het samenstellen van menu's etc etc

Ze krijgen nu nog deels kvv en deels dan BARF.

Toen ze nog volledig kvv aten kregen ze al wel als snacks kippennekken, kalkoennekken, en kwartel karkasjes.
Dat ging altijd erg goed.

Nu komt het dus voor dat bijvoorbeeld de avondmaal alleen bestaat uit BARF.
Maar nu komt het dus. Als ze het dus als maal eten, geef Sterre, mijn oudste Border Collie, dus over.
Echt binnen 5 minuten nadat ze het op heeft.

Het komt bij mij over dat wanneer ze dus het als maaltijd krijgt, ze het niet kan verwerken maar als snack wel.

Voordat jullie de vraag stellen: schrokt ze?
Ja!! Als een border die maanden geen eten op heeft, eet ze het op.
Kvv kreeg ze daarom ook altijd in een anti schrok bak maar dat kan met een nek of karkas niet.

Voorbeeld wat ze heeft gegeten.

Eergister kreeg ze een hertenvlees en daarna een konijnenkarkas (konijnenkarkas heeft ze al 2x eerder op en ging goed)
Binnen 5min kwam alles eruit. Het hert was niet op gekauwd maar de karkas leek mooi gekauwd.

Gister hadden ze een eendenvleugel, een kippennek en zwanenvlees. Ik had het express wat achter elkaar gegeven....maar nee hoor, ook dat ging binnen no time weer naar buiten.

Hebben jullie een idee hoe dat kan.
Sterre is echt geen hond die zomaar overgeeft.............

ze hebben vanavond weer even kvv op, omdat ik niet wil dat ze constant overgeef.....

Hopelijk hebben jullie een tip voor mij.
Laatst gewijzigd door Borders2Love op vr 24 aug 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2437903
Niets van aantrekken, zolang er geen gevaarlijke toestanden ontstaan. Komt door het schrokken. Slikt ze te grote stukken in die voor problemen kunnen zorgen, dan vasthouden. Dan moet ze stukken eraf bijten en kan ze het niet in 1 keer afslikken.
#2438099
Ik heb dat in het begin ook behoorlijk erg met de oudste hier gehad . Ik gaf haar eerst het spier of orgaanvlees , wat ik in zo groot mogelijke stukken voor haar sneed .
Als ze dat op had gaf ik haar pas het vleesbot , ik heb het ook lang voor haar plat gemept met de hamer , maar het ook vastgehouden . Kippennekjes bv heb ik om die reden nooit gevoert .... hap slok weg bij een middelgrote hond . Ik heb haar eerst langere tijd eendennekken gegeven . Maar bv ook kwartelkarkas en andere zachtere soorten vleesbot .
Toch kwam het nog weleens voor dat ze terug kotste , Vaak is dat niet aangenaam als beginnende barfer . Maar ik heb me er nooit veel van aangetrokken .... door schade en schande werd hondlief wijs . Onder toezicht en met de wat zachtere vleesbot soorten . Een heel rustige omgeving en houding kan soms ook erg goed werken . Mijn hond kreeg pas haar eten als ze geheel ontspannen was . En echt hoor , hun kwartje valt wel . Op een gegeven moment weten ze ... dat is mijn eten , en dat krijg ik elke dag . Pas toen dat allemaal goed ging ben ik andere vleesbot soorten gaan geven . Ik heb er met haar een aantal maanden voor uitgetrokken . Ze at ook alleen in het begin enz enz .
#2438178
smulpaap schreef: Ik heb dat in het begin ook behoorlijk erg met de oudste hier gehad . Ik gaf haar eerst het spier of orgaanvlees , wat ik in zo groot mogelijke stukken voor haar sneed .
Ik denk dat als ik de stukken nog groter maak, dat ze die ook zo door slikt en niet eens de moeite neemt om te kauwen. Misschien moet ik het voor haar dus kleiner maken juist???

Ik vind het overigens niet naar om te zien als ze aan het overgeven zijn. Vind het meer naar voor haar.

De tip om het vast te houden kan ik ook weleens proberen.
De kippennekken kauwt ze overigens enorm goed op.
Die zijn nog nooit als een heel stuk zo naar binnen gegaan.


Misschien een stomme vraag, maar wat is er anders aan het bot als je ze eerst mept met een hamer.....
Zijn ze dan meer geneigd om te kauwen.

(ps. sterre schrokt pas sinds ze kvv eet, ze vind het zooooooooooooooo lekker, en ook dat verse..... dus dat is een goed teken!!)
#2438226
Hier wordt alle vleesbot goed gekauwd en gekraakt, als jouw hond daar nog niet zo goed op kauwt kun je het plat meppen met een hamer. Dan is het al gekraakt, een beetje voorgekauwt zou je kunnen zeggen. Vleesbot nooit in kleine stukken geven de kans dat ze het dan ongekauwd door slikken wordt groter. Ze moet echt leren om rustig te eten en te kauwen, vasthouden wilt dan zeker helpen.

Spiervlees wordt hier ook makkelijk ongekauwd weggeslikt. Ik gaf weleens 200-250 gram aan één stuk en het was hap slik weg. Je zag dat Bruce dan echt een paar keer moest slikken en rekken om het naar beneden te krijgen. Ook de penslap die hij kreeg ( 400 gr. één keer in de week) werd aan één stuk weggewerkt!! Dat was soms gewoon eng, dacht dat hij erin zou stikken en dan kwam het weer terug, kokhalzen  dus. Daar zijn we dus maar mee gestopt, spiervlees, pens en orgaan wordt door mij in flinke hapklare stukken aangeboden en dat gaat heel goed.
#2438239
Ik sneed spier en orgaan in stukken van zo,n 4 a 5 cm . Dat ging hier goed . Dat doe ik nog steeds trouwens . Een hele lap gaat  (nog steeds ) zo naar binnen
Voor de hond hoef je het ook niet naar te vinden als ze eens kotst , klinkt misschien wat hard . Maar mijn hond had dit dus blijkbaar nodig om het wel goed te gaan doen
Zoiets kan pas naar worden als ze bv scherpere soorten uit gaat spugen

Ik zou in jouw geval denk ik voorlopig lekker doorgaan met bv de kippennekken , en eens een eendennek , en het langzaam aan uit breiden
Mijn hond maakte er geen probleem van als ik iets vasthield , soms gaan ze er juist harder door schrokken .
En ja met sommige honden gaat het ook beter als ze een groter stuk vleesbot krijgen , maar dan nog wel steeds de beginners vleesbotten

Als je d.mv de hamer plat mept dan help je a.hw . met het voorwerk , wat eigenlijk in de hondenbek plaats zou moeten vinden

En idd dat schrokken is vaak ...... het is zoo lekker . Maar als ze eenmaal merken dat ""dat "" elke dag het eten word , dan komt het op een goeie dag echt wel goed
Als ze de tijd maar krijgen om het kunstje goed te leren beheersen , het lichaam er rustig aan te laten wennen ..... goede vertering , goede ontlasting , maar ook het gevoel van zo lekker voldaan te zijn , en na de maaltijd lekker rust en uitbuiken . Ik merk daarin echt een heel groot verschil hoor . Ik heb ze eerst allemaal korte tijd op kvv gehad , maar op barf zijn ze veel rustiger , meer tevreden en voldaan .
#2438810
Mijn honden mogen nooit bij elkaar in de buurt komen zolang ze eten. Niet omdat ze dan dan mot krijgen maar omdat ik niet wil dat ze het idee krijgen dat ze moeten opschieten omdat anders de kans bestaat dat ze het kwijt kunnen raken. Eén teefje heb ik echter altijd volledig uit zich en bereik van de andere moeten voeren omdat ze er anders een schrokpartij van maakte. Ik weet niet hoe jij voert maar misschien eens een idee om de schrokker volledig te isoleren van de ander. Alleen het kijken kan soms al schrokken in de hand werken zeker als ze het zo lekker vinden  :biggrin2:

Verder ga ik met mijn voorgangers mee, je hebt best goede kans dat het minder zal worden en zolang ze schrokt kan je prima een paar meppen met een hamer geven zodat het niet erg is al zou ze het zo doorslikken. Behalve vleesbot geef ik hier trouwens ook alles gewoon in stukken van zo'n 5 cm gesneden hoor want anders wordt het toch zo in één keer doorgeslikt, ook lappen van een paar ons. 
#2438817
hmzzz daar heb je misschien een punt.
Ik heb altijd wel het idee gehad dat zij zo snel mogelijk wil eten zodat ze het eten van Storm kan pikken (wat ik natuurlijk niet toe laat)
Storm eet trouwens wel traag. die lijkt echt te genieten.
Bij Sterre lijkt het wel een wedstrijd hoe snel mogelijk het naar binnen kan.

Ik zal ze straks apart de keuken in nemen om eten te geven. Goede tip!!

Ik hou jullie op de hoogte
#2438831
Bency is hier ook de schrokker. die krijg eten in de woonkamer voorheen in de bency. Maar die stond er echt alleen om in te eten.
Boy die eet gewoon heel rustig en of er nu 10 honden staan te kijken zal hem een zorg zijn. en als ie geen trek heb dan loop ie gewoon weg maak hem niet uit dat Bency het evt zal opeten ;)
#2438998
Nou, een goed bericht!!!!

Het is nu 10minuten geleden dat ze heeft gegeten en ze heeft het nog steeds binnen!!

Heb al jullie tips opgevolgd.
Op het menu stond hart en kippennekken.
Had de nekken flink gemept en het kalfshart had ik in kleine stukjes gesneden.
Dat had ik bedacht zodat ik haar stukje voor stukje kon geven, zodat ze niet kon schrokken.
Ook de nek heb ik vast gehouden.
Ze wilde er eerst mee weglopen en toen zag je haar denken: owja, zo kan het ook.

Ze heeft goed gekauwd!!!

Toen ze klaar was met eten heb ik Storm gehaald en eigenlijk hetzelfde herhaald.
Ondanks dat hij geen schrokker is, maar zo kan ik wel in de gaten houden dat hij goed kauwt!

Nou, een positieve maaltijd.
Ze liggen nu allebei heerlijk op hun rug met de poten omhoog na te genieten

BEDANKT IEDEREEN VOOR DE TIPS.
Hopelijk blijft ze het komende dagen  binnen houden.
Hou het voorlopig in de gaten dan met de nekken en kwartel karkassen en als dat goed gaat, ga ik het uitbreiden naar de kalkoen/eenden nekken en konijnenkarkassen
Laatst gewijzigd door Borders2Love op za 25 aug 2012, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door