Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2437354
Ik heb vandaag aan de slager een groot stuk bot van kalf gevraagd: de schouder.
Nu dacht ik dat schouderbot plat zou zijn, maar slager zegt dat wat hij mij heeft gegeven echt schouder is ook al is het rond (?).
Op Internet opgezocht en nu blijkt het dus toch te gaan om het opperarmbeen (omero), aan de uiteinden zit een dikke laag kraakbeen, en Yuma is drukdoende dit eraf te schrapen.

Fout en afpakken? Of kan het geen kwaad? Het is toch eigenlijk dragend bot?
#2437442
haba schreef: in de schouder zitten 3 botten: schenkelpijp, boegpijp en schouderblad, is alle 3 te hard imo
Van kalfsschouderblad heb ik hier gelezen dat het als kauwbot mogelijk is. Het is niet bedoeld als bot om te eten, hè, alleen als puur vermaak; lekker er op knagen ipv de tafelpoten.

Maar volgens mij is het bot wat ik nu heb niet een schouderblad, maar een opperarm. Is dat dan de schenkelpijp of boegpijp??
#2437544
Heel af en toe kan ik zo'n schouderblad te pakken krijgen, ik geef het als recreatie bot,'t is plat met 'n beetje bal gewricht aan de ene kant,
schouder BLAD is zachter dan de pootbotten
Afbeelding

Wanneer je twijfeld is het handig om te onthouden dat 'n draagbot altijd "rond" is..zoals dit ;)
Afbeelding

dit is omero...bovenstuk van de poot wat in de schouderkom gaat....draagbot dus...gewricht laten afkrabbelen en dan weg halen!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 24 aug 2012, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#2437587
@202Spots
Dank je wel voor de foto's, het gaat dus inderdaad om de onderste tekening. Die is het, alleen dikker en korter.
Ik zal haar dan alleen de gewrichten laten knabbelen, (deed ze zelf al, gelukkig) en daarna de rest weggooien.

Oh, met gewricht bedoel je toch die dikke bolle witte uiteinden, hè?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door