Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2435968
:D :D Net een hond gekocht 4 weken geleden hij is nu 6 maanden oud naam Baloe (jumbo is de naam van de kat)

Begonnen als ieder ander met Brokken. Vorrige week met een Barfer op vakantie gegaan. rillend van afschuw naar de pens gekeken (beter gezegt geroken).

Baloe uiterst nieuwsgierig. Hij heeft van de Barfer een paar kippennekken en een stukje orgaan gekregen.

Sindsdien eet hij met afschuw zijn brokken en het zijn toch wel redelijke kwaliteits brokken (geperst van Prins)

Wat kan ik doen om hem weer aan de brokken te krijgen,  :P

Of kan ik beter gaan Barfen

Probleem is dan die stinkpens komt er hier niet in en dat schijnt toch belangrijk te zijn?

groet,

Joas
#2435974
Wat denk jij nou dat wij hier op BARFplaats gaan antwoorden Joas?  :biggrin2:

Hoe je 'm aan de brokken krijgt, kun je misschien beter op een brokkenforum vragen :D

Een mooie biologische runderpens stinkt niet. Dat ruikt hooguit naar boerderij. Dus ik zou zeggen : even wat verder shoppen voor goede pens en dan lekker over op BARF :)
Door Martine-Tom
#2435991
Als dat zo'n grens is, zet hem dan eerst eens over en zie hoe gelukkig hij ervan word en hoe lekker hij het vind, dan neem je de penslucht met alle liefde op de koop toe hoor.
Ik was bang van bloed....ook errug handig als je gaat barfen  ::)
#2435993
Tsja, ik denk dat je hier te maken hebt met een uiterst slimme hond  :)
En ik denk niet dat je van iemand hier adviezen zult krijgen om hem weer brokken te geven, daarvoor kun je je vraag beter op een brokkenforum stellen  ;)

(Vuile) Pens is goed voor de darmflora van je hond, en als hij er goed op kauwt is het ook nog goed voor de tanden, dus in die zin is het wel een belangrijk onderdeel van het menu. En de meeste honden vinden het ook ontzettend lekker.

Wat je zou kunnen doen is gemalen pens geven, dat ruikt dan nog wel smerig, maar is waarschijnlijk sneller op dan een lap pens (hap-slik-weg), en dus heb je minder lang last van de geur. Maar de tandenpoets-werking heeft het dan niet meer natuurlijk.
Je kunt ook 1x per week pens geven ipv een paar keer per week, dan heb je er maar 1x per week last van.

Barfen is voor veel mensen in het begin "vies". Maar bij de meesten is het zo dat uiteindelijk toch de voordelen opwegen tegen de nadelen. De hond geniet van zijn eten, ziet er beter uit, heeft schonere tanden, etc.
Hier moest in het begin van manlief de afzuigkap aan als de honden pens kregen, hij werd misselijk van de lucht. Maar bij de laatste bestelling pens (20 kilo) heeft hij zelfs meegeholpen met porties maken en in zakjes doen. Het is meestal toch een kwestie van wennen. En hij ziet natuurlijk ook hoe blij de honden er van worden als er weer pens in hun bak ligt  8)

Ik zou beginnen met je even goed inlezen hier in de bieb, en vooral je vragen blijven stellen hier. Had ik al gezegd dat we hier ook gek zijn op foto's?  ::)
(O, en vooral goed naar je hond luisteren en de brokken de deur uit doen  :biggrin2:)
#2435996
Ik geef ook geen hele pens, ik heb het geprobeerd, maar ik stond echt te kokhalzen bij het portioneren, en dat ging me net iets te ver. Ik geef nu pens (in hamburgervorum) van Rodi, uit het vriesvak van de supermarkt. Hartstikke handig, en geen vieze stinklucht meer  ;)

Dus als dat je enige struikelblok is: voila, de oplossing!  :)
#2436028
Uiteraard hebben we na de vakantie besloten om te gaan Barfen :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Het vergt toch wel wat voorbereiding en ja we zijn hier echte hollanders de brokken moeten eerst op.

Na een beetje speuren blijk Barfen misschien nog wel goedkoper te zijn als brokken (ook weer de echte hollander)

Mijn buurman staat met bara's en kip op de markt. Ik vragen waar haal jij je kippen en hebben ze daar ook nekjes en karkassen.

Ja zegt hij Ik neem wel wat Karkassen voor je mee die kan ik wel GRATIS krijgen.  Haal ik een visje bij een visboer vraag ik naar zalmkoppen. Die gooien we altijd weg als je die wil hebben moet je het even aangeven.

Wat kosten die koppen dan? Die mag je GRATIS hebben. Hoeveel heb je er dan per week? een stuk of 8.

Ik weet het wel Mijn hond krijgt de hele week zalm en karkas GRATIS  ;D ;D ;D ;D
#2436040
martine-tom schreef: Mooi meegenomen, lees je wel even goed in, vis mag je ook weer niet té vaak geven  ;)
Weet niet hoe groot jouw hond is maar een zalmkop is verrassend groot  :biggrin2:
Wij hebben bij een stichting gehaald die honden uit asiels in Spanje naar Nederland haalt.

Het ras is dus niet helemaal bekend.

Waarschijnlijk is het een Borador (kruising Bordercollie/Labrador) :biggrin2:

Hij weegt nu een kilo of 20
Door Martine-Tom
#2436065
JumboBaloe schreef: Wij hebben bij een stichting gehaald die honden uit asiels in Spanje naar Nederland haalt.

Het ras is dus niet helemaal bekend.

Waarschijnlijk is het een Borador (kruising Bordercollie/Labrador) :biggrin2:

Hij weegt nu een kilo of 20
Ok, nou dan kan je met een zalmkop denk ik 2 keer doen  :biggrin2:
#2436228
Ik kan hier niet aan pens komen, dus krijgen mijn honden dat helaas niet. Maar ik barf toch alweer een paar jaar. En als ik dan het geluk in de ogen van mijn honden zie, dan smelt ik helemaal. Ook kom ik eigenlijk nooit meer bij een DA en dat scheelt behoorlijk in de beurs. Ik koop mijn spullen gewoon in de supermarkt en ben dan nog vaak goedkoper uit als bij brokken.
Ook het aantal drollen is behoorlijk minder geworden en ze zijn ook niet meer zo stinkend, slap smeursel. Nu gewoon lekkere stevige drolletjes die je makkelijk kan opruimen.
En als klap op de vuurpijl zei mijn vriendin (die helemaal niet zo hond lievend is) gister over mijn puppen dat ze er zo goed uitzagen en mooie jonge kopjes hebben (nu toch al 9 maanden oud). Dus het plofkip (woord gejat van een medeforumer) voer komt hier de deur nooit meer binnen.
#2436479
Ik vind het persoonlijk zo'n slecht argument, barfen omdat het goedkoper is als brokken. Mag een hond dan niks kosten? En z'n voeding ook liefst drie keer niks? Als je goed wilt barfen, echt goed, ben je gemiddeld duurder uit dan met brok. Punt. En ben je echt veel goedkoper uit, dan is de kwaliteit die je voert in mijn ogen ontoereikend. Want vergeet niet je benzine kosten/reiskosten voor het vlees her en der halen, je verpakkingskosten en je diepvrieskosten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door