Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door madeleine
#2434390
Ik heb vorige week ongeveer 7 kilo gedroogd maar het is een groot fiasco geworden.

Het vlees (zelf gemaakt gehakt van hertvlees en runderhart) was aan de buitenkant verbrand en van binnen nog steeds vers, en dit na 24 uur drogen...
Het vlees was netjes verdeeld en zeker niet te veel. Het is een Bomann en twee uit Duitsland waar ik de temperatuur van kan instellen (41 graden)

Natuurlijk waren er ook belachelijk veel vliegen op af gekomen... Al met al een vies zooitje...


Iemand een idee hoe dit kan? Ik snap er echt niks meer van :-(
Door Parelridder
#2434416
Ik heb nog nooit verbrand vlees gezien n.a.v. drogen en gebruik ook de Bomann. Hoe moet ik me dat voor stellen, echt verkoold of anders?
Dat het van binnen nog niet droog was na 24 uur is zeker niet ongebruikelijk. Ik droog het ook langer, want droog het kurkdroog zodat het vele maanden bewaard kan blijven. Veel vlees heeft daarvoor enkele dagen nodig.
Door TMG1961
#2434435
Hoe dik was het vlees? Als het te dik is dan is het binnenin nog bijna rauw terwijl het buiten al compleet droog is. Ik snij alles voor de droger in repen van max 5mm
Door ien
#2434491
ik weet niet hoe warm het die dag was maar ik kan me voorstellen dat als het buiten zo super warm is dat de temperatuur in de droger dan ook veel hoger wordt dan je hebt ingesteld (en bij de bohmann waarin je de temperatuur niet in kan stellen al helemaal).

Ik weet het ook niet hoor maar ik kan me zo voorstellen dat het er mee te maken zou kunnen hebben.  :-\
Door madeleine
#2434510
Het vlees was door mijzelf door een vleesmolen gehaald.
Door de schijf met de grootste gaatjes van de Kenwood mg 700.
En het verbranden, ja gewoon pikzwart en het had een beetje maffe geur.

Mijn andere ervaringen met hetzelfde vlees, gehakt van hert en rundhart, is het vlees na 24 gewoon echt mooi gedroogd.
Nog meer ideeën hoe dit gebeuren kan. Het weer zou meegespeeld kunnen hebben denk ik dan.
Dat kan ik gewoon inderdaad niet uitsluiten. Iemand hier dan ook soortgelijke ervaringen mee?
Door ien
#2434514
is het niet zo dat als de buitenkant te snel droogt en dus verbrand de korst zo hard wordt dat daardoor de binnenkant juist niet droogt?
Weet niet of het zo is hoor ik doe maar een gooi  :-\
Door Xada
#2436235
ien schreef: ik weet niet hoe warm het die dag was maar ik kan me voorstellen dat als het buiten zo super warm is dat de temperatuur in de droger dan ook veel hoger wordt dan je hebt ingesteld (en bij de bohmann waarin je de temperatuur niet in kan stellen al helemaal).

Ik weet het ook niet hoor maar ik kan me zo voorstellen dat het er mee te maken zou kunnen hebben.  :-\

Ik heb hier vorige week ook nog vlees zitten drogen met een Boman droger. Het was buiten 39 graden en in de garage nog heter (daar droog ik het vlees). Maar geen problemen gehad. Het vlees kwam er perfect uit.
Door madeleine
#2436275
ze hadden het alle drie ook gewoon.

Een bohmann met 6/7 lades en twee uit Duitsland met ieder 5..
Het moet toch wel iets gemeenschappelijks zijn?

Ze staan in een schuur waar genoeg frisse lucht bij kan komen.
Door orinake
#2436316
Geen idee wat dit kan teweegbrengen hoor.
Ik heb net een hele lading kippenstaartjes gedroogd in men bohmannejte.
Gloeiend heet, dat wel, maar verbrand was het absoluut niet.
Door madeleine
#2436337
ik heb er tegen de vliegen trouwens wel een heel dun doekje op liggen (zo'n doorzichtig gordijn, ben even de officiële naam kwijt)
maar dat ligt er vaker op en geeft dan geen problemen.
Beetje radeloos :-(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door