Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#243549
Hoewel ik niet Barf en mijn honden brokken geef hoop ik dat ik toch even een vraag mag stellen.
Een van mijn honden is gek op appels en winterpeen.
Nu weet ik dat je rauwe groenten altijd moet pureren oa vw de voedingstoffen die anders niet worden opgenomen, toch?
Maar kan het kwaad om haar af en toe een winterwortel te geven?

En hoe zit het met appels, mogen ze een hele appel hebben??

Alvast bedankt voor eventueel advies.
groetjes marja
Laatst gewijzigd door marja op ma 17 jan 2005, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#243554
Waarom geef jij jou honden nog steeds brokken? Die vraag kan je natuurlijk verwachten als je al een tijdje op dit versvlees forum komt he ;)
Door Lizzy
#243555
Maar natuurlijk mag je je vragen stellen!

Een appel hoef je niet te pureren hoor. Dat kun je zo geven. Het beste verwijder je wel het klokhuis want de pitten van de appel bevatten wat blauwzuur.

Een winterwortel kun je prima zo geven hoor. Maar wanneer je het zo aan je hond geeft, bijt hij er grotere stukjes van af en deze zullen waarschijnlijk niet helemaal verteren. Dus komen er 'aan de achterkant' weer stukjes wortel uit. Dat is niet erg, maar veel voedingsstoffen heeft de hond er niet uit kunnen halen op deze manier. Nogmaals, dat geeft niet want het is toch lekker voor de hond om erop te kluiven. Maar zou je willen dat hij er meer voedingsstoffen uit haalt, dan kun je de wortel beter wat raspen en mengen met wat vuile pens of pureren.

Mijn honden zijn trouwens dol op wortel en ze krijgen er regelmatig eentje. Gewoon, als tussendoortje en 'bezigheids-therapie'.
Door marja
#243561
Lizzy dank je wel voor je antwoord. Nu geef ik met een gerust hart winterwortel:))

En dan voor Truus:))))) Ik ben hier al een heeeeeeele tijd niet geweest.
Ik heb me een tijdje proberen te verdiepen in Barf maar het is mij te veel gereken en gedoe!
Ze krijgen hier wel een of twee keer in de week een vleesdagje. maar dat is dan kant en klare hap zoals Rodi.
Door tieneke
#243562
[quote="marja"]
Lizzy dank je wel voor je antwoord. Nu geef ik met een gerust hart winterwortel:))

En dan voor Truus:))))) Ik ben hier al een heeeeeeele tijd niet geweest.
Ik heb me een tijdje proberen te verdiepen in Barf maar het is mij te veel gereken en gedoe!
Ze krijgen hier wel een of twee keer in de week een vleesdagje. maar dat is dan kant en klare hap zoals Rodi.
[/quote]
Waarom nog brokken als je soms versvlees geeft?
Is toch veel beter en gezonder ;)
Kompleet versvlees geven hoef je niet voor te rekenen hoor en het is haast even duur als die ongezonde brokken.....
Door Truus
#243563
[quote="marja"]
Lizzy dank je wel voor je antwoord. Nu geef ik met een gerust hart winterwortel:))

En dan voor Truus:))))) Ik ben hier al een heeeeeeele tijd niet geweest.
Ik heb me een tijdje proberen te verdiepen in Barf maar het is mij te veel gereken en gedoe!
Ze krijgen hier wel een of twee keer in de week een vleesdagje. maar dat is dan kant en klare hap zoals Rodi.
[/quote]
O..O.K, maar je zou dus Kompleet Vers Vlees kunnen geven en met anderen in het groot in kunnen kopen b.v.
Dan hoef je niks te berekenen en is toch gezonder dan brokken.Er zijn wel meer mensen die hier samen inkopen en dan is het goedkoper.
Je moet wel een vriezertje hebben.
Door Truus
#243565
[quote="marja"]
Lizzy dank je wel voor je antwoord. Nu geef ik met een gerust hart winterwortel:))

En dan voor Truus:))))) Ik ben hier al een heeeeeeele tijd niet geweest.
Ik heb me een tijdje proberen te verdiepen in Barf maar het is mij te veel gereken en gedoe!
Ze krijgen hier wel een of twee keer in de week een vleesdagje. maar dat is dan kant en klare hap zoals Rodi.
[/quote]
Ik ben ook begonnen met Rodi en al gauw merkte ik , dat ze het heerlijk vonden. De vacht begon te glanzen, en ze roken lekkerder en .....Timo had geen jeuk meer.
Dan ga je toch wel nadenken ;) :D
Door marja
#244199
Hoewel ze hun brokken met smaak eten zie ik inderdaad dat ze erg genieten van vlees!

Ik ben er niet van overtuigd dat vlees gezonder is, lekkerder o.k, maar waarom gezonder?
In brokken zit ook alles wat ze nodig hebben.

Ik vind het dus wel te duur om elke dag vlees te geven.
Bv Rodi, dat kost me per week 50 euro per week!!
Brokken die ik geef (prins) kost me 10 euro per week!

Mijn honden zijn 60 en 70 kilo:)
Door bernerfan
#244201
ik begrijp wat je bedoelt hoor, t is ook een heel gedoe en gereken ;)...en ach als t zo bevalt...waarom niet he ;), en wat niet is kan nog komen , toch ? :) heel veel succes en plezier met je honden
Gebruikersavatar
Door Nitus
#244231
[quote="marja"]
Ik ben er niet van overtuigd dat vlees gezonder is, lekkerder o.k, maar waarom gezonder?
In brokken zit ook alles wat ze nodig hebben.
[/quote]

Lees de volgende onderwerpen maar eens, misschien dat je er dan anders over denkt ;). In de Bieb staan trouwens nog een heleboel andere interessante artikelen.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=793
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=792
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=791
Door Lupa
#244353
als je niet overtuigd ben kijk dan naar je honden en geniet hoe ze aan een lap pens zitten te trekken of aan een bot staan te kauwen.
Natuurlijk voeren is ook goed voor het al gehel gestelijkgesteldheid, ze zijn bezig met voer en niet met brokken, zelfs voor de roedel gesteldheid is goed, daardoor wordt veel beter bepald hoe de roedel in elkaar zit.
Door marja
#244364
[quote="Nitus"]
Lees de volgende onderwerpen maar eens, misschien dat je er dan anders over denkt ;). In de Bieb staan trouwens nog een heleboel andere interessante artikelen.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=793
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=792
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?
board=11;action=display;threadid=791
[/quote]


O.k er staan dingen in die absoluut waar zijn!
Maar er staan ook veel dingen in die voor mij een hoog bla bla bla gehalte hebben.

Mijn honden hebben echt niet minder lol in hun leven omdat ze brok eten.
Beter brok en min. 3 uur per dag in het bos dan barf en drie maal daags een klein rondje.

Al die dingen waar brokhonden last van kunnen hebben, zoals huidklachten, veel poepen, allergieeen enz enz die hebben mijn honden niet.
Ik kom maar 1 keer per jaar bij de da en dat is voor entingen.

Afval in brokken als kipkarkassen enz, dat geven jullie toch juist aan je honden.

enz enz.
Maar het heeft voor jullie en voor mij geen zin om hier ellelange discussies over te gaan voeren.
Ik ga zeker nog verder rondlezen hier, als ik iets lees wat me ECHT overtuigd dan laat ik het zeker weten ;)
Door marja
#244365
[quote="Lupa"]
als je niet overtuigd ben kijk dan naar je honden en geniet hoe ze aan een lap pens zitten te trekken of aan een bot staan te kauwen.
Natuurlijk voeren is ook goed voor het al gehel gestelijkgesteldheid, ze zijn bezig met voer en niet met brokken, zelfs voor de roedel gesteldheid is goed, daardoor wordt veel beter bepald hoe de roedel in elkaar zit.
[/quote]

Sorry??
Er staat nog steeds geen onderbouwend bewijs bij.
Het is goed voor het algehele gestel, waarom dan?
Het is beter voor ze om met voer bezzig te zijn dan met brok, waarom dan?
Het is beter voor het bepalen van de roedel, hoezo dat??
Gebruikersavatar
Door chooky
#244383
Hoi hoi,

brokken zij niets omdat:

- ze zijn doodgekookt, dit wil zeggen dat de structuur van eiwitten en vetten zodanig is veranderd dat deze moeilijker te verteren zijn. De enzymen die in het voedsel zitten van nature, worden door de verhitting gedood. De vitamnes verdwijnen er ook uit, waardoor deze in chemische toestand door de mens moeten worden toegevoegd, in hoeveelheden die alleen moeten voldoen aan een wettelijk minimum (er zit dus geen maximum aan) Ook zit er geen natuurlijke calciumbron in. de calcium die wordt toegevoegd is ook een chemisch reparaat en lastig opneembaar.

- er zitten veels te veel koolhydraten, lees granen, in. Deze zijn vaak van slechte kwaliteit (afval). Koolhydraten horen in zodanige hoeveelheden (meestal minstens 50%) niet in het dieet van een hond thuis. De hond is een carnivoor, of als je bij de term vleeseter aan een dier wat alleen vlees eet denkt (volgens mij ken ik dan geen enkele carnivoor) neem dan de term prooidiereter. Kijk maar naar zijn gebit en spijsverteringsstelsel. Denk aan het ontbreken van het enzym amylase in zijn speeksel, nodig om koolhydraten voor te verteren. Het verteren van koolhydraten kost veel moeite en belast de organen van de hond onnodig.

- De eiwitten die gebruikt worden zijn van slechte kwaliteit. En dan moet je niet eens denken aan kipkarkasjes. Die zijn voor menselijke consumptie geschikt, wat je niet van de eiwitten in de meeste brokken (nee ook niet de premium merken) kunt zeggen.

- In de meeste brokken zitten 'door de EEG toegestane anti-oxidanten' Dit zijn oa ethoxiquine en BHA en BHT, de eerste is verboden in kindervoeding (was een bestrijdingsmiddel) en de andere twee worden ervan verdacht kankerverwekkend te zijn. Ook als dit zinnetje niet op de verpakking vermeld staat, kan het zijn dat deze stoffen er toch inzitten. De fabrikant is alleen verplicht te melden wat hij zelf aan het product heeft toegevoegd. Als hij een lading afval-frituurvet, waar een hoeveelheid van dit goedje aan toegevoegd is om ranzig worden te voorkomen, binnenkrijgt, en dit over de brokken spuit om ze aantrekkelijk te maken voor honden, dan hoeft hij er niet op te zetten dat de anti-oxidanten erin zitten.

En dit is alleen maar wat ik nu zo even op kan noemen.
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door Angelique
#244387
[quote="marja"]
Mijn honden hebben echt niet minder lol in hun leven omdat ze brok eten.
Beter brok en min. 3 uur per dag in het bos dan barf en drie maal daags een klein rondje.


[/quote]

Volgens mij heeft een voedingsmethode niks te maken met de overige zaken die je met je hond doet. Het één sluit het ander niet uit. Je kunt je hond ook BARF voeren en dan nog 3 uur in het bos gaan lopen net zoals je je brokkenhond ook als bankaardappel kan houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door