Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door malein
#2432843
Goedemorgen

Wij hebben een hond uit het asiel gehaald toen 11 weken oud. Het was een in beslag genomen nest  van 11 pups en moeder hond.
Dit was een husky en de vader waarschijnlijk een kelpie ze is nu 3 jaar oud. Altijd problemen met haar voer ze is een zeer slechte moeizame eter ze is begonnen met een brok merk fokker dit was snel over hier reageerde ze erg op met stink scheten en jeuk. daarna over gegaan op een ander brok ook hiet het zelfde probleem toen kvv carnibest gehad op zich ging dit prima maar werd mij te duur en kon ik niet meer betalen dus over op farmfood de eerste paar zakken gingen goed en in een keer liet ze het staan wou echt niet meer eten had erg veel last van tandplak. dus weer een andere brok belcando was toen ik begon 43 euro per 15 kg en de prijs werd zo hoog de laatste zak was 56 in een jaar tijd, ze reageerde hier goed op maar at altijd met lange tanden.
Nu weer ingelezen in kvv dit heeft mijn voorkeur dus lotgering besteld ze eet dit met smaak en de bak is direkt leeg ze is 24 kg en krijgt 250 gr per dag is dit genoeg?
Het valt mij op dat haar ontlasting niet veel is maar dun is dit normaal in het begin?
Verder laat ze vreselijke stink scheten zodat we amper bij haar in huis kunnen zijn hoe komt dit?
En is kivo ook een goede kvv? of is lotgering beter? en kan ik het ook combineren?
Ik weet dat ik veel vragen heb maar ik wil graag jullie visie hierop.
Ze krijg 's avonds een pensstaafje en verder krijgt ze niks tussen door.

Groetjes Malein
#2432887
welkom, verstandige keuze om haar op een kvv over te zetten.

250 gram voor een hond van 24 kilo vind ik erg weinig. Reken ongeveer 20 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht iets tussen de 480 en 720 gram zou de richtlijn zijn.
Iedere hond heeft een andere behoefte afhankelijk van zijn aard, hoeveelheid lichaamsbeweging etc.etc

Lotgering schijnt vrij vet te zijn, ik ken het niet persoonlijk. Kivo ken ik ook niet, maar afwisseling in verschillden kvv's is sowieso goed.

Zelf voer ik 5 of 6 verschillende kvv's door elkaar, Darf eko, Tammenga, Tinlo, All Animal, Carnibest en Versvoer (huismerk van www.versvoer.nl).

Dat de ontlasting een stuk minder is klopt, in brokken zitten veel stoffen die je hond niet goed kan vertwren en die komen er aan de achterkant weer uit. Van vers blijft er minder ontlasting over. Dunne ontlasting komt ook vaak voor bj het overstappen van brok naar vers. blijft het dun, dan zou ik toch een andere kvv overwegen in plaats. van de Lotering.
De stinkscheten zouden nog wel eens een afdankertje van de brokken kunnen zjn.
#2432972
Marina

Bedankt voor je heldere uitleg zal het nog even aanzien en ik maak de lotgering eerst maar een beetje op had een combi krat bestel en een gewone compleet paard,eend,kip,pens,vis dus volgens mij verschillend genoeg maar ik hoorde ook dat het vrij vet was dus daarom voer ik haar minder omdat ik haar niet te dik wil hebben.
ik zal eens op de website van versvoer kijken
Als ik al die merken van jou zo lees ben je dan niet vreselijk veel geld kwijt?

groetjes malein
#2433384
malein schreef: Marina

Bedankt voor je heldere uitleg zal het nog even aanzien en ik maak de lotgering eerst maar een beetje op had een combi krat bestel en een gewone compleet paard,eend,kip,pens,vis dus volgens mij verschillend genoeg maar ik hoorde ook dat het vrij vet was dus daarom voer ik haar minder omdat ik haar niet te dik wil hebben.
ik zal eens op de website van versvoer kijken
Kijk ook eens naar deze: www.hetbestevoormijnhond.nl die verkoopt Tammenga en dat is rond de 2,25 per kilo
www.hondenvoer-natuurlijk.nl verkoopt ook verschillende kvv merken en natuurlijk www.versvoer.nl
Als ik al die merken van jou zo lees ben je dan niet vreselijk veel geld kwijt
Dat valt erg mee, ik voer goedkopere en duurdere merken door elkaar, tammenga is rond de 2,25 per kilo, Tinlo varieert van 3.50 tot 4.95 darf eko is voor 5 kilo 17 euro. Daarnaast geef ik geen kvv waar kip in zit maar dat voer ik los, kippenruggen, kippenmaagjes en ook nog kwartelkarkasjes. die hebben lagere kiloprijzen war door het al met al best mee valt.

De grootste investering was een goede grote vriezer.
#2433887
Zo was ik weer kan ik cindy gewoon menselijke probiotica geven? en ik zal haar maaltijd hoeveelheid verhogen naar 480 als ik 500 geef is dat weer teveel? anders blijf ik met 20 gram zitten en wat is premix? dit zie ik ook in sommige kvv zitten? ik weet heb veel vragen maar ik wil het graag goed doen en ik lees veel maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik woon in het hoge noorden en er is weinig kvv te verkrijgen hier, dus als ik tammenga ga doen moet ik gelijk zoveel bestellen dat als ze het niet lust zit ik er mooi mee. eigenlijk wil ik gewoon proberen om te kijken wat mij het beste bevalt en dan mijn keuze maken. Het valt nog niet mee ben dan ook blij met jullie site en hulp dus dank je wel hiervoor.
#2433909
Waar in het hoge noorden woon je ongeveer?
Er zijn verschillende verzameltopics per provincie, daar kun je je ook altijd even aanmelden.
Verder wordt er regelmatig samen besteld door mensen die redelijk bij elkaar in de buurt wonen, zo hoef je niet in je eentje zo'n grote hoeveelheid te bestellen.
Daarvoor kun je in de Verzamelplaats kijken, of zelf een oproepje plaatsen of mensen mee willen bestellen.

En misschien is het een idee om over een tijdje (als je de kosten wat wil drukken) te gaan barfen ipv KVV geven? Er zijn hier meerdere aanbieders van mooi en goedkoop vlees, ook daarvoor kun je het beste even in de Verzamelplaats kijken, voor de grote bestellingen rijdt er meestal ook wel een "lijntje" naar het noorden.

O, enneh, welkom, mooie hond heb je!  :biggrin2:
#2434024
Ik woon bij uithuizen  en in de stad wordt wel kivo verkocht dit zal ik ook zeker een keer halen maar tammenga lijkt me ook wel wat barfen lijkt me nog niks mischien later weet zo niet hoe ik aan dat vlees moet komen en wat hij dan allemaal moet eten ik denk dat ik het op kvv hou  :) In de kivo zit premix ik weet niet wat dit inhoudt ik heb nu lotgering ben nu een dikke week ermee aan de gang en zolang is zo ook al in diaree maar goed ik moet het wel opmaken het is te duur om weg te doen. en ik hoop dat het ontgiften is.
Dank je wel voor het compliment voor onze cindy.

gr. malein
#2434062
Poeh, dat is inderdaad wel erg "in het noorden"  ;)

Misschien even kijken in dit topic of er iemand (een beetje) in de buurt woont?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,96951.msg2212043.html#msg2212043

Verder werkt de Verzamelplaats ongeveer zo:
Iemand kan via een leverancier aan mooi en meestal goedkoop (BARF) vlees komen, diegene maakt dan een topic met de datum, prijzen, hoeveelheden, en de plaats waar het opgehaald kan worden. Als het echt mooi vlees is rijden er vanuit het hele land "lijntjes" die een flink aantal kilo's meenemen en een aantal keer langs de route stoppen om vlees uit te laden voor mensen die langs de route wonen. Hiervoor wordt meestal een kleine bijdrage in de benzinekosten gevraagd.

Mijn ervaring is dat als je in het noorden woont, er best genoeg te krijgen is, alleen moet je daarvoor meestal wel een stuk(je) rijden of vervoerskosten betalen.
Met KVV heb ik weinig ervaring, maar ik weet wel dat Caroba bijvoorbeeld al gratis thuisbezorgt vanaf een bedrag van 25 euro, misschien is dat een idee?
Qua KVV hebben zij TinLo, DARF, Carnibest, Alaska en FarmFood zag ik.

Voor vragen over de samenstelling van KVV's kun je ook kijken op www.voerwijzer.com. Meestal wordt geadviseerd om een KVV te kiezen zonder premix en met een natuurlijke calciumbron (= bot), en om minimaal 4 a 5 verschillende diersoorten te voeren zodat van elke diersoort de goede vitamines etc. gevoerd worden.

Blijf vooral vragen stellen en veel lezen hier, er is nog een heleboel te ontdekken  ;)
#2434177
[quote="malein"]
Zo was ik weer kan ik cindy gewoon menselijke probiotica geven? en ik zal haar maaltijd hoeveelheid verhogen naar 480 als ik 500 geef is dat weer teveel? anders blijf ik met 20 gram zitten en wat is premix? dit zie ik ook in sommige kvv zitten? ik weet heb veel vragen maar ik wil het graag goed doen en ik lees veel maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik woon in het hoge noorden en er is weinig kvv te verkrijgen hier, dus als ik tammenga ga doen moet ik gelijk zoveel bestellen dat als ze het niet lust zit ik er mooi mee. eigenlijk wil ik gewoon proberen om te kijken wat mij het beste bevalt en dan mijn keuze maken. Het valt nog niet mee ben dan ook blij met jullie site en hulp dus dank je wel hiervoor.
[/quote]

Premix is om een kvv compleet te maken, zelfs als er geen 4 of 5 diersoorten in zitten.  Je hoeft dan eigenlijk geen diersoorten af te wisselen. Maar deze premix is natuurlijk kunstmatig, de meeste mensen hebben een voorkeur voor kvv zonder premix waarbij je verschillende smaken afwisseld.

500gr is prima hoor. Op die 20gr gaat het ook niet aankomen op een halve kg.

En voor de grote bestelling: inderdaad even in je buurt (verzameltopic van je provincie) kijken of er mensen mee willen bestellen. Op dezelfde manier kan je ook wel iets door verkopen als je hond het niet zou lusten.
#2434759
Dit is iets wil ik jullie niet onthouden Mijn zoon zei gisteravond wat voelt cindy haar vacht ineens zachter aan heb je haar gewassen? ik zei nee komt door ander voer. Dit konden zij niet weten want ik ben degene die leest, koopt en geeft.
Toch vraag ik mij nog af wat ik aan die dunne ontlasting kan doen. 
En ik heb zo'n last van muggen in huis komen die op het vers voer af? Wordt er gek van :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door