Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2434068
Ik moet deze week weer pakketjes voor Badu gaan maken. Ze ziet nu op 5 diersoorten: konijn, paard, hert, geit en kalkoen  :groupwave2:. Voorheen deed ik altijd paardenvlees met konijnenkarkas, hertenribben met konijnenvlees, enzovoort (organen kan ik helaas alleen van konijn en geit aan komen en paardenhart).
Nu vroeg ik me af of ik beter verschillende diersoort in een pakketje kan doen of een pakketje maken met één diersoort... . Wat doen/vinden jullie?
#2434124
ik wissel af, maar niet met een bijzondere reden. Meer omdat ik van andere dieren spiervlees voer (rund, paard, lam, hert) dan bot (kip, parelhoen, fazant enz).
Organen maak ik altijd een mix van 3 soorten en dat verschilt ook qua diersoorten.
#2434126
Tja, het is denk ik wat jezelf handig vindt.
Ik verpak het per diersoort. Dus vleesbot, spier en orgaanvlees zitten allemaal apart en in de hoeveelheid die ik voor één dag nodig heb.
Ik maak dus geen hele dagporties, zo kan ik gewoon zelf een combi kiezen.
#2434165
Ik denk dat ik per pakketje 3 diersoorten doe. Bv paardenvlees/hertenribben/konijnenorganen, hertenvlees/konijnenkarkas/geitenorganen, ed.

Vroeger had ik ook zakjes met alleen spiervlees, vleesbot of orgaan maar ik vond het een beetje zonde van de zakjes elke keer  :D
#2434178
RvT schreef: Ik denk dat ik per pakketje 3 diersoorten doe. Bv paardenvlees/hertenribben/konijnenorganen, hertenvlees/konijnenkarkas/geitenorganen, ed.

Vroeger had ik ook zakjes met alleen spiervlees, vleesbot of orgaan maar ik vond het een beetje zonde van de zakjes elke keer  :D
Is misschien ook wel zonde, maar krijg hier de hoeveelheid voor de hele dag niet in één zakkie.
#2434332
Ik verpak per hond per dag in 1 zakje. Voor de katten doe ik ook per dag in 1 zakje samen.
Dus ik heb 3 zakjes pd. Is wel even werk om te portioneren, pak iedere avond voor alle dieren uit de vriezer voor volgende dag.
Doe het in een plastic bakje en zet bhet in de koelkast volgende morgen eruit halen en rond 12u krijgen ze het .
Zo kunnen andere het ook geven als ik aan het werk ben. ;)
#2434429
Ik verpak in doosjes  :D is weer eens wat anders. Doe het spiervlees en orgaanmix bij elkaar. Voor de katten twee maaltijden, voor de hond  een maaltijd omdat die niet elke dag barf krijgt. Het botwerk heb ik afgewogen in aparte zakjes. Voor de katten weer per twee maaltijden in een wit zakje, voor hond per maaltijd in een blauw zakje. Elke keer dat ik inkopen doe, kijk ik even bij mn vorige bestellijstje en wissel zo orgaantjes en spiervlees wat af. Leuk om zo wat te puzzelen.  :P
#2434507
Ik maak zakjes van 4 kilo, meestal van 1 diersoort. Maar als er iets overblijft, gooi ik er rustig een andere diersoort bij. Iedere avond verdeel ik alles onder de honden naar het aantal grammen dat ze nodig hebben. Zo werkt het voor mij het beste.
#2434523
Wij hebben maar 1 kat en dat maakt barfen soms wat extra bewerkelijk, maar ach die ene dag in de 4 of 5 maanden dat ik er echt werk van heb....... dat heb ik wel over voor een gezonde vrolijke kat die echt elke maaltijd met smaak wegknaagt met zijn mooie gebit en stevige kaken.  't Is en blijft toch een echte tijger, maar dan in zakformaat  :biggrin2: Hij krijgt maar 100 gram/dag en daarmee blijft hij prima op gewicht.

Ik portioneer dus maar een keer in de 4 of 5 maanden voor onze Tom. Maak dan voor 4 a 5 maanden per week een zak klaar, zodat hij per week compleet eet zowel in verschillende diersoorten als in de onderdelen zullen we maar zeggen. Vleesbot (daar ontbijt hij 6 keer per week mee) in stukken van  50 gram ( Tom kluift graag en kraakt alles goed voor hij het naar binnen werkt) in een zakje, dat doe ik soort bij soort (konijn, eend en kip, soms parelhoen). Orgaanvlees (meestal rund, lam, eend, kip) doe ik in de juiste verhoudingen (hart, lever, nier en wat kippemaagjes erbij) in een grote bak (ik doe het in grove stukken) meng het doorelkaar en dan vul ik ook daarmee zakjes van 50 gram alle diersoorten soorten en verschillende organen door elkaar). Ook spiervlees snijd ik in grove stukken (meestal paard, hert, eend, kip, konijn en rund) en kieper het bij elkaar in een bak, mengen en opnieuw zakjes vullen van 50 gram. Ik gebruik de goedkoopste boterhamzakjes die ik kan vinden en niet op rol zitten, ik heb er een hekel aan op 1 dag zoveel zakjes van een rol af te moeten scheuren en knoop ze dicht. De weekzakken gebruik in voor hergebruik als pedaalemmerzak, dat kost dus niets extra's en belast het milieu niet meer dan ik anders ook zou doen, die pedaalemmerzak gebruik in immers toch wel....

In een weekzak gaan dan 6 porties vleesbot (die varieer ik dan dus in soort zelf per zakje zodat hij niet de hele week vleesbot van hetzelfde dier eet maar bv 2 x kip, 2 x konijn en 2x eend), 2 zakjes orgaanmix en 5 zakjes spiervleesmix.
Dan heb ik 13 porties en het 14e portie (meneer eet 100 gr/dag verdeeld over 2 maaltijden) is zalm, sardien of een keer een ei en wat yoghurt net wat ik voor ons zelf in huis heb (behalve die kuikens dan :-\), maar dat haal ik dan apart even uit de koelkast of vriezer....

De weekzakken gaan de vriezer in en elke week eet hij er dus eentje leeg.  Zijn  dagportie  bestaat uit 2 zakjes die grabbel ik  de avond tevoren uit de weekzak, waarbij ik er wel op let dat daar 1 zakje vleesbot bij zit, en dat ontdooit in een afgesloten bakje in de kolekast. Als de zak leeg is krijgt hij als 14e portie die avond zijn visje of kuiken en beginnen we de volgende dag met een nieuwe weekzak. Hij krijgt soms als extra wat gekookte groente omdat hij dat zo lekker vindt onze kliko-kat  ;D

Tomcat
#2434747
BlissSpirit schreef: Is misschien ook wel zonde, maar krijg hier de hoeveelheid voor de hele dag niet in één zakkie.
Grotere zakkies?  ;D Ik gebruik hier 3-literzakken, daar past zeker 1,5 kg in.

Wij maken ook dagporties, maar van tevoren maak ik een menu. Yuko heeft hier per week bijv. 2 'konijnendagen': konijnkk, konijnenvlees en konijnorgaan. Maar hij heeft ook een dag met eendennekken, geitenvlees en runderpens.

Ik vind het wel handig om per hond maar 1 zak uit de vriezer te hoeven halen (nouja eigenlijk 2, want de groente is wel apart). Scheelt zakjes en kiezen (daar ben ik nooit zo goed in). En door met een schema te werken, raakt elke soort spiervlees bijv. ongeveer even snel 'op'.
#2434784
Xerox schreef: Grotere zakkies?  ;D Ik gebruik hier 3-literzakken, daar past zeker 1,5 kg in.
Die zakjes gebruik ik nu ook. Voor Badu gaat er 1,5 kg erin en voor Mingus nog 1 kg en ik hou nog ruimte over.

Ik vond het wel makkelijker verpakken zo alleen spiervlees of vleesbot of organen maar ik had er zoveel zakjes voor nodig  :o. Toen toch besloten om één zak per dag te gebruiken en ik moet zeggen dat het wel lekker is om gewoon een zakje per hond uit de vrieskist te pakken  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door