Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2433562
Hoi oi.
Even kort voorstellen, ik ben vrij nieuw hier. Via een ander hondenforum hier belandt, maar de site is me nog erg uiptgebreid, zal wel even duren voor ik me echt heb ingelezen.
Ik heb een Landseer, Fedor, die eet met veel plezier op zn barfs, en twee katten, waar dat niet zo mee wil lukken..

Mingus onze Coonkater haalt er zn neus voor op, wel hebben we hem met groot succes op graanvrije brokken kunnen zetten. Hij brak eerst ons huis af, en nu is het een gezellige schootkat, zo zie je maar wat een verschil voeding maakt.

Miesje lust wel langzaam aan vers. Haaksbarf rund gaat er goed in, en als Fedor Kiezebrinkmixen krijgt lust ze dat meestal ook wel. Lamsmix met paardenvlees, en wat stukjes konijn gaan dr ook wel in. Miesje eet nu ongeveer de de helft vers, de andere helft veel te duur blikvoer. Dit omdat ze nu sinds een jaar ernsitge tandproblemen heeft. Ze is nog maar 6, toch een half jaar geleden 2 kiesjes getrokken, maar de tandvleesontsteking blijft. Overgebleven opties zijn prednison of al haar tanden trekken. Allebei vindt ik het vreselijk. Haar tanden zijn goed, dus onzin om die eruit te halen.

Wat zijn jullie ervaringen mbt tot versvlees en tandvleesontsteking. Is er een verband? Ik denk dat vers beter gaat zijn, maar is dat ook zo? Ik hoop stiekum dat dit echt verbetring gaat geven. Misschien tegen beter weten in..
Door fem fatale
#2433600
Ben je bij een tandheelkundig dierenarts geweest?

Ik heb een kat met Forl, zij was 11 maanden toen ze de diagnose kreeg, maar zij heeft nooit prednison gekregen en de dierenarts heeft wat tanden getrokken tijdens haar castratie, maar daarna is er nooit meer een tand getrokken. Ze is nu 2, de ontstekingen zijn nog wel aanwezig, ze heeft behoorlijke tandsteen, en mist al haar kleine voortandjes, en ik verwacht dat er de komende jaren meer tanden uitgaan, maar wel pas als ze er last van krijgt.

Jet krijgt nu 1 keer per dag een mondspoeling, tegen de ontsteking en haar tanden worden dagelijks gepoetst. Maar zij staat volledig op prooi, ook dit draagt bij aan het schoon houden van haar gebit, en aan haar algemene gezondheid (en ik denk, dat omdat ze werkt met haar tanden, dat de doorbloeding van het tandvlees beter is, betere doorbloeding betekent meer stoffen die de ontsteking kunnen bevechten - maar ik weet niet zeker of het bij tandvlees net zo werkt als bij overige lichaamsdelen, én in Jets geval is het onduidelijk of haar lichaam wel iets doet tegen die ontsteking). Daarnaast krijgt ze nog een aanvullende, alternatieve behandeling, met probiotica, bloesems en chinese kruiden. Sinds ik daarmee ben begonnen is ze duidelijk minder gevoelig op haar gebit.

Als ik het advies van de gewone dierenarts had gevolgd, had ze dure brokken gegeten en was het overgrote deel van haar tanden getrokken voordat zij een jaar oud was. Aangezien de dure brokken in haar geval echt niet zinloos zijn (het probleem is haar immuunsysteem, niet dat ze niet kauwt, Jet is afgespeend op prooi, en heeft nooit anders gegeten) zou ze nu al tandeloos zijn geweest.

Jet is van alledrie mijn katten de beste knager, ik durf wel te zeggen dat als zij haar tanden kwijt is, ze een mindere kwaliteit van leven gaat krijgen, omdat ze één van haar favoriete activiteiten kwijt raakt. Maar gelukkigkan zij zelfs met een compleet gebit nog alle prooi aan, beter dan bijvoorbeeld Plien (die aanzienlijk kleiner en lichter is, en waarschijnlijk gewoon wat spierkracht mist. Daarnaast staan de tanden die Jet heeft mooi recht, en Plien heeft een wat onregelmatiger gebit).

Het is dus niet per se zo dat jouw Miesje niet meer zou kunnen knagen.

Ik zou dus, als ik jou was, op zoek gaan naar een tandheelkundig dierenarts om naar haar tanden te laten kijken en eventueel een behandeling te beginnen tegen de ontstekingen. Daarnaast zou ik proberen om haar over te gaan zetten op ongemalen barf of prooi, of iig te zorgen dat ze dagelijks iets te werken heeft. Ook voor Mingus kan dit een optie zijn trouwens, sommige katten (en fretten) houden niet van voorgemalen eten en willen gewoon zelf kauwen. Geef ze eens ongelijk ;)

De ervaringen hier op het forum zijn iig dat vers eten tandsteen goed voorkomt en de ontstekingen die door tandsteen komen dus ook.
#2433689
Vers vlees helpt zeker tegen tandplak en tandsteen.  Het is een beter voor de mondhygiëne. Dat is hier ook een duidelijke ervaring.
Maar chronische tandproblemen zijn iets aparts, dat valt niet zomaar te verhinderen met voeding. Helpen zal het volgens mij wel tov van brok en blik, maar oplossen of verhinderen is nog wat anders.
Voor de tanden is iets te knagen ook altijd beter dan gemalen voer natuurlijk.  Zeker een vleesbotje is erg goed om de tanden schoon te knabbelen.
#2433715
Waar begin je dan mee bij katten? Om te knagen? Mijn enige ervarng is een hond van 70 kilo, haha! Die knaagt zo een hele eend weg. Ik heb Mies wel eens wat konijnenvlees met nog een ribbetje gegeven, of een stukje ganzennek, maar dat laat ze echt liggen.

Ik ga eens kijken of ik een tandheelkundig dierenarts in de buurt kan vinden, bedankt voor de tip. Allicht is dat beter.
#2433732
Hamer is standaard keukenuitrusting hier 8)
Kippennekje, ok, ga ik proberen en kwartel zal ik volgende x eens meebestellen.
Heb het niet id vriezer, Fedor mag geen kip, en lwartel, ja.. Dat is te klein voor m.
Bedankt,ik ga het proberen. :)
Door fem fatale
#2433768
Ik zou met een kuikentje beginnen, vinden de meeste katten heel erg lekker, en het is te koop bij de meeste dierenwinkels.

In welke regio woon je, misschien weet iemand daar een tandheelkundig dierenarts te zitten?
#2434153
Ik ben begonnen met gewoon stukjes spiervlees.
Een redelijk groot stuk dus.  Minimum zo'n 30gr.  Zodat ze leren hun tanden in vlees te zetten en er stukjes af te bijten.
En daarna pas vleesbotjes.
Konijnenribbetjes zouden moeten lukken, maar als ze het niet lust, zal ze dat niet eten natuurlijk. En een enkel ribbetje eten ze hier ook niet.  Dat valt moeilijk te manouvreren wss en prikt dan in de mond.  Je kan dan beter een hele kant van die ribbetjes geven.
Kippennekken zou ik ook eerst goed plat meppen.

Kuikens moet ik hier nogal moeite voor doen.  Eentje vond het meteen heerlijk (maar die eet zowat alles graag) en een andere heb ik overhaald gekregen. Met de derde ben ik nog bezig.  Hij moet zin hebben en ik moet het kuiken in twee hakken.  Hij eet wel erg graag ei. Als ik het kuiken in het ei leg, eet hij het wel.
Door fem fatale
#2434597
Fedor en Zonnetje schreef: Ik vond in Someren een dierenarts die pro vers is, en tandheelkunde aanbiedt. Iemand daar ervaring?
Het hoeft niet per se een pro-verse dierenarts te zijn in mijn ervaring, al is dat wel prettig.

Ik heb geen ervaring met die arts, maar misschien kun je hem googlen en kijken wat er over gezegd wordt? Ik denk trouwens dat er ook tandheelkundig dierenartsen zijn in Vlaanderen, dat is misschien dichter bij huis?
#2435139
pearlsofpassion schreef: Ik ben begonnen met gewoon stukjes spiervlees.
Een redelijk groot stuk dus.  Minimum zo'n 30gr.  Zodat ze leren hun tanden in vlees te zetten en er stukjes af te bijten.
En daarna pas vleesbotjes.
Konijnenribbetjes zouden moeten lukken, maar als ze het niet lust, zal ze dat niet eten natuurlijk. En een enkel ribbetje eten ze hier ook niet.  Dat valt moeilijk te manouvreren wss en prikt dan in de mond.  Je kan dan beter een hele kant van die ribbetjes geven.
Kippennekken zou ik ook eerst goed plat meppen.

Kuikens moet ik hier nogal moeite voor doen.  Eentje vond het meteen heerlijk (maar die eet zowat alles graag) en een andere heb ik overhaald gekregen. Met de derde ben ik nog bezig.  Hij moet zin hebben en ik moet het kuiken in twee hakken.  Hij eet wel erg graag ei. Als ik het kuiken in het ei leg, eet hij het wel.
Ze heeft vandaag een platgeslagen fazantennekje gegeten. Joepie! EN een stukje paardenvlees. Vlees is geen probleem, konijnenvlees vindt ze ook lekker, ook de grotere stukken, hoewel het pijn zal doen met dr tandvlees eet ze het wel. Ik heb nu konijn ontdooid voor de hond, ik ga er wat afknippen en platslaan, eens zien of dat helpt.
#2435141
fem fatale schreef: Het hoeft niet per se een pro-verse dierenarts te zijn in mijn ervaring, al is dat wel prettig.

Ik heb geen ervaring met die arts, maar misschien kun je hem googlen en kijken wat er over gezegd wordt? Ik denk trouwens dat er ook tandheelkundig dierenartsen zijn in Vlaanderen, dat is misschien dichter bij huis?
Nee hoeft niet perse, maar ik googlede op tandheelkundig dierenarts, en deze zit het dichts bij. Ik woon op de grens, dus NL of BE maakt niet veel uit.
Een geluk dat deze ook pro vers is, ben het gewapper met die Hills zakken echt beu  :P
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door