Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annelies78
#2421477
Sorry dat ik weer vragen heb, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Onze jongste kat is een poesje van 5 maanden, weegt nu 2,3 kg maar is denk ik de moeilijkste eter die ik ken.
als ik kvv neer zet eet ze het niet uit haar zelf op.  >:(
dit kan er rustig een halve dag staan als ik haar niet ga voeren.
Het lijkt er soms op alsof ze er zelf niet aan denkt om te gaan eten.
dan eet ze geit super goed, dan moet ze het niet meer....dan lust ze lam daarna is het niet zo lekker meer.
Als ik haar vis geef eet ze het direct op en het blikvoer van de ouwe kat (die geen kvv wilt nog) is super lekker uiteraard.

Ik wil graag dat ze haar bordje direct leeg eet....wordt er een beetje hopeloos van en weet niet zo goed wat ik moet
Zit een beetje met de handen in het haar wat te doen, mijn vriend wil de ouwe niet op kvv zetten zolang de kleine niet goed haar bordje leeg eet. (dat eet die ouwe waarschijnlijk allles op en kunnen we niet controleren of ze genoeg eet)

Help!! ik weet het niet meer
Gebruikersavatar
Door Thea
#2421513
Mengen met het blikvoer van de oude kat en steeds minder blik en meer kvv.
Maar eigenlijk lust ze het dus gewoon wel, maar wil ze liever wat anders ;)
Door Annelies78
#2421565
inderdaad denk ook dat ze liever wat anders wilt.
maar als ik haar eten meng met blik eet ze het ook niet direct.

zit er aan te denken om de "blikvoer"momenten van de ouwe kat te vervangen voor kvv met blik.
dan hebben ze allebei het zelfde,  als ze haar bordje dan niet leeg eet is er kans dat de ouwe het op eet.
Zou ze dan misschien leren om haar eten meteen op te eten of kan ik dat nog niet doen bij een kitten van 5 mnd?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2421755
Krijgt je ouwe ook nog brok?
Dan zou ik je aanraden dat weg te laten en haar op kvv te zetten.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je bang bent dat als je ouwe op kvv zal staan, ze het bakje van de jonge leeg zal eten als ze dat nu niet doet. 
Lust zij wel kvv, of wordt dat ook nog een werk van lange adem om haar over te zetten.
In dat geval kan je het beter allebei samen doen.

Als ze het wel al lust, zie ik geen reden om ermee te wachten. 
Het bakje van je kleinste gewoon neerzetten en als ze het niet opeet weer weghalen en bij volgende eetmoment weer aanbieden.
Een kat moet binnen de 24 uur wat eten, maar het is geen ramp als ze eens een halve dag weigert.  Hier weigeren ze geregeld wel wat langer. 

Maak ook niet te veel drama rond het eten. Katten voelen dat perfect aan. En ofwel vinden ze het zo prachtig dat ze je altijd laten opdraven, ofwel geeft het stress en dan eten ze ook niet.
Meng het onder wat blik, als ze het niet eet, volgend eetmoment ietsje meer blik. En eens ze een bepaalde verhouding blik-kvv eet, houd je dat aan. Geef dat maar een week en begin dan heel zachtjes af te bouwen.  Niet te snel. Zo snel als ze zelf aangeeft.
En als je merkt dat ze het wel lust maar gewoon liever iets anders wil (en je ouwetje eet ondertussen ook kvv) dan hak je de knoop maar door en gedaan met blik.  Ze zal wel gaan eten.  Maar geef dan misschien wel even haar lievelingssmaken natuurlijk. 

Bij sommige katten werkt het om een klein hapje van iets heel lekkers er bovenop te leggen. Dat eten ze dan op en de rest gaat er achteraan. Bij anderen, zoals mijn Kleintje, werkt dat net andersom.  Na dat lekkere hapje wil ze niets dat minder lekker is.  Zij moet dus eerst het minder lekkere eten en krijgt dan het lekkers erachteraan.

Het is wat uitproberen, maar probeer rustig te blijven.  Uiteindelijk krijg je haar wel door en zal zij de klik ook wel maken. ;)

Succes!
Door Annelies78
#2422547
dat ik dit nooit eerder heb gedaan.....
de kleine en de ouwe het zelfde .... kvv met een thee lepeltje stink blik en alles is schoon op.
Het kleine monster eet direct het bordje leeg omdat ze het zelfde heeft als de ouwe en waarschijnlijk niet wil dat hij alles op eet.
De ouwe eet zonder probleem kvv met slechts 1 thee lepeltje stinkblik  :o

kan de bordjes zo weer in de kast zetten  ;D
Door Annelies78
#2430519
klein vraagje nog..beide katten eten nu kvv met stink blik , de jongste eet nu haar kvv goed maar alleen als ik er stink blik of liever haazensnijsel doorheen doe.
Op het moment doe ik haazensnijsel door de kvv maar kan het kwaad als ik dit voor langere tijd doe?
De kvv is Carnibest vleesmix of natuurmix wordt het dan niet te eenzijdig of kan dit wel?

Extra spiervlees bij carnibest kan geen kwaad dacht ik.
Ik heb lamsvlees of geit geprobeerd maar dat werkt dus niet...er moet haas door zitten  >:(
Op 80 gram kvv zit er ongeveer 30-40 gram haas bij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2430586
Annelies78 schreef: klein vraagje nog..beide katten eten nu kvv met stink blik , de jongste eet nu haar kvv goed maar alleen als ik er stink blik of liever haazensnijsel doorheen doe.
Op het moment doe ik haazensnijsel door de kvv maar kan het kwaad als ik dit voor langere tijd doe?
De kvv is Carnibest vleesmix of natuurmix wordt het dan niet te eenzijdig of kan dit wel?

Extra spiervlees bij carnibest kan geen kwaad dacht ik.
Ik heb lamsvlees of geit geprobeerd maar dat werkt dus niet...er moet haas door zitten >:(
Op 80 gram kvv zit er ongeveer 30-40 gram haas bij.
Hmmm, voor lange tijd trekt dat de percentage's natuurlijk wat scheef.
Bij Tinlo zou ik nog zeggen dat het niet zo erg is, omdat daar al vrij veel vleesbot in zit, maar in Carnibest zit een gewone hoeveelheid geloof ik. Nogal veel orgaan, dat wel, dus daar zou ik me niet druk in maken.
Op zich kan het geen kwaad, want Carnibest is compleet door premix, dus tekorten gaan ze daar zeker niet van krijgen, van dat wat aan te vullen met spiervlees. Maar als je ergens aan ((zelf)gemalen) haaskarkas kan komen dat je erdoor kan doen, zou ik dat ook doen. Om het toch wat te compenseren.
Haas eronder lijkt me alleszinds beter dan blik.

Wat ik ook zou doen is eens een andere kvv proberen. Of wat barfhapjes.
Als ze het wel met vers haas erdoor lusten, staan ze dus niet afkerig tov vers. En toch is er iets dat hen in de Carnibest blijkbaar niet aanstaat. Vandaar dat ik eens rond zou kijken naar wat anders.
Ik weet niet of er kvv's bestaan van haas of ander wild (er zijn ook katten die enkel wild willen, al zijn die wel zeldzaam), of je zou ook eens konijn kunnen proberen. Of gewoon een ander merk een smaakje. Er zijn wel meer katten of honden die een bepaalde kvv niet graag eten, maar een andere vb wel, of enkel zelfgemalen kvv (gemalen barf dus).
Op http://www.voerwijzer.com kan je kvv's vergelijken en heb je een overzicht van wat er voorhanden is. Een kat mag ook wel eens een hondenkvv eten (als er pens in zit is het wel niet zeker dat ze het gaan lusten), maar de hoofdmoot is wel best kattenkvv. Tis maar dat sommige misschien interessante merken enkel hondenversie's hebben. Dat kan je dus ook wel geven ter afwisseling.
All Animal is een kvv die gewoon hele dieren maalt, en dat is dus geschikt voor zowel hond als kat (veel beter kan je niet hebben qua verhoudingen). Misschien dat die wel haas hebben.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 18 aug 2012, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annelies78
#2431564
ik heb al verschillende merken kvv geprobeerd (en smaken).
Denk dat het eigenlijk aan mij ligt hoor  :-\  , ben veel te veel bezig of ze wel genoeg eet en zo.
Ze is nu 5 mnd en 2,5 kg dus het zal allemaal wel goed zitten hoor, maar dit is de eerste keer dat ik een kat van kitten af aan op vers heb.
Door *Yvje*
#2434735
Hah. ! Zo'n poes heb ik er ook lopen. Heeft een jaar geduurd voor ook zij vers vlees at.
Frustrerend. De katers kregen wel kvv maar zij wou niet maar ging wel bij ze zitten om een stukje weg
te kapen dus ze lust het wel dacht ik. Toch maar weer geprobeerd en toen eindelijk was ze er door en nu
is zij de grootste eter.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door