Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2428293
Onze cane corso pup is inmiddels 6 maanden en eet inmiddels qua botwerk:

eend karkas en nekken
konijnkarkas
kwartels
kip zowel nekken als karkassen, biologisch en plof
sardientjes al weet ik niet of je die ook tot botwerk mag rekenen

Ze kauwt ze goed, behalve de eendennekken die wil ze op 't eind wel eens inslikken. Is ze er volgens jullie al klaar voor om lamsribben te eten of is dat nog te vroeg?

Verder nog een vraag. Ze eet aan diersoorten nu:

- kip
- konijn
- lam
- paard
- rund
- kwartel
- eend
- kalkoen (alleen vlees)
- vis alleen sardientjes

Heb ik nu voldoende diersoorten? Ik varieer deze zoveel mogelijk. Ze eet 1 combinatie (bijv. eendennekken, paardenvlees, konijnenniertjes) 2 dagen en dan ga ik over op de volgende variatie. Gewoon omdat dat vriezertechnisch het makkelijkste werkt hier. Pens krijgt ze 2x per week, eitjes 1 a 2x per week, groente is een ramp. Daar moeten we nog aan werken :).

Wat ik overigens merk aan haar ontlasting is dat ik minstens 50% vleesbot moet geven. Anders wordt haar ontlasting dun.
#2428305
itslein schreef: Onze cane corso pup is inmiddels 6 maanden en eet inmiddels qua botwerk:

eend karkas en nekken
konijnkarkas
kwartels
kip zowel nekken als karkassen, biologisch en plof
sardientjes al weet ik niet of je die ook tot botwerk mag rekenen
Hele sardien niet. Dat is een compleet hapje, dat hoef je niet mee te rekenen/ergens toe te rekenen.
Ze kauwt ze goed, behalve de eendennekken die wil ze op 't eind wel eens inslikken. Is ze er volgens jullie al klaar voor om lamsribben te eten of is dat nog te vroeg?
Hier is dat laatste stuk ook in 1 keer weg bij eendennek. Qua lamsribben: wat ik zou doen ten eerste meerdere ribben aan elkaar geven zodat ze niet 1 rib in kan slikken. Wat ik ook zou doen is de lengte van de ribben afknippen met een snoeischaar/huishoudschaar. Als dat niet lukt kun je je zo al afvragen of de ribben geschikt zijn. Mocht ze dan een stuk inslikken, heeft ze in ieder geval geen rib met een lengte van 20 cm in d'r maag.
Verder nog een vraag. Ze eet aan diersoorten nu:

- kip
- konijn
- lam
- paard
- rund
- kwartel
- eend
- kalkoen (alleen vlees)
- vis alleen sardientjes

Heb ik nu voldoende diersoorten?

Ruim voldoende!
Ik varieer deze zoveel mogelijk. Ze eet 1 combinatie (bijv. eendennekken, paardenvlees, konijnenniertjes) 2 dagen en dan ga ik over op de volgende variatie. Gewoon omdat dat vriezertechnisch het makkelijkste werkt hier. Pens krijgt ze 2x per week, eitjes 1 a 2x per week, groente is een ramp. Daar moeten we nog aan werken :).

Wat ik overigens merk aan haar ontlasting is dat ik minstens 50% vleesbot moet geven. Anders wordt haar ontlasting dun.
Je doet het geweldig, qua afwisseling! En 50% vleesbot is prima hoor.

Groenten: je kunt rauwe groenten heeeeeel fijn pureren (zo fijn mogelijk) en dan enkele uren met het vlees vermengen en op kamertemperatuur laten staan.
#2428695
Bedankt Lizzy voor de info en tips!

Welke groenten eten ze het makkelijkst volgens jou? Als ik er knoflook in stop weigert ze de hele hap. Andijvie is ook problematisch want dan weigert ze ook direkt. Geraspte wortel gaat wel. Zijn er favorieten als het om groente gaat?
#2428750
itslein schreef: Bedankt Lizzy voor de info en tips!

Welke groenten eten ze het makkelijkst volgens jou? Als ik er knoflook in stop weigert ze de hele hap. Andijvie is ook problematisch want dan weigert ze ook direkt. Geraspte wortel gaat wel. Zijn er favorieten als het om groente gaat?
Wat de ene hond favoriet vind, lust de ander weer niet...
Hier zijn ze razend wild op gekookte witlof, Dan vreten ze bijna de bak mee op :biggrin2:
#2428987
itslein schreef: Bedankt Lizzy voor de info en tips!

Welke groenten eten ze het makkelijkst volgens jou? Als ik er knoflook in stop weigert ze de hele hap. Andijvie is ook problematisch want dan weigert ze ook direkt. Geraspte wortel gaat wel. Zijn er favorieten als het om groente gaat?
Veel honden vinden pompoen (vooral gekookt), courgette, witlof, wortel, biet, sperzieboontjes (ook liefst gekookt) lekker maar ja, veel honden vinden ook andijvie lekker. Ik maak een mix van van alles en nog wat en ik doe er ook altijd wat appels doorheen. Dat mengen met vlees, een paar uur laten staan en meestal gaat de bak schoon op, ook die van logeerhonden die thuis absoluuuuut geen groenten eten.
#2430077
Qua groenten eten: Ilan laat het ook graag staan, maar als ik dan even later zijn bakje voor zijn neus vasthoud, eet hij het wel bijna helemaal op. Niet zoals ik graag wil, maar ik dacht, wie weet helpt het bij meerdere honden om het te (leren) eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door