Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2428959
Ik heb hier verschillende vijgenbomen staan en zit me nu af te vragen of ik die in een groente/fruit mix kan doen.
Door Annemarie Rijnveld
#2429053
Xada schreef: Ik heb hier verschillende vijgenbomen staan en zit me nu af te vragen of ik die in een groente/fruit mix kan doen.
Ik heb ergens gezien dat vijg absoluut niet gegeven moet worden, is giftig. (voor hond)
Door Xada
#2429141
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb ergens gezien dat vijg absoluut niet gegeven moet worden, is giftig. (voor hond)
Ok, dan doe ik het niet. Jammer, want er staan hier een stuk of 4 bomen van.
Door Annemarie Rijnveld
#2429152
Xada schreef: Ok, dan doe ik het niet. Jammer, want er staan hier een stuk of 4 bomen van.
Ja, ik heb ze ook staan, maar je kan ze zelf lekker eten, en ook lekkere jam van maken.
Het sap uit de bladstengels kan je tegen wratten gebruiken :)
Door Drijver
#2429163
Vijgenboom (Ficus macraphylla)
GIF: Sap.
SYMPTOMEN:
Tast de slijmvliezen en de nieren aan.

Het is het sap en niet de vruchten zelf.
Door Annemarie Rijnveld
#2429167
Drijver schreef: Vijgenboom (Ficus macraphylla)
GIF: Sap.
SYMPTOMEN:
Tast de slijmvliezen en de nieren aan.

Het is het sap en niet de vruchten zelf.
Ik heb de info over vijg giftig voor hond denk ik, maar weet het niet zeker, van hondenforum of hondenplaza oid.
In ieder geval was het een lange waslijst van vruchten planten bessen enz giftig voor hond en kat.
Vijg stond onder vrucht als ik het mij goed herinner.
Ik zal er eens op googelen, maar ik kan mkj wel indenken dat vijg misschien niet zo goed is voor honden, het zit vol met zaadjes en haartjes.
Door Drijver
#2429178
Als dat echt zo was zouden mijn honden toch minstens "niet lekker" geworden zijn. Ik was bij een bp lid op vakantie en haar honden hadden ook nooit ergens last van, die vraten bij wijze van spreken de hele dag door. Overigens was dit het resultaat:
Afbeelding

En dit ook, lekker jammetje.
Afbeelding
Door Drijver
#2429190
Na wat verder googlen kom ik tegen dat er blauwzuur in zit. Google je nog verder dan kom je veel vruchten en noten tegen waarin blauwzuur zit. En een aantal daarvan, zoals bijvoorbeeld amandelen, worden hier op bp ook gegeven. Die geef ik dan weer niet.
Door Annemarie Rijnveld
#2429242
Drijver schreef: Na wat verder googlen kom ik tegen dat er blauwzuur in zit. Google je nog verder dan kom je veel vruchten en noten tegen waarin blauwzuur zit. En een aantal daarvan, zoals bijvoorbeeld amandelen, worden hier op bp ook gegeven. Die geef ik dan weer niet.
hmmm ja, drolletjes zien er echt uit als mijn vijgies binnenin. In de pan liggen lekker de drolletjes te pruttelen om jammie van te maken?? ;D

Nou, wat jij dan zegt over vijgen, ik doe het toch maar niet, ik kan er zelf ook helemaal niet tegen.
Dat zal dan wel aan de blauwzuur liggen, denk ik dan.
Door Lizzy
#2429362
Ik vind het voor door de groentenmix niks, vijgen (fruit en vlees gaat niet altijd goed samen) maar als vijgen giftig zijn voor honden, zouden die van mij al dood moeten zijn. Ik kan ook niks op Engelse/Amerikaanse sites vinden. En JdBL schrijft ze voor als zijnde (met mate) gezond :g:
Door Xada
#2429456
Annemarie Rijnveld schreef: Hmmm, dan zou ik een handeltje kunnen beginnen in export vijgen voor honden? 8)
Jammer dat je wat ver weg woont, anders begonnen we samen.  ;)
Als ze het willen gebruik ik het wel een keer als snack, maar ik ga het met deze informatie niet in de groentemix verwerken.
Bedankt voor alle berichtjes.
Door Annemarie Rijnveld
#2429467
Xada schreef: Jammer dat je wat ver weg woont, anders begonnen we samen.  ;)Als ze het willen gebruik ik het wel een keer als snack, maar ik ga het met deze informatie niet in de groentemix verwerken.
Bedankt voor alle berichtjes.
ja zou leuk zijn. Nu ik dan toch met een zuiderling het heb over hypothetische handeltjes en evt voeren van fruit aan honden:
ken jij toevallig de boom die bij ons in Italie  ''Kako'' heet?
Het zijn oranje vruchten, (ik heb jaren gedacht dat het sinasappels waren), gladde schil, even groot als een sinaasappel, van binnen ook oranje vruchtvlees, heel sappig, maar het wordt heel klefferig in je mond.

Vogels en wespen lusten die vruchten graag, vraag mij nu dus af of ik het Yuma kan geven. Tis rijk aan vit C, misschien.
Moet ik opzoeken.
Door Xada
#2429470
Ik zou het zo niet weten, wel wil ik eens rondvragen hier. Misschien weten ze hier iets.
Door Annemarie Rijnveld
#2429476
Xada schreef: Ik zou het zo niet weten, wel wil ik eens rondvragen hier. Misschien weten ze hier iets.
OK, bedankt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door