Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#2428995
ik kom bij mijn katten niet verder dan bot van kip en eend. Heb al vanalles geprobeerd: parelhoen, kwartel met/zonder jas, gemalen fazant.
Kalkoen gaat nog wel, maar is te hard om te knagen  :-\ Eendagskuikens gaan ook goed.
Zou zo graag nog 1 botsoort erbij willen doen.

Tips?  8)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2429044
Wat ik aan vleesbot (of heel) geef:
- kip
- zijdehoen (haantjes van moeders)
- eend
- sinds kort ook weer duif (alleen Zeeuwse zonder jas en zonder darmen)
- parelhoen
- konijn
- kwartel
- muis, rat, gerbil (alleen voor Ot)
Wild vinden ze hier niet zo lekker, dus ik voer alleen tam. Nu zag de duif er een stuk wilder uit, maar aten ze wel. Fazant en haas vinden ze zelfs te vies om even aan te ruiken, maar er zijn ook katten die haas helemaal geweldig vinden. Er zijn zelfs een paar katten op BP die fazant en patrijs lusten, maar die zijn bij mijn weten wel in de minderheid.
Ik geloof dat er mensen zijn die ook wel eens lamsbot aan de kat geven, maar ik probeer dat niet eens. Ik vind ribjes te groot en te hard en staartjes te vet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2429113
Hier ook nog konijn.
Kwartel en parelhoen lusten ze niet graag (en parelhoen is vaak zo kaal). 
Ik heb nu ook een duifje om een keertje te proberen.
Door Too
#2429144
Ik heb van die 'rare' :biggrin2:

haas en [wild] konijn staan ergens in de top 5
fazant, kreeg ik laatst van iemand vanwege weigeraars.... beetje hard maar een groot succes
patrijs
parelhoen
duif met en zonder veer, vreemd genoeg vinden ze houtduifkarkasjes vaak wat minder lekker
kwartel met en zonder
kip in alle vormen
eend
zalmgraat
Door wijkje
#2429690
Ik heb er een aantal die moeilijk knagen.. Dus ik compenseer dat door gemalen spul te geven zoals Kiezebrinkmixen of andere kvv-mixen. Anders krijgen ze hier een aantal echt te weinig bot binnen.
Het is niet dat ze niet willen knagen : hazenvoorbouten, wild konijnenschouders ed. komen wel op..Maar ook heel vaak wordt alle vlees er vakkundig afgeknaagd en laten ze het bot liggen. Liefst zou ik zelf gaan malen, maar ik heb nog niet een goede vleesmolen.

Mijn katers zijn redelijk zeikerds qua eten (of ze zijn verstandig 8)) Ze eten eigenlijk alleen wild : haas, wild konijn, fazant, wilde gans gaat prima..Eendagskuikens zijn leuk, maar worden soms ook uitgekotst of niet opgegeten..Lijstje wat ze aan spiervlees eten is wat langer maar ook beperkt.

Patrijs gaat ook nog wel, parelhoen vinden ze vlees prima, maar bot blijft liggen..Met fazant idem..Kippennek/eendennek eten ze niet..Gemalen kipkarkas daarentegen gaat wel wat beter naar binnen maar niet van harte..Gemalen eend eten ze ook weer niet..Ik heb sinds kort mix van kip/vis..En dan vinden ze wel weer te eten..

Het is balen dat veel wildbot vrij hard is dat ik wel goede molen moet hebben als ik het wil gaan malen..En wild is hier wel wat ze eigenlijk allemaal lusten..
Tam konijn eten ze niet. Nou ja..Willem wel..Maar dat is ook de enige van de 5 die niet zo moeilijk is qua eten.
Laatst gewijzigd door wijkje op vr 17 aug 2012, 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Envie
#2433309
Oh ja, muis eten ze hier ook zo nu en dan, zelf gevangen en hap-slik-weg. Konijn  :-\ dan moet ik denken aan mn lieve r.i.p. pluizemuis....
Lastig hoor, moet misschien nog maar wat verder proberen met duif.
Dank voor jullie reacties !!
Door Parelridder
#2433787
Wat mijn kat érg lekker vindt is bijv. kwartel, gemalen haas en konijn. Kiezebrink heeft ook o.a. gemalen bosduif. Als je graag een 3e botsoort wilt toevoegen zou ik zo nu en dan weer eens iets anders proberen en proberen of je haar daar aan kunt laten wennen door het net zo halsstarrig te serveren als zij het weigert. Hopelijk tref je zo iets wat ze (toch) graag toe voegt aan haar menu.
Succes!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2434168
Parelridder schreef: Wat mijn kat érg lekker vindt is bijv. kwartel, gemalen haas en konijn. Kiezebrink heeft ook o.a. gemalen bosduif. Als je graag een 3e botsoort wilt toevoegen zou ik zo nu en dan weer eens iets anders proberen en proberen of je haar daar aan kunt laten wennen door het net zo halsstarrig te serveren als zij het weigert. Hopelijk tref je zo iets wat ze (toch) graag toe voegt aan haar menu.
Succes!
Werkt niet bij elke kat hoor. Hier eentje die zo hard weigert tot het vlees slecht is. Dan eet ze het natuurlijk zeker niet meer.
En als ik, zoals je eerder aangaf, een stukje in haar mond stop, weigert ze te eten (houdt haar mond gewoon stil), klaagt de hele buurt bij elkaar, gromt en durft erna niet meer op die plek te eten. Dat doen we dus niet meer :o Het heeft me 2 maanden gekost om haar weer op haar gemak te krijgen op haar plaats en grote stukjes te laten knagen. Ze schrok al en liep weg als ik met mijn ogen knipperde.
Dus... niet alles werkt bij alle katten.
Zelfs malen en mengen werkt bij haar moeilijk.
Gelukkig lust ze gewoon veel uit zichzelf.

Ik geef ook niet meteen op hoor. Als ze iets weigert, biedt ik het tot 24 uur gewoon aan, doe er dan wat dooivocht of dergelijks over. Dat vind ze erg lekker. Maar als ze iets echt niet lust, dan krijg je het er niet in.
Als ze echt honger heeft, kan je wel bepaalde knoppen opgedraaid krijgen. Zo is het met lever en kuiken in zijn werk gegaan. Op een keer gaat ze overstag en dan is het daarna prima. Maar het lukt niet altijd zo gemakkelijk. Ei heb ik over lange tijd over haar blikvoer gedaan, steeds een beetje meer. Dat was voor ze vers kregen. Ze moet gewoon aan smaken wennen en dan gaat de knop meestal plots om, maar dat lukt in den regel niet door het te blijven voorzetten of haar te dwingen. Niet bij haar. Dan zet ze haar handrem op.
Bij een andere kat werkt dat wel redelijk.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 21 aug 2012, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2434366
pearlsofpassion schreef: Werkt niet bij elke kat hoor. Hier eentje die zo hard weigert tot het vlees slecht is. Dan eet ze het natuurlijk zeker niet meer.
En als ik, zoals je eerder aangaf, een stukje in haar mond stop, weigert ze te eten (houdt haar mond gewoon stil), klaagt de hele buurt bij elkaar, gromt en durft erna niet meer op die plek te eten. Dat doen we dus niet meer :o Het heeft me 2 maanden gekost om haar weer op haar gemak te krijgen op haar plaats en grote stukjes te laten knagen. Ze schrok al en liep weg als ik met mijn ogen knipperde.
Dus... niet alles werkt bij alle katten. (...)
Ik bedoel/denk absoluut niet dat wat bij mijn kat werkt bij alle katten werkt'. Het was niet anders bedoeld dan meedenken, ideeen aandragen, maar niet als 'de oplossing voor iedereen' ;)
Door Envie
#2434423
Probleem is dat ze moet knagen omdat ze snel tandsteen krijgt. Dus gemalen hap zo min mogelijk. De andere poes, met goed gebit, eet het meeste wel....en eet dan ook doodleuk het volgende bakje leeg. Die heeft al wat dubbele porties botwerk achter de kiezen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2434447
Parelridder schreef: Ik bedoel/denk absoluut niet dat wat bij mijn kat werkt bij alle katten werkt'. Het was niet anders bedoeld dan meedenken, ideeen aandragen, maar niet als 'de oplossing voor iedereen' ;)
Weet ik wel hoor, ik wilde het verhaal gewoon even aanvullen. ;)
Door tomcat
#2434568
Als ze kalkoennekken wel lust maar ze te hard zijn om te knagen mss gemalen kalkoennekken een idee ? Onze kat eet alles  barf en ongemalen, maar ik weet dat je wel gemalen kalkoennekken kunt krijgen. 
Ook hier konijnvleesbot favoriet, maar ook vleesbot van kip, eend, parelhoen en kwartel geen enkel probleem.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door