Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2428152
Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje over mijn 4,5 maanden oude bordercollie. Sinds begin juli zijn beide oortjes rechtop gaan staan, bij ruim 3 maanden. Dit werd aangegeven als 'laat', ik vind het geen probleem hoor.
Nou heeft hij sinds begin van deze maand één oortje weer half hangen. Eerst dacht ik dat het van het wisselen kwam, waar hij ook deze maand mee begonnen is. Hij heeft echter al anderhalve week geen tand meer verloren en in de oorschelp zit een beetje oorsmeer. De gehoorgang lijkt schoon (kan niet heel diep kijken, donker) het stinkt niet en ik mag hem gewoon overal aanraken dus ook geen pijn.

Zou het toch een oorontsteking kunnen zijn of maak ik me teveel zorgen?

mvg
Winnie
Door Lizzy
#2428350
Een beetje oorsmeer is voor mij geen indicatie voor een oorontsteking. Hangoor eigenlijk ook niet. Ik ben gewend dat ze bij oorproblemen de hele kop scheef houden. Als het ook al niet stinkt, denk ik niet dat het een ontsteking is.
Door M@rina
#2428661
Over het algemeen stinken de oren bij een oorontsteking, helaas heb ik weer een uitzondering die de regel bevestigd. Saar had een fikse oorontsteking, schudde niet met haar kop, flapperde niet, krabte niet en het stonk niet.... we kwamen er achter bij een routinecontrole. Geen idee hoe lang het er al zat, maar het heeft 4 weken geduurd (2 soorten oordruppels en 3x spoelen)  voor het over was.

Nu zal ik niet zeggen dat een hangoortje veroorzaakt wordt door een oorontsteking hoor, maar als je twijfelt even bij de DA binnenwippen en na laten kijken.

Ik heb zelf een otoscoop aangeschaft en controleer haar oren nu wekelijks.
Door miik
#2428712
Wisselende oren is heeel normaal bij Border Collies !
Als de oren schoon zijn en niet stinken, geen zwarte korreltjes en niet pijnlijk zijn...
Dan zou ik me geen zorgen maken.
Mijn Abby heeft 1 oor half hangend en 1 tip oortje...  tot we behendigheid gaan doen, dan heeft ze ineens 2 staande prikoren !
Dan is ze zo opgewonden dat haar oren letterlijk de lucht in gaan. Is ze relaxd dan zakt dat ene oor weer.
Zij heeft ook maanden lang een wisselende oorstand gehad.
Door ChantalKrijn
#2428794
Bij Franse bullen is het ook vrij veel voorkomend dat de oortjes gaan hangen als ze gaan wisselen. Hou het even in de gaten en duurt het je nou echt te lang kun je altijd nog even langs de DA :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door