Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2428179
Hoi,

Ik ben Sabine en wij hebben een Amerikaanse bulldog van 1,5 jaar. Ze weegt momenteel 30 kilo en is wat aan de magere kant. We willen op advies van onze dierenarts barf gaan voeren. Brokken verdraagt ze helaas niet.  Nu ben ik aan het puzzelen geweest om te kijken wat het "ideale" menu voor haar haar zou zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou graag 2,5 willen voeren. Ik heb het volgende in huis:
7 kilo Runderpens gemalen
2 kilo kvv Vleesmix rund 
2 kilo Runderhart blokjes 
2 kilo Runderstrot 
4 kilo Kalfsnek 
1 kilo Runderlong 
Kalfshoefjes  voor een keer tussendoor
2 kilo Paardenhart blokjes 
2 kilo Kippenvlees-bot mix
1 kilo Sprot 1 kg
1 kilo Kuikens
2 kilo Kippennekken gemalen
2 kilo Kipmix zonder bot
2 kilo Zalmmix
2 kilo BARFmenu Kip
2 kilo Rundkipmix

Daarnaast heb ik diverse verse groente gekocht(boontjes, wortel, biet, noem maar op)
#2428288
Is niet zo moeilijk hoor: deel wat je in huis hebt in drie categorieën in: vleesbot, spiervlees en orgaan.

In jouw geval geldt als bot:
kalfsnek, kippenvlees-botmix, kippennekken gemalen, en eventueel de runderstrotten. Misschien ook de zalmmix, het barfmenu kip en de rundkipmix, maar dat hangt af van wat erin zit. Als het complete voeders zijn, dan kun je ze even in een aparte categorie onderbrengen: kvv.

Jouw spiervlees:
sprot, vleesmix rund (als daar geen bot in zit), kipmix zonder bot.

Orgaan:
runderpens gemalen, runderhart blokjes, runderlong, paardenhart blokjes,


Dan ga je de hoeveelheid berekenen: een hond van 30 kilo die je 2,5 % wilt voeren. Da's 750 gram op een dag. Die 750 gram verdeel je weer in een aantal percentages: vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. We gaan even uit van 50% bot, 25% spiervlees, 20% orgaan - waarvan de helft pens, dus 10% pens en 10% verdeeld over de andere organen - en 5 % groente. Die percentages kun je een beetje mee schuiven, afhankelijk van hoe je hond erop reageert qua ontlasting (te dun, te vast, gewoon mooie keutels).

750 gram voeren op een dag betekent 5250 gram voeren in een week. Dat houdt dan in:

50% van die 5250 gram voer je als vleesbot = 2625 gram per week
25%                                            als spiervlees = 1313 gram per week
20%                                            als orgaan = 1050 gram (waarvan 525 gram in de vorm van pens en 525 gram overige organen) per week
5%                                              als groente = 263 gram per week

Uiteraard rond je die grammen af, da's veel makkelijker. Dus 2625 gram wordt 2600 of 2650 of zo, 1313 wordt 1300 of 1350 of zo, etc. Luistert niet zo nauw.

En dan ga je je categorieën over de week verdelen. Mag je helemaal zelf weten hoe, maar vaak is het zo dat alleen vleesbot te harde ontlasting geeft, en alleen spier of orgaan te dunne ontlasting, dus is het beter alles een beetje over de week te verdelen. Persoonlijk doe ik iedere dag vleesbot en spiervlees, 2 dagen in de week pens, 1 dag respectievelijk hart, nier of lever, en 2 dagen groente.

Nou zit jij zo te zien met een hoop kvv, en hoe je daarmee moet puzzelen, weet ik niet, maar dat staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

Lees maar eens door, stel een menuutje samen en plaats dat hier op barfplaats, dan komt er altijd wel iemand kijken of alles een beetje klopt.

Succes! Enne... "brokken verdraagt ze helaas niet": zulke gevoelens kennen we hier niet! ;D Vers is veel gezonder voor je hondje dan welke brok dan ook, dus wees blij met zo'n verstandige dierenarts, en bereid je erop voor dat je er een nieuwe hobby bij hebt: barfen!  ;D
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 15 aug 2012, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2428683
Een beter antwoord dan van Anne in Duitsland had je volgens mij niet kunnen krijgen.

Ik zou wel proberen snel wat meer diersoorten in huis te halen want anders voer je alsnog niet compleet. Je zou kunnen denken aan eendennekken en konijnkarkas als vleesbot en lams- of geitenvlees en kalkoenvlees (of bv paard) als spiervlees en eendenlever en lamsnier  erbij als orgaan. Dan heb je gelijk ook lever en nier in je menu, iets wat erg belangrijk is voor je hond.

Succes en veel plezier met barfen
#2428703
Lucie110 schreef: Een beter antwoord dan van Anne in Duitsland had je volgens mij niet kunnen krijgen.

Ik zou wel proberen snel wat meer diersoorten in huis te halen want anders voer je alsnog niet compleet. Je zou kunnen denken aan eendennekken en konijnkarkas als vleesbot en lams- of geitenvlees en kalkoenvlees (of bv paard) als spiervlees en eendenlever en lamsnier  erbij als orgaan. Dan heb je gelijk ook lever en nier in je menu, iets wat erg belangrijk is voor je hond.

Succes en veel plezier met barfen
Inderdaad, dat was ik vergeten te vermelden: je hebt geen lever of nier op je menu, en da's wel nodig, en je aantal diersoorten is nog wat beperkt: rund, kip en paard, en de vis natuurlijk. In principe is 4-5 soorten genoeg, maar meer afwisseling op je menu zou geen kwaad doen.
#2428928
nila2011 schreef: Onwijs bedankt.. hier kan ik wat mee..

Ik heb inmiddels kalfsnier, haring, kippenlever en gemalen konijnen besteld. Dan ben ik er eerst geloof ik?
Ja hoor, dan heb je kip en konijn als bot (en die kalfsnekken - maar let erop of die niet te hard zijn voor je hondengebitje; en runderstrot kun je als bot voeren, maar geef er dan ipv spiervlees iets van gemalen bot bij, want runderstrot bevat voornamelijk kraakbeen en dat veroorzaakt soms dunne ontlasting bij de hond), en rund, paard en vis. Daar kun je wel een tijdje mee vooruit.

Eet smakelijk! :biggrin2:
#2430018
Haha.. je zou het bijna zelf opeten,,  haha! Ze heeft inmddels pens gehad met boontjes, ging er goed in... had haar runderhart voorgezet.. geen succes... ze wil het niet eten..niet aan grove stukken, niet aan kleine stukken... niet gemalen.. de katten daarentegen wel.
#2430598
nila2011 schreef: Haha.. je zou het bijna zelf opeten,,  haha! Ze heeft inmddels pens gehad met boontjes, ging er goed in... had haar runderhart voorgezet.. geen succes... ze wil het niet eten..niet aan grove stukken, niet aan kleine stukken... niet gemalen.. de katten daarentegen wel.
Probeer eens een ander hartje. Lamshart vb. Dat is hier favoriet, runderhart wil er eentje ook niet eten (maar die eet niets van rund).
En anders in stukjes onder iets dat ze wel graag eet mengen.  Wat spier of lever of dergelijke, iets wat ze lekker vind. Beide in kleine stukken, mengen en een tijdje gemengd laten staan zodat de smaken mengen.  In pens laten staan kan ook helpen. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door