Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door de Kruyff
#2426291
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie graag het volgende voorleggen.
Onze levendige zwarte labrador Nelson van 5 jaar heeft sinds twee jaar last van extreme jeuk, haaruitval op borst, kale plekken op achterwerk, ellebogen en bovenzijde poten.
Omstreeks februari / maart begint het met huidschilfers rondom de ogen en in het najaar verdwijnen al de klachten en kenmerken.
Nelson is een actieve hond die elke dag in het bos loopt en als hij water ziet of ruikt is hij niet te houden.
We zijn vorig jaar bij de DA geweest die uiteindelijk een bloedtest heeft afgenomen...conclusie allergie voor huisstofmijt. Aansluitend heeft Nelson een aantal maanden injecties gehad welke zover we kunnen beoordelen niet hebben geholpen. De jeuk werd alleen maar meer en meer,  Nelson heeft toen een korte periode prednison gehad en dit heeft geholpen dat hij stopte met krabben en zijn haar weer volledig terug kwam. Na verloop van tijd komen de klachten van begin af aan weer terug.  Omdat het een redelijk jonge hond is is het volgens de DA beter niet te lang prednison te geven.
We zien geen vlooien, Nelson heeft wel snel last van teken en hiervoor krijgt hij periodiek een middel tegen teken en vlooien (pipet in nek) 
We hebben zover wij zelf kunnen regelen een vloerkleed in huis weggehaald, een ander wasbaar kussen in zijn kunststof mand gelegd en de kleden waar hij veel op de bank op ligt worden 1-2 maal per week gewassen, daarnaast hebben we over een langere periode verschillende soorten brokken (vooral met minder zout) uitgeprobeerd.
Dit jaar is het weer hopeloos, de DA weet geen raad......uiteindelijk deze week maar weer en kuur prednison gehaald om Nelson in ieder geval tijdelijk even van het krabben af te helpen.
Ik hoop dat iemand op basis van zijn ervaringen de klachten en kenmerken herkent en een advies kan doen.
Alvast bedankt.

mvrgroet,
Henk de Kruyff
#2426330
wat voer je Nelson nu?
als dat nog steeds brok is ,dan zou ik heel snel overstappen op een graanvrije KVV.
verder zou je kunnen proberen of hij baat heeft bij de middelen van puur(puur huid,puur jeuk en puur pollen) en een drainage kuurtje met drainagecompositum.

oja en welkom ;)
Door Lizzy
#2426332
de Kruyff schreef: Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie graag het volgende voorleggen.
Onze levendige zwarte labrador Nelson van 5 jaar heeft sinds twee jaar last van extreme jeuk, haaruitval op borst, kale plekken op achterwerk, ellebogen en bovenzijde poten.
Omstreeks februari / maart begint het met huidschilfers rondom de ogen en in het najaar verdwijnen al de klachten en kenmerken.
Nelson is een actieve hond die elke dag in het bos loopt en als hij water ziet of ruikt is hij niet te houden.
We zijn vorig jaar bij de DA geweest die uiteindelijk een bloedtest heeft afgenomen...conclusie allergie voor huisstofmijt. Aansluitend heeft Nelson een aantal maanden injecties gehad welke zover we kunnen beoordelen niet hebben geholpen. De jeuk werd alleen maar meer en meer,  Nelson heeft toen een korte periode prednison gehad en dit heeft geholpen dat hij stopte met krabben en zijn haar weer volledig terug kwam. Na verloop van tijd komen de klachten van begin af aan weer terug.  Omdat het een redelijk jonge hond is is het volgens de DA beter niet te lang prednison te geven.
We zien geen vlooien, Nelson heeft wel snel last van teken en hiervoor krijgt hij periodiek een middel tegen teken en vlooien (pipet in nek) 
We hebben zover wij zelf kunnen regelen een vloerkleed in huis weggehaald, een ander wasbaar kussen in zijn kunststof mand gelegd en de kleden waar hij veel op de bank op ligt worden 1-2 maal per week gewassen, daarnaast hebben we over een langere periode verschillende soorten brokken (vooral met minder zout) uitgeprobeerd.
Dit jaar is het weer hopeloos, de DA weet geen raad......uiteindelijk deze week maar weer en kuur prednison gehaald om Nelson in ieder geval tijdelijk even van het krabben af te helpen.
Ik hoop dat iemand op basis van zijn ervaringen de klachten en kenmerken herkent en een advies kan doen.
Alvast bedankt.

mvrgroet,
Henk de Kruyff
Hoi Henk,
Het eerste wat ik ook dacht "is hier wel eens een goed afkrabsel genomen, heeft deze hond geen mijt?". Dat lijkt me wel een goeie, om eens te laten uitvoeren. Je kunt je daarvoor ook goed door laten sturen naar een dermatoloog. Neerlandse beste vind ik toch wel Dr Vroom in Oisterwijk.

Verder ben je hier natuurlijk wel op BARFplaats terecht gekomen.... Dus tja, toch het advies om over te schakelen naar een rauwe, verse voeding. Al is het alleen maar omdat rauwe verse voeding de algehele gezondheid verbeterd, iets dat Nelson wel kan hebben. Dat zal vast niet alles op gaan lossen, maar dat is wel het beste begin.

Ik zou dus zelf absoluut geen pipetten tegen vlooien of teken meer geven. Als er iets vaak enorme jeuk en huidproblemen geeft is het die rotzooi.
#2426422
Zover de DA heeft kunnen beoordelen heeft hij geen mijt of schurft.
En inderdaad we geven Nelson op dit moment brokken...maar dat heeft hij de eerste twee/drie jaar ook gehad en toen had hij niet de verschijnselen die hij nu wel heeft.

groet,
Henk
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2426468
Hoe heet worden de kleedjes gewassen? En wordt er regelmatig gezogen? En inderdaad, vers gaan voeren... Dan heb je in ieder geval een goede basis en kun je van daaruit verder gaan kijken.
#2426498
Honden kunnen van de ene op de andere dag allergisch reageren op bepaald voedsel. Kan ook zijn dat door de stofmijt allergie dat zijn immuun systeem zo hard aan het werk is dat hij bijvoorbeeld op de granen of conserveermiddelen in de brokken reageert.

Zou toch proberen om hem op vers over te zetten en kijken of er verbetering in zit. Wel opletten dat er geen granen in de KVV zit, anders weet je het nog niet precies als hij op granen reageert.

Gr. Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door