Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2425946
Mijn hond ike heeft sinds gisteravond diarree.
Hij vind de groente niet erg lekker dus heb ik ze door het paarde spiervlees gemengd.

Zou hij daardoor aan de diarree kunnen zijn,hij krijgt natuurlijk best wel veel groentemix in 1 keer.

280 gram.

De groentemix bestaat uit:
Wortel
Andijvie
Alfa alfa
Zeekraal
Broccoli

Gisterochtend had hij iets te harde ontlasting en te wit.
Dus iets te veel bot,denk ik
Verder heeft hij 875 Gr.vleesbot op met paardespierVlees en 100 Gr. Kippeniertjes( voor de harde ontlasting.

Gr.patricia
Door Lizzy
#2426014
Het beste verdeel je de groenten ook over meerdere dagen. Stuk of 5 dagen. In 1 keer 280 gram lijkt me wel wel erg veel.

Hoe gelijkmatiger je voert, hoe gelijkmatiger de ontlasting. Geef je veel vleesbot, zeker van grote dieren, dan heb je weer kans op harde witte ontlasting en geef je weinig en veel orgaan, vette vis, rauwe eieren en groenten, heb je weer kans op dunnere ontlasting.
#2426100
Oke maar als ik in barfrekenhulp ideale gewicht 85 kilo in tik en 15 maanden en 2,5 procent bereken krijgt hij 213 gram groente per dag en 1190 gram groente per week.

Is dit dan ook te veel,bij 2 procent geef ik 1700 gram per dag maar daar heeft hij nog honger op.

Gr.patricia
Door Lizzy
#2426113
Assertive boerboels schreef: Oke maar als ik in barfrekenhulp ideale gewicht 85 kilo in tik en 15 maanden en 2,5 procent bereken krijgt hij 213 gram groente per dag en 1190 gram groente per week.

Is dit dan ook te veel,bij 2 procent geef ik 1700 gram per dag maar daar heeft hij nog honger op.

Gr.patricia
Oh ja, ik was even vergeten dat hij 85 kg weegt, sorry. Ja nee, dan is 213 gram groenten per dag prima. De diarree kan toeval zijn. Wat heeft hij gisteren en de dag ervoor precies gegeten? En hoe lang heeft hij nou precies diarree? En wat is diarree, waterdun?
#2426261
Gister heeft hij eendenekken gekregen en paardespiervlees.
Groentemix .

Eergisteren heeft hij kippenekken en kippelevertjes met lamspens gekregen.
Daarbij wat Griekse yoghurt met wat honing,maar dat krijgt hij wel vaker.
Gisteravond had hij dus diaree. Rood,bruin en wat slijmerig.
Vanochtend nog iets dunner, geen slijmerige brij.

Misschien moet hij nog wennen,omdat het de ene keer hard en wit is en dan weer dun.
Heeft wel gister een cranberry capsule door zijn voeding gehad. Dit zou goed zijn voor de blaas. ???


Gr.Patricia
Door Lizzy
#2426451
Assertive boerboels schreef: Gister heeft hij eendenekken gekregen en paardespiervlees.
Groentemix .

Eergisteren heeft hij kippenekken en kippelevertjes met lamspens gekregen.
Daarbij wat Griekse yoghurt met wat honing,maar dat krijgt hij wel vaker.
Gisteravond had hij dus diaree. Rood,bruin en wat slijmerig.
Vanochtend nog iets dunner, geen slijmerige brij.

Misschien moet hij nog wennen,omdat het de ene keer hard en wit is en dan weer dun.
Heeft wel gister een cranberry capsule door zijn voeding gehad. Dit zou goed zijn voor de blaas. ???


Gr.Patricia
Cranberry? Voor een gezonde reu? Nee, dit is alleen goed als een hond blaasontsteking heeft. Dus die zou ik er echt subiet uitlaten! Verder kan het wennen zijn. Lamspens en kippenlever is beide laxeren dus dat zou een mogelijke oorzaak geweest kunnen zijn, hoewel hij daar ook vleesbot bij heeft gekregen dus het is ook niet zeer aannemelijk.

Ik zou morgen even aankijken hoe het gaat. Je kunt eventueel wat Okugest van VSM geven en wat probiotica.
Door Lizzy
#2426453
Ik google net voor de zekerheid even op cranberry en diarree, wat denk je? Cranberry kan diarree en maag/darmklachten veroorzaken. Ik blijf dus bij mijn eerder gegeven advies: echt, er subiet uit laten, je hond heeft dit ook niet nodig.
Door nicolette
#2426493
Zou ook geen cranberry capsules geven hoor. De concentratie is ook hoog in verhouding met wat verse bessen in het seizoen.
Mijn hond van 28 kilo eet 1.5 kilo, dus ook een grote hoeveelheid. Ik geef als ik eendennekken geef ook altijd karkas erbij. Vind anders de hoeveelheid nek zo groot.

Gr. Nicolette
#2426513
Lizzy schreef: Oh ja, ik was even vergeten dat hij 85 kg weegt, sorry. Ja nee, dan is 213 gram groenten per dag prima. De diarree kan toeval zijn. Wat heeft hij gisteren en de dag ervoor precies gegeten? En hoe lang heeft hij nou precies diarree? En wat is diarree, waterdun?
Even voor de zekerheid,mijn reu weegt geen 85 kilo maar je moet het ideale streef gewicht van de hond als hij volwassen is intikken.
Hij is nu dus nog geen 85 kilo.
Zou hij van te veel voeren ook aan de diarree kunnen gaan?

Stop in iedergeval direct met cranberry .
Bedankt voor het advies maar weer. Als er toch geen BP was,zucht!!! :P
Door Lizzy
#2427078
Assertive boerboels schreef: Even voor de zekerheid,mijn reu weegt geen 85 kilo maar je moet het ideale streef gewicht van de hond als hij volwassen is intikken.
Hij is nu dus nog geen 85 kilo.
Zou hij van te veel voeren ook aan de diarree kunnen gaan?

Stop in iedergeval direct met cranberry .
Bedankt voor het advies maar weer. Als er toch geen BP was,zucht!!! :P
Je hond is nog pup? Want bij pups ga je uit van het huidige lichaamsgewicht, niet het gewicht wat ze in de toekomst als volwassen hond gaan wegen. Je bent niet de eerste die hier mee de mist in gaat..... (ik ga Jeff vragen om de rekenhulp aan te passen). Je gaat dus uit van het gewicht van je hond. En ja, van teveel eten kunnen ze zeker diarree krijgen.
#2427130
Lizzy schreef: Je hond is nog pup? Want bij pups ga je uit van het huidige lichaamsgewicht, niet het gewicht wat ze in de toekomst als volwassen hond gaan wegen. Je bent niet de eerste die hier mee de mist in gaat..... (ik ga Jeff vragen om de rekenhulp aan te passen). Je gaat dus uit van het gewicht van je hond. En ja, van teveel eten kunnen ze zeker diarree krijgen.
Even off topic, maar er blijken ook heel wat mensen de fout te maken te denken dat ze zich aan het percentage dat de rekenhulp aangeeft, moeten houden. Die geeft bij een jonge pup bv 6%, maar vele pups hebben meer nodig dan dat en dan raken de mensen onzeker.  Of ze geven al een paar weken barf en tikken dan in de rekenhulp het huidige gewicht en leeftijd in die rekenhulp geeft dan veel minder voedsel aan dan wat ze op dat moment geven. 
Dat is natuurlijk logisch omdat elke pup anders is, en het maar een richtlijn is om  van start te gaan maar je zelf het benodigde percentage voor je eigen pup uit moet zoeken. Maar het blijkt dat dat niet helemaal duidelijk is voor vele mensen.
Wilde het maar gewoon aangeven, misschien kan je er wat mee.
#2427230
pearlsofpassion schreef: Even off topic, maar er blijken ook heel wat mensen de fout te maken te denken dat ze zich aan het percentage dat de rekenhulp aangeeft, moeten houden. Die geeft bij een jonge pup bv 6%, maar vele pups hebben meer nodig dan dat en dan raken de mensen onzeker.  Of ze geven al een paar weken barf en tikken dan in de rekenhulp het huidige gewicht en leeftijd in die rekenhulp geeft dan veel minder voedsel aan dan wat ze op dat moment geven. 
Dat is natuurlijk logisch omdat elke pup anders is, en het maar een richtlijn is om  van start te gaan maar je zelf het benodigde percentage voor je eigen pup uit moet zoeken. Maar het blijkt dat dat niet helemaal duidelijk is voor vele mensen.
Wilde het maar gewoon aangeven, misschien kan je er wat mee.
Ja, maar moet ik 16 maanden nu als volwassen rekenen en dan dus ideale gewicht, of als pup en huidige gewicht.
Sorry hoor maar soms denk ik geloof ik moeilijker als nodig is :-\
#2427237
Hij is volwassen wanneer hij uitgroeid is. Als dat nog niet zo is, is hij nog pup. Maar dat maakt eigenlijk niet uit, het principe is hetzelfde voor volwassen honden en pups.
Maar het percentage dat je moet voeren is wel afhankelijk van de leeftijd, maar weer bij elke hond anders.
Ik zou dus het huidige gewicht en zijn leeftijd in de rekenhulp invoeren. Je krijgt dan te zien welk percentage de rekenhulp aanraad. En de bijhorende hoeveelheden van elk onderdeel van je menu.
Daarmee begin je dan en houdt je hond goed in het oog. Als hij te mager wordt, of er mag wat bij, dan voer je het percentage op. Het is heel normaal dat je wat moet aanpassen want er is geen vast percentage voor alle honden.  Dan voeg je dus zelf in in de rekenhulp in: hond weegt zoveel en ik wil dat percentage voeren (zonder naar zijn aangerade percentage te kijken). Dan geeft de rekenhulp je de hoeveelheden van elk onderdeel dat je moet voeren.  Helpt gewoon met het uitrekenen van de verhoudingen, dat kan je ook zelf als je wil. 
Als hij te dik wordt, haal je het percentage naar beneden.
Maar dus steeds met het percentage van zijn huidige gewicht werken, niet met zijn ideaal volwassen gewicht.
Het is normaal dat het percentage steeds daalt naarmate de pup opgroeit.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 14 aug 2012, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door