Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cas
#2418315
Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb jullie opgezocht omdat ik sinds kort een hond heb gekregen die al op kvv stond en dat ben ik blijven geven en nu wil ik de kat (2 jaar) ook graag op kvv zetten. Ik heb haar nu twee dagen meerdere keren per dag vers vlees gegeven en ze weigert het pertinent te geven. Al die tijd eet ze niets (anders) en ivm evt leververvetting heb ik haar vandaag toch een paar oude brokjes gegeven. Ik heb overigens ook wat oude brokjes op het vlees gelegd, er vanuit gaande dat ze het toch niet gecombineerd zal eten, maar dat ze wellicht wel een beetje aan de geur van het kvv went, terwijl ze haar brokjes eet. Ook dat pikt ze niet.
Ik wist dat dit risico erin zou zitten, maar ik ben niet voor 1 gat te vangen, alleen weet ik niet goed hoe ik het het beste aan kan pakken. Iemand tips??

gr. Liesbeth
#2419360
Ik zou eens kijken of ze een stukje kipfilet wel lust.
Dus niet onder of naast kvv, gewoon op een onverwacht moment als snoepje.  Zo van: kijk eens poes: iets lekkers!  ;)  Geen heel groot stuk, gewoon een friemeltje.  Je wil niet testen of ze wil kauwen, maar gewoon of ze rauw vlees lust.
Als ze dat wel eet, weet je dat ze niet helemaal tegen vers vlees is.  Dan kan het zijn dat ze het bepaalde merk kvv niet graag lust, dat ze kvv in totaal niet graag lust (zo zijn er ook, die enkel zelf gemalen barf willen), of dat ze moeilijk doet met bepaalde diersoorten of bepaalde organen.  Maar dan heb je een start en weet je dat ze wel over te wennen valt.

Als ze dat niet eet, weet ze waarschijnlijk niet dat het eten is of vind ze het nog echt vies, en kan je best je tijd nemen en rustig opbouwen om haar aan de smaak en geur te laten wennen.

Het is gewoon een trucje om eens te kijken hoe je poes tegenover vers vlees staat.
Kip gaat er vaker goed in dan rund, maar je zou met rund ook eens kunnen proberen. 
Door Mokaro
#2420054
Hoi Liesbeth, ook ik ben relatief nieuw op het forum en jouw vraag/ervaring ligt bij mij nog vers in het geheugen... Als je vers aanbiedt, en je kat weigert te eten zal ze dat zeer waarschijnlijk ook niet vanzelf gaan doen, zeker niet als ze ook nog brokjes krijgt. Je doet er goed aan om toch maar brokjes te geven, want anders dreigt het gevaar van leververvetting. Toch 'leert' je kat tegelijkertijd dat na lang wachten, de brokjes uiteindelijk toch wel weer komen. Dus wachten loont... maar je kunt onmogelijk lang wachten want op enig moment stop de impuls om te gaan eten met als gevolg dat je kat helemaal niet meer gaat eten, en de leververvetting. Een kat weet niet dat je dood gaat als je niet eet....
Ik heb precies zo'n kat: pertinent NIET kvv eten! Ze merkte het direct als ik ook maar 1 minuscuul kruimeltje kvv door haar brokjes deed! Ik dacht: dan ga ik de brokjes weken zodat ze ook 'nat'  worden en doe er dan iets kvv door. Maar nee hoor, ze wilde geen geweekte brokjes, ook niet zonder kvv. Bij mijn andere 4 katten heb ik de kvv eerst gemengd met een natvoer dat ze onweerstaanbaar vinden. Vaak is dit een goedkope supermarktvariant, wat enorm tegen je gevoel indruist, maar langzamerhand kvv erdoor mengen en uiteindelijk de verhouding zo aanpassen dat er alleen nog maar kvv overblijft. Echter... bij de bewuste hardnekkige brokjes-kat werkte ook dit niet. Want... ze houdt ook niet van natvoer. Uit het verleden wist ik nog dat ze a/d van Hills heel lekker vond. Dus bij de DA een paar blikjes gehaald en ja, dit vond ze lekker. Tot ik er weer een minuscuul beetje kvv doordeed. Weer weigerde ze te eten! Inmiddels was ik 2 weken verder en mijn andere 4 katten waren behoorlijk aan de kvv aan het wennen. Net toen ik de wanhoop nabij was (terwijl ik had gelezen dat de overstap best een aantal maanden kan duren) deed mijn man een lik maltpasta van Gimpet over de kvv. En toen was ze 'om'! Ze begon eraan te eten! Niet van harte, maar ze at! Eerst een hele tijd met de maltpasta erover. Nu weer gemengd met Hill's a/d maar regelmatig zet ik ook kvv zonder iets erdoor voor haar neer en eet ze ervan. Ze eet wel heel weinig en ik moet het echt aanbieden; ze is ook best wat afgevallen en het is al geen dikke poes. Maar ze is 'om' en daar ben ik heel blij om. Ik bereid me erop voor dat het nog weken of zelfs maanden kan duren voordat ze goede hoeveelheden puur kvv eet maar het begin is er! Zorg in elk geval dat jouw kat geen keus heeft tussen brokjes en kvv want zolang ze kan kiezen, zal ze waarschijnlijk niet voor de kvv gaan. Ze kiest gewoon wat ze het lekkerst vindt! En probeer iets te vinden wat ze onweerstaanbaar lekker vindt, ook al is dit niet het meest verantwoord. Omdat het maar tijdelijk is, kan het niet echt kwaad. En begin dan met een half theelepeltje kvv erdoor. Als ze dat accepteert, dan kun je de kvv langzaam opvoeren.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Wil je vooral meegeven dat je niet te snel opgeeft, hoe moeilijk het ook is! Want het kan heel moeilijk zijn, dat heb ik ook ervaren! Heel veel succes en doorzettingsvermogen gewenst!
Door cas
#2424788
Hoi,

Ik dacht, laat ik eens op barfplaats kijken of er toch nog reacties zijn. Ik dacht dat ik het zo ingesteld had dat ik de reacties in m'n mailbox zou krijgen, maar dat blijkt dus niet het geval :o.

Inmiddels is Tess helemaal over op kvv. De truc van Koekje met wat natvoer werkte. En snel ook. Ik heb eerst een kuipje natvoer met een lepel kvv erdoor gedaan. De maaltijd erna was het al half half, de maaltijd daarna een kwart bakje natvoer op een flinke hoeveelheid kvv en de maaltijd daarna stond Tess op het aanrecht terwijl ik haar voer klaarmaakte en kreeg ik niet eens de gelegenheid om er nog een beetje natvoer door te doen.  :biggrin2:
Nou had ik van mijn verkooppunt een paar pakjes kvv meegekregen om uit te proberen, dus lang kan ik er niet mee doen. Ik had er even niet opgelet dat ze nu met vakantie is en het kvv is praktisch op. Ik wil niet meer aan de brokken, dus ik heb haar maar wat honden kvv gegeven en dat eet ze ook. Alleen de grote/harde stukken laat ze liggen. Donderdag kunnen we weer vers halen. Ik had ook niet gedacht dat het uiteindelijk zo snel zou gaan.  :D
Bedankt voor jullie reacties en voor zover nog van toepassing: succes bij jullie overstap  ;)

groetjes, Liesbeth
Gebruikersavatar
Door koekje
#2424949
Volgens mij is dat de meest snelle overstap die ik heb gezien bij een in eerste instantie weigeraar; binnen een week!  :o

Om iets in je mailbox te ontvangen kan je op notificatie klikken (knopje bij 'reageer' etc) en je kan ook een bladwijzer instellen. Speciale topics die je wilt volgen, kan je zo makkelijk terugvinden zonder het hele forum door te hoeven spitten.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar welk merk kvv je hebt gegeven  :)
Door cas
#2425414
Hoi Koekje,

Ja, snel he, toen ik dat supermarktprakkie gaf was het binnen twee dagen gepiept.

Ik geef overigens Lotgering.
Toen ik Cas kreeg (de hond) stond hij daar al op. Ik kende het fenomeen versvlees niet eens. Ik zag wel dat hij er erg goed uit zag en ik kreeg voor een maand voer mee, dus ik ben het gewoon maar gaan geven. Toen een verkooppunt in de (relatieve) buurt gezocht en met die persoon klikte het ook nog eens. Denk dat dat ook wel meehielp om me over de streep te trekken.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en de prijs is erg aantrekkelijk. En het is biologisch, dat vind ik wel belangrijk.

Bedankt voor je tip over het forum, ik zal zo eens even kijken.

gr.
Liesbeth
Gebruikersavatar
Door koekje
#2426568
Ik heb even snel de website doorgeneusd, maar kan ergens nergens vinden dat het bio is of ze toevallig 1 bio-smaak hebben.

Ik zal ook eerlijk zeggen dat ik Lotgering niet 1 van de beste merken vind. Ter afwisseling kan je het natuurlijk zeker geven, maar ik zou zeker ook wat andere merken geven.
Door cas
#2426720
Hoi,

Ik zie het idd ook niet terug, dat het biologisch zou zijn. Ik weet even niet meer hoe ik daar dan bij kom  ???

Ik meende al eens gelezen te hebben dat mensen niet weg zijn van lotgering. Ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal. Zoals ik al schreef stond hij hierop, ik wist niet eens van het bestaan van versvlees.
Ik heb erg getwijfeld of ik hem op brokkenvoeding zou zetten, heb dat uiteindelijk niet gedaan, omdat ik zie dat hij het er goed op doet. Hij vindt het lekker, hij heeft een mooie vacht, geen tandsteen, etc. Dus waarom zou ik twijfelen aan de kwaliteit voer?
Het zal mijn ontwetendheid zijn.
Het enigste wat ik teruglees her en der is dat het vet is. Dat heeft het verkooppunt ook beaamt. Maar is dat erg? Is dat een nadeel? Is dat perse slecht? Wordt dat aangenomen omdat voor mensen vet eten slecht is (zou zijn...), of zit daar een andere onderbouwing achter?
Ik vind het voorlopig wel best zo. Mijn hond en kat eten het graag, het is goed betaalbaar, mijn verkooppunt is erg prettig en ik begin langzaam te wennen aan het idee. Wellicht dat ik in een later stadium nog eens ga kijken wat de verschillen zijn, maar voorlopig vind ik het wel best zo.
#2427037
Vet is niet slecht op zich, een beetje vet is zelfs nodig en nuttig.
Maar te veel vet zorgt ervoor dat je minder voer kan voeren wanneer je niet wil dat je hond of kat als een tonnetjes door het leven gaat.  Je voert minder voer en in dat voer zit meer vet waardoor je hond of kat dus een stuk minder van de andere goede voedingstoffen als eiwitten, vitaminen en mineralen binnenkrijgt.
En daar zit het probleem.
Dat zijn al twee redenen waarom het vb voor pups en kittens zeker geen ideaal voer is (snel te dik worden en waardevolle voedingstoffen missen, die hebben pups en kittens zo hard nodig met opgroeien). Er zijn echter mensen die er wel hun pups mee grootbrengen hoor en het zal al beter zijn dan brok.  Maar goed, daarom is het dus niet ideaal. 

Er zijn mensen die ook bang zijn voor een taurinetekort bij hun kat. En aangezien in vet geen taurine zit, krijgt een kat op lotgering dus een stuk minder taurine binnen.  Ik weet niet of ze dat bij lotgering misschien extra toevoegen aan hun kvv, maar normaal is dat bij een goede kvv dus niet nodig. 

Je hoeft ook niet bij 1 merk kvv te blijven.  Je kan gerust lotgering blijven geven.  Je kan er ook een ander merkje bij geven en dan lotgering erbij blijven geven om de prijs te drukken. 
Je kan ook wat magere! barfhapjes geven bij de lotgering en zo het vetgehalte in het totale menu wat omlaag halen. 
Het is maar wat je zelf wil.
Als je belang hecht aan biologisch: Darf is biologisch. En Carnibest en Bandit hebben geloof ik biologische versie's.  Als je kvv's wil vergelijken: www.voerwijzer.com Daar vind je het overzicht.  De beste kvv's zijn die bot als calciumbron hebben en compleet zijn door diersoorten af te wisselen (geen premix).  Granen zijn ook niet zo goed en katten geef je best ook geen groenten.
Katten mogen ook wel eens hondenkvv eten (als ze het lusten), zolang de hoofdmoot maar kattenkvv is.
Door cas
#2427254
Bedankt voor je toelichting. Daar ben ik erg blij mee. Het is best ingewikkeld om als beginner door de bomen het bos te blijven zien. En ik weet ook niet waar ik op moet letten.(nu dus wel wat meer)
Wat je zegt over het vetpercentrage klinkt logisch. Ik dacht dat het misschien doorgetrokken was van het menselijk denken. We willen allemaal massaal zo mager mogelijk eten, als we gezond willen doen, terwijl dat helemaal niet persé gezond is. Bepaalde vetten heb je (en dieren neem ik aan ook) toch nodig in beperkte mate.
Maar het klinkt heel logisch dat er op die manier dan minder van andere voedingsstoffen binnen kunnen komen.

Ik zal de website die je noemt eens bekijken.
#2427400
Ja, een beetje vet is zeker nodig.
Maar er zijn diersoorten die zowiezo al vetter zijn. Denk aan schaap (en lam), eend, geit... 
De meeste mensen voeren wel ook wat vettere soorten, naast de magere en zowat iedereen voert vette vis (zeer waardevolle vetzuren).  Sommige honden hebben het wel moeilijk met vet en dus zijn er ook honden die enkel mager vlees krijgen. Maar in den regel wordt mager en wat vetter wel afgewisseld.  Al snij ik er voor mijn katten ook wel het meeste vet vanaf.  Harde stukken wit vet, vinden ze toch niet te eten.  Aan hart laat ik het vb wel zitten.

Ik vrees gewoon dat er in Lotgering meer dan gewoon wat vetter vlees zit...  :-\
Beetje overdreven dus...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 14 aug 2012, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cas
#2427449
Wauw, net op de voerwijzer gekeken en wat is dat een fijne site zeg! Heel overzichtelijk en voor leken als ik is het erg prettig om alles op een rijtje te hebben.
Bedankt voor de tip!! :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door