Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Flips
#2425303
Hoi allemaal,

Van de dierenarts moet ik de voet van mijn hondje met soda water ontsmetten (i.v.m. een wondje) maar welke soda moet ik nu gebruiken? Hij wist het zelf niet. 'Goede vraag' zei die alleen maar  ???. Ik heb beide in huis, schoonmaaksoda en baksoda. En in welke verhoudingen moet dit? Water eerst koken en laten afkoelen of is dat niet nodig? Hoop dat iemand mij snel hiermee kan helpen, want ik wil zijn voetje snel in bad doen. Alvast heel erg bedankt.

Groetjes.
Door Flips
#2425314
Bedankt voor je antwoord. Maar is soda van de apotheek niet gewoon een en hetzelfde als soda die je bij het koken kunt gebruiken (soda bicabornaat/sodiumbicarbonaat)? Want die heb ik namelijk ook al in huis.
Laatst gewijzigd door Flips op zo 12 aug 2012, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2425317
ik gebruik altijd schoonmaak soda van de supermarkt  ;)
wat overigens ook aangekoekte pannen en afvoerputje mee schoon maak  :biggrin2:
Door nikèdog2000
#2425343
lauraV schreef: ik gebruik altijd schoonmaak soda van de supermarkt  ;)
wat overigens ook aangekoekte pannen en afvoerputje mee schoon maak  :biggrin2:

soda in de winkel dat is onzuiver
en biotex kun je ook gebruiken
om een pootje te behandelen
Door Flips
#2425358
Voor de duidelijkheid: als ik baksoda zeg bedoel ik geen bakpoeder of zo! 'Baking soda' is gewoon sodiumbicarbonaat wat gebruikt kan worden als je last van de maagzuur hebt. Dus veilig om in te nemen. Vandaar dat ik die altijd in huis heb (gewoon te koop bij elke toko en veel minder duur dan bij de apotheek). Een lepeltje 'baking soda' in een glas water, opdrinken en mijn maagzuur is altijd binnen een minuut of twee weg. Ik zit de hele tijd al te surfen en te lezen en ik heb, onder andere, het volgende kunnen vinden.

Baking soda (sodium bicarbonate) contains antibacterial properties that can neutralize bacteria, which is why many dentists recommend it in addition to toothpaste. Baking soda also is a popular home remedy for everything from heartburn to diaper rash. Because of the neutralizing and soothing effects of sodium bicarbonate, it's also often used topically to calm itching due to insect bites, shingles and chicken pox.

This mineral may help decrease sore throat and mouth ulcer pain. Its antibacterial properties are said to clean the mouth, stop the growth of bacteria, and may help to prevent infections. At the first sign of sore throat or mouth ulcer, alternative medical practitioners generally suggest gargling with 1 teaspoon (5 milliliters) sodium bicarbonate dissolved in 8 ounces (236.5 milliliters) of warm water. This may be repeated every four hours as needed.

Op de fles van Driehoek schoonmaaksoda die ik in huis heb staan staat er achter op het fles een rode X en het woord 'irriterend'.

Daarom heb ik besloten om soda van de toko te gebruiken want ik volg dan de volgende redenering...als het voor mij veilig is om in te nemen, dan zal het ook voor mijn hondje veilig zijn (pootje likken etc). Ik heb wel zijn poot daarna even onder de kraan gedaan om de soda resten weg te krijgen. Iedereen bedankt voor de hulp.
Laatst gewijzigd door Flips op zo 12 aug 2012, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2425367
zo word bakpdr nm ook wel genoemd....en vaak gebruikt bij gerechten

NL: bakpoeder. EN: baking powder
Bakpoeder is een mengsel van natriumbicarbonaat (zie hierboven) en citroenzuur of wijnsteen (zie hieronder). Eventueel nog iets als maizena om klonteren/reageren tegen te gaan. Het werkt dus gewoon hetzelfde als de natriumbicarbonaat (baking soda), alleen hoef je niet nog zelf te zorgen voor het zure. Soms een voordeel, want lekker makkelijk. Soms een nadeel, want als de ingrediënten al van zichzelf zuur zijn kan je mengsel te zuur worden in welk geval je dus beter natriumbicarbonaat (baking soda) gebruikt of een combinatie van die twee

ook met biotex ed spoel je de wond na
Laatst gewijzigd door me and my boys op zo 12 aug 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Flips
#2425371
Laat ik Biotex nou net niet in huis hebben  :-\. De groene dan he, de blauwe heb ik wel hier staan. En dan krijg je al gauw een hele nieuwe discussie want  daar lees ik ook weer verschillende dingen over...de ene zegt de blauwe is ook goed, de ander zegt niet doen...het gaat je duizelen. Ik hou het voorlopig bij 'baking soda'  :).
Door Mevroi Kruim
#2425375
Baking soda werkt anders dan schoonmaaksoda. Ik gebruik meestal Biotex, als ik dat niet in huis heb gewoon schoonmaaksoda, voor mezelf en voor de beessies.
Door Flips
#2425379
vanaalst schreef: gewoon doen waar je je goed bij voelt!
:)
vanaalst schreef:moet zeggen dat ik ook nooit biotex of badedas oid gebruikt....ik zweer bij waterstofperoxide
Waar koop je die, en hoe te gebruiken?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2425387
bij de apotheek, verdunnen(staat allemaal in de gebruiksaanwijzing) en met een spuit optrekken....wond uitbruisen tot het niet meer bruist....een spuit met water erna....groene leem of honingzalf erop!
werkt super!!
Door Flips
#2425393
Mevroi Kruim schreef: Baking soda werkt anders dan schoonmaaksoda.
Wat is het verschil in werking dan? Ben echt benieuwd.
Als ik het goed heb begrepen (al uren surfend) wordt in de Engelssprekende landen over Sodium bicarbonate gesproken. In Nederland over natriumbicarbonaat. Is het een en hetzelfde. Kan je ook hier vinden onder 'Names and identifiers): http://www.chemspider.com/Chemical-Structure.8609.html Dus, twee namen voor een en hetzelfde.
Op de fles van Driehoek soda staat er 'bevat natriumcarbonaat'. (Vraag me ook af of dat dan de enige ingrediënt is, hm. Verder staat er, zoals ik al eerder vermelde, ook een rode X en het woord 'irriterend')
Op het potje van de toko waar voor de rest ook alles  in het Engels staat (is een uit England geïmporteerd product namelijk), staat er Sodium bicarbonate. Dat is het enige ingrediënt. Ik snap dan echt niet waarom de werking anders zou zijn?
Laatst gewijzigd door Flips op zo 12 aug 2012, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Flips
#2425397
vanaalst schreef: bij de apotheek, verdunnen(staat allemaal in de gebruiksaanwijzing) en met een spuit optrekken....wond uitbruisen tot het niet meer bruist....een spuit met water erna....groene leem of honingzalf erop!
werkt super!!
Bedankt. Ik ga zeker wat meer daarover lezen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door