Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Extreme
#2423802
Ik las dit op een site.

Een hond mag na het kauwen en eten van het bot tenminste een uur geen water hebben. Dit om te voorkomen dat het niet goed verteerd wordt in de maag.

Klopt dit?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2423853
Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ken zo'n verhaal ook niet voor katten en op veel gebieden zijn die toch vergelijkbaar.
Welke site heb je dat gezien dan? Ik word er wel heel nieuwsgierig van.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2423860
Ik was aan het googelen op bestellen van barfprodukten en kwam op onderstaande site waar je dus het eea kan bestellen. De persoon had er info over botten bij gezet en dus ook het stukje over water drinken.
Als newbie had ik gelijk zoiets van ojee, ze eten bot, ok bevleesd, maar toch, en als ze klaar zijn met eten vul ik hun waterbak weer. soms word er vrij snel water gedronken, moet ik daar dan mee wachten?

Maar zo te zien heb jij er ook nog nooit van gehoord?
Stond op deze site
http://www.via-natura.nl/BARF%20producten.htm
Gebruikersavatar
Door koekje
#2423883
Misschien dat iemand met honden er verder nog iets zinnigs over kan zeggen, maar ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Door Martine.
#2424049
Ik heb het ook ooit wel eens ergens gelezen maar geen idee meer waar, was in in elk geval al jaren geleden. Volgens mij was de uitleg dat het water de maagsappen zou verdunnen. Bij grotere stukken of harder bot zou het maagsap dan te verdunt zijn om het bot goed te verteren.

Hier hebben ze na het eten ook gewoon toegang tot water. Zolang het geen grote hoeveelheden water zijn maak ik mij persoonlijk er geen zorgen om maar hier zit dus geen wetenschappelijk uitgedachte theorie achter, puur gevoel.
Gebruikersavatar
Door nova
#2424057
volgens mij heb ik hier ergens op BP gelezen  dat het beter is om  een half uurtje of zo  geen water te drinken, nadat er botwerk gegeten is.
Het zou het maagsap  verdunnen wat niet wenselijk is  voor de vertering van bot
Door ulla
#2424100
Bot eten vergt enige inspanning, en inspanning betekent vaak drinken.
Hier wordt na de maaltijd ( ze eten 1 x per dag een grote maaltijd ) water gedronken, ik laat ze daar vrij in.
Het is niet veel wat ze drinken en ik denk maar zo, als ze in de natuur hun gang kunnen gaan wat betreft al dan niet drinken waarom zal ik het ze dan een uur onthouden!
Door Lizzy
#2424107
Omdat in het verleden is gebleken dat als je je honden ongeschikte recreatiebotten geeft, ze daar ontzettende dorst van krijgen, veelste veel gaan staan drinken en dan bleek dat het bot niet goed verteerd werd. Wij zijn allang van het fenomeen recreatiebot afgestapt, al zo'n jaar of 9. En dus gaat die hele vlieger over drinken na eten van bot ook niet op. Als ze al drinken na het eten van vleesbot, drinken ze een slokkie en dat kan geen kwaad.
Door Parelridder
#2424110
Juist pal na het eten drinken mijn honden graag. Vers water staat 24/24 beschikbaar voor ze, dus dat kan. Ik heb er nooit problemen van gezien bij hen.
Door Martine-Tom
#2424116
Als ze hele sloten water drinken kan ik me er nog iets van voorstellen, maar als er hier al gedronken word zijn het slokjes, kan me daar niet zo druk over maken, sowieso word er weinig gedronken in verhouding met mijn vorige brokken honden en katten  :)
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2424355
[quote="Lizzy"]
. En dus gaat die hele vlieger over drinken na eten van bot ook niet op. Als ze al drinken na het eten van vleesbot, drinken ze een slokkie en dat kan geen kwaad.
[/quote]

Ok weer wat geleerd, ik had al zoiets van ze drinken hier niet veel na het eten, zeker niet in verhouding toen ze nog brokken kregen, maar goed had wel zoiets van stel dat het wel waar is, moet ik dan toch maar een uur geen water laten drinken.

Maar het is me duidelijk.
Doggies krijgen gewoon zoals altijd hun waterbak gevuld na het eten(staat er ook 24/7, alleen word na het eten ververst)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door