Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#2423523
Ik geef nu al jaren kvv, afgewisseld met barfhapjes.
Pogingen om echt te gaan barfen waren van korte duur.
1) er is altijd wel iemand die iets niet lust, vooral met niertjes en lever hebben enkelen een probleem dus ik krijg het niet compleet
2) meten en wegen voor de kleintjes vind ik moeilijk
ik heb er 5 die 2 keer per dag zo'n 75 gram eten (1 keer per dag voeren lukt niet, eentje doet hypo's er op en wordt erg rillerig, de grote honden eten hun portie dan echt niet op en vallen af, eentje galblazen dus ik voer gewoon 2 keer)
Stel dat ik konijn voer, hoe doe ik dat dan? Ik sta te hakken en te snijden en dan heeft niet iedereen evenveel van het zelfde, van vb een karkas hebben 2 hondjes dan een stukje met niertjes (die ze 9 op 10 laten liggen), eentje meer vlees, eentje meer bot,...

Kuiken eten ze niet. Kwartel wel, maar dat is ook al vrij groot.
De laatste tijd heb ik regelmatig iemand aan de diarree met kvv, ik heb de indruk dat dit met barf minder was.
Tips en ervaringen met kleine porties en compleet krijgen zonder al te veel extra werk?
En hoe krijg ik er dan orgaan in?
Of half geperste brokken/barf of half kvv/barf om de noel complete te krijgen?
#2423596
Je zou kunnen kiezen voor bijvoorbeeld kippennekjes en kwartels als bot- dat is wel te proportioneren in redelijk gelijke delen.
Spiervlees en orgaanvlees bestel je dan los: je koopt een losse nier en snijdt er voor elke hond de juiste portie af etc.
Zo ook met lever, pens, hart en het spiervlees.
#2423617
Het probleem is dat ze nier en lever apart niet eten :-( en dat ik zo dus moeilijk compleet kan geven.
Kippelevertjes kan ik wel drogen, dan eten ze het wel, maar zit alles er dan nog in qua vitamines en zo?
Konijnenniertjes eten ze niet, wat ik tot nu toe voor de rest van nier geprobeerd heb ook niet.
Hart lukt wel.
#2423788
Ik maak een orgaan mix.

Ik koop hart, lever, niertjes en pens.

50% van mijn mix is pens, 20% hart, 15% lever en 15% niertjes even zo uit mijn hoofd.
Gaat er altijd met smaak in hoor moet ik zeggen.
Ik proportioneer (van de mix) het gewicht wat ze mogen hebben per maaltijd en dat doe ik in zakjes.
#2423818
Is malen van hart, nier en lever een optie voor je?
Ik heb ook 2 katten die ontzettend miepen met niertjes dus ik maal nu alle organen en meng dit en geef dat samen met gemalen bot 3x per week, voor mijn piepsnorren werkt het goed.
#2423829
orgaan kan je gedroogd geven, neem van lever en nieren dan in ieder geval bio
ivm de afvalstoffen die er ook in die organen zitten.
Verder vind ik konijnkarkas juist zalig voor die kleintjes,
allemaal keurig een halve en dan aangevuld met haasspiervlees.
Verder mooie krielkippenruggetjes, haaskarkas, lamsribben en hertenribben.
Ze krijgen het hier prima weg, al sla ik de haas wel met de hamer eerst plat.
Zalm geef ik hen gemalen terwijl de groten zalmrug krijgen.
#2423869
Zou zo'n orgaanmix van vb kiezebink dan een oplossing zijn?
25 % konijnennier, 25% eendenlever, 25%runds hart en 25% kippenmaagjes
en dan vb geven samen met??? kippennekken ivm voorkomen diarree?

Een half konijnenkarkas??? ik deelde dat in 4 en dan met wat spiervlees er bij kom je toch al heel snel aan 75 gram? Of vergis ik me? Ik moet nu al opletten dat de 3 kleinsten niet te dik worden, eigenlijk zou ik die nog wat minder moeten geven, ze wegen alle 3 rond de 4 kilo.

En hoe doseer ik eieren? Zacht koken en een halfje per hondje?
#2423876
Ei lekker rauw geven en X per week?
Ken de hoeveelheden voor hond niet maar jouw honden wegen ws net zoveel als mn katten (4-5 kg) en die krijgen 4 kuikens per week omdat ze geen ei lusten, de hondenmensen zullen wel de goeie ei hoeveelheden weten.
#2423879
Hier 1 van 3 kilo en 1 van 4 kilo, en 8, 11, 15 en 20 kilo.
De konijnkarkasjes die ik heb zijn alleen de borstkasjes, keurig rond.
Als ik die doorknip zit ik op zo'n 30 a 40 gram, net zo veel spiervlees er bij en ze hebben een ochtendmaaltje.
Die van 3 kilo krijgt 2 x 80 gram en die van 4 kilo 2 x 60 gram.
Die van 8 kilo krijgt ook 2 x 80 gram.

Geen idee of de eendenlever en de konijnennier van kiezebrink biologisch zijn,
dus dar kan ik geen advies over geven.

Eieren kluts ik voor die kleintjes en dan krijgen ze met 2 of 3 honden 1 ei.
Dat weeg ik niet af hoor, dat is voor de snoeperij. ;)
#2424044
Hier ook een kleintje die 2x per dag eet. 's Morgens orgaan en spiervlees en 's avonds vleesbot en groenten. Ik maakte in het begin twee porties per dag compleet maar dat vond ik te veel gedoe. Nu krijgt hij dus 75gr vleesbot 's avonds en 15gr groenten en maak ik per dag 1 portie waar ik voor de ochtend het spiervlees en orgaan uit haal.
Vanavond heeft hij zijn eerste stukje hertenrib op dus kluiven kunnen die kleintjes wel!
#2424239
hart krijgen ze hier 1 x per week als maaltijd en dat eten ze gewoon.
Daarnaast zitten er vaak in de borstkasjes van krielkip en konijn wat lever/long/hart.
Maar om zeker te weten dat ze lekker eten droog ik dus long, tong en kippenmaagjes,
dan zijn ze er dol op en het zijn ideale beloningsnoepjes.
Zelf zou ik niet snel lever en nieren drogen, maar als je het doet gebruik dan bio daar zit de minste troep in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door