Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2423704
Omdat Sanne nu, na even wennen aan sommige dingen, alles even graag eet en ook hele kwarteltjes, wil ik graag over gaan naar ongemalen hapjes. Ze eet slechts een ons per dag, dus ik zou pakweg 40 gram vleesbot per dag moeten geven. Hoe doen jullie dat? Als ik alleen nekjes of vleugeltje geef of zo, is de ca/f verhouding niet oké. Maar een hele karkas is veel te groot.. En als ik deze in stukken knip, krijg ik denk ik sterpe stukken?
Ik denk dat een half kwartelkarkasje wellicht de juiste hoeveelheid is, afgaande op wat ik tot nu toe hoor aan gewichten die daar gebruikelijk voor zijn. Hoe doen jullie dit?

Qua orgaan was ik voornemens om de ene dag 20 gram hart(een eenenhartjes bijvoorbeeld), de andere dag 20 gram lever (een eenen- of konijnlevertje), dag drie max. 20 gram nier (een konijnniertje) en dag vier 20 gram kippenmaag (een kippenmaagje) te geven. Dan komt ze vanzelf op 20% orgaan, waarvan 5% hart/lever/nier/maag. Hoe is jullie ervaring hiermee, wordt dit op deze manier goed verdragen of is dat bijv. te veel lever ineens (ik ben gewend orgaanpakketjes te geven, dus deze vorm is voor mij nieuw, maar voor een kat moet je anders die orgaantjes snijden en naast het gepiel, zou er dan waarschijnlijk ook vleessap verloren gaan).
#2423707
Er lijkt mij niks mis met een gemepte en geknipte kippennek, zo heb ik ze in het begin ook aan de Gnurkels gevoerd. Of je een botje nou knipt, mept of door de kat laat kraken, qua splinters maakt dat niks uit dus daar zou ik me ook niet druk over maken. Ik zou gewoon de dingen die je wilt voeren knippen/meppen/hakken en kijken hoe ze het doet. Ribben zijn lekker zacht en makkelijk weg te knagen, parelhoen en konijnenribben eten katten ook makkelijk dus dan heb je alweer wat botten en diersoorten bij.
Elke dag een piezeltje orgaan lijkt me prima, het is toch niet voor de eeuwigheid zo'n klein beetje.
#2423711
Begrijp ik goed dat voor katten niet als voor honden uitgegaan wordt van dat ze een compleet karkas moeten hebben met het oog op ca/f verhouding en nekken en ribben dus te eenzijdig is? (waarom?)
Mijn idee was wel om dagelijks wat orgaan te geven, voor Sanne is dat dan 20 gram p.d. De honden krijgen ook dagelijks orgaanvlees, zodat de ontlasting altijd mooi is, niet te hard of te zacht. Wat nieuw is voor mij, is om geen mix van orgaanvlees te geven - wat de honden krijgen - maar om het per soort te geven: de ene dag het een, de andere dag 't ander.
Hoe doen jullie dat?
#2423717
Ik geef ook elke dag een ander orgaan.
Je merkt wel dat de dag nadat ze lever gehad hebben de ontlasting ietsje meer ruikt. Maar verder gaat dat prima.  Ik ben niet van plan daar vanaf te stappen.
Die verhoudingen lijken mij ook prima.  Ikzelf geef 6 dagen in de week orgaan: 2 keer hart, 2 keer lever, 1 keer nier en 1 keer maagjes.  Nier is dan wel echt nier, dus zonder vet.

Kwa karkas geef ik zowel konijnen al kipkarkas.
Kipkarkas hak ik gewoon zoals het uitkomt (meestal loodrecht op de ruggengraad) en schat dan dat er in elke portie ongeveer 50-50 bot en spier zit.  De hardere botjes gaan naar Cuzco, Kleintje krijgt zachtere zaken, anders geeft ze het op. (en Luis krijgt tijdelijk zijn vleesbot gemalen, dus die telt niet).
Konijnkarkas knip ik eerst over de ruggengraad middendoor. Ze gaan zo in porties in de vriezer.  Als ik ze dan wil voeren, hak ik gewoon loodrecht op de ruggengraad tussen de ribbetjes door.  Cuzco krijgt bijna een heel half karkasje, bij Kleintje moet ik het kleiner maken.  Ze heeft dan een iets kaler stukje (de ruggengraad) en mooi bevleesde, zachte ribbetjes eraan vast.  Op die manier weet ik dat de stukken altijd op dezelfde manier bevleesd zijn.  Enkel ribbetjes zouden nogal veel vlees bevatten en de ruggengraad zou dan wat te kaal zijn. Maar als je dat kan oplossen met je honden, zijn die ribbetjes wel erg leuk om te eten.  Dat vinden ze hier ook.  En zeker niet scherp, want mooi ingebed in vlees.

Ik denk dat je wel best kan zowel nekken als karkas voeren omdat het een iets andere samenstelling heeft, maar dat hoeft niet van hetzelfde dier te zijn.  En of je nu ook nog ruggengraad moét voeren als je ribbetjes voert, dat weet ik niet.  Als het mogelijk is, zoveel mogelijk afwisselen zou ik zeggen. Maar ik denk wel dat ruggengraad meer zal aanleunen bij nek (nek is tenslotte onderdeel van de ruggengraad), en ribben ietsje anders.  Het is niet iets om je vreselijk druk over te maken, lijkt me.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 aug 2012, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door