Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door KingCharlie
#2423366
Hallo allemaal,

Omdat ik nieuw ben hier op barfplaats wil ik me graag eerst even voorstellen. Ik ben Lynn, 21 jaar en heb een ontzettend lieve Cavalier van 2 jaar, Charlie. Echter is Charlie de laatste tijd niet zo gezond.

De problemen zijn begonnen in april. Charlie had af en toe wat dunne ontlasting met slijm bij zonder duidelijke oorzaak. Maar hij gedroeg zich verder normaal dus ik maakte me niet echt zorgen. In mei ging het echter mis, diarree (wel 8 keer op een dag) met bloed en slijmen. Ook wou Charlie niet eten noch drinken en voelde zich beroerd. Naar DA geweest en AB kuur gekregen. De antibiotica sloeg snel aan, die diarree verdween maar de dunne ontlasting bleef. Nog geen 3 weken erna ging het weer mis, weer dezelfde diarree als de vorige keer, al gedroeg Charlie zich deze keer normaal. Naar andere DA gegaan (waren al langer niet meer tevreden over de vorige) en deze keer werd bloed afgenomen en ontlasting werd onderzocht. Ook werd door deze DA een vergrote prostaat vastgesteld dus injectie (chemische castratie) gekregen om de prostaat te doen slinken. Weer antibioticakuur en ook prednisolone omdat Charlie's darmen er erg aan toe waren.  Ook werd ons dure dieetvoeding van RC aangesmeerd, die moest hij een maand eten. De resultaten van het bloed en ontlastingsonderzoek waren positief, niks abnormaals. Van zodra de medicijnen op waren ging Charlie weer aan de diarree, RC rommel buitengegooid en hem weer overgeschakeld op zijn kvv. Na 2 dagen was zijn diarree verdwenen.

Vorige maand moesten we terug op controle voor de prostaat, wat bleek, nog steeds erg gezwollen. De DA drong weer aan op castratie want was volgens haar de oorzaak van Charlie's diarree. Ik heb castratie geweigerd want ik twijfel sterk dat een prostaat zulke diarree kan veroorzaken.. Ok dus geen castratie maar een kuur Ypozane meegekregen. Charlie heeft de Ypozane ondertussen gehad en volgende week moeten we normaal weer op controle.

Het ging een 3 tal weken goed met Charlie, geen symptomen en mooie stevige ontlasting. Ondertussen eet hij ook volledig graanvrij omdat ik las dat granen vaak de boosdoener zijn. Hij krijgt af en toe wel nog een hondenkoekje.

Een paar dagen geleden begon Charlie zich echter raar te gedragen. Veel slapen, dicht bij mij willen zijn, soms angstig, liet zijn kvv staan. Ik had het gevoel dat hij ergens pijn had (buikkrampen?)Zijn ontlasting bleef echter goed tot vanochtend, iets breiig en weer met bloed.. Vandaag gedroeg hij zich echter normaal heeft ook goed gegeten. Afwachten wat morgen zijn ontlasting zal zijn. Ik word er wel stillaan wel een beetje wanhopig van, het is niet fijn je hondje ziek te zien. Aan de DA heb ik ook niet veel, die gaat steeds door op de vergrote prostaat als oorzaak.. Graag wilde ik dus ook jullie opinie, misschien iemand die mijn verhaal herkend?

Groetjes Lynn en een ondertussen heerlijk snurkende Charlie  ;)
Door Lizzy
#2423480
Welkom op Barfplaats Lynn. Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb geen idee wat dit is. Maar als ik dit bijv. lees, dan denk ik dat je die vergrote prostaat niet helemaal af kunt wijzen als mogelijke oorzaak van de problemen:

Symptomen
Een vergrote prostaat kan klachten veroorzaken. Afwijkingen kenmerken zich door een abnormale uitvloeiing uit de penis (helder of met bloed of pus). Het bloedverlies uit de penis is onafhankelijk van plassen, maar ook bloed in de urine kan gezien worden. Ook valt vaak op dat de hond moeilijker plast en/of poept, soms is de ontlasting afgeplat. Het dier kan buikpijn hebben, moeilijk of wijdbeens lopen, koorts krijgen en sloom zijn.

Wat je natuurlijk kunt doen is toch een second opinion aanvragen.

Ik zou hem sowieso wel probiotica gaan geven want de darmflora heeft wel een flinke opdonder gehad met al die AB. En verder zou ik bij diarree en buikpijn ook Okugest van VSM geven. Maar ik ging zelf toch zeker naar een andere DA, want ik vertrouw ook die prostaat niet.
Door KingCharlie
#2423521
Vannacht ging het dus weer mis. Om 3 uur maakte hij me wakker omdat hij dringend naar buiten moest. Inderdaad, weer diarree.  :'( Ik had het eigenlijk gisteravond al zien aankomen, hoorde af en toe zijn buikje rommelen en hij liet enorm stinkende winden. Vanochtend tijdens het wandelen moest hij ook 3 keer poepen, enkel water met bloed deze keer. Ook liet hij zijn eten staan vanochtend.

Ik heb daarstraks met een andere DA gebeld die ons werd aangeraden door vrienden. Ik wilde graag een afspraak maken voor vanavond maar hij zit helemaal vol, heb nu een afspraak voor morgen om 14 uur. Charlie moet wel blijven drinken, zoniet moeten we meteen gaan en dan zou hij ons tussen zijn afspraken nemen. Ik heb echter wel een fijn gesprek gehad met de DA, hij stelde veel vragen en hij ziet momenteel geen link tussen bloederige diarree en een vergrote prostaat. In juni werd al een ontlastingsonderzoek gedaan, daar is toen niks uitgekomen. Deze DA wil echter ook graag zelf nog eens een ontlastingsonderzoek laten doen.

In verband met de probiotica, Charlie krijgt al een tweetal weken Sanofor veendrenkstof door zijn kvv. Ik had een klein potje besteld, wanneer dit op is wil ik pro bio forte van de Groene Os bestellen.
Door KingCharlie
#2423587
Toen ik hem de laatste keer gewogen heb was hij iets afgevallen, maar niet veel, een 300 gram. Maar dat komt denk ik doordat hij veel minder tussendoortjes krijgt dan vroeger. Die 300 gram kan hij wel missen want hij begon iets te zwaar te worden.
Door Nynke
#2424258
Welkom op Barfplaats Lynn  :) 
Als ik jou was zou ik sowieso  helemaal stoppen met het geven van hondenkoekjes. Als je wilt belonen, zou ik een stukje gedroogd vlees geven. En inderdaad kvv zonder granen blijven geven.

Over de prostaat heb ik geen idee  :-\

Is castratie überhaupt niet bespreekbaar voor je ?
Door KingCharlie
#2424435
We komen net terug van de DA. Charlie werd deze keer wel grondig onderzocht. Zo werd ontdekt dat hij een chronische oorontsteking heeft, omdat hij amper krabt aan zijn oren maar wel een zware infectie heeft aan beide oren. Dus daarvoor hebben we oordruppels.

Met de prostaat is alles goed, is bijna weer terug op een normaal formaat. Om de vraag van Nynke te beantwoorden: wanneer castratie echt nodig is dan laten we hem castreren. Dit zal wel het geval zijn als die vergrote prostaat blijft terug komen. Maar bij de vorige DA had ik het gevoel dat castratie vooral nodig was om haar portemonnee te vullen, en niet zozeer voor Charlie's gezondheid.

We hadden een beetje ontlasting meegebracht, dit zal opgestuurd worden voor onderzoek. Ook zal specifiek gekeken worden naar verteringsenzymen (?), dus of er vetten en eiwitten en dergelijke in de ontlasting te vinden zijn. De DA denkt namelijk momenteel aan een vetverteringsprobleem. Heeft iemand hier ervaring mee? En als het inderdaad zo is, kan Charlie dan kvv blijven eten, of moet hij speciale voeding krijgen?

We hebben nog niets meegekregen van antibiotica of dergelijke want is volgens de DA dweilen met de de kraan open. Hij wil eerst de resultaten van het ontlastingsonderzoek hebben. Zal waarschijnlijk voor maandag zijn, als het nodig is kunnen we dan medicatie gaan ophalen. Ook gaan we dan probiotica krijgen van hem.

Eindelijk eens een DA waar ik een goed gevoel over heb. Niet eentje die zomaar antibiotica voorschrijft, en hij denkt ook niet in de eerste plaats aan zijn portemonnee  :) Hopelijk weten we meer met de resultaten van het ontlastingsonderzoek.

Groetjes
Door KingCharlie
#2433918
Hallo,

Even een upje in dit topic. Na een week was Charlie's diarree over, zonder medicatie dus het is wel iets dat hij zelf kan overwinnen maar dus steeds terugkomt. Vanochtend ging het weer mis. Breiige ontlasting, erg bleek en weer een streepje bloed. Overigens heb ik nog steeds geen resultaten van het ontlastingsonderzoek, maar dit kan volgens de DA nog even op zich laten wachten.

Sinds vandaag heeft hij ook een symptoom erbij. Niet willen eten en gras eten. Braken heeft hij nog niet gedaan. Ook is hij nog steeds erg winderig, dus toch een verteringsprobleem?

Gisteren heeft hij wel een hondenkoekje gestolen van een andere hond, kan het zijn dat hij hier zo heftig op reageert? Ik weet het allemaal niet meer, Charlie blijft ziek worden, en ik weet niet wat ik kan doen om hem beter te maken  :'(
Door Nynke
#2434070
KingCharlie schreef: Hallo,

Even een upje in dit topic. Na een week was Charlie's diarree over, zonder medicatie dus het is wel iets dat hij zelf kan overwinnen maar dus steeds terugkomt. Vanochtend ging het weer mis. Breiige ontlasting, erg bleek en weer een streepje bloed. Overigens heb ik nog steeds geen resultaten van het ontlastingsonderzoek, maar dit kan volgens de DA nog even op zich laten wachten.

Sinds vandaag heeft hij ook een symptoom erbij. Niet willen eten en gras eten. Braken heeft hij nog niet gedaan. Ook is hij nog steeds erg winderig, dus toch een verteringsprobleem?

Gisteren heeft hij wel een hondenkoekje gestolen van een andere hond, kan het zijn dat hij hier zo heftig op reageert? Ik weet het allemaal niet meer, Charlie blijft ziek worden, en ik weet niet wat ik kan doen om hem beter te maken  :'(
Ik geloof vast dat het kan !!!, net zoals met mensen die allergisch zijn voor wespensteken, die bouwen ook de allergische reactie op tot ze eraan kunnen overlijden  :-\ :-\

Dus ik zou nog beter proberen te zorgen dat hij absoluut niks binnen krijgt waar graan in verwerkt is.  Doe je best !!!!!
Door KingCharlie
#2434437
Waarschijnlijk toch door het hondenkoekje, want vanmiddag was zijn ontlasting terug normaal. Ik zal idd beter moeten opletten, maar hij is toch zo snel, die andere hond liet zijn koekje vallen, en hup voor ik het wist had Charlie het van de grond gegritst..

Ik wou graag nog iets vragen, ik heb op het forum al veel gelezen over Kefir, en vanmiddag zag ik in de winkel bij de yoghurt ineens Kefir staan. Is dit de kefir waar jullie het over hebben? Zou ik dit aan Charlie mogen geven?

Groetjes
Door Nynke
#2434732
Ik durf niet te zeggen Lynn of dat nu positief zal werken. Ik zou zelf me eerst concentreren op het voer, een paar weken lang.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door