Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2423131
Okay.... nu heb ik even bevestiging nodig (of juist niet, dan weten wat dat ook meteen ;-)  )
Guinnie loopt natuurlijk niet meer als een jonge Godin door de velden te huppelen maar in mijn beleving heeft ze geen pijn of ongemak anders dan dat haar leeftijd haar parten speelt. Ze krijgt Glucosamine, Primaeval Gelatinaat en Doils.
Ik krijg de tip om haar op Rymadil te zetten. Maar dat is toch een pijnstiller?  Pijn heeft ze, naar mijn beste weten, niet.
Ze is "alleen maar oud" (maar dat wel op zijn mooist natuurlijk ;-)

Zie ik iets over het hoofd? Kan het haar wel verlichting geven? Steun?

Kijk, dan kom ik meteen bij dat eeuwige dillemma.... ze moet klachtenvrij zijn, geen last hebben, NOWAY dat ze pijn mag hebben maar ik heb ook "geen zin" om alles wat je aan medicatie in een hond kunt stoppen erin te stoppen. Dat voegt niet toe in mijn idee.

Roep maar 's wat?

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op za 25 aug 2012, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2423134
Een pijnstiller schrijven ze meestal voor om te kijken of een hond dan echt pijn heeft. Wordt Guinne sneller en levendiger na het geven van een pijnstilling dan heeft ze pijn, dat is de enige manier om er achter te komen! Ik zou het gewoon proberen, want honden die ouder worden hebben heel vaak pijn. Ze lopen langzamer, gaan meer snuffelen etc. Dat is toch heel vaak PIJN!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2423213
Het kan heel moeilijk zijn om pijn te herkennen. Wat verwacht je te zien/horen? Piepen? Kreunen?
Normaal gesproken is het enige wat je merkt dat de hond rustiger wordt en dan kun je ook denken dat het gewoon haar leeftijd is. Dus zoals Jacqueline al zegt: probeer het eens een paar dagen en kijk wat er gebeurt. Best kans dat ze toch nog wat vrolijker en levendiger wordt.
Door Lil
#2423340
Doen!

Hier een jongere hond die kon rennen en springen, goed joh! Had wel gedragsproblemen. Dankzij een goede gt de tip... Zou pijngerelateerd kunnen zijn. Dacht nog: die is gek! Naar de da gegaan en uitgeprobeerd. Ik kreeg een compleet nieuwe hond en uit rontgenonderzoek bleek ook nog eens hoe erg de klacht was. Ik ben dus voor het uitproberen of het om pijn gaat en dat kan alleen door een tijdje pijnstillers te geven en te kijken of het gedrag veranderd.
Door Suzanne
#2423585
Hoi,
Update; ik heb de DA-assistente gesproken; het wordt geregeld. Ze hoeven de hond (mede omdat ze haar  en mij kennen en er feiteiljk "niets te zien is") niet te zien.
Het wordt middel A of B; dat overlegt ze met de DA en ik krijg het volgende week toegestuurd.

Ik voel me redelijk ... nou ja, zo dus ;-(  dat ik niet eerder bedacht dat ze pijn KON hebben maar we moeten nu even zien of ze verbetering toont op pijnstillers.

Wordt dus vervolgd.

Suzanne
Door Lil
#2427579
Spannend! Zelfde middel (andere naam) krijgen Boris en Cayley ook ;)

En verwijt jezelf niets, zelfs veel da's denken vaak niet aan pijn. Cay had al 4 da's gezien en neuh hoor hond had niets. Bleek achteraf al vanaf haar 2e of 3e jaar pijn te hebben en ze was net 8 toen het ontdekt werd dankzij een oplettende gt.
#2438481
Hoi,
Ze zit nu een 1,5 week aan de pijnstillers en ik moet zeggen; ik zie wel enige verbetering. Niet dat ze nu weer als een jong springding tekeer gaat maar alles is net wat vloeiender, ze gaat wat makkelijker liggen en staat ook wat beter op.

Ze krijgt nu de onderhoudsdosering; ik overleg maandag even met de DA of het zinvol is om te "testen" of het op meer pijnstilling nog beter gaat. Hebben jullie daar een idee over? Is het goed om dat te proberen?

Ik heb al met al niet de indruk dat ze veel pijn kan hebben gehad; waarschijnlijk had ze de net iets overtreffende trap van "ongemakkelijk", of ze moet zoveel pijn hebben (gehad) dat een soort van 3-dubbele dosis nodig was om haar pijnvrij te krijgen. DAt vind ik echter totaal niet in de lijn der verwachting liggen; ik heb het idee dat ik dan veel meer moet hebben gemerkt aan haar.

Kortom; ik ben blij dat ik dit nu weet en ze blijft het krijgen dan maar he? ;-)

Suzanne
Door Lil
#2438726
Goed dus dat je hebt uitgeprobeerd!

Waarom onderhoudsdosering? Ik moest testen met volle dosis. Dat moest ik lang aanhouden en pas toen ze 4 weken goed liep mocht ik heeeeel geleidelijk minderen. Onderhoudsdosering lukt helaas niet, dat is namelijk wel heel erg weinig (1/3 van normaal. Ik kan niet minder geven dan 1/2 van normaal en na inspanning mag ik 1 1/2 keer normaal geven).
Door Lil
#2439306
Suzanne schreef: Oh!
ik moet aanhouden wat in de beschrijving staat en wat op het spuitje staat en dat noemde hij de onderhoudsdosering...

Doe ik het dan goed of fout? ;-)

Suzanne
Gewoon doen wat hij zegt!  ;) :)

Ik denk dat hij de standaard dosering bedoelt. Dat heb ik ook gedaan. Dan geef je dus als je hond 25 kg weeg met het spuitje 25.

Onderhoudsdosering is de helft of 1/3 van het gewicht. Maar dat kan naamsverwarring zijn.
#2439806
Lil schreef: Gewoon doen wat hij zegt!  ;) :)

Ik denk dat hij de standaard dosering bedoelt. Dat heb ik ook gedaan. Dan geef je dus als je hond 25 kg weeg met het spuitje 25.

Onderhoudsdosering is de helft of 1/3 van het gewicht. Maar dat kan naamsverwarring zijn.
Okay, in Jip&Janneke: ik geef de hoeveelheid die op het spuitje staat; ik neem aan dat dat idd wat jij bedoelt "de standaard dosering" is.. bij mij weten noemde de DA dat de "onderhoudsdosering" maar goed, dat kan fout in mijn kop zitten ;-)

enniewee... dan gaat het dus gewoon goed.

Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door