Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Misty
#2423246
Eind deze maand krijgen we er een kitten bij. Hardstikke leuk, maar deze week realiseerde ik me opeens dat m'n huidige 3 katten misschien wel ingeënt moeten worden voordat het kitten komt.  ???
De poes is 1 x volledig geënt: katten- en niesziekt (als kitten en met 1 jaar) en met 2 jaar alleen nies. Dat is 2 jaar geleden.
De 2 katers hebben 2 x een volledige enting gehad (als kitten en met 1 jaar) en met 2 jaar weer. Dat is 3 jaar geleden.

Katers zijn 6 jaar (bijna 7) en poes is nu 4 jaar. Poes kwam bij ons met (vermoedelijk) niesziekte. 3 AB-kuurtjes gehad (eerste 2 sloegen niet aan). Een chronische oogontsteking aan overgehouden. PCR test gedaan, uitslag negatief. Maar dat zegt dus niks, want kan heel goed vals negatief zijn geweest. Dus ze kan heel goed drager van niesziekte zijn. Oog traant regelmatig. Ik maak het om de paar dagen schoon. Soms wordt het weer erger/dikker, en na paar dagen paardenmelk gaat het weer goed. Het is dus redelijk beheersbaar. 

Ik wilde eigenlijk dit jaar gaan titeren, maar dacht omdat het kitten komt om ze toch maar weer allemaal volledig te enten. Het is immers alweer 3 jaar geleden. Dus volgens het Amerikaanse entadvies. Ben weer in m'n artikelen over vaccineren gedoken.
Maar ik kom er niet uit!  :-\

Vragen die bij me opkomen na het lezen van alle artikelen:
- Is het wetenschappelijk bewezen dat 1 x volledig enten met kattenziekte een levenslange immuniteit geeft? Of wordt dit verondersteld?
- Is het enten met niesziekte bij een poes die (vermoedelijk) niesziekte heeft gehad nou wel of niet aan te raden? De enting met 2 jaar heeft geen problemen opgeleverd.
- Geeft titeren nou wel of niet een reel beeld van de antistoffen?

Graag jullie advies.  :)

Grtz, Winnie
Laatst gewijzigd door Misty op do 09 aug 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2423292
Ow leuk, toch wel weer een pluizebol? Vast wel....

Is het kitten bij aankomst wel helemaal geënt? Volgens een collega van me werkt een enting goed na een week.
Over titeren durf ik ook nix zinnigs te zeggen qua antistoffen die wel of niet goed zichtbaar zijn.
(hadden we het een poos geleden al eens over, en dat ik daarom ook nog beetje twijfel)

Toen Pekke hier kwam wonen hadden de anderen ook al bijna 1½-2 jr geen enting meer gehad, nix gebeurt met alle partijen.
Enting kan bij stress ook de weerstand aantasten (nou heb ik je heren ontmoet en die zijn best chill maar je weet maar nooit hoe het gaat met een samenvoeging)

Met andere woorden, aan mij heb je nu nix  ;D
Gebruikersavatar
Door Misty
#2423318
Limpy schreef: Ow leuk, toch wel weer een pluizebol? Vast wel....

Is het kitten bij aankomst wel helemaal geënt? Volgens een collega van me werkt een enting goed na een week.
Over titeren durf ik ook nix zinnigs te zeggen qua antistoffen die wel of niet goed zichtbaar zijn.
(hadden we het een poos geleden al eens over, en dat ik daarom ook nog beetje twijfel)

Toen Pekke hier kwam wonen hadden de anderen ook al bijna 1½-2 jr geen enting meer gehad, nix gebeurt met alle partijen.
Enting kan bij stress ook de weerstand aantasten (nou heb ik je heren ontmoet en die zijn best chill maar je weet maar nooit hoe het gaat met een samenvoeging)

Met andere woorden, aan mij heb je nu nix  ;D
Uiteraard weer een pluizebolletje!  ;D
En ja volledig geënt.

Ik dacht dat je 2 weken van tevoren moest enten...
stress tast sowieso de weerstand aan natuurlijk en van de enting kunnen ze natuurlijk ook last hebben,
maar geen stress dan (behalve van bezoek DA), want als ik het doe dan 2 weken voordat het kitten komt.

Heren zijn best chill, maar poes is een apart gevalletje...  ::)
Volgens mij heb je die nog nooit in het echie gezien.

Grtz, Winnie
Door fem fatale
#2423346
Als het net zo werkt als met allergieën, kun je ook als er in de titer geen antistoffen meer zichtbaar zijn, nog steeds volledig beschermd zijn, omdat antistoffen zich na een tijdje terugtrekken, maar op het moment dat het ding waartegen ze zijn weer in het systeem komt, vormen ze zich razendsnel.

Maar ik zou je vragen neerleggen bij een titerende DA, die heeft zich vast goed ingelezen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423505
Naar ik gelezen heb, heeft titreren geen zin meer.
Enkel na de eerste kittenenting zou dat zin hebben om na te gaan of de enting aangeslagen is, of dat een tweede nodig is.  Nu wordt de tweede eigenlijk standaard gegeven.
Zo heb ik het begrepen.

Persoonlijk zou ik ze nog eens laten enten.  Ik zou de kittenentingen doen, dan op 1 jaar, dan op 5 jaar en dan nog eens een laatste keer op 9 jaar. Maar niet beide (kattenziekte en nies) tegelijk want dat tast de nieren aan.
Ik denk niet dat enten bij een kat met nies nog wat doet.  Ik heb dat wel ooit geloofd, maar nu niet meer en mijn eigen meisje met chronische nies, werd er ook zeker niet beter onder, misschien wel slechter.
Kattenziekte is mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik zou het ook wel graag weten. 
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2423506
pearlsofpassion schreef: Naar ik gelezen heb, heeft titreren geen zin meer.
Enkel na de eerste kittenenting zou dat zin hebben om na te gaan of de enting aangeslagen is, of dat een tweede nodig is.  Nu wordt de tweede eigenlijk standaard gegeven.
Zo heb ik het begrepen.

Persoonlijk zou ik ze nog eens laten enten.  Ik zou de kittenentingen doen, dan op 1 jaar, dan op 5 jaar en dan nog eens een laatste keer op 9 jaar. Maar niet beide (kattenziekte en nies) tegelijk want dat tast de nieren aan.
Ik denk niet dat enten bij een kat met nies nog wat doet.  Ik heb dat wel ooit geloofd, maar nu niet meer en mijn eigen meisje met chronische nies, werd er ook zeker niet beter onder, misschien wel slechter.
Kattenziekte is mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik zou het ook wel graag weten.
Kattenziekte is toch niet los verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423515
*Dorothea* schreef: Kattenziekte is toch niet los verkrijgbaar?
Ik weet het niet.
Kan goed zijn.

Ik weet gewoon dat het schadelijk is voor de nieren om ze samen te geven.  Ik weet dat nog niet zo lang, dus heb er nog niet tegenaangelopen dat het niet mogelijk zou zijn kattenziekte apart te verkrijgen.
Door Mevroi Kruim
#2423705
Ik heb de ouwe katten niet laten vaccineren toen de Gnurkels kwamen, en dat ook niet overwogen. Ik ken geen vader die voor de komst van een baby voor de zekerheid nog even z'n DKTP en BMR gaat boosteren dus ik zou niet weten waarom ik m'n ouwe beessies nog een keer zou moeten laten vaccineren. Vroeger werden katten 1x tegen kattenziekte ingeent en dat was het voor de rest van hun leven en er werden niet meer of minder katten ziek dan nu. Vaccineren tegen niesziekte doe ik sowieso niet nadat mijn katten stelselmatig niesziekte ontwikkelden na de vaccinatie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423706
Mevroi Kruim schreef: Ik heb de ouwe katten niet laten vaccineren toen de Gnurkels kwamen, en dat ook niet overwogen. Ik ken geen vader die voor de komst van een baby voor de zekerheid nog even z'n DKTP en BMR gaat boosteren dus ik zou niet weten waarom ik m'n ouwe beessies nog een keer zou moeten laten vaccineren. Vroeger werden katten 1x tegen kattenziekte ingeent en dat was het voor de rest van hun leven en er werden niet meer of minder katten ziek dan nu. Vaccineren tegen niesziekte doe ik sowieso niet nadat mijn katten stelselmatig niesziekte ontwikkelden na de vaccinatie.
Dan weet ik ook niet of ik nog ga vaccineren.
Als kitten wel, en dan na een jaar nog eens. Maar erna, weet ik niet, misschien wel nies.
Zowiezo niet meer na 10 jaar leeftijd.
Kattenziekte was voor mij toch altijd al het belangrijkste, omdat dat erg ernstig is.  Nies gaan volwassen katten niet aan dood (kittens kan dat wel!) en de kans dat het chronisch wordt, lijkt ook kleiner te zijn dan bij kleine kittens.

Wat ik wel bedenk, Misty, is dat als je poes echt chronische nies heeft, je andere katten waarschijnlijk constant geboosterd worden voor dat virus, ook zonder vaccinatie. Er zijn meerdere virussen die nies veroorzaken, maar voor dat specifieke virus zullen ze dan wel resistent zijn. 
Ik weet niet of dat verschil maakt voor je beslissing.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 aug 2012, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2423811
Misty schreef: Uiteraard weer een pluizebolletje!  ;D
Heren zijn best chill, maar poes is een apart gevalletje...  ::)
Volgens mij heb je die nog nooit in het echie gezien.

Grtz, Winnie
Klopt, heb je dame nog nooit gezien, wel 1x een zachte piep van boven gehoord  ;D
(daarvoor groeten de broers wel extra goed en veel, ik gooi ze steeds door mekaar met namen maar volgens mij was ik helemaal verliefd op budha)
Door flin
#2423873
Misty schreef:

Ik wilde eigenlijk dit jaar gaan titeren, maar dacht omdat het kitten komt om ze toch maar weer allemaal volledig te enten. Het is immers alweer 3 jaar geleden.
als er genoeg anti-stoffen zijn is enten niet nodig natuurlijk
Vragen die bij me opkomen na het lezen van alle artikelen:
- Is het wetenschappelijk bewezen dat 1 x volledig enten met kattenziekte een levenslange immuniteit geeft? Of wordt dit verondersteld?
- Is het enten met niesziekte bij een poes die (vermoedelijk) niesziekte heeft gehad nou wel of niet aan te raden? De enting met 2 jaar heeft geen problemen opgeleverd.
- Geeft titeren nou wel of niet een reel beeld van de antistoffen
misschiien heb je hier nog iets aan:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1763201

zelf hebben we 3 katzels rondlopen die alle 3, 2 kittenentingen hebben gehad, + op 1 jaar geent , daarna niet meer,
katzels zijn 11 jaar, 6 jaar en 3 jaar,
moet wel zeggen dat ik best nieuwschierig naar hun titer ben...  ;) ;)
Gebruikersavatar
Door Misty
#2423891
flin schreef: als er genoeg anti-stoffen zijn is enten niet nodig natuurlijk

misschiien heb je hier nog iets aan:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1763201

zelf hebben we 3 katzels rondlopen die alle 3, 2 kittenentingen hebben gehad, + op 1 jaar geent , daarna niet meer,
katzels zijn 11 jaar, 6 jaar en 3 jaar,
moet wel zeggen dat ik best nieuwschierig naar hun titer ben...  ;) ;)
Dank je Flin, maar dat had ik natuurlijk allang gelezen.  ;)
Gebruikersavatar
Door Misty
#2423911
Antwoord van m'n holistische dierenarts:  :)

- Is het wetenschappelijk bewezen dat 1 x volledig enten met kattenziekte een levenslange immuniteit geeft?
Voor zover mij bekend: nee, dat is niet wetenschappelijk bewezen, eenvoudig omdat het niet onderzocht is. Met de onderzoeken die er wel zijn en de kennis die we hebben van infectieziekten en opbouw immuniteit na vaccinatie, is het echter wel waarschijnlijk.

- Of wordt dit verondersteld?
Ja, het is een veronderstelling, maar wel een onderbouwde.

- Bestaan er ook vaccins alleen voor kattenziekte?
Nee, niet in NL in ieder geval

- Zodat je die dus apart van de niesziekte kunt toedienen? (ik las namelijk over een verband tussen de cocktail katten-/niesziekte en nierfalen)
Vaccinaties voor meer dan een ziekteverwekker tegelijk is inderdaad minder geslaagd zeg maar, maar niet altijd verkrijgbaar.

- Is het enten met niesziekte bij een poes die (vermoedelijk) niesziekte heeft gehad nou wel of niet aan te raden? De enting met 2 jaar heeft geen problemen opgeleverd.
Het verhaal van niesziekte zit anders dan het verhaal van katteziekte. Katteziekte is kitten+eenmalig op volwassen leeftijd waarschijnlijk levenslang immuun. Bij niesziekte is dat niet; die zou jaarlijks herhaalt moeten blijven worden, ook bij dieren die niesziekte gehad hebben. NIET bij dieren die op dat moment niesziekte klinisch hebben.

- Geeft titeren nou wel of niet een reëel beeld van de antistoffen?
Alleen een titerbepaling is naar mijn idee onvoldoende, maar wel een goed hulpmiddel om in combinatie met leeftijd, infectiedruk, eerder gekregen vaccinaties ed te bepalen wat voor dat dier de beste aanpak is. Naar mijn idee is er geen ‘’standaard’’, en zou wel of niet vaccineren altijd op het dier toegespitst moeten zijn.

- Als ze getiterd danwel geënt moeten worden, moet dat volgens mij vòòr volgende week vrijdag 17 augustus gebeuren.
Het kitten komt namelijk 30 augustus. En ik dacht dat er 2 weken tussen moet zitten.
Correct

- Ik hoor graag jouw mening. En als het niet hoeft, dan hoeft het niet!
Was wel van plan om ze alle drie een week van tevoren op de paardenmelk te zetten om de weerstand omhoog te brengen ivm de stress die het kitten vermoedelijk veroorzaakt binnen de groep. 
Dat lijkt me goed plan.

Ik geef je mijn persoonlijke mening. Vraag het een andere dierenarts, en je zult een ander advies krijgen. Zeker als je het een regulier werkende dierenarts vraagt…
Jouw katten zouden voldoende bescherming moeten hebben voor katteziekte. Blijft niesziekte over en dat is voor alle ‘’officieel’’ te lang geleden.
Om hen te beschermen tegen wat kitten eventueel meeneemt en het kitten te beschermen tegen wat zij evt nu bij zich dragen, zou je iets aan niesziektebescherming voor jouw katten moeten doen.
Dit kan op 2 manieren: vaccineren tegen alleen niesziekte (die is gelukkig wel los te krijgen) en dan zou ik dat zeker doen met tegelijk ontstoren, zodat de kans op bijwerkingen zo klein mogelijk is. Doe dit altijd samen met ontgiften.
Tweede optie: homeoprofylaxe. Oftwel: beschermen dmv homeopathie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door