Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Vera
#2423095
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Vera en heb een kater (Toeter) en een poes (Baco).
Ik wil gaan overstappen op Barf en heb net een vleesmolen besteld, ik wil het namelijk gaan malen.
Nu wil ik nog even aan jullie vragen of de onderstaande menuutjes en percentages kloppen.

Ik ga uit van hun gewicht: 5 kilo en daarvan 2,5% is 125 gr per dag per kat.

Verder ga ik uit van :

45% karkas of nekken = 56 gr
40% spiervlees = 37,50 gr                = 125 gr per kat per dag
15% orgaan = 19,50 gr

250 gr per dag per kat x 7 dagen = 1,750 kilo x 4 weken = 7 kilo per maand
45% = 112,5  gr x 7 x 4 = 3,150 kilo
40% = 100 gr x 7 x 4 = 2,800 kilo
15% = 38 gr x 7 x 4 = 1,050 kilo

Ik heb dus gerekend voor een maand per menu.

Menu 1:
Karkas: Eendennekken 3 kilo
Spier: Rundvlees 1,4 kilo
          Makreel 1,4 kilo
Orgaan: Konijnenniertjes 1 kilo

Menu 2:
Karkas: Kalkoennekken 3 kilo
Spier: Rundvlees 1 kilo
          Kipvlees 2 kilo
Orgaan: Runderhart 1 kilo

Menu 3:
Karkas: Kippennekken 3 kilo
Spier: Makreel 1,4 kilo
          Rundvlees 1,4 kilo
Orgaan: Eendenlevertjes

Ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Vera op do 09 aug 2012, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2423183
Vera schreef: Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Vera en heb een kater (Toeter) en een poes (Baco).
Ik wil gaan overstappen op Barf en heb net een vleesmolen besteld, ik wil het namelijk gaan malen.
Nu wil ik nog even aan jullie vragen of de onderstaande menuutjes en percentages kloppen.
:hi: op barfplaats!
Ik ga uit van hun gewicht: 5 kilo en daarvan 2,5% is 125 gr per dag per kat.
Verder ga ik uit van :

45% karkas of nekken = 56 gr
40% spiervlees = 37,50 gr = 125 gr per kat per dag
15% orgaan = 19,50 gr

250 gr per dag per kat x 7 dagen = 1,750 kilo x 4 weken = 7 kilo per maand
45% = 112,5 gr x 7 x 4 = 3,150 kilo
40% = 100 gr x 7 x 4 = 2,800 kilo
15% = 38 gr x 7 x 4 = 1,050 kilo
Percentages zijn okay, kijk gewoon even hoe je katten het erop doen / kun je altijd nog wat schuiven als ze te hard of te zacht gaan poepen.
Ik heb dus gerekend voor een maand per menu.

Menu 1:
Karkas: Eendennekken 3 kilo
Spier: Rundvlees 1,4 kilo
Makreel 1,4 kilo
Orgaan: Konijnenniertjes 1 kilo

Menu 2:
Karkas: Kalkoennekken 3 kilo
Spier: Rundvlees 1 kilo
Kipvlees 2 kilo
Orgaan: Runderhart 1 kilo

Menu 3:
Karkas: Kippennekken 3 kilo
Spier: Makreel 1,4 kilo
Rundvlees 1,4 kilo
Orgaan: Eendenlevertjes

Ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb. Alvast bedankt
Ik vind je menu´s te karig met maar 3 diersoorten per maand (5+ is beter voor de compleetheid)
Met maar 1 orgaansoort per maand zullen je katten op den duur tekorten oplopen, dus geef ze elke maand hart,lever en niertjes verdeeld over die 15% (als ze maagjes lusten is dat ook leuk, hier vinden ze dat bah)
Kalkoenbot is te hard, verteerd daardoor wellicht moeilijk (ik zou het niet durven geven, ook niet gemalen)
Leuke andere vleesbotten erbij voor katten zijn: parelhoen, kwartel, konijn.
Ik voer altijd 3-5 soorten vleesbot.
Vis hoeft maar 5% van het weekmenu te zijn, wissel de makreel eens af met andere vette vis (zalm, haring, anjovis)
Wat je aan teveel vis weglaaat kun je ander spiervlees geven, wissel dit ook wat meer af dan alleen rund en kip.
De meeste katten vinden kalkoen, paard en lam wel lekker. Als je dappere dodo´s hebt die ook wild lusten kun je ook hertenvlees, duif, patrijs en haas toevoegen/afwisselen.
Door Vera
#2423205
Hoi Tanja, dank je wel voor je verwelkoming  :)

De 3 menu`s zijn voor 1 maand om af te wisselen. Ik heb dan dus gelijk voor 3 maanden genoeg.

Dank je wel voor de tip met de kalkoennekken, dat zal ik aanpassen naar kwartel of konijn of parelhoen. 
Paard hebben ze hier nog nooit geproefd en vond ik een beetje eng, maar ik ga het proberen. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423488
Ik vroeg me ook af of de makreel enkel spiervlees was? Dus de filets?
Ik heb dat nog nooit gezien, vandaar.
Als het een complete vis is, kan je hem niet als spier rekenen, dan is hij compleet en valt buiten je percentages.
Je kan hem er dan wel onder malen (inderdaad zo'n 10%), maar staat los van de andere percentages.  Je kan dan gewoon je menu samenstellen met echt spiervlees (en bot en orgaan natuurlijk) en er daar bovenop nog wat complete vis bij malen.  Je kan de vis natuurlijk ook gewoon apart gemalen aanbieden.
Viskarkassen of koppen kan je net als bij vlees onder vleesbot scharen.

En verder moet ik nog opmerken dat om je maandtotaal te berekenen je beter 250*30 kan doen (30 dagen in een maand).  En dan kom je op bijna 8 kg uit per maand.  Maar aangezien dat geen verschil maakt voor je verhoudingen, maakt dat niet zoveel uit. Maar het is maar dat je het weet. 
Verder zou het wel goed kunnen dat 125gr wat weinig is voor een kat van 5kg.  Mijne van 5,2 eet bijna 200gr (en er mag eigenlijk nog wat bij) zonder erg actief te zijn.  Ik heb ook wel een kater die te dik is en nu op dieet staat, en die krijgt nu 130gr. Maar daarmee valt hij dus zachtjesaan af, hij zou eigenlijk ideaal 5kg wegen. 
Ik zou persoonlijk met 3% van het lichaamsgewicht beginnen.

En als je  niet zeker bent of ze iets lusten, kan je natuurlijk eerst gewoon een stukje aanbieden om te testen ipv het meteen mee te malen.  Al kan je hen ook wel aan de smaak laten wennen door het ergens onder te mengen en eten ze het misschien wel wanneer het onder iets lekkers gemalen zit. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 aug 2012, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2423817
pearlsofpassion schreef: Ik vroeg me ook af of de makreel enkel spiervlees was? Dus de filets?
Ik heb dat nog nooit gezien, vandaar.
Als het een complete vis is, kan je hem niet als spier rekenen, dan is hij compleet en valt buiten je percentages.
Je kan hem er dan wel onder malen (inderdaad zo'n 10%), maar staat los van de andere percentages.
Zoals ik het lees rekent ze het als spiervlees, maar dan is de hoeveelheid vis echt teveel.
Vandaar dat ik opmerkte vis=5% of jouw percentage 10%, en dan nog afwisselen tussen vissoorten en dan andere "echte" spiervlees toevoegen ipv vis en afwisselen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door