Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Els_qq
#2399774
Hoi allemaal,

sinds kort neus ik op 't forum en heb ik m'n kat op kvv. Maar aangezien deze tip volgens mij ook voor barfers nuttig is en dit gedeelte van 't forum wat drukker lijkt (en ook gelezen word door kvvers?) post ik 't maar hier ipv op kvv!

Ik werd namelijk gek van het zakjes knopen bij het maken van porties. 4 weken vooruit, 2 porties per dag = 56 zakjes  :o Dat moet toch sneller/handiger kunnen dacht ik!

Dus vandaag heb ik een zakkensluiter aangeschaft, zo'n ding wat je bij de jamin gebruikt om je snoepzak mee te sluiten: je draait de zak dicht, haalt 'm door 't apparaat en er zit een plakbandje om je zak! Ik vind 't nu al ideaal (vandaag even wat snack-zakjes gemaakt, maar 5).

Ik had ook nog eens super geluk met de aanbiedingen, mensen in de buurt van Enschede en Emmen let op! Bij Twepa (groothandel voor winkels, maar je kan er als consument ook gewoon komen) een zakkensluiter voor 2,50 gehaald (aanbieding: http://www.twepa.nl/default.aspx?wsmt=w ... tcode=STUK ). Ze zijn ook wel op internet te bestellen :)

Ik ben er in ieder geval blij mee, wellicht dat 't voor anderen ook interessant is.

Groetjes! Els
Door lachnat
#2399970
Ik heb er inderdaad ook 1 :biggrin2:

Ik vond het handig omdat je zo 1 zak kan gebruiken voor 2 porties. Het eerste portie doe je in een zakje, door de zakkensluiter en het volgende portie in het zakje weer door de zakken sluiter en je hebt 2 porties in 1 zak zonder dat het bij elkaar zit  :biggrin2:

Ik heb 75gram porties per kat nodig voor 2 katten en voor de 3e kat 60gram porties maar kan niks kleiner vinden dan 1 liter zakjes dus op deze manier bespaar ik gewoon zakjes  ;)
Door Limpy
#2400824
lachnat schreef: .......Ik heb 75gram porties per kat nodig voor 2 katten en voor de 3e kat 60gram porties maar kan niks kleiner vinden dan 1 liter zakjes dus op deze manier bespaar ik gewoon zakjes ;)
:o wel eens overwogen die samen in 1 diepvrieszakje (of boterhamzakje) te doen?
Hier gaat de hoeveelheid vlees voor 4 katten ook samen in een boterhamzakje (ook verschillende portie´s qua gewichten) en worden ze goed verdeeld in de bakjes.
Vind het zo zund van al dat plastik...
Gebruikersavatar
Door Thea
#2400827
Limpy schreef: :o wel eens overwogen die samen in 1 diepvrieszakje (of boterhamzakje) te doen?
Hier gaat de hoeveelheid vlees voor 4 katten ook samen in een boterhamzakje (ook verschillende portie´s qua gewichten) en worden ze goed verdeeld in de bakjes.
Vind het zo zund van al dat plastik...
Nu gebruik ze toch ook 1 zakje. alleen in 3en gedeelt. Dus ieder stukje apart open en in het juiste bakje ;)
Door Limpy
#2400859
Thea schreef: Nu gebruik ze toch ook 1 zakje. alleen in 3en gedeelt. Dus ieder stukje apart open en in het juiste bakje ;)
Ik had gewoon even beeld bij zo´n grote puntzak terwijl het ook allemaal in boterhamzakjes past...
(jaha, boterhamzakjes zijn voor boterhammen maar ze kunnen ook best in de vrieser met vlees)
Door Anthraciet
#2400950
Ik zit er eigenlijk ook aan te denken zo'n zakkensluiter te kopen en 2,50 is natuurlijk niet duur (moet nog wel even kijken wat de verzendkosten zijn)

Maar kan het kloppen dat ik op die site helemaal geen plakband voor zo'n apparaat kan vinden? Of kijk ik er nou gewoon overheen?? ???
Door lachnat
#2401131
Limpy schreef: :o wel eens overwogen die samen in 1 diepvrieszakje (of boterhamzakje) te doen?
Hier gaat de hoeveelheid vlees voor 4 katten ook samen in een boterhamzakje (ook verschillende portie´s qua gewichten) en worden ze goed verdeeld in de bakjes.
Vind het zo zund van al dat plastik...
Gaat moeilijk als ze alle 3 verschillend eten....
1 moet het gemalen hebben, is tandloos en krijgt zelfs kleine reepjes vlees niet weg.....
1 heeft genoeg aan 35% vleesbot anders kan die niet poepen en het kitten moet echt 50% vleesbot hebben, zal wel komen omdat ze opgegroeid is met Tinlo. Tja uhm, te veel werk als ik dat door elkaar in een hele zak doe. Etenstijd is etenstijd en als het te lang duurt heb ik 3 katten om en in mijn benen hangen....
Vaak heb ik 4 porties in 1 zak, dat is dan voor de 2 die kunnen kauwen 1 dag eten. Gemalen spul gaat in een bakje dus helemaal geen afval :biggrin2:
Door eelke
#2401139
Anthraciet schreef: Ik zit er eigenlijk ook aan te denken zo'n zakkensluiter te kopen en 2,50 is natuurlijk niet duur (moet nog wel even kijken wat de verzendkosten zijn)

Maar kan het kloppen dat ik op die site helemaal geen plakband voor zo'n apparaat kan vinden? Of kijk ik er nou gewoon overheen?? ???
Verzendkosten zijn een tientje... dat vond ik weer zonde. :)
Heb ze ook bij de boerenbond zien staan.
Door lachnat
#2401570
Ik heb een dingetje van de blokker kost 5 euro dacht ik. Voordeel de plakband verkopen ze ook bij de blokker 3 rollen voor 2,50 ongeveer.
Ik heb dat een tijd terug gekocht en gelijk de plakband erbij en ben pas met het 2e rolletje bezig :biggrin2:
Dingetje hangt trouwens bij de afdeling brood en diepvries zakjes, folie etc.
Is niet heel groot cm of 10 maar werkt prima.
#2421862
Ik vries mijn porties los in.
Het principe van de muffins van Koekje. Alleen doe ik het met alles, in grote stukken.
Eerst gewoon los, per dagportie, in de vriezer tot het droog en hard is en daarna in een zipzak. Per diersoort en onderdeel. 
Nadeel is dat de zipzak steeds open moet als ik er iets uit wil halen en dat er steeds nieuwe lucht aan de rest van het vlees komt.  Maar ik druk hem steeds weer mooi zoveel mogelijk lucht eruit om de vriesbrand te vermijden. En als je niet te veel porties per zipzak steekt (is ook beter voor de zakken), en steeds zak na zak gebruikt ipv alles door elkaar, valt dat wel mee. 
Als de zak leeg is, schud ik hem uit (zit enkel wat ijs in) en hang hem te drogen. Erna wordt hij hergebruikt.
Zo heb ik GEEN plastiekafval.  En dat vind ik heel belangrijk.

Enkel voor heel scherpe zaken zoals zalmkarkas of kuikens ga ik in het vervolg goedkopere zakjes gebruiken omdat mijn zipzakker eraan kapot gaan.  Bij gewoon vlees, orgaan of zelfs karkassen, blijven ze normaal wel heel. Als je ze niet te vol stopt. ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2421865
Kuikens portioneer ik niet. Daar zit dons aan de buitenkant en dus vriezen ze niet aan elkaar. Soms gaat er wel een hoofd of voetje af tijdens het uit de zak of doos halen, maar die kuikens zijn dan voor als de onderkant al in zicht is.
#2421872
Oh nee, kuikens portioneer ik ook niet.
Ik weet toch nooit op voorhand hoeveel ik er nodig van heb (zijn aanvullend).
Maar ik kreeg die doos van 10kg niet in de vriezer (kast) en dus moest ik ze wel overladen in zakken. 
Als ik een kist heb, gaat die doos ook gewoon zo in de vriezer met een gaatje in de zijkant en graaien maar.

Nekken portioneer ik trouwens ook niet. Dat is bijna niet te doen en is dan niet handig te stapelen.  Ik vries ze gewoon los in en weeg af als ik het er uit haal.  De overschot van een nek gaat onmiddelijk terug. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door