Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2421807
Hallo,

Ik heb een probleem, het gaat niet over mijn honden die heb ik al twee jaar op vers, maar om de hond van mijn zoon die in buitenland woont en werkt. Het is een jonge mechelse herder en ik had eigenlijk gepressd om haar gelijk op vers te zetten. Ik ben nu zelf hier op vakantie maar merk dat het niet lukt een gevarieerd menu neer te zetten. Ik zal even opnoemen waar ik aan kan komen:
- Kippenrug/poten (gewoon evt. een hele kip
Compleet gemalen kip (iemand prive maalt dit van zijn eigen kippen)
Verse penslap (ook niet altijd maar voor nu hebbenwe genoeg)
Verse Vis (weet even niet welke soort moet ik nog even navragen)

Je ziet het qua botwerk alleen van de kip, is dat dan niet enorm eenzijdig?
Spiervlees is hier niet te betalen je moet het nl. in de supermarkt/slager kopen en aangezien de salarissen hier op een zeer laag nivo zitten is dat ook niet te veroorloven. Als je het al zou kunnen doen dan zou het ook alleen rundvlees en kippenfilet zijn meer niet.

Ik was toen ook erg blij dat ik aan runderstrot kon komen. Wat blijkt ze eet het niet ze spuugt het weer uit.

Ik was ook erg blij dat ik aan long kon komen, ander organen hebben ze hier niet. Ze spuugt ook de long uit.

Kippenorganen apart kopen is hier ook een luxe de mensen eten alles (ingewanden ja zelfs schone pens) zelf, meestal via zelf geslachte dieren dus niet in de winkel.
Je zult dus geen lamsvlees of iets anders inde winkel tegenkomen, die worden in zijn geheel aan het spit geregen en opgegeten. Ben al bij slachterijen geweest, maar zoals ik al zei het hele dier wordt verkocht aan restaurants e.d. Een heel dier kopen is ook niet te doen, daar moet je plaats voor hebben qua vriezer en is ook veel te duur.

Hierdoor heeft ze de laatste week veel pens en vis gegeten maar ja dat is ook niet alles vandaag in ieder geval zal ik kippenrug gaan geven omdat ze dus die long niet wilde.

Dus nu zit ik te denken tja ik vind het verschrikkelijk om dan toch maar op brok over te gaan, en dan praat ik echt over de slechte brok. Heb ergens wel geloof ik pro plan gezien maar ja dat is niet veel beter. Ik had dan gedacht om die kippenrug/poten, pens en vis er wel in te houden maar dan voor de rest brok want ik ben nu bang dat ze te kort komt. Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door KarinM op wo 08 aug 2012, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2421979
KarinM schreef: Hallo,

Ik heb een probleem, het gaat niet over mijn honden die heb ik al twee jaar op vers, maar om de hond van mijn zoon die in buitenland woont en werkt. Het is een jonge mechelse herder en ik had eigenlijk gepressd om haar gelijk op vers te zetten. Ik ben nu zelf hier op vakantie maar merk dat het niet lukt een gevarieerd menu neer te zetten. Ik zal even opnoemen waar ik aan kan komen:
- Kippenrug/poten (gewoon evt. een hele kip
Compleet gemalen kip (iemand prive maalt dit van zijn eigen kippen)
Verse penslap (ook niet altijd maar voor nu hebbenwe genoeg)
Verse Vis (weet even niet welke soort moet ik nog even navragen)

Je ziet het qua botwerk alleen van de kip, is dat dan niet enorm eenzijdig?
Spiervlees is hier niet te betalen je moet het nl. in de supermarkt/slager kopen en aangezien de salarissen hier op een zeer laag nivo zitten is dat ook niet te veroorloven. Als je het al zou kunnen doen dan zou het ook alleen rundvlees en kippenfilet zijn meer niet.

Ik was toen ook erg blij dat ik aan runderstrot kon komen. Wat blijkt ze eet het niet ze spuugt het weer uit.

Ik was ook erg blij dat ik aan long kon komen, ander organen hebben ze hier niet. Ze spuugt ook de long uit.

Kippenorganen apart kopen is hier ook een luxe de mensen eten alles (ingewanden ja zelfs schone pens) zelf, meestal via zelf geslachte dieren dus niet in de winkel.
Je zult dus geen lamsvlees of iets anders inde winkel tegenkomen, die worden in zijn geheel aan het spit geregen en opgegeten. Ben al bij slachterijen geweest, maar zoals ik al zei het hele dier wordt verkocht aan restaurants e.d. Een heel dier kopen is ook niet te doen, daar moet je plaats voor hebben qua vriezer en is ook veel te duur.

Hierdoor heeft ze de laatste week veel pens en vis gegeten maar ja dat is ook niet alles vandaag in ieder geval zal ik kippenrug gaan geven omdat ze dus die long niet wilde.

Dus nu zit ik te denken tja ik vind het verschrikkelijk om dan toch maar op brok over te gaan, en dan praat ik echt over de slechte brok. Heb ergens wel geloof ik pro plan gezien maar ja dat is niet veel beter. Ik had dan gedacht om die kippenrug/poten, pens en vis er wel in te houden maar dan voor de rest brok want ik ben nu bang dat ze te kort komt. Wat denken jullie?
Als ik moest kiezen tussen een slechte brok en een eenzijdig menu, koos ik toch voor een eenzijdig menu. Maar, je hebt 3 diersoorten, in feite. Pens van (maakt niet uit), kip en vis. Meer dan 10% rauwe/vette vis zou ik niet geven trouwens. En als je wel meer moet geven, dan zou ik 10% rauw geven en de rest van de vis eerlijk gezegd even licht koken (en dan niet de graten geven). Wat ik wel zou doen, wat zeker aan te bevelen is want dit is wel erg karig, is groenten toe gaan voegen aan het menu. Is dat te doen? En fruit. En kun je misschien chlorella en spirulina en alg naar hem op sturen? Dat kan hij dan ook aan het menu toevoegen. En verder misschien niet zo gek om haar 3 keer per week een multivitamine poeder/tablet te geven. 

Dat hij alleen kippenbot geeft is nog tot daar aan toe. Wat je natuurlijk toch wel mist in dit menu is fatsoenlijk spier en orgaanvlees. In de wintermaanden is levertraanolie wel een goede aanvulling, zeg 3 keer per week een theelepeltje. En dan geen multivitamine.
#2422130
Het dier gaat heel het spit op heb ik begrepen en wordt dan boven een vuurtje klaar gem aakt. Ik zal wel even inderdaad die toevoegingen die Lizzy noemt in Nederland regelen. We hebben een transportbedrijf en dankan ik dat meesturen. Ik had voor mijn honden zelf vlees gevacumeerd mee gegeven maar deels is dat niet goed aangekomen zoals orgaan kon ik weggooien. Ik zal eens kijken wat een wat degelijke vacuumapp. kost omdat ik ook v oo r te proberen een goedkoop dingetje had gekocht bij de Liddl. Alleen weet ik niet of vacuum verpakt zonder koeling mag. Officieel mag je natuurlijk helemaal geen vlees zo invoeren maar in een tas en ergens inde cabine lukt het wel. Er is helaas geen ruimt e voor een koelbox.


Karin
#2422474
Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je daar komt en wat er aan vriesruimte is maar anders zou ik aan kvv gaan denken en dat aanvullen met wat je al noemt aan BARF. Misschien dat er net over de grens wel wat te vinden is en dan 1x per zoveel tijd heen en weer.

Laten we even wel wezen: We willen allemaal het beste voor ons dier, maar als ik dan zo vreselijk moeilijk of zo vreselijk duur moest gaan denken ging ik toch op brok. Het moet wel te doen blijven allemaal ( sorry hier zullen veel mensen mij niet aardig om vinden maar het is zo)
#2422526
Helaas ligt het wat moeilijker ik kom nog maar 1 hooguit twee keer per jaar met het vliegtuig. En de dichtsbijzijnde grens is (Oostenrijk) is 800 km ver... Daarbij hebben wij wel een transport bedrijf die af en toe wel eens op Nederland rijdt, maar zoals ik al zei ik had dat voor mijn honden geprobeerd (kleine honden niet veel vlees) en gevacumeerd (helaas geen al te best apparaat waardoor niet maximaal vacuum gezogen) er toch nog een gedeelte bedorven aankwam (5 dagen in vrachtwagen). Ik wil nog eens kijken voor een beter vacuum app. alleen weet ik niet als het vacuum is of het dan per se ook koud moet.
Het enige lichtpuntje is dat in oktober hier het jachtseizoen wordt geopend op fazant. Ik moet dan maar aan mijn man vragen evt. jagers te benaderen om een fazantje te scoren. Als hij de tijd heeft zou hij zelf evt. kunnen gaan jagen hij is hier regelmatig. (hier jaagt men nog steeds voor eigen consumptie als je een jachtvergunning hebt, en dat heeft mijn man wel gelukkig) . Ik ga morgen die multivitaminen halen die hebben ze hier wel al het overige de algen zal ikals ik in Nederland ben bestellen.
#2422549
Ja ik zou ook gaan voor gedroogd vlees. Als je er voor zorgt dat het goed droog is kan het echt wel een aantal maanden mee gaan hoor. Dankun je ok meer variatie in het menu aanbrengen.

Wat betreft het vacuum verpakt zijn. Denk ik wel dat het het koud moet zijn en 5 dagen vervoer doet daar dan zeker geen goed aan dan is het bijna zonde om vlees die kant op te sturen als het dan toch overstuur is als het daar aankomt. Nee dan zou ik echt voor drogen gaan. ;)
#2422804
Ik zie ook de beste kans in drogen en dan kleine porties vacumeren. Dat is dan hartstikke lang houdbaar, door het drogen relatief licht voor vervoer en je kan variatie aanbrengen. Je kan zelfs in een redelijk klein doosjes aardig wat versturen en dan moet het toch in ieder geval bij de hond in de buurt moeten kunnen komen?

Fazantenjacht is een goede, vooral als je de fazant dan zo compleet mogelijk kan voeren. Hier wordt het met smaak gegeten, ik hoop voor je daar ook!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door