Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door milan
#2421708
Hoi,

Ik ben Joris, woon in Den Bosch en heb drie katten, Fayah (langharige mix), Milan (Noorse boskat) en Roosje(Siberische boskat).
In eerste instantie hier terecht gekomen door Milan; ik heb Milan nu een kleine drie maanden en vanaf het begin had hij last van dunne ontlasting.
In die tijd kregen mijn katten nog gewoon brokken, en ben toen overgestapt op graanloze brok, omdat ik het idee had het daar aan lag. Verder ook Carnibest gegeven, maar daar at hij maar mondjesmaat van.
Het was een tijdje redelijk goed gegaan, maar twee weken geleden veranderde dat. Hij ging flink aan de (stinkende) diarree, vies achterwerk en vond het overal. Hij was ook niet in z'n hum, werd magerder (en 't was al geen flinkerd) en begon tot overmaat van ramp ook flink te snotteren/niezen! Fayah en Roos hadden nergens last van.
Naar de DA, en jawel, niesziekte: kreeg een AB-injectie en voor 10 dagen prednison. En wat de diarree betreft: de DA dacht in eerste instantie aan giardia (en daar dacht ik ook al aan, dus de katten uit voorzorg ontwornd met panacur), maar een snaptest wees uit dat het dat wrs. ook niet was. Volgende stap: ze stelde voor om de brokken en de CB te stoppen, en met kvv te beginnen zonder granen/rijst/plantaardige olien, want ze had het vermoeden dat Milan daar niet tegen kon. Ze gaf me op een briefje de namen Haaks Barf en Kiezebrink mee, met een website waar ze dit zelf voor haar katten bestelde. Kreeg daarnaast finidiar om de boel wat te 'stoppen'.

Ik dus sinds vorige week donderdag bezig met Haaks Barf (konijn, rund, kip, eend, zalm), en bosduivenmix en muizenworst. Was eigenlijk bang dat het voor geen meter zou lukken, maar ben gaan zoeken naar info en heb hier al veel kunnen vinden.
En wat wil het geval nu: zowel Milan als Roosje gaan als een speer!! Ze eten prima, wel het liefst bosduif en konijn, maar de rest ook.
Fayah is wat lastiger. Is altijd al een moeilijke eter geweest, blik blieft ze niet, en met veel moeite (op lepelte geven) eet ze wat hapjes bosduif en muis. Kipfiletreepjes fietsen er dan weer wel in. Dus nu maar meerdere keren per dag madam verleiden met lekkere hapjes. Moest heel erg mijn best doen om geen brok te geven, want ik wil ze allemaal aan het vlees hebben. Ik hou vol!!

Ben wel erg blij met het resultaat: Milan na twee dagen van de finidiar afgehaald, diarree was over, veel levendiger en speelser nu (zo ken ik hem niet) en heb het idee dat hij zelfs al wat aankomt. Roosje is ook helemaal happy, en Fayah (nog) niet... De muts eet maar weinig, en kijkt me schaapachtig aan als ik haar een bakje voorschotel. Snif snif..."dit heb ik niet besteld"...
Probeer van alles, maar 't wil nog niet zo vlotten...

Nu wil ik toch 'n beetje verder kijken, en ze (vooral Milan en Roos) eens wat erbij voorschotelen. Zou graag eens kuiken proberen, maar las dat dat zooi geeft. Geklutst eitje ging er hier wel in. En muis, zou dat wat zijn? Kijken of ze het lusten? Kippennek?

Kortom, in een paar dagen tijd helemaal joepie met kvv en mijn poesjes!! En een feestje om de bakken te verschonen!!
Door Mevroi Kruim
#2421812
Wat een super verhaal joh! En wat een goeie da die jou vers aanraadde, compliment!

Er zijn heel veel soorten kvv in de handel, je kunt gerust daarmee afwisselen, is zelfs goed.
En natuurlijk is barfen echt het aller- allerleukste  :D en zo te lezen heb je al een barfer-in-spe in de groep, als ze kipfilet lekker vindt wil ze dus kauwen en dat is prima als uitgangspunt.

Tja, wat wil je qua barf? De mogelijkheden zijn eindeloos  :biggrin2: Prooidieren kan, er zijn meer kattenmensen die muis, gerbil, rat etc. voeren, maar het hoeft niet. Hier krijgen ze qua prooi alleen muis als ze die zelf vangen, en verder voor een aardig deel hetzelfde als de honden. Kuikens zijn hier echt een feestje voor 3 van de 4, en idd, eigeel kan lekker kliederen maar ach, ik haal er een doekje over en het is weer schoon. Als je een betegelde of glad bevloerde ruimte hebt waar ze kunnen eten is dat prima te doen.
Kippennekken zijn ook goede beginnersbotten, je kunt ze in het begin plat meppen met een hamer en in stukken knippen, meestal krijgen ze het idee dan snel door. Hier vinden ze kwartels erg lekker, die zijn klein en hebben zachte dunne botjes, je hoeft vaak nauwelijks te meppen. Andere leuke extraatjes zijn lappen spiervlees, bv paard of rund, kalkoen is ook prima en goed te krijgen. Tja, en dan wordt het tijd op de barf-hoek te gaan bezoeken  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2421830
Welkom!

Het kan goed zijn dat Fayah gewoon van het echte werk is ipv gemalen prak. Het kan ook zijn dat ze bepaalde smaken (nog) niet zo lekker vindt. Bosduif en muis zijn wel redelijk uitgesproken smaken.
Je kan eens andere merken of smaken uitproberen. Carnibest-diabetes heeft geen rijst erin, maar zijn ook geschikt voor katten met zonder diabetes.
En zoals Mevr Kruim al adviseerde, eens de barf-hoek induiken.

Katten zijn goed aan te leren van een specifieke plaats of onderlegger te eten. Ik heb speciale vreetkleedjes en daar eten Ot en Sien op.
IN het begin is dat eve streng zijn en consequent blijven, na een tijdje is een commando 'nee, op je kleedje' voldoende om de kat in kwestie met het dingetje waarmee geleurd wordt terug te vorderen naar de lokatie waar wel gegeten mag worden.
Mijn vreetkleedjes nemen vocht op, dus ik heb bijna nooit een vieze vloer. Eens in de zoveel tijd gaan de vreetkleedjes in de was en zijn ze weer schoon.
Door milan
#2421937
Bedankt voor de antwoorden!
Ga inderdaad nog wat meer afwisselen (heb net tinlo besteld en kippennekjes), eens even goed in beeld krijgen wat hier het liefste gegeten wordt. Milan lust het eigenlijk allemaal wel, en Roosje al helemaal! Bij Fayah heeft 't nog wat meer tijd nodig. Ga zeker kijken naar carnibest-diabetes.
Heb trouwens ook al naar barfen gekeken, maar ben nogal een watje :-[.
Toch iets waar ik naartoe wil, want wat ik hier zo lees valt dat nog beter in de smaak bij de katten, en nog goedkoper ook!
Maar da's voor later...
Heb trouwens ook gedroogde kipfilet voor de hond gehaald, als tussendoortje. Las hier dat er mensen waren die dit af en toe aan de katten geven, aangezien ze hier die flintertjes gedroogde kipfilet voor de kat wel lusten (behalve Fayah). Milan en Roosje vinden dit heerlijk, en ze moeten er wat harder voor werken (dat andere is hap-slik-weg).

Net kippenvleugeltjes gehaald en er eentje (gemept) klaargelegd voor de katten. Milan heeft al gesnuffeld en gelikt, maar moet er (nog) niets van hebben. De dames slapen nog, dus nog even een verrassing hoe dat gaat. Vandeweek maar wat dipvriesmuisjes halen, kijken hoe dat gaat...
Mag ik zo nu en dan ook wat kippenlevertjes, -maagjes en/of -hartjes bij geven?

Het valt me trouwens op dat de katten, sinds ze 'over' zijn, minder drinken maar wel veel meer plassen?!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2421968
Hier wordt bijna niet meer gedronken (ik geef het dooivocht ook altijd erbij) maar wel veel meer geplast als voorheen.
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel er voorheen gedronken werd, maar het is wel normaal. Een kat is niet gemaakt op droogvoer waar hij nog zoveel bij moet drinken.

Ik voer ook op kleedjes met als gevolg dat kuiken hier ook geen kliederboel wordt. Kleedje wordt vaak nog schoongelikt al blijft er dan wel een plekje achter hoor. Maar toch.

En vleesbotjes knagen moeten ze wel even aan wennen.  Zowel in techniek als de kaakspieren moeten het leren.  Goed meppen kan dus al veel helpen. 
Hou er ook wel rekening mee dat in Tinlo al erg veel vleesbot zit.  Op zich geen probleem, maar als je er nog vleesbot bij geeft moet je goed opletten dat de ontlasting niet te hard wordt zodat ze niet verstoppen. Zeker bij de oudere kat, kan je dat best goed in het oog houden.
Het verschilt wel tussen katten hoor. 
Door milan
#2422081
Had idd al gelezen dat bij tinlo soms extra spiervlees gegeven wordt i.v.m. ontlasting.

Heb hier nog een stuk vinyl liggen, denk dat ik hierop ga voeren (makkelijk schoonmaken).
Milan heeft het inmiddels gevonden hoor! Kipvleugel in iets kleinere stukken gehakt, en hij is zowat op.
Heb best even zitten griezelen, het gekraak van die botten :biggrin2: Maar Milan heeft zitten smullen!!
Roosje heeft even zitten knabbelen (maar die had vandaag al flink gegeten), Fayah heeft alleen nog maar geroken... :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2422634
Is dat vinyl met een reliëfje op?  :P
Want katten vinden het wel handig als hun vlees niet wegglijdt.  Daarom ook dat ze het hier steeds uit het bakje nemen en ernaast op het kleedje (handdoek hier) opeten.  Anders glijdt het steeds vooruit...  ::)
Ik heb ook placemats overwogen, maar diegene die we hadden waren te glad.  Anti-slip placemats zouden wel gaan, als je kat het aangenaam vind om op te zitten.
Door milan
#2422661
Ja, het is vinyl met zo'n houtstructuur.
Gisteren al gebruikt, en dat ging prima! Alleen Roosje sleepte het vlees er vanaf, dus steeds teruggelegd...

Sinds gisteren eet Fayah eigenlijk niet meer.. Er wordt steeds geroken, een likje eraan, maar verder niets.
Vanochtend wat blikvoer, maar echt een paar hapjes. Ook tonijn uit blik wil ze niet...
Heb haar al apart gezet met eten, want anders kaapt Roosje haar maaltje, maar dan wil ze al helemaal niks; zit dan bij de deur want aan de andere kant zit de rest.. Teveel hannessen wil ik ook niet, anders is ze helemaal uit haar doen, stress...
Toch maar even volhouden (zit al een beetje te denken aan het weekend, want dan moet ik weer werken, hoe pak ik dat dan aan? Ze eet echt (minimaal) alleen als ik erbij ben...)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2422691
Hmmm...  :(
Als ze wil eten als je haar apart zet, zou ik het zo even doen. Dan haal je je andere katten ook niet van het vers af, als je Faya blik geeft.
Ik zou dan ook het vers even laten voor wat het is, en haar gewoon blik aanbieden.  Er moet toch wel een blik zijn dat ze graag lust? Of enkel brokjes?
Het is gewoon nu op dit moment even belangrijk dat ze eet.  Want als ze te lang niet eet gaat de eetlust achteruit en krijg je er zeker niets meer in. 
Als ze terug even wat binnen heeft, zou ik heel voorzichtig beginnen met kvv eronder te mengen. En dan neutrale smaken.  Kip, konijn, lam eventueel rund. Je moet kijken waar ze relatief positief op reageert.  Niet meteen met gekke smaken als duif of muis beginnen. 
En dan zou ik bij haar je tijd nemen.  Als je haar apart laat eten, kan dat perfect.
Misschien vraagt het haar veel tijd, misschien draait ze op een keer de knop om en gaat vb uit de anderen hun bakjes ook eten.  Dan kan ze volledig over op kvv en weer samen met de anderen eten, als ze het daar mee eens is.
Je kan ook eens een ander merkje kvv proberen of gewoon een stukje spiervlees dat je los koopt.  Het kan ook zijn dat ze dit merk gewoon niet lekker vind, en er zijn ook katten die geen kvv blieven, alleen wat de baasjes zelf malen.

Het kan soms lang duren om katten over te krijgen. Maar als ze al een likje neemt, weet ze tenminste al dat het eten is.
Ik zou er gewoon niet te veel druk achter proberen zetten want bij katten heeft dat meestal als gevolg dat ze de handrem optrekken.  Het is beter haar tevreden te houden en stap voor stap in de juiste richting te leiden. 
Jij kent je kat natuurlijk wel het beste en kan best inschatten wat voor haar zal werken. Want elke kat is weer anders.  Ik heb hier ook twee compleet tegenovergestelde type's als het over overhalen van eten gaat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 09 aug 2012, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door milan
#2422713
Bedankt voor het snelle antwoord!
Fayah is de 'autist', en lastig met veranderingen (herinner me nu ook dat ze, toen ze hier kwam, bijna drie dagen niets gegeten had, en toen ineens de knop om ging).
Denk dat ik haar dan toch apart eten geef. Misschien het beste boven op de kattenkamer, en desnoods een uurtje of wat laten zitten? Ik heb in de deur tussen hal en huiskamer nl. een kattenluik zitten, dus zien ze elkaar steeds als ze apart zitten. Wat smaakjes natvoer kopen, en gewoon een tijdje Fayah met haar voer apart laten...
Typisch vond ik wel dat Fayah juist muis en duif prefereerde boven konijn, kip en rund. Maar dat wil ze nu dus ook weer niet... Ook stukjes kipfilet gingen er in, maar die wil ze nu ook niet...
Het probleem is dat ze zodra een van de andere twee naar haar bakje komt, ze wegloopt. Wil ze eten, dan kijkt ze ook goed rond of er geen andere kat in de buurt is, en zo ja, dan eet ze dus niet. Was geen probleem toen ik nog brok voerde, maar kvv is toch niet zo lekker, dus als het niet hoeft, eet ze het niet ???
Ga het e.e.a. proberen...
Door Limpy
#2423017
Als je haar dan eens apart zet met verschillende smaakjes naast elkaar op een bord?
Dus vooral niet husselen, evt ook klein beetje stinkblik erbij.
Door milan
#2423119
Fayah vanmiddag 2 keer ruim een half uur apart gezet met 2 verschillende blikvoer (brokjes en mousse) en een bakje tonijn.
Dan eet ze dus nog niet >:(.
Toen ik de deur weer opende lag madam gezellig naar buiten te koekeloeren.
Komt wel geregeld even kijken, aai halen, en toen de andere twee hun schoonheidsslaapje deden heeft Fayah bij mij op de bank weer wat gegeten. Niet veel hoor; in een paar keer, met licht aandringen, ongeveer 1/4 blikje zalmmousse, een paar hapjes muizenprut (dit lijkt ze toch echt te lusten, de kvv kip en rund die ik haar onder haar neus hield moest ze echt niet!), en twee stukjes kipfilet.
Het houdt niet over, maar het is in ieder geval iets.
Straks nog zien een paar hapjes naar binnen te krijgen, maar als ze alleen zit krijg ik er echt geen eten in.
Heb nog even op het punt gestaan om maar gewoon weer brokjes te geven, maar dat krijg ik niet gemaakt zonder dat de andere twee er van kunnen eten, dus dat doe ik (nog) niet..
Hoop wel dat ze snelde smaak te pakken krijgt, want dit vind ik ook maar niks...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423124
Als ze niet eet als ze apart zit, schiet dat ook niet op.
Dus dat is ook niet zo'n optie dus.
Hmm... dan weet ik het ook niet onmiddelijk.  Al zou ik dan wel vasthouden aan de smaken die ze graag lust. Als ze blik niet speciaal liever eet als kvv, is er wel geen reden waarom je nog blik zou moeten geven.  Het is de bedoeling om de kvv aantrekkelijker te maken of haar nu op dit moment aan het eten te krijgen, maar dat lijkt precies niet te werken?
Ik hoop dat ze snel meer gaat eten.  Mijn inspiratie lijkt ook wat op. 
Door milan
#2424157
Nou, Fayah eet weer.
Eigenlijk nog niet voldoende, maar er gaat weer wat in.
Gisteren van alles geprobeerd, apart gezet, met mij erbij, van alles en nog wat voorgeschoteld...wou niets.
Uiteindelijk Milan en Roosje boven eten gegeven (zodat ze niet steeds voor de huiskamerdeur zitten), en ik in de huiskamer, met Fayah, en haar een klein beetje konijn met daarover (schaam me diep :-[) een paar brokjes.
Weet dat dat tegen ieders advies ingaat, maar anders ging er echt niets in, want natvoer etc wou ze ook echt niets van weten!
Maar ze heeft het wel op.
's Avonds wederom zo gedaan; andere katten uit de huiskamer, ik en Fayah erin (zonder aandacht te geven aan Fayah), met beetje kvv en beetje brokjes erop, en dat at ze dus (uiteindelijk) wel. Kotste toen wel de kvv weer uit >:(, maar er zat weer wat in.
Vanochtend wederom gedaan, en zonder morren gegeten.
Nu maar proberen of ik haar zo langzaam aan aan de kvv zonder brok krijg...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2424227
Otje van mij heeft ook nooit kaal blik gegeten, dus dat kon ik ook niet als mengmiddel gebruiken. Wat brok erbij geven durfde ik niet aan, want ze was best verslaafd aan die dingen. Ik gebruikte dus als mengmiddel kattenmelk en tartaar.
Als een paar brokjes voor Fayah de manier zijn, dan is dat maar zo. Als je iedere week een brokje minder over haar voer geeft, bouw je ze uiteindelijk ook af.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door