Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marion
#239396
Ik heb weer even berekend wat Tommie en Zorro krijgen. Zorro eet nog niet alles mee, sommige dagen krijgt hij nog BIBI (op die dagen krijgt Tommie ook BIBI).


Ma: kalkoenfilet 50 gr.+ groente 15 gr. + scheutje visolie
konijndeel met bot 175 gr

Di: rundvlees 50gr. +groente 15 gr+1 theel. bijenpollen
kippenvleugel 100 gr

Wo: pens 150 gr + theelepeltje zeewier
tussendoor 50 gr fruit
pens 100 gr + orgaanvlees (nier/lever) 50 gr

Do: lamsvlees 50 gr+groente 15 gr + 1 theel.notenmix
lamsrib 150 gr

Vrij: Halve kwartel 100 gr
tussendoor 50 gr fruit
sardien 100 gr + sardien uit blik 62,5 gr

Za: pens 125 gr + 1 theel. zeewier
1 gekookt ei 50 gr
tussendoor fruit 50 gr
pens 125 gr

Zo: rundvlees 50 gr + groente 15 gr
eendenbout 200 gr


Percentages:
Vlees: 30 %
Bot: 19 %
Groente: 3 %
Fruit: 8 % groente + fruit samen is 11 %
Pens: 26 %
Orgaan: 3 %
Vis: 9 %
Ei: 3 %

Wat vinden jullie hiervan?
De laatste 4 weken heb ik geen groente gegeven maar ik wil het nu weer gaan proberen.
Ik geef ook wel eens karnemelk, kwark of huttekase.
Zou ik het bot precentage iets op moeten schroeven?
Zijn er nog vlees of botsoorten die gezonder zijn en die ik nog toe zou kunnen voegen? Binnenkort ga ik ook geitenribben en misschien kalfsribben geven.
Ben benieuwd naar jullie commentaar :D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#239428
Gitte vraagt of ze bij jouw in de kost mag ;) (als je de hoeveelheden voor haar aanpast).
Ik vind het er goed uitzien, ook veel verschillende soorten vlees en bot, en als je honden geen last hebben van dunne ontlasting is het botpercentage ook goed dacht ik, het mag wel meer, maar hoeft niet.
Ik kan er eigenlijk niets aan toevoegen, maar de experts misschien wel ;).
Door Marion
#239485
Nu is dus welk mijn probleem om een groentemix te maken van maar 260 gram die ik dan voor 4 weken in kan vriezen :-\
Vandaar dat ik een tijdje terug dacht om zo'n zakje kant en klaar gesneden groentemix van Albert Heyn te pureren en er dan nog wat alfalfa en tauge bij te doen. Daar zit dan in:
peen, bleekselderij, broccoli, paprika en sperziebonen. Is dat gevarieerd genoeg? Beter dan geen groenten natuurlijk :-[
Door Marion
#239487
[quote="Nitus"]
Gitte vraagt of ze bij jouw in de kost mag ;) (als je de hoeveelheden voor haar aanpast).
[/quote] ;D
Door Lizzy
#239616
Ik vind de afwisseling echt perfect. Heel veel verschillende vleessoorten enzo. Ja, echt subliem.

Dit zijn dus de percentages:
Vlees: 30 %
Bot: 19 %
Groente: 3 %
Fruit: 8 % groente + fruit samen is 11 %
Pens: 26 %
Orgaan: 3 %
Vis: 9 %
Ei: 3 %
----------------------
Is het bot ook kaal bot? Of gaat hier nog eens 50% af van het vlees?
Het orgaanvlees (buiten de pens) is vrij laag. Als je hele sardientjes geeft, dan zal dat percentage weer ietsjes hoger uitkomen omdat de sardientjes inclusief organen zijn. Als de sardientjes niet heel zijn, dan zou je best nog een keer een frutje meer lever of hart ofzo mogen geven.

Op zich probeer ik iedere dag wel iets van bot te geven. In jouw menu zie ik dat je dat niet doet. Ik vind zelf een hele dag geen bot of calcium niet ideaal en zou zeker voor de pup proberen elke dag wel iets van bot te geven of anders wat gemalen eierschil.

Zelf ben ik een voorstander van iets minder fruit (bevat ook vrij veel suikers) en iets meer groentes. Maar OK, da's misschien persoonlijk. Overigens vond ik het erg interessant om te lezen in het laatste boek van Eliasen dat een wolf die ideale omstandigheden leeft (dus een overvloed aan verschillenden soorten prooi heeft) toch nog 2% tot 5% planten tot zich neemt. Wolven die het minder goed hebben eten meer.

Nou ja, verder niks dan goeds!
Door Marion
#239664
Is het bot ook kaal bot? Of gaat hier nog eens 50% af van het vlees?
ik geef botten van 50 % bot en 50 % vlees maar in mijn berekening had ik dat al verwerkt dus het percentage bot van 19% is echt puur het bot. Het vlees wat aan die botten zit heb ik weer bij het vlees percentage van 30% gerekend, snapje?
Het orgaanvlees (buiten de pens) is vrij laag. Als je hele sardientjes geeft, dan zal dat percentage weer ietsjes hoger uitkomen omdat de sardientjes inclusief organen zijn. Als de sardientjes niet heel zijn, dan zou je best nog een keer een frutje meer lever of hart ofzo mogen geven.
de sardientjes zijn heel dus inclusief organen. Maar misschien kan ik toch beter nog wat meer orgaan geven? bv nog een keertje hart tussendoor.
Op zich probeer ik iedere dag wel iets van bot te geven. In jouw menu zie ik dat je dat niet doet. Ik vind zelf een hele dag geen bot of calcium niet ideaal en zou zeker voor de pup proberen elke dag wel iets van bot te geven of anders wat gemalen eierschil.
alleen op de pensdagen geef ik geen bot. Misschien kan ik op die dagen een kaal botje geven, als toetje zeg maar.
Zelf ben ik een voorstander van iets minder fruit (bevat ook vrij veel suikers) en iets meer groentes. Maar OK, da's misschien persoonlijk.
het gaat meestal zo dat ik een peer of sinaasappel of wat dan ook in partjes verdeel en ze het zo uit de hand laat snoepen.
Fruit zijn ze dol op. Maar groentes wat minder. Ik geef ook wel eens gekookte groentes als restje van ons eten en dat vinden ze best wel lekker. Ik hou het in gedachten om als het goed gaat met de groentemixjes het wat meer te geven.

Afbeelding
Door Lizzy
#239687
Marion schreef: ik geef botten van 50 % bot en 50 % vlees maar in mijn berekening had ik dat al verwerkt dus het percentage bot van 19% is echt puur het bot. Het vlees wat aan die botten zit heb ik weer bij het vlees percentage van 30% gerekend, snapje?
Ja, ik snap het. Da's dus bijna 40% vleesbot. Ik vind dat prima. Zelf zou ik niet gauw minder gaan geven, maar 40% is prima.
De sardientjes zijn heel dus inclusief organen. Maar misschien kan ik toch beter nog wat meer orgaan geven? bv nog een keertje hart tussendoor.
Ja, ik denk dat je best nog een keer een friemeltje hart kunt geven. Hoewel je met pens erbij natuurlijk aan de hoge kant orgaanvlees zit... ehh... nou ja, pens is echt supervlees dus dat percentage zou lager mogen maar vind ik ook wel goed zo. En dan denk ik dat je nog steeds best een klein stukje hart ofzo erbij mag voeren. Hoeft niet, mag wel.
Alleen op de pensdagen geef ik geen bot. Misschien kan ik op die dagen een kaal botje geven, als toetje zeg maar.
Ja, of een eitje met schil. Of 1 kippenekkie. Of inderdaad een botje als toetje. De verhouding calcium/fosfor in pens is natuurlijk wel veel beter als in andere vleessoorten dus met een friemeltje calcium erbij zit je al goed.
het gaat meestal zo dat ik een peer of sinaasappel of wat dan ook in partjes verdeel en ze het zo uit de hand laat snoepen.
Fruit zijn ze dol op. Maar groentes wat minder. Ik geef ook wel eens gekookte groentes als restje van ons eten en dat vinden ze best wel lekker. Ik hou het in gedachten om als het goed gaat met de groentemixjes het wat meer te geven.

Afbeelding
Ja, veel honden vinden fruit lekkerder als groente. Ik denk dat dat door het fruitsuiker gehalte komt.
img]http://quebec.messageboard.nl/8301/imag ... waaien.gif[/img]
Door Viv
#241033
misschien heb ik iets gemist, maar eh, geef je geen kippennekken? Bink is er dol op en ze kan ze nu al (ja ja ik ben erug trots op d'r) ;D helemaal, met bot en al opeten.
Ander bot zoals lamsrib krijgt ze nog niet weg. Die maal ik fijn in zo'n gehakt molentje.

Ziet er verder lekker uit hoor! ;)

Mocht je nog inspiratie nodig hebben: ik heb begin januari ook het menu voor Bink onder deze topic gezet (hoe ziet jouw menu eruit?).
Vooral met de hoeveelheden zat ik in het begin te stoeien. Er is tenslotte een verschil tussen een hond van 5 kilo en één van 50! Ik vraag me wel eens af hoe jullie (mensen met honden die 50 kilo wegen????)dat doen!? Hoe slaan jullie alles op in je vriezer?

Nou goed, over die groeten en fruit mix: als ik zaterdag naar de markt ben geweest neem ik van alles een beetje (fruit en groenten) en doe dat samen met wat diversen (zie menu Bink) in de magiemix. Even pureren.. en klaar :P

Ik weeg nu porties van 70gr af in van die blauwe diepvrieszakjes en vries die in. Geef inmiddels om de dag zo'n portie gemixt door haar eten (afzonderlijk eet ze t niet op ???)
Door Marion
#241186
Bink schreef: misschien heb ik iets gemist, maar eh, geef je geen kippennekken? Bink is er dol op en ze kan ze nu al (ja ja ik ben erug trots op d'r) ;D helemaal, met bot en al opeten.
Ik kan niet gemakkelijk aan kippenekken komen dus vandaar dat ik gewoon vleugeltjes geef ;)
Ander bot zoals lamsrib krijgt ze nog niet weg. Die maal ik fijn in zo'n gehakt molentje.
dat deed ik in het begin ook maar Zorro kan ze nu wel eten.
Mocht je nog inspiratie nodig hebben: ik heb begin januari ook het menu voor Bink onder deze topic gezet (hoe ziet jouw menu eruit?).
ik zal eens gaan kijken ;)
Nou goed, over die groeten en fruit mix: als ik zaterdag naar de markt ben geweest neem ik van alles een beetje (fruit en groenten) en doe dat samen met wat diversen (zie menu Bink) in de magiemix. Even pureren.. en klaar :P
ik wil het niet langer dan 3 weken maximaal 4 weken invriezen omdat dan weer zoveel vitamines verloren gaan :-\
Zelf eten wij niet veel (voor de hond geschikte) groenten dus restjes van onze groente is geen optie. Ik eet ook vaak op mijn werk dus misschien 2 keer in de week dat we groente hebben die de honden ook kunnen eten. Ik heb nu 17 zakjes groentemix gemaakt van een zakje kant en klaar gesneden groenten van de AH. Met 1 zakje doen ze samen er zit ongeveer 40 tot 50 gram in een zakje, dus ongeveer 20 gram per hondje. Er zit in: peen, bleekselderij, broccoli, paprika en sperziebonen en alfalfa en tauge.
Fruit doe ik er niet door omdat Zorro winderig wordt van fruit in combinatie met vlees. Ik geef het hem zoveel mogelijk op nuchtere maag, of tussen 2 maaltijden in.
Ik weeg nu porties van 70gr af in van die blauwe diepvrieszakjes en vries die in. Geef inmiddels om de dag zo'n portie gemixt door haar eten (afzonderlijk eet ze t niet op ???)
dit is best veel, zoveel eten ze hier zeker niet op dan laten ze het echt staan. Hoeveel % van jouw totale menu is groente/fruit?
Laatst gewijzigd door Marion op vr 14 jan 2005, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Viv
#241191
[quote="Marion"]
Hoeveel % van jouw totale menu is groente/fruit?
[/quote]

uhm, even opzoeken hoor... ik doe 15% groenten en 5% fruit en 10% diversen. Blijft er over 60% botten en vlees en 10% orgaan.

Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik Bink daarnaast ook flink bijvoer als ze te mager drijgt te worden (groeispurt). Dan geef ik een extra kippennek (weeg ik niet eens meer) of wat tonijn uit blik of een Kong gevuld met leverworst. Dus ze krijgt mer vlees eigenlijk.
Door Marion
#241692
[quote="Cujo"]
Waaarom geef je niet gewoon een rauw ei met schil en al?
[/quote]De rauwe schil lusten ze niet ::) En ik kook het ei omdat er nog onduidelijkheid over is of een ei wel of niet rauw gegeven kan worden, daarom kook ik het voor de zekerheid...... eerst gaf ik het wel rauw maar mijn gevoel zei ineens dat ik het beter kon koken :-\
Door Jacqueline74
#241701
o ik dacht dat rauw echt beter was. Daarom vroeg ik het me af waarom je het kookte en tja als ze de schil niet willen eten dan houdt het op toch? Cujo vindt een rauw eitje helemaal geweldig en gaat er eerst mee spelen en dan gauw opeten ;D

Voor de rest vindt ik het een leuk en afwisselend menu.

Jacqueline
Door Nelly
#242096
[quote="Cujo"]
o ik dacht dat rauw echt beter was. Daarom vroeg ik het me af waarom je het kookte en tja als ze de schil niet willen eten dan houdt het op toch? Cujo vindt een rauw eitje helemaal geweldig en gaat er eerst mee spelen en dan gauw opeten ;D

Voor de rest vindt ik het een leuk en afwisselend menu.

Jacqueline
[/quote]Ik geef de eitjes ook rauw. Een wolf kookt ze toch ook niet eerst?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door