Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#242073
vanmiddag waren er mensen bij mij om een proefpakket CB te halen, die ze als basis willen gebruiken bij het zelfsamenstellen van de voeding van hun honden, wat ze al jaren doen.

Ze vertelden mij, dat ze nog extra groenten er doorheen zouden doen, omdat een hond dat nodig zou hebben. Alleen de CB zou te zuur zijn.
Zelf hebben/fokken ze Goldens en elke hond krijgt per dag o.a. een flinke winterwortel geraspt door zijn eten.
De hoge zuurgraad is o.a. te zien aan honden, die op het gazon plassen en wat dan gele plekken worden. Bij hun voeding zou dat niet het geval zijn, omdat de urine lang niet zo zuur is. Ook kan hij het verschil ruiken aan de huid/vacht van een hond. Ik heb hem laten testen bij Romy en Shanay. Romy was maar een heel klein beetje zuur (staat 100% op CB) en Shanay vond hij iets meer (staat gedeeltelijk op CB en Canidae)
Hebben jullie hier ooit van gehoord ??
Ik heb ze het adres van BP gegeven en ik hoop, dat zij hier misschien wat uitgebreider op kunnen reageren.
Hij heeft ook regelmatig contact met een Duitse arts, die een aantal boeken over natuurlijke voeding voor honden heeft geschreven. Ze zou mij de volgende keer nog een Nederlands boek lenen, om hier meer over te lezen.
Het was heel leuk en interessant om met deze mensen te praten en ik denk, dat ik nog veel van de kan leren ;)

Volgens hen zou het ook goed helpen bij het ontgiften van Arak, dus ik heb vanmiddag direct wortels gehaald ;D
Door Jolly
#242080
ik zelf zou de wortels lekker zelf opeten, of aan een konijn geven.

Ben wel beneiuwd hoe ze eraan komen, maar ik heb toch echt het idee dat het ene broodje aap is.
Maar als het wel waar is, dan is een goede uitleg natuurlijk altijd meegenomen.
Door Lizzy
#242085
Ja sorry hoor, maar dit gaat helemaal niet op voor Golden Retrievers. En ook niet voor de Pyreneese Berghond. Je moet helemaal geen neutralere pH waarde van de urine willen hebben.

Het gaat wel op voor Dalmaten. De urine van de Dalmaat mag zeer beslist niet te zuur worden.

De pH waarde van de urine van een 'normale hond' (niet-Dalmaat) is gewoon perfect wanneer deze rond de 6.4 is. En dat is licht zuur. Want een neutrale pH waarde is een pH waarde van 7.0. Overigens lijken deze verschillen in pH waarde zeer klein. Maar dit is echter niet het geval. De pH-schaal is niet lineair maar logaritmisch. Dit betekent dat bij een pH 6 er 10 maal zo veel waterstofionen in oplossing zijn dan bij een pH 7.

Een carnivoor is er namelijk op gebouwd om vlees te eten en een redelijke zure urine te hebben. Dat hoort bij zijn soort.

Maar goed, als je de urine al minder zuur zou willen hebben (wat je gewoon NIET moet willen bij een carnivoor!), dan helpt het geven van een geraspte wortel daar echt niet tegen.... Dat is lang niet voldoende om de pH waarde van de urine meer alkalisch te maken. Maar geloof me, de urine van een normale hond (dus niet van een Dalmaat) die wil je echt niet meer alkalisch hebben. Zuur is prima. Dat hoort.

Overigens bevatten brokken veel te weinig vlees en teveel koolhydraat. Vlees verzuurt de urine en koolhydraat maakt de urine alkalisch. Vandaar ook dat brokken verzurende middelen toe moeten voegen, anders zou je binnen no-time een hond met struvietgruis hebben en/of blaasontsteking.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 15 jan 2005, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#242095
Karin & Pyrs schreef: Wil ik het stukje kopieeren, is er INEENS een heel stuk weg (veranderd) ............ ::) ::) ::)
Ja, dat was ik :-[ ;D. Heel veel niet relevante informatie stond daarin wat ik voor Dalmaten heb geschreven.... vandaar dat ik daar weer uit heb zitten knippen en snijden....

Waar het om gaat is het volgende: een hond wijkt (qua stofwisseling - gewoon, van binnen) niet af van de wolf. Wat eet een wolf? Vlees (en botten en orgaanvlees). En 2% tot 5% plantaardige voeding. Ik zeg niet dat we dat dieet nou moeten copieren voor onze hond, maar dit is dus wat een carnivoor eet. En nu bevat CB al wat meer plantaardig materiaal als dat een wolf normalitair binnen krijgt.

Maar goed, van het eten van vlees krijg je dus een licht zure urine. Simpel. Een Dalmaat kan van veel vlees een extreem zure urine krijgen en in deze urine uraatkristallen vormen. Maar de Dalmaat heeft een afwijking en dit hebben andere honden niet. Maar juist een zure urine is ook exact wat een hond moet hebben. Nogmaals, in een neutrale of alkalische urine overleven bacterieen en kan er zelfs struvietgruis ontwikkelen.

Nou mogen ze van mij die extra wortel er doorheen raspen hoor. Maakt mij niet uit want die wortel gaat echt niet voor een minder zure urine zorgen. Tenzij je meer geraspte wortel geeft als vlees.... Dan heb je kans dat je minder zure urine krijgt... En dat moet je dus niet willen! Een hond is geen konijn en licht zure urine is prima. Zullen we een wedje leggen dat alle honden op versvlees een pH waarde van de urine hebben van ongeveer 6.4? Perfect! Kijk, en met brokken moeten ze dat op een onnatuurlijke wijze bewerkstelligen. En dat is dus ongezond. De pH waarde fluctueerd daarom ook veel meer op al die onnatuurlijk brokkenzooi, maar, zal ook zoveel mogelijk een zure urine opleveren. Dus ook een wedje dat de plas van jouw ene hond even zuur is als die van jouw andere hond.......

Maar goed, in Amerika vinden mensen het zonde dat hun gazon uitgebeten plekken vertoont door hondenpies. En er bestaan daar zelfs middelen die de urine van de hond alkalischer maken.... Gevaarlijk. Ronduit gevaarlijk. En stomzinnig. Want het helpt niet eens.

Overigens wil je zelfs bij een Dalmaat geen pH waarde boven de 7.0. Ook dan loopt een Dalmaat kans om struviet/blaasontsteking op te lopen. Nee, gewoon onder de 7.0.

Ik geloof er trouwens helemaal geen ene moer van dat meneer aan de vacht kan ruiken of een hond 'te zuur' is of niet. De enige goede manier is het meten van de pH waarde van de urine en nogmaals, deze moet gewoon licht zuur zijn, zoals deze op een versvleesdieet is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 16 jan 2005, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#242102
Oh, en als meneer archidonzuur bedoelt, dan haalt hij ook diverse dingen door elkaar en vind ik het veel raadzamer om omega 3 vetzuren te gaan voeren. Ach, die wortel kan ook hier weer geen kwaad maar het gaat niet helpen tegen een teveel aan archidonzuur. Tenzij hij meer wortel als vlees geeft, maar nogmaals, dan zou een konijn beter geschikt zijn voor zijn dieet.
Door Nelly
#242103
Ik dacht ook al...te zuur? Niet zuur genoeg leidt zowel bij mens als hond (behalve dalmaat) tot blaasonststekingen. En ik vind trouwens dat m'n gras minder geel wordt sinds de woefs bibi eten :P ::)
Door Lizzy
#242108
Ah joh, dat hele verhaal over die plekken in het gras door ZURE urine is een broodje aap.....

Die uitgebeten plekken ontstaan niet eens door de zure urine maar door gewoon simpelweg verbranding door teveel stikstof die in de pies zit.

Net als dat je gele plekken krijgt wanneer je teveel kunstmest op 1 plek smijt.

De enige manier om dit een beetje tegen te gaan is door ervoor te zorgen dat de urine niet te geconcentreerd wordt. Dus: genoeg laten drinken, vochtrijke voeding voeren en vaak uitlaten. Hoe minder geconcenteerd de pies is, hoe minder erg de plekken zullen zijn. Maar echt voorkomen doe je het gewoon niet. Ja, door je hond niet in het gras te laten piesen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 15 jan 2005, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#242132
Karin & Pyrs schreef:
Zelf hebben/fokken ze Goldens en elke hond krijgt per dag o.a. een flinke winterwortel geraspt door zijn eten.<snip>
Volgens hen zou het ook goed helpen bij het ontgiften van Arak, dus ik heb vanmiddag direct wortels gehaald ;D
Rauwe wortels zijn wel gezond om te geven,maar elke dag 'n winterwortel lijkt me wel 'n beetje TEveel van 't goeie.
Juliette deB.L maakt ook veel gebruik van geraspte wortelen en schrijft in "The complete herbal handbook for the dog and cat" o.a:

Carrots: A root vegetable rich in vitamins and minerals(when properly grown by organic methods),they make an excellent supplement for the canine cereal feed and are blood cleansing and worm removing.
Prepare as advised for the other root vegetables.(die geeft ze gekookt of gebakken,D)
Also feed a little raw,finely grated
That way carrots are likely to expel worms.
Carrots aid formation of good tooth enamel and are a good eye tonic.
Scrub carrots very well,sprinkle with salt,keep salted for several hours then rinse well.
This preparation is a precaution against parasite flukes which can attack the liver and kill the host animal.
Door Jolly
#242146
Peter zei dus meteen bij het lezen, dat alleen vers vlees geven te zure urine veroorzaakt en dat er dan kale gele plekken in het gras komen, hoe het dan komt dat koeien (die dus alleen maar gras e.d vreten) ook van die mooie gele plekken maken.

oftewel voor mij is het dus gezwam in de ruimte dat een hond van alleen vers vlees zulke zure urine heeft dat het gras er geel van wordt.
Door K@rin
#242179
202spots schreef: Rauwe wortels zijn wel gezond om te geven,maar elke dag 'n winterwortel lijkt me wel 'n beetje TEveel van 't goeie.
Juliette deB.L maakt ook veel gebruik van geraspte wortelen en schrijft in "The complete herbal handbook for the dog and cat" o.a:
Ik wist de naam niet meer, maar inderdaad de door jouw genoemde naam kwam ook ter sprake.
Door K@rin
#242195
Jolly schreef: oftewel voor mij is het dus gezwam in de ruimte dat een hond van alleen vers vlees zulke zure urine heeft dat het gras er geel van wordt.
De gele plekken werden als voorbeeld genoemd, NIET de reden voor deze manier van voeren .........
daarbij krijgen de honden echt wel meer groente en andere toevoegingen, als die winterwortels.

Ik denk, dat iedereen het op zijn eigen manier doet, deze mensen wekten bij mij echt NIET de indruk, dat ze zomaar iets deden.
Ze verdiepen zich wel degelijk in de voeding voor hun honden en zijn zeer kritisch.

Het zal wel aan mijn gebrekkige en beknopte manier van vertellen liggen, dat er een verkeerd beeld van deze mensen wordt gevormd.

Zij willen ook dat hun puppen volgens een natuurlijk principe gevoerd worden.
Wanneer zij de puppen bezoeken, kan hij ruiken of ze dat ook werkelijk doen ook.
Wanneer eigenaren zeggen, dat ze dat doen en hij ruikt iets anders, dan vallen ze meestal door de mand, wanneer ze dan de voeding van hun puppen moeten laten zien.

Ik hoop, dan ook dat ze hier inderdaad gaan lezen en willen reageren .............
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door