Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jeanne
#242053
een vriendin van me, die nu voor 3 maanden in het buitenland zit, vertelde me net via msn, dat haar basset in het pension naast zijn normale carnibest ook nutro kreeg en dat de huidproblemen stukken minder zijn nu.
Volgens de pensionhouder zou dit liggen aan teveel dierlijke eiwitten die hij met de carnibest binnenkrijgt ligen.
Vorig jaar precies hetzelfde, toen hadden ze hem ook nutro gegeven en kwam ie klachtenvrij naar huis.
Thuis weer volledig op carnibest en het ging weer mis.
is toch raar?
waar zou dat aan liggen? iets in de carnibest waar ie niet tegen kan???
Door Lizzy
#242071
Teveel dierlijke eiwitten? Huh? Carnibest bevat helemaal niet teveel dierlijke eiwitten. En al zeker niet voor een carnivoor. Ik vermoed dat het eerder iets is ala: de hond kan niet tegen kip of tegen pens of tegen rundvlees of tegen lijnzaadolie ofzo. Laat ze anders eens een tijdje de eend & rijst versie proberen ofzo.
Door tweedy
#242165
Teveel aan dierlijke eiwitten kan zeker en vast jeukproblemen geven bij de hond.
Dit hebben wij ook ondervonden, en na heel wat minder vlees te geven is de jeuk en huidirritatie volledig verdwenen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#242187
Ik denk dat dit alleen klopt als je uitsluitend vlees voert of te eenzijdig, bvb alleen maar biefstuk of alleen kip, maar geen botten, geen pens, geen organen enz.
Omdat je dan misschien wel teveel eiwitten geeft, maar te weinig vetten, vetzuren, vitamines, mineralen enz. En dat door het tekort dan klachten ontstaan. :-\
Jeuk door Carnibest of ander versvlees? Dan denk ik ook eerder aan overgevoeligheid aan iets in de samenstelling, maar zeker niet door een teveel aan dierlijke eiwitten.
Door Rosita
#242275
Zoals Lizzy al zei zit er in een KVV helemaal niet teveel eiwit, maar door het woordje vlees denken veel mensen dat dit een synoniem is voor eiwit. Misschien omdat Nutro ook maïsgluten gebruikt als eiwitbron zitten er iets minder dierlijke eiwitten in dan in de CB, maar gezien de hond nog voor de helft CB kreeg praat je wel over een heel klein verschil (anders dan Tweedy, want die heeft het over ‘heel wat minder vlees’). Als er zoiets bestaat als een allergie voor hoeveelheden zal het om grote verschillen in hoeveelheden gaan en niet om hele kleine. Daar komt bij dat rauwe (onbewerkte) eiwitten volgens mij zelden een reactie veroorzaken. Denk eerder dat het iets anders is dan de dierlijke eiwitten (lijnzaad, groente?), heeft deze basset het zelfde probleem met ander merken/soorten vers vlees? Naast de voeding zou het ook nog kunnen dat de hond op iets in zijn omgeving reageert, iets waar hij niet mee geconfronteerd wordt in het pension. Als het mijn hond was zou ik precies willen weten waar de jeuk vandaan komt. Ik zou dan eerst een ander merk KVV proberen (zonder lijnzaadolie) of nog beter CB eend/rijst proberen. Als dit niet zou helpen zou ik zelf de hoeveelheid dierlijke eiwitten reduceren in de CB door een paar weken extra groente bij te geven (en misschien ook wat extra vet en iets rijst voor de energie). Als ook dit niet zou helpen heeft de jeuk volgens mij niets te maken met eiwit (niets met het soort en ook niets met de hoeveelheid).

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door