Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Reptile-Ben
#2416077
Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht hier, maar verdiep me al langer in het voeren van kvv.

Onze Chihuahua is 3 jaar oud en heeft altijd brokken gegeten. Het is een herplaatser en vanaf begin af aan niet de makkelijkste eter geweest. Een volhouder ook nog, indien we hem iets voorschotelen dat Meneer niet hoeft laat 'ie het fijn staan, hoe lang dat ook moge duren.

Hij heeft enige tijd prima Energique gegeten maar gezien de granen die daar in gaan en ons principe om die juist niet te voeren willen we de overstap maken naar (een) ander(e) merk(en). We hebben gelukkig beschikking tot een dierenwinkel in Den Haag die een uitgebreid assortiment aan KVV verkopen.
Grote stukken in zijn vlees legt hij altijd aan de kant we zijn dus een beetje beperkt tot de "fijnere" varianten.

Inmiddels ben ik er achter dat hij het makkelijkst kip-varianten eet, de laatste dagen heb ik redelijk resultaat geboekt door het vlees in holtes van (door hem eerder uitgeknaagde) botten te proppen. Het bot, in combinatie met de uitdaging lijkt hem wel te "triggeren" het op te eten. Voornamelijk na een stevige wandeling, een paar slokken drinken en een kwartiertje "cooling down". Echter, ik ga die botten natuurlijk niet hergebruiken voor dit doel met oog op bacteriën. 

Mijn vraag is: zijn er hier mensen die náást het "de aanhouder wint"-principe tips en/of trucs hebben om honden die in de eerste instantie niet zo gek zijn op vers vlees aan het eten te krijgen?

En nog een vraagje: Ik wil het eventueel ook proberen om de KVV nog wat fijner te malen met een vleesmolen, zou dat zin hebben? Als in; hoe "fijn" word het dan?

Ik hoop op waardevolle tips!
Door M@rina
#2416125
Sommige honden zjn kieskeurig andere (vr)eten alles wat je ze voor zet. Ik heb er 1 uit beide categoriën... Met de miepert ben ik een zoektocht in aangegaan.

Uiteindelijk heb ik ontdekt dat hij juist grotere stukken wil en grof gemalen kvv het beste eet. Door de zoektoch heb ik aardig wat kvv's gezien en ken ik ze ook van structuur. Alaska bijv. is heel fijn gemalen heeft verschillende diersoorten en is ook een kwalitatief goede kvv.  Allanimal is ook fijn gemalen maar is vrij droog, bevat hele dieren dus ook "huid en haar", ruim voldoende ruwe vezel.

Tinlo barfmenu is niet heel fijn maar ook niet grof gemalen, net als Shaweca, maar dat laatste merk wordt binnenkort uit productie genomen. Carnivoer is van vergelijkbare maling. van al deze merken zijn voldoende diersoorten te koop om een goede afwisseling en daarmee compleet te voeren.
Versvoer (eigen merk van www.versvoer.nl ) lam en kip is ook fijn gemalen.
Duck, rodi en energiqu zijn fijn gemalen kvv, maar van mindere kwaliteit als de eerder genoemde merken ze bevatten o.a. granen en hebben geen natuurlijk calciumbron.

Ik vrees allen dat als je je hond alleen kip kvv gaat geven dat hij onvoldoende variatie aan voedingsstoffen binnen krijgt
Gebruikersavatar
Door Thea
#2416129
In plaats van holle botten die je niet weer steeds wil hergebruiken kan je bv een kong gebruiken. ;)
Door inni
#2416204
Hier ook een volhouder die mijn truckendoos regelmatig deed bovenkomen, een stukje spiervlees lichtjes aanbakken en in stukjes erin (kans is natuurlijk groot dat 't eruit gevist word) een mespuntje smeerpaté erdoorheen,..................dat zijn de dingen die 't langst werkten. 't Kvv extra malen deed ik ook lange tijd omdat Berre hier problemen had met de stukjes bot erin, ik maalde 't per twee dagen in een mini hakmolen voor babyvoeding (niet ideaal en een gepruts maar hij at) Nu heeft hij 5 maanden gegeten als een wolf (gewoon rauw zonder toevoegingen of trucks) en sind hij vorig weekend ziek is eet hij alleen nog z'n rauwe voer dat ik droogde als beloning voor hem, maar hij eet. Hij eet met gemak dagen zo goed als niks. In zijn eerste half jaar at hij (nadat ik van de DA streng moest zijn) op 7 dagen 7 brokjes. Hij stond na zo'n hongerstaking op z'n pootjes te wiebelen.
't zijn stressgevertjes voor de baasjes. Succes met je volhouder.
Door Reptile-Ben
#2416290
Hardstikke bedankt voor de paar tips die er nu al staan.

Dat Alaska voer is uit mijn hoofd gezegd te bestellen bij Kiezebrink? Dat zou in principe goed uit komen gezien ik binnenkort ook weer knaagdieren moet gaan bestellen voor mijn reptielen, en ik die toch al bij Kiezebrink bestel. Zeker het proberen waard dus!
Ik ben inderdaad niet van plan enkel kip-varianten te geven, er liggen al meerdere diersoorten in de vriezer :)

Die kong, is ook een goede tip, mocht blijken dat 'ie toch makkelijker eet wanneer die moet "lepelen" ga ik die zeker halen!

Momenteel word er hier 100 gram RopaDog "lam" vakkundig uit elkaar gepluisd, maar er verdwijnt ook het een en ander naar binnen, gelukkig. Ik denk dat ik een vleesmolen toch maar moet overwegen, omdat de grove stukken er echt uit gemikt worden... Verder lijkt het hem niet echt tegen te staan, al ben ik nog niet zo ver dat ik op telepathisch niveau kan communiceren natuurlijk....  ::) :biggrin2:
Door bloemetje
#2416315
Mijn danny was ook zo een zeurkous. Ik ben begonnen met kvv te mengen met blikvoer. Een week of wat half half tot hij steevast meteen ging eten en alles op at. Een beetje minder voeren helpt ook. Toen pas ben ik het blikvoer heel langzaam gaan afbouwen. Nu eet hij bijna alles. Sommige dingen lust hij echt niet of krijgt hij niet weg. Hij wil ook vooral rust met eten. Als ik bijv visite heb zeg ik ook dat ze niet naar hem mogen kijken als hij eet want anders eet hij dus niet. Als hij eens wel miept maak ik daar geen punt van zet hem buiten met zijn voerbak in zijn uppie. Dan krijgt hij nog tien minuten om t op te eten. Eet hij dan niet dan Haal ik t weg tot de volgende voertijd.
Door Reptile-Ben
#2416353
Bedankt voor de tips allemaal!

Beloningen in de vorm van eten doe ik toch al niet zo aan, dus dat scheelt.  :)

Ik was vergeten te vermelden dat ik vandaag een kleine eetlepel door de KVV heb gemengt en het is zowaar bijna allemaal verdwenen. Op enkele grote stukken na. Dus, Lam en Kip gaan er in ieder geval redelijk in! Valt me toch wel erg mee van hem (ook al heeft het even geduurd voor het weg was).

Zelf ben ik het weekend weg vanaf vanavond en normaliter zou ik hem meenemen maar dat is helaas uitgesloten op het adres waar ik heen ga... (2 Saarloos wolfhonden waarvan ik weet dat ze een kleine hond praktisch als snack zien...) Gelukkig passen mijn schoonouders op hem, die zelf hun honden ook KVV geven, dus ik hoop dat hij het weekend lekker doorvreet.  :)
Door nikèdog2000
#2416494
darf kvv is ook super lekker
vinden de logees hier
en biologisch
maar hoelang is lang?
dat hij niet eet?
hier ook een logeetje dat niet wilde eten
maar na 3 dagen dacht hij laat ik het toch maar opeten
en lekker dat hij het vond
Door Reptile-Ben
#2419769
Het weekend heeft Meneer prima gegeten door de KVV na het ontdooien even in een fijne vergiet te gooien en er kokend water over te laten lopen. Het vlees aan de buitenkant van de hoop is dan net een beetje wit gekleurd (in het geval van kip en lam) en op deze manier eet hij het gulzig op, ondanks dat 98% van het vlees dus nog rauw is. Ben ik erg tevreden mee.

Om op de vraag terug te komen "Hoelang is lang?"... Hij heeft het gepresteerd 6 dagen niet te eten, en toen vond ik het te gek worden. En nee, hij heeft toen ook geen tussendoortjes op. Zelfs na die 6 dagen kwam het nog niet in hem op om het rauwe vlees aan te raken.

Ik ben blij nu dus een manier te hebben gevonden waarop hij het eet, en ik gok dat 'ie na een maandje wennen het kokende water ook wel overbodig gaat vinden. Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga eens een hoop fijn gemalen KVV regelen :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2419893
Ik lees nu net nog eens en zie dat hij kvv met granen wel at.
Nu is dat niet jou keuze. Maar hier heb ik ook zo'n zeurpiet en als die weigert te eten dan doe ik er een klein stukje heel hard donker bruin brood door kruimelen. Soms denk ik hij wil gewoon ook wat granen in zijn eten hebben ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2420181
denk dat meneertje vaak zn zin heeft gekregen met eten  :)
maar dat ie nu een beetje door heeft dat het niet meer werkt  :biggrin2:

[quote="Thea"]
Ik lees nu net nog eens en zie dat hij kvv met granen wel at.
Nu is dat niet jou keuze. Maar hier heb ik ook zo'n zeurpiet en als die weigert te eten dan doe ik er een klein stukje heel hard donker bruin brood door kruimelen. Soms denk ik hij wil gewoon ook wat granen in zijn eten hebben ;)
[/quote]

beetje rare manier om een hond aan t eten te krijgen ( lees : je mooi in de maling neemt)
Door Reptile-Ben
#2420251
Tja, ik denk niet dat ik hier nog duidelijk moet maken waarom ik geen granen wil voeren....

Hij ligt nu weer heerlijk uit te buiken, morgen gaan we struisvogel proberen en het lijkt er inderdaad achter te zijn dat er geen ontsnappen meer aan is :) Hij gaat het vanzelf nog lekker vinden ook :)
Door Butch
#2420530
Ik lees dit nu pas, maar aangezien het kennelijk niet om de smaak maar om de grootte gaat zou ik ook even zijn kiezen nakijken. Als zijn gebit niet helemaal goed is kan het natuurlijk ook pijn doen om te grote stukken te eten.
Het hoeft helemaal niet hoor, maar ik zou het toch even uitsluiten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door