Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ada
#2417207
Hallo allemaal,

Heb de laatste dagen erg veel hier op het forum gelezen nadat we woensdag van de da hebben gehoord dat Noura, 3 mnd (jack russel), demodex heeft.

Uiteraard via google hier terecht gekomen en nu heb ik al begrepen dat het bij honden met demodex vaak beter is om ze op kvv te zetten.

Na 3 dagen lezen ben ik dan ook zover om dat te gaan doen. Ze krijgt nu brokken van het merk total bite.

Mijn vraag is nu, kan ik haar meteen overzetten?
En is het dan ook beter om ivm de calcium ook wat kippennekjes te geven?
Helemaal overstappen op barf zie ik nog niet zitten namelijk.
Wat zouden jullie aanraden?

Noura is 3 maanden en weegt ong. 3 kilo. Hoeveel kvv moet ik haar dan geven per dag, (10% van haar lichaamsgewicht)?

Vriendelijke groet,

Ada
Laatst gewijzigd door Ada op za 04 aug 2012, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ada
#2417220
Dit vond ik in een andere post. Zou ik dit aan kunnen houden voor Noura?

[quote="Nantastic"]
Mijn Deva, ook een shih tzu, heb ik meteen toen ze hier kwam (8 weken) over gezet op kvv en dat is prima gegaan hoor...

Ik hield het volgende schema aan:

tot 4 maanden: 5% van het lichaamsgewicht aan voeding
4-7 maanden: 4% van het lichaamsgewicht aan voeding
7-10 maanden: 3% van het lichaamsgewicht aan voeding
10+ maanden: 2% van het lichaamsgewicht aan voeding
[/quote]
Door M@rina
#2417303
Puppen kan je over het algemeen "cold turkey" over zetten dus hup de brokken weg en morgen kvv geven  ;)
Mocht ze toch een beetje diaree krijgen dan giet je een scheutje gekookt water over de kvv en dat bouw je iedere dag een beetje af.

Een algemene richtlijn voor een kvv is 40 tot 60 gram per kg lichaamsgewicht, begin eens met 150 gram per dag, je merkt snel genoeg of dit voldoende is of dat er meer in moet.

De hoeveelheid is per hond verschillend, afhankelijk van welke ras (groot of klein ras) hoe hard ze groeien, hoe actief ze zijn etc.
Door suzanne 1
#2417605
Ik zou gewoon cold turkey overzetten, brokjes naar het asiel en kvv voor de pup.
Hier had ik het voor Jamey voor de zekerheid met kokend water overgoten de 1e dag. Maar toen jatte hij de kipkarkassen bij mijn volwassen hond uit de bak, en aangezien hij daar geen last van had heb ik het de volgende dagen gewoon rauw gegeven.

Wat calcium betreft, er zijn een heleboel (vaak de wat duurdere) merken kvv waar een natuurlijke calciumbron inzit (bot). Dan hoef je dus niet perse bot bij te voeren. Bijvoorbeeld: carnibest, haaksbarf, energique, alaska, tinlo, carnivoer, allanimal, darf.
Voor een pupje zou ik zeker voor in de groei een merk met een natuurlijke calciumbron aanraden.

Je kunt eens met 5% beginnen. Heb je het idee dat hij te mager wordt dan geef je wat minder, wordt ie te dik dan geef je meer. Gewoon heel goed met je ogen 'voeren'. Ik begon met Jamey volgens mij met 250 gram (pyreneese herder van toen 3 kg. En ik heb nooit in percentages gerekend, gewoon wat meer gaan voeren als hij wat dunner werd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2417680
welkom  8)
tips zijn hierboven al gegeven...
misschien wat probiotica geven voor de weerstand?
Laatst gewijzigd door lauraV op za 04 aug 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ada
#2417876
Bedankt voor de adviezen.

Was inderdaad ook al begonnen met echinaforce druppels te geven voor de weerstand.

Vandaag heeft ze al vers gehad en ze vond het heerlijk.
Door Pedro98
#2418674
Oh dat word veel wassen met zo'n lekker goedje, onze vorige teckel heeft het ook gehad als pup. Steeds maar in bad wassen met dat vieze stink spul. Je mag blij zijn dat je een kort haar pup hebt, anders raden ze vaak kaal scheren aan.

Hoop dat het snel weg is en een mooie vacht krijgt, onze teckel is nooit meer echt vol in de vacht geweest. Al stond deze toen op brokken maar ook daar is hij ruim 14 mee geworden.
Door Ada
#2419044
Een hele goede LauraV. Je hebt in ieder geval gedeeltelijk gelijk voor zover ik nu kan zeggen.

Heb afgelopen week geprobeerd de fokker te bellen maar kreeg die niet te pakken.
Toen heb ik hun dierenarts opgebeld en er is in ieder geval ook een broertje of zusje van Noura die ook demodex heeft.

Komende week ga ik weer proberen de fokker te bellen. Hoop dat het dan wel lukt.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2419073
lees overal over de shampoo om het tegen te gaan maar ook antibiotica  :-[
als een jong pup hier nu al mee begint (AB) blijft er weinig van zn darmflora over en krijg je een hondje dat de eerste half jaar tot jaar een slechte start heeft wat later zn uitwerkingen kan hebben ( bv lage weerstand en mogelijk autopie voor dingen of slechte vertering )
wil het niet te negatief zien , maar ik zou persoonlijk graag weten of het van moeders komt en of alle pups het hebben
Gebruikersavatar
Door luuntje
#2419278
Demodex kan erfelijk zijn. Onze hond had het ook als pup.
Wij hadden  als behandeling eerst dat vieze goedje (ectodex) tot onze eigen da hen zag. Die gaf een veel mildere behandeling: malaseb shampoo met maandelijkse druppels van dat vlooienmiddel (stronghold) welke ook helpt tegen wormen en allerlei andere dingen. Ik zal zo even voor je zoeken.

Bij ons heeft dit heel erg goed geholpen zonder antibiotica en zonder dat vieze spul

edit (tussen haakjes)
Laatst gewijzigd door luuntje op ma 06 aug 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ada
#2427966
Helaas de fokker nog steeds niet te pakken kunnen krijgen.

Morgen ga ik mijn bestelling van tinlo en haaks ophalen.

Dit wil ik afwisselend gaan geven. Als ik daarnaast barf wil geven wat voor verhouding kan ik dan het beste aan houden.

voorbeeld;
's ochtends kvv; 100 gr.
's avonds barf; 100 gr (50 % bot, 50 % spiervlees) of moet ik daar dan ook nog orgaan bijgeven.

Heb begrepen dat dat ook in de kvv al zit en wil haar niet te veel orgaan geven.

Menu voor een week

maandag; tinlo natuurlijk
dinsdag; haaks zalm
woensdag; tinlo kip
donderdag; haaks hert
vrijdag; tinlo konijn
zaterdag; haaks lam
zondag; tinlo makreel

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2428029
Welkom en leuk hondje :)
Ik zou niet op 1 dag kvv en barf doen. Daar je dan de verhoudingen verstoort.

Maar als ik je zo lees duurt het niet lang en dan BARF je gewoon hihi ;)
Door Fido
#2428054
[quote="Ada"]
Helaas de fokker nog steeds niet te pakken kunnen krijgen.



[/quote]

Voelt, bij mij althans, niet goed. Mede omdat ik ook al een vooroordeel heb dat jouw, overigens ontzettend leuk hondje, weinig met een JR te maken heeft en waardoor ik een zeer slechte aanname van die fokker heb (een juiste JR fokker verkoopt dit soort hondjes niet als zijnde JR  ;)).
Demodex is heel vervelend en kan ook nog wel eens knap lastig zijn. Goed de weerstand verhogen maar daar ben je al mee bezig  :)
Door Ada
#2428972
[quote="Thea"]
Welkom en leuk hondje :)
Ik zou niet op 1 dag kvv en barf doen. Daar je dan de verhoudingen verstoort.

Maar als ik je zo lees duurt het niet lang en dan BARF je gewoon hihi ;)
[/quote]

Dank je thea, maar om heel eerlijk te zijn ben ik gewoon niet de persoon om orgaan uit te gaan delen aan m'n hondje.

vleesbot en spiervlees kan ik wel mee omgaan. dus als ik daar mee zou kunnen beginnen misschien groei ik dan naar de rest nog wel toe  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door