Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#2417673
Zijn er mensen die zelf hamsters ofzo kweken voor de katten? Ik vind hamsters leuke beesten. ik denk dat de katten het een geweldige katten-tv vinden een kooi met hamsters om naar te kijken. Ik zou dan een koppeltje willen zodat ze niet alleen zijn, maar dan komen er natuurlijk ook kleintjes. Die zou ik dan als prooidier kunnen gebruiken natuurlijk.
Door Limpy
#2417687
Ow hamster-tv zouden ze hier ook helemaal het einde vinden maar alleen pekke lust hamster en dan ook nog specefiek alleen maar halfwasjes.

Heloise hier op het forum fokt o.a. gerbills (meerdere koppels) voor dr katten, pekke vind haar gerbills heel erg lekker (poosje terug halve kilo van dr overgenomen)

Heb er ook wel eens aan zitten denken ratjes te gaan houden/fokken voor de katten maar heb geen aparte kamer waar ik ze kan houden en in de huiskamer vind ik geen optie omdat de katten ze dan gaan pesten tijdens tv kijken en dat vind ik dan teveel stress voor de knagers...
Door hannabelgje
#2417743
Ratjes gaat niet lukken, die hebben zo'n eigen karakter dat ze me veels te veel aan het hart liggen. Ik kan ze ook echt niet voeren. Ook zijn ratjes veel te veel werk, ze zijn erg arbeidsintensief. En ik wil ze wel diervriendelijk houden en ratjes hebben heel veel ruimte nodig. Ik heb nog een terrarium staan voor de hamsters en dan zijn ze veilig voor de katten, kunnen ze alleen kijken en nergens aankomen  :)
Door fem fatale
#2417785
Op het frettenforum zijn er wel mensen die zelf wat prooi fokken, maar die hebben daar allemaal een garage voor, en moeten dan nog bijkopen. Volgens mij zit er niemand tussen met hamsters.
Door hannabelgje
#2417822
Het is ook meer voor de fun dan echt om veel te voeren. Maar je moet ergens heen met de babies natuurlijk, anders wordt het hok zo vol.
Door Mowgli
#2417867
Bovendien kun je een hamster niet teveel nestjes laten krijgen als het wel diervriendelijk moet blijven, dan nog oppassen voor inteelt... Volgens mij heb je daarom voor het fokken van hamsters ook wel veel ruimte nodig...
Door Hilde__
#2417873
Als de functie kattentv belangrijker is dan voer dan zou ik gerbils nemen. Die zijn veel actiever dan hamsters (en leuker  ;D).

Hamsters zijn ook solitaire dieren op een paar soorten na. Gerbils kun je best makkelijk in groepjes houden.
Door hannabelgje
#2417914
Gerbils zijn zo ontzettend vlug. Ik heb ook al aan kwartels zitten denken voor in de kattenren. Maak ik daar een voliere voor kwartels en die leggen ook nog eens eitjes. Ik zal er nog eens goed over denken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2418007
Ik zou ook geen hamsters nemen omdat die solitair zijn.
De mannetjes eten de jongen op en de ouders kunnen gaan vechten tot de dood toe.
Dan moet je al twee hokken hebben en enkel voor het fokken ze bij elkaar zetten. Hamsters hou je niet in koppels, die hou je apart. Alleen. Zo gaat het in het wild ook, en dat is niet zielig. Twee hamsters altijd bij elkaar laten leven is veel zieliger. 
Dus dan heb je helemaal geen jongen waar je vanaf zou moeten geraken.

Als je wel degelijk iets wil kweken om aan je katten te voeren zou ik ook voor een ander diertje gaan. Eentje dat wel in groep leeft.  Al kan je die ook zo groeperen dat ze geen jongen krijgen.  Gerbils kan je perfect 2 mannetjes of 2 vrouwtjes bij elkaar houden.  Muizen en ratten hetzelfde.  Zo krijg je helemaal geen jongen.

Het hangt er dus maar vanaf wat je wil: iets kweken om aan je katten te voeren, of iets leuks in huis voor naar te kijken en mee bezig te zijn. 

Ikzelf wil later ook gerbils, maar ik ga er echt niet mee kweken.  Vind jongen wel leuk en zeker die groepjes, maar ik zou ze niet kunnen doden.En dus ga ik ook niet kweken.  Je hecht je daar dan aan en dan blijft het in mijn hoofd spoken dat ik beslist heb dat dat diertje zijn leven daar stopt.  Klinkt sentimenteel, en ik dacht vroeger ook dat ik het zou kunnen, maar ik heb het gemerkt, dat ik dat blijf meedragen.  Ik denk er nog veel te lang aan om het leuk te houden.
Ik heb er geen probleem mee als mijn kat muizen vangt en ook als ze in de val gelopen zijn, kan ik ze voeren. Maar als ik buiten, vrij, een muisje naar me zie zitten kijken, met dat snoetje in de lucht, dan vind ik ze zo ongelooflijk mooi! Dan smelt ik helemaal weg.  Dat zou ik nooit zelf kunnen doden.
Door hannabelgje
#2418019
Er zijn ook hamsters die je in groepen kunt houden zonder problemen. Ik zit ook te denken aan dwergmuizen of steppenlemmings. Wel als tv, niet om te voeren. Dood maken kan ik wel. Tenminste bij muizen of hamsters. Iets groters niet. Maarja mijn hobby zal het nooit worden vrees ik.
Door miik
#2495689
Ik heb jarenlang allerlei kleine knagers gefokt. Eerst voor dierenwinkels en later ook als prooidier.
Mijn eerste advies is : "Je moet het doen omdat je het leuk vind !!! Omdat het je hobby is de diertjes te verzorgen ! ".
Het is niet goedkoper, en het is niet makkelijker en het is niet sneller .....
Maar ik heb het altijd met erg veel plezier gedaan, ik was hele avonden met ze bezig.
De liefste en tamste gingen naar de dierenwinkel, de rest ging de vriezer in ;)
hannabelgje schreef: Er zijn ook hamsters die je in groepen kunt houden zonder problemen.
Mijn ervaring is dat zelfs hamster die bekent staan dat ze samen kunnen leven dat dat toch vaak niet goed gaat.
Vooral de dwerghamster wordt nog weleens in een groep gehouden, maar als koppeltje doen ze het veel beter.
De roborovski hamster was de enige die ik succesvol in een groep kon houden.

Het makkelijkste als prooidier zijn muisjes.
Ik had een bak met dames muizen. Daar logeerde 2 mannen bij totdat ik zag dat de meeste dames drachtig waren. Dan gingen de 2 mannen eruit in hun eigen kooi. De dames bevielen meest tegelijk. Als de kleintjes groot genoeg waren haalde ik ze eruit. De jonge vrouwtjes in de ene bak, de jonge mannetjes in de andere bak totdat ze groot genoeg waren. De moedertjes kregen rust tot ze weer in goede conditie waren voor een volgend nestje en dan liet ik de mannen er weer bij logeren, etc.
Dus je hebt ook voldoende bakken nodig, want als je de man erbij laat blijven ze doorfokken en dat gaat ten koste van het welzijn en de gezondheid van de moedertjes ! Net als dat je de zonen er te lang bij laat, want dan krijg je inteelt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door