Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2416107
vraagje over het de hoeveelheid voer die je kan/mag geven in 1x.
Ik geef mijn hond nog 2x per dag te eten. Zij is 1,5 jaar oud en weegt ietsje meer dan 29 kilo.
Momenteel voer ik 6300 gram per week, verdeeld over de volgende %:
- 45 vleesbot
- 25 spier
- 11 pens
- 11 orgaan
- 9 groenten
Wat meestal inhoudt: 's ochtends het spier of orgaanvlees en groenten met wat extra's (yoghurt of eitje) en 's avonds het botvlees. een klein visje extra wordt meestal 's avonds erbij gegeven.
Ze lijkt vooral 's avonds heel veel honger te hebben, zeker na een inspannende dag (hondenopvang of dagje strand). Ik wil haar dan wel wat extra's geven, maar hoeveel gram kan je per keer aan een hond van dat gewicht geven? Ik hoor van sommige mensen dat je absoluut niet meer mag geven dan 300 gram? Nou ga ik daar al met gemak overheen, maar ik kan me ook voorstellen dat ik geen kilo per keer moet geven.

Ter aanvulling, ze heeft HD en krijgt indien nodig een pijnstiller. Zou het kunnen dat ze, ook al laat ze het niet zien, toch pijn heeft en veel voer/energie verbruikt?
Of zou ze gewoon meer honger hebben na de castratie (in maart dit jaar)? Ze komt niets aan en ik heb het idee dat ik haar wel 2 kilo per dag kan geven zonder dat ze daar last van heeft of aankomt.

Alvast bedankt voor een reactie.
#2416464
Je voert je hond dus ongeveer 900 gram per dag. Dat kun je prima in 1 keer per dag geven. Ik ken trouwens zat mensen die 4 keer per week voeren en dan echt wel meer dan 1 kilo per keer voeren. Dat verhaal van die 300 gram per dag is misschien leuk bij honden die brokken eten maar die vlieger gaat niet op bij honden die rauw/vers eten. Ik ken geen hond die zijn maaltijd niet in 1 keer op een dag zou kunnen nuttigen, al is het meer dan een kilo.
#2416835
Vind het makkelijker als hij 's avonds zijn maaltijd krijgt. In de ochtend wandel ik zo'n 1.5 uur en in de middag ben ik ook 2 uur onderweg. Ik wil niet dat hij na het eten actief is en hij gaat altijd heerlijk slapen na zijn maaltijd. Hij is ook echt voldaan na die hoeveelheid en de hondenmaag is er ook op gemaakt om een grote hoeveelheid te verschalken.

Misschien zijn er hondenrassen die aanleg hebben voor een maagkanteling en dan kun je beter minder grote porties geven.

Gr. Nicolette
#2416947
Pixie krijgt 2x per dag te eten. Maar de avondmaaltijd is meestal rond de 900-100 gram..en zij weegt 28,5kg, dus dat is zeker geen probleem. Heb nog nooit het gevoel gehad dat ze na 1kg compleet vol zat, er ging altijd nog wel een lekker toetje naar binnen in de vorm van stukje gedroogde pens of runderlip
#2417047
Oscar (29 kilo) eet 1 keer per dag, meestal zo 700-900 gram. Maar als we echt veel gedaan hebben ook wel ruim een kilo. Nooit problemen mee gehad, alles schuift zo naar binnen en er wordt altijd vragend gekeken of er misschien niet nog iets komt.

Ik voer 1 keer per dag, omdat hij dan ook voldaan is. Anders bleef hij zo hongerig.
#2417116
Senna, onze kruising witte herder/husky eet normaal 700 gram per dag in 1x. Maar soms hebben ze een vastendag en krijgen ze de volgende dag dubbel. Dus 1,4 kg. Dat eet hij ook gewoon in 1x op. Net als Jamey, Jamey is een pyr herder van 12 kg. Die eet normaal 500 gram en dan dus 1 kg! in 1x. En dat voor een hondje van 12 kg. Dus zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. Bij Jamey kun je het trouwens wel echt zien als hij dubbel gegeten heeft, dan is zijn buikje breder dan zijn borstkas. Maar dan gaat hij lekker liggen uitbuiken en heb nooit problemen gehad of gedacht dat het hem niet lekker zat.
#2417379
Bedankt voor alle reacties!
Ik denk dat ik dan maar langzaam toe ga naar 1x per dag eten. Ze kijkt me gedurende de dag inderdaad vaak aan: krijg ik nog wat? Of als ik de keuken inga, denkt ze standaard dat het voor haar is.

Ergens heb ik ook eens in een topic gelezen dat je juist galspugers (gebeurt soms als ze denkt dat ze eten krijgt en het gebeurt niet) liefst 1x per dag eten moet geven, maar waarom is dat ook alweer? Want dan zou ik juist met haar naar 1x per dag moeten gaan.

@ Nicolette, ik geef Sita wel altijd eten na de wandeling dus wat dat betreft moet het ook wel lukken. Maar wat versta je dan onder een groot hondenras? Jouw hond is ook niet klein, kan je vlgs mij ook onder een groot ras scharen toch?
@ TMG1961 (theo geloof ik?) hoeveel krijgt Pixie dan 's ochtends als ze 's avonds bijna een kilo krijgt?
#2417424
C. Welke dieren krijgen een maagdilatatie of -torsie?
Met name grotere hondenrassen, zoals de Duitse dog, Berner Sennen of Duitse herder, zijn gevoelig voor een maagdilatatie of –torsie.
Risico vormt het eten van een behoorlijke hoeveelheid voedsel dat na de maaltijd kan gaan zwellen door opname van water, zoals alle droge hondenbrokken.
Gasvorming zal dan met name ontstaan door beweging, bijvoorbeeld uitlaten of spelen na de maaltijd. Indien een hond eenmaal een maagdilatatie gehad heeft, is de kans groot dat dit nog een keer kan gebeuren.

Vond dit stukje op internet. Sommige grote rassen hebben meer aanleg voor een maagkanteling, kan ook zijn dat het meer met brokken voorkomt. Honden gaan na het eten van brokken flink drinken en de droge brokken zetten dan enorm uit.

Heb een vizsla en ben zelf niet bang voor een maagkanteling, maar laat hem na het eten nooit rennen etc. Hij gaat lekker slapen. Verder vraagt hij overdag nooit om eten en pas om 19.30 gaat zijn eetalarm af, dan heeft hij ook echt honger. Ik heb geen vastendag, omdat je bij hem al na 1 dag minder eten de ribben kan tellen. Kan de verloren hoeveelheid niet de volgende dag geven, dat wordt 3 kg en dat kan hij echt niet op. Dat dan verdelen over de dag wil ik ook niet, omdat als hij altijd super actief is buiten.

Gr. Nicolette
#2417565
nicolette schreef: C. Welke dieren krijgen een maagdilatatie of -torsie?
Met name grotere hondenrassen, zoals de Duitse dog, Berner Sennen of Duitse herder, zijn gevoelig voor een maagdilatatie of ?torsie.
Risico vormt het eten van een behoorlijke hoeveelheid voedsel dat na de maaltijd kan gaan zwellen door opname van water, zoals alle droge hondenbrokken.
Gasvorming zal dan met name ontstaan door beweging, bijvoorbeeld uitlaten of spelen na de maaltijd. Indien een hond eenmaal een maagdilatatie gehad heeft, is de kans groot dat dit nog een keer kan gebeuren.

Vond dit stukje op internet. Sommige grote rassen hebben meer aanleg voor een maagkanteling, kan ook zijn dat het meer met brokken voorkomt. Honden gaan na het eten van brokken flink drinken en de droge brokken zetten dan enorm uit.

Heb een vizsla en ben zelf niet bang voor een maagkanteling, maar laat hem na het eten nooit rennen etc. Hij gaat lekker slapen. Verder vraagt hij overdag nooit om eten en pas om 19.30 gaat zijn eetalarm af, dan heeft hij ook echt honger. Ik heb geen vastendag, omdat je bij hem al na 1 dag minder eten de ribben kan tellen. Kan de verloren hoeveelheid niet de volgende dag geven, dat wordt 3 kg en dat kan hij echt niet op. Dat dan verdelen over de dag wil ik ook niet, omdat als hij altijd super actief is buiten.

Gr. Nicolette
Maar dit is wat men DENKT dat een maagtorsie veroorzaakt. Ze weten het nl nog steeds niet precies. Er zijn ook honden die met 3 brokjes in hun maag een maagtorsie krijgen of zelfs met een lege maag. Het kan trouwens wel erfelijk zijn maar hoeft niet.  En er zijn idd rassen die sneller een torsie hebben. Maar dat hoeft dan weer niet te betekenen dat jouw hond het krijgt.
Mijn vader is wel eens met onze dh gaan hardlopen toen hij net zijn (toen nog) brokken op had. Half uur gelopen, niks aan de hand. Poeh wat was ik kwaad, maar die was blijkbaar, ondanks dat het een duitse herder was, geen aanleg voor een torsie.
#2417671
Lastig te bepalen dus of het door veel eten komt of beweging. Nah ja, Sita krijgt eten na de wandeling dus wat dat betreft doe ik er alles aan wat je kan doen. Erfelijkheid is niet te beinvloeden helaas!! Bij mij in de buurt heeft laatst een weimaraner een maagkanteling gehad en die is duidelijk kleiner dan mijn hond. En zij liep gewoon aan de riem, dus niets gek bewegen. Niets van te zeggen dus.

Weet iemand hoe dat zit met het galspugen toevallig?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door