Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wieke
#2413
Hoi,

Over vier weken is het zover, komt mijn pup.
Ik heb voor de zekerheid tegen die tijd kant en klaar vers voeding in huis, maar wil t.z.t .wel zelf gaan produceren.
Even aan de kenners daarom de volgende vraag, reken ik zo goed?

Als volwassen hond is het ideaal gewicht 14 kilo
Ik ga uit van 3% van ideaal gewicht, is 420 gram per dag.
Dit splits ik in 60% RMB
40% gf-mix
Daarbij de nodige suplementen
Dit totaal verdeel ik over 4 voedingen(zolang als nodig is) per dag
Afhankelijk van de groei pas ik dit schema aan.
Pfoeh, voor een onzekere Truus als ik, is dit een hele som, maar doe ik het zo goed??

(ik ben ook lid van Barf- en Arf lijst, dus ik heb wel een idee wat ik erin moet/kan proppen, maar even voor de verhoudingen).

Groetjes Wieke
Door Miranda
#2414
Heee lotgenootje ;D
Hier ook nog zo'n onzekere miep hoor... wat onze pup Duncan aangaat. Ook hier wordt veel gelezen op het gebied van pup en barf.

Ik dacht (en ik hoop dat als ik het verkeerd zeg iemand me corrigeerd) dat ik gelezen heb dat je voor een pup in het begin 8 tot 10% van het huidige puppen gewicht moest nemen en daarvan dus weer 60% RMB 15% groente 5% fruitmix en 10% orgaanvlees. En dat dan weer verdelen over 4 maaltijden per dag.

En dat dit dan geleidelijk weer omgerekend moet worden aan 2 a 3% van het volwassen gewicht en dan weer die berekening van 60% RMB 15% groente 5% fruitmix en 10% orgaanvlees en dan verdeeld over 3 a 2 maaltijden per dag..... ik dacht dat de omschakeling van 8 tot 10% van het pup gewicht naar 2 tot 3% van het volwassengewicht gedaan werd ze ongeveer 4 maanden waren.
Door Lizzy
#2415
Ik heb het boek "Grow Your Pups with Bones" van Ian B er even bij gepakt en dit staat op bld 390:

Een samenvatting van de puppen-voeding:

-Pups moeten een voeding krijgen, gebaseerd op rauwe vleesbotten - ongeveer 60%

-Pups moeten een voeding krijgen, gebaseerd op rauwe, gepureerde groente - ongeveer 30%

-Pups hebben wat orgaanvlees in hun dieet nodig - ongeveer 5%-10%

-Pups moeten een beetje hongerig gehouden worden, maakt niet uit welk ras.

-Pups mogen nooit te dik worden.

-Pups moeten langzaam groeien.

-Pups mogen niet groeien op hun maximale groei-snelheid.

-Pups hebben geen extra calcium nodig als zijn genoeg rauwe vlees/botten eten.

-Pups hebben geen bewerkte voeding nodig.

-Pups hebben geen gekookte granen nodig - een klein beetje graan is OK.

Nou, dan staat er nog een heel stuk geschreven over hoeveel je een pup moet voeren. Willen jullie dat ik dat ook overneem uit het boek? Geen probleem hoor, maar aangezien het 1 vette pagina is, vraag ik het liever eerst voordat ik het neertyp ;D
Door André
#2416
Een beetje bang ben ik wel voor diegene die niet helemaal weten hoe en of wat.

Speciaal de verhoudig CA/P


Let op dit is gemeende oprechte "kritiek"
Door wieke
#2417
Heee lotgenootje  ;D
Hier ook nog zo'n onzekere miep hoor... wat onze pup Duncan aangaat. Ook hier wordt veel gelezen op het gebied van pup en barf.

Ik dacht (en ik hoop dat als ik het verkeerd zeg iemand me corrigeerd) dat ik gelezen heb dat je voor een pup in het begin 8 tot 10% van het huidige puppen gewicht moest nemen en daarvan dus weer 60% RMB 15% groente 5% fruitmix en 10% orgaanvlees. En dat dan weer verdelen over 4 maaltijden per dag.

En dat dit dan geleidelijk weer omgerekend moet worden aan 2 a 3% van het volwassen gewicht en dan weer die berekening van 60% RMB 15% groente 5% fruitmix en 10% orgaanvlees en dan verdeeld over 3 a 2 maaltijden per dag..... ik dacht dat de omschakeling van 8 tot 10% van het pup gewicht naar 2 tot 3% van het volwassengewicht gedaan werd ze ongeveer 4 maanden waren.

aha, met GF mix, bedoel ik ook inclusief orgaan vlees(tja, niet zo heel duidelijk hè?)

Maar 2-3 procent van volwassen gewicht komt volgens mij aardig overeen met 8-10 procent van puppen gewicht, zitten we toch ongeveer hetzelfde te denken.

Ik besef ook dat ik moet kijken hoe het gaat, word de hond te dik, minder, gaat het goed, is het goed, en wordt hij te mager, zal hij meer nodig hebben.

Het zal ook liggen aan de inspanning, het verbruik van de energie(zal hoog liggen binnen ons gezin!)

Heerlijk, dat ik niet de enige onzekere Miep ben

Groetjes Wieke
Door wieke
#2418
Ik heb het boek "Grow Your Pups with Bones" van Ian B er even bij gepakt en dit staat op bld 390:

Een samenvatting van de puppen-voeding:

-Pups moeten een voeding krijgen, gebaseerd op rauwe vleesbotten - ongeveer 60%

-Pups moeten een voeding krijgen, gebaseerd op rauwe, gepureerde groente - ongeveer 30%

-Pups hebben wat orgaanvlees in hun dieet nodig - ongeveer 5%-10%

-Pups moeten een beetje hongerig gehouden worden, maakt niet uit welk ras.

-Pups mogen nooit te dik worden.

-Pups moeten langzaam groeien.

-Pups mogen niet groeien op hun maximale groei-snelheid.

-Pups hebben geen extra calcium nodig als zijn genoeg rauwe vlees/botten eten.

-Pups hebben geen bewerkte voeding nodig.

-Pups hebben geen gekookte granen nodig - een klein beetje graan is OK.

Nou, dan staat er nog een heel stuk geschreven over hoeveel je een pup moet voeren. Willen jullie dat ik dat ook overneem uit het boek? Geen probleem hoor, maar aangezien het 1 vette pagina is, vraag ik het liever eerst voordat ik het neertyp ;D

Heel lullige vraag misschien, maar ik beheers de engelse taal niet goed genoeg om daar een pup mee groot te brengen!

Met name hoeveel procent van het lichaamsgewicht vind ik heel belangrijk, en welk lichaamsgewicht, uitgaande van de pup of de volwassen hond?

Dus als je zin en tijd hebt...................
Ik lees mee.......(en als ik andere er niet mee verveel!)

Wieke
Door wieke
#2419
Een beetje bang ben ik wel voor diegene die niet helemaal weten hoe en of wat.

Speciaal de verhoudig CA/P


Let op dit is gemeende oprechte "kritiek"
En daar sta ik dus helemaal open voor, vandaar mijn voorraad kant en klaar voer, in de diepvries.
De pups zijn nu 4 weken, en ik ben al een half jaar aan het lezen, omdat ik ook twijfel of ik kundig genoeg ben om mijn pup de goede voeding te geven, tenslotte moeten we nog een lange weg gaan samen(hoop ik), en een pup kan niet voor zichzelf zorgen , dus moet ik dat doen!

Ik vind het ook zeer jammer dat de info met name in het engels te lezen is, en niet in het nederlands, de materie is te belangrijk voor mij om het in het engels te doen, die taal beheers ik niet genoeg in vaktermen waar ik niets van weet.
Dan ga ik liever op safe met versvlees, kant en klaar, maar ik wil heel graag over op zelf maken, dus moet ik op zoek naar info en bevestiging.

Dus, kom maar op, ik sta er echt open voor!!
Door Lizzy
#2420
Hoi Wieke, ik reageer even op het bericht boven de reactie op die aan Andre. Ik ga een stukje overnemen uit het boek van IB over hoeveel moet de pup eten, OK?

Er zijn diverse manieren om te bepalen hoeveel de pup moet eten. Een daarvan is maaltijd/hoeveelheid voer restrictie:

Geef je pup iedere 10% van zijn gewicht in voedsel. Hoe doe je dat? Weeg je pup. Stel, jouw pup weegt 5 kg. Op dagelijkse basis geef je de pup 10% van dit gewicht, is 500 gram. Het basis voedsel van de pup moet voor 60% uit RMB's bestaan (voor de pup is dit in het begin vooral kippenvleugels en kippennekken - deze zijn zacht en niet te groot) en voor 40% uit de "pattie-mix". Om het makkelijk te maken, je geeft dan 250 gram kippenvleugels en 250 "pattie-mix".

Afhankelijk van de leeftijd van de pup, wordt dit in 2 of 3 maaltijden gegeven. Voor de meeste pups is 3 maal per dag een maaltijd OK, maar voor zeer jonge pups, kun je ook vier maal per dag voeren.

Geef dit enkele dagen. Wanneer de pup niet meer dan dit kan eten, dan heb je de maximale voedsel inname bereikt. Dus, geef daarna 1/3 minder voedsel. Dat betekent 1/3 minder vleugels en 1/3 minder "patties".

Wanneer de pup nog steeds honger heeft wanneer hij 10% van zijn gewicht eet, geef dan elke dag een klein beetje meer voedsel totdat de pup niet meer dan dat kan eten. Nu heb je de maximale voedsel inname bereikt. Ga nu terug naar 2/3 van deze maximale hoeveelheid.

Voorbeeld:
Stel, je pup weegt 10 kg en de maximale voedsel inname was 13 ons (of 1.3 kg) per dag. Dat betekent dat de pup 13% van zijn gewicht aan voedsel eet. De pup hoeft maar 2/3 van te eten en dat is 8.7%. Wanneer je de som maakt van 8.7% van de 10 kg lichaamsgewicht, dan kom je uit op 870 gram of 0.87 kg. Je kunt het cijfer van 8.7% gebruiken hoeveel je je pup moet geven terwijl het groeit. Daarvoor moet je je pup 1 maal per week wegen en hem dus 8.7% van zijn lichaamsgewicht aan voeding geven.

Nou, Ian schrijft verder dat dit de helft van het programma is. De andere helft is dat je naar je pup moet kijken. Wanneer je ziet dat je pup hartstikke dun wordt, dan geef je hem waarschijnlijk niet voldoende te eten. Of, je geeft teveel groentes en niet voldoende RMB's. Wat moet je doen? Meer gaan voeren. MAAR, je moet geleidelijk meer voeding gaan geven (niet in 1 keer meer voedsel). Je gaat geleidelijk meer geven tot dat je de maximale hoeveelheid voedsel geeft. Als je de maximale hoeveelheid bereikt hebt, dan ga je 1/4 of 1/5 terug in hoeveelheid voedsel. Tegelijkertijd ga je de pup iets meer RMB's geven. Ga niet minder groente voeren.

Wat je ook kunt doen (wanneer je pup dus te dun wordt) is dat je geleidelijk aan iets meer voeding gaat geven totdat hij er beter uit ziet. Houd de pup goed in de gaten. Blijf hem wegen. Houd gewicht en hoeveelheid voedsel bij. Is de pup nog steeds erg hongerig wanneer hij klaar is met eten? Of is de pup kieskeurig met zijn voer? Of zit hij zo vol dat hij niet meer kan bewegen? Als het kieskeurig is of als hij vol zit, dan is hij niet hongerig en moet je hem minder eten geven. Bijvoorkeur heeft de pup nog wat honger na het eten. De belangrijkste boodschap blijft het zelfde: wat je ook doet, wees voorzichtig. Je wilt namelijk niet dat een langzaam groeiende pup ineens een groeispurt krijgt.

Wat nou als je pup te dik is?
Wanneer je pup te snel groeit/ te dik is, geef 1/3 minder voedsel en geef minder RMB's tot een totaal van 20% van de totale hoeveelheid voedsel. Dat betekent dus: 80% van de totale voeding zijn groente-patties.

Nou, de andere methode is maaltijd TIJD restrictie. Maar, daar staat bij dat dit niet echt te doen is. Ik ga 'm dan ook niet uittikken, als je het niet erg vindt...

POEH! Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind het verdomt ingewikkeld!!! Ik heb zelf nooit een pup gebarft, dus ik vind het moeilijk om hier handen en voeten aan te geven.... Om je de waarheid te zeggen, lijkt het mij geweldig wanneer Ria hier eens naar zou willen kijken en zou willen vertellen hoe zij dit heeft gedaan. Tenslotte heeft zij onlangs een prachtig nestje boxers grootgebracht en voert zij haar puppie Blanca volgens de barf methode.

Ria, zou jij alsjeblieft willen helpen? Of andere mensen met ervaring hoe een pup te barfen? Please?!

Wieke, ben je ook al lid van de arf-mail groep? En, ik mag toch aannemen dat je ook door de fokker goed begeleid gaat worden? Jaaa, ik denk van wel hoor! Zij weten waarschijnlijk als geen ander hoe je een pup al (b)arfend groot moet brengen!

Oh, ik heb boven een paar keer "patties" genoemd. Ik zal even opschrijven wat Ian B daar mee bedoelt:

De vlees/groente pattie maken:
De helft van de pattie dient te bestaan uit gepureerde groente (ik neem aan dat je weet hoe je een groente puree moet maken??). De enige reden waarom de pattie uit meer gemalen vlees bestaat dan uit groente, is wanneer de pup zijn groente niet graag eet. Je kunt dan iets meer vlees geven, maar breng de hoeveelheid vlees zo snel mogelijk in mindering, tot 50% en minder. De helft van de pattie bestaat dus uit mager fijngemalen vlees. Dat kan zijn: kip, rund, lam, konijn, etc. Het moet wel rauw zijn. Onthoud: de hoeveelheid vlees moet 50% of minder zijn.

De volgende producten worden aan 2 kilo groente/vlees mix toegevoegd:
-Magere yoghurt, 3 rauwe eieren, 2 tot 3 dessert lepels lijnzaadolie, 1/4 van een lamslever, 1-2 tenen knoflook, 2-3 theelepels kelppoeder, vitamine B en C.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 28 mar 2003, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wieke
#2421
Wow, Lizzy, wat een verhaal zeg,en inderdaad best ingewikkelde materie. Wel lief dat je je zo enorm voor me inspant.

Natuurlijk helpt de fokker me opweg, ik krijg ook voeding mee, maar ik wil voor mezelf alles heel duidelijk hebben voordat ik hiermee doorga, dan maar liever kant en klaar, want de groei is zo belangrijk voor zijn latere leven!

Ik heb hier in ieder geval heel veel aan, bedankt hoor!

En ja, ik ben lid van Arf en Barf groep, dus de mixen, patties etc. snap ik wel, maar inderdaad het puppenverhaal vind ik heel moeilijk.

Groetjes Wieke
Door Lizzy
#2422
Hoi Wieke, heel graag gedaan. Maar, wie weet maken we het ons gewoon TE moeilijk! Ik hoop dat Ria snel kijkt naar deze vraag van jou!! Ach, met z'n alle komen we er wel hoor ;)
Door Lizzy
#2423
Ik hoop trouwens dat Andre nog terug komt op zijn Ca/P verhaal (calcium/fosfor)!
Door André
#2424
Wat ik tracht aan te geven is het volgende:

Honden die een te VEEL aan calsium binnenkrijgen
kunnen problemen krijgen met de voortgang van de groei, kunnen problemen krijgen met scheefgroei van poten rug e.d (b.v het wobbler syndroom)


Honden die een te weinig aan calcium binnenkrijgen
kunnen te snel groeien, kunnen een afwijking krijgen in de manier van bewegen en kunnen problemen ontstaan
met de sterkte van de botten.



Het gevaar van te weinig kennis is dat mensen %ueel
gezien , hun honden te weinig botten voeren dan de 60% die I Billinghurst aangeeft in zijn werkjes.


Mijn verhaal is geen kritiek , maar een gedachte goed op de vraag ; Wat als teveel of te weinig!!

M.V.G

Uw nederige dienaar
Door roger
#2425
Andre ,

Ik dacht dat een teveel aan natuurlijk calcium , dus onder de vorm van karkassen of botten gevoerd , er langs achter terug uitkwam onder de vorm van witte worst.

Ik meen eens gelezen te hebben dat de poolwolven op Ellesmere Island hun pups voornamelijk grootbrengen met poolhazen. Zij behoren tot de grootste wolvensoort.
Dus de juiste calcium /fosforverhouding zou ik in dit geval durven afleiden uit de verhouding bot tegenover de rest van zulk een haas, of zie ik dat ergens verkeerd?


Gr.
Roger.
Door André
#2426
Ik dacht dat een teveel aan natuurlijk calcium , dus onder de vorm van karkassen of botten gevoerd , er langs achter terug uitkwam onder de vorm van witte worst.



Roger,
het is denk ik zo dat een teveel als witte worst wordt uit gescheiden, maar het calcium dat al is opgenomen(absorbatie) en in een "exchangeable pool" terecht komt is een tijdelijke opslagplaats voor opname/afgifte
van/naar het bot.
Nu is het zo dat een grote hoeveelheid via de urine wordt uitgescheiden (vanuit deze exchangeable pool)
Dus een belasting voor de nieren.

BRON:Nutrition of dog and cat
Editor R.S Anderson




Ik meen eens gelezen te hebben dat de poolwolven op Ellesmere Island hun pups voornamelijk grootbrengen met poolhazen. Zij behoren tot de grootste wolvensoort.
Dus de juiste calcium /fosforverhouding zou ik in dit geval durven afleiden uit de verhouding bot tegenover de rest van zulk een haas, of zie ik dat ergens verkeerd?

Dat is inderdaad ook mijn vraag betreffende de 60 %
die door Billinhurst wordt gegeven.

Tevens is mijn opmerking PUUR bedoeld om mijn bezorgheid uit te spreken over degene die TEVEEL eiwitten t.o.v botten geven.


Om een voorbeeld te geven;

bevatten kipkarkassen genoeg of hetzelfde als b.v schouderbladen oid.
karkassen bevatten deze niet meer kraakbeen als calcium?

M.V.G

André
Door roger
#2427
Hoi Andre,

Ik heb mijn twijfels over de hoeveelheid die Billinghurst aangeeft.
Die twijfels zijn gebaseerd op hetgeen ik ervaar.
Als botten voer ik momenteel parelhoenkarkas, kipkarkas, konijnkarkas met kop, kalkoennekken en ik heb ook nog wat hazekarkas en reekarkas.
Dat word allemaal heel gretig gegeten, behalve van het reekarkas, daar worden de dragende botten gekraakt, die splinteren erg , en die hieruiit word alleen het merg uitgelikt.
zachte kalfsribbeen worden wel kompleet gegeten.
Runderribben die worden alleen aan de uiteinden wat afgeknaagd, schouderbladeren van runderen blijven bijna onaangeroerd en geitekoppen die worden wel opgepeuzeld op het kaaksbeen na.
Wat mijn honden betreft komt dat dus ongeveer overeen met hetgeen Lonsdale schrijft :" rabbit completely eaten , bones from young animals are mostly eaten, the exeption being the larger bones. Bones from a larger animal are generally chewed on the end."

Dus ik denk wel dat de kleinere prooidieren , die compleet gegeten worden wel de calcium leveranciers zijn.

Als dat ook zo is, dan is de 50/50 verhouding calcium /fosfor verhouding die Billinghurst vooropsteld niet echt correct denk ik.

Weet je, ik probeer zo kort mogelijk de werkwijze van Juliette de Bairacly te volgen, maar die geeft niet echt richtlijnen ivm hoeveelheden.
Ik heb haar een mailtje gestuurd wat zij denkt over die verhouding 50/50 van Billinghurst.
Ben uiteraard benieuwd of en wat ze gaat antwoorden.

Nog één heel eigenaardige opmerking van een da. homeopaat van wie we onlangs een lezing hebben gehoord , iemand die categoriek tegen brok is:
"Botten en karkassen in de voeding mag en kan maar is geen must "
Volgens hem kan een hond uit nog andere bronnen calcium recupereren.
Wat dit laatste betreft , ik citeer hem hier enkel, ik deel zijn mening terzake "nog" niet.
Anderzijds ken ik iemand met een swh die twee jaar en enkele maanden oud is en die volledig via het schema van die da. word gevoerd.

Gr.
Roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door