Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door bulutmar
#2412952
Ik heb een ex-straat katertje van 8 maanden geadopteerd dat bij een sterilisatie-actie opgevangen is omdat zijn ene oog verwijderd moest worden. ;)
Omdat zijn lymfeklieren opgezet waren ben ik tweemaal naar een dierenarts gegaan. De eerste dacht aan auto-immuunziekte en wilde geen antibiotica geven. De tweede sloot , na bloedtest, leukemie en kattenaids uit en heeft een breed spectrum antibiotica gegeven.
We zijn net twee dagen met kuur bezig.

Wie heeft er voor ons tips om de weerstand van deze jonge kater te verhogen zodat hij de weerstandverlagende stress van afgelopen tijd en de daardoor blijkbaar sluimerende 'aandoening' te boven kan komen. :o
Hij hoest een enkele keer. Heeft wel eens wat uitvloeiing uit zijn neus en is voor de zekerheid wegens vieze oren al aantal maal tegen oormijt behandeld (waren tot twee keer toe niet te zien).
Het beestje is ontzettend tierig, eet goed, zit zo te zien 'lekker in zijn vel.'
:D
Door Limpy
#2413292
Weet je ook waarom zn oog verwijderd is? Had dat iets met zn lymfeklier van doen of de vieze ogen/neusuitvloeiing van doen?
En waarop is zn bloed allemaal getest?
Probiotica zou zn weerstand kunnen opkrikken.
Helaas kan ik je niet met bepaalde merken helpen daar ik het zelf nog nooit gebruikt heb voor mijn katsels.
Door bulutmar
#2413547
Toen hij gevangen werd was zijn oog zo ontstoken dat deze niet meer te redden viel en is verwijderd. Voorts heeft hij nu wat last van gingivitis/ontstoken tandvlees.  8)
Hij heeft soms nog een vieze neusopening aan zijn verwijderde oog en de DA zei dat er misschien een restant traanbuis zat.
Maar hij oogt totaal niet ziek, is juist enorm tierig. :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2413640
Zal hij toch niesziekte gehad hebben. En waarschijnlijk vrij ernstig. Dat is de meest voor de hand liggen de verklaring ivm dat oogje en de rest van de klachten.
Ik zou de AB kuur afmaken (altijd afmaken) maar erna niet meer laten aansmeren.  Tenzij hij last heeft van snot en erg hoest, maar niet voor een enkele nies of wat traanvocht. Het kan goed zijn dat hij die lichte niesklachten blijft behouden en dat ze al dan niet op en af gaan.

Voor de weerstand wordt nogal eens L-lysine gegeven.  Werkt vrij goed bij nies, naar het schijnt. Ik heb er zelf geen ervaring mee en kan je ook niet zeggen waar je dat kan krijgen.  :-\
Door Too
#2414789
Ach .. fijn dattie nou een eigen huis heeft!

L-lysine heeft veel effect op nies wanneer t een herpes-nies is [er zijn helaas meerder varianten]
Je koopt t 'gewoon' bij de reform winkel of via i-net
Zelf zou ik ws eerst inzetten op lekker, gevarieerd en gezond eten en bv een kuurtje echinacea [te koop bij diezelfde winkel] voor de weerstand
zoals je ws wel weet steekt nies sneller de kop op wanneer weerstand laag is [net als een koortslip bij mensen]

Probiotica zou je kunnen geven om de 'vernietigende kracht' van de anti biotica te boven te komen
Door hamada
#2416000
Toen jaren geleden onze Prince zijn oog kwijtraakte (was ook een vieze ontstoken bende door verwaarloosde entropion bij de vorige eigenaar >:( ) bleef hij ook erg veel slijm uit zijn neus houden maar ook bleef er troep uit zijn oogholte komen  :-[ Diverse AB-kuren hadden geen blijvend effect. Steeds weer begon het te ontsteken. Onze dierenarts dacht dat de ontsteking zo hardnekkig was omdat het oog echt zelfzaam vies en smerig kapot was toen het geopereerd was.
Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Tannetje Koning (Hitam) en het wonder gebeurde: met chinese kruidentinctuur is Prince in twee weken van zijn oogontsteking af geraakt  :biggrin2:

Dus mocht na langere tijd de AB niet aanslaan, dan zou ik zeker ook het alternatieve pad gaan opzoeken. Bij ons waren we ongeveer 8 maanden aan het aanmodderen met AB zonder resultaat.
Naast de AB hebben we ook giga hoeveelheden probiotica in zijn eten gegeven, volgens mij van Solgar. Volgens mij iets van 1 tot 2 capsules per dag, omdat zijn darmen ook van slag waren. Met probiotica was hij er ook in een paar dagen veel beter aan toe.

Succes met jullie kat.
Door bulutmar
#2416386
Bedankt voor jullie tips. Daar ga ik wat mee doen.

Het katje woog 3.7 kg en wat ik graag wil weten is de hoeveelheden die jullie dan geven. ....
Ik heb al heel wat 'aangedokterd ' bij mijn paard en honden, maar blijkbaar erg groen m.b.t. katten.

Hij krijgt afwisselend rauw voer, diverse diersoorten. En als exstraatkat heb je dus geen problemen met eten ;) Het enige is dat hij niet stopt met eten.....maar dat lijkt me logisch, dus daar ben ik dan voor. :o
Verder voor wat tandsteen krijgt  hij af en toe extra grote brokken en masseer ik zijn tandvlees (vanaf de buitenkant kaak).
Omdat a l l e lymfeklieren vergroot zijn en het niet evident is waar dit op duidt, is er tot breed spectrum anti-biotica besloten. Tot op heden geen slinking van lymfeklieren echter.
Haar advies was ook om te kijken als zijn weerstand vergroot was, wat er dan nog van de klachten zou overblijven.
Vandaar dat ik deze vraag hier op dit forum geplaatst heb.
Dus hartelijk dank allemaal voor het meedenken en de verschillende adviezen. :biggrin2:
Door fem fatale
#2416492
Brokken helpen echt niet beter tegen tandsteen dan dat prooi doet, maar helpen absoluut niet om zijn weerstand te verhogen, dus daar zou ik mee stoppen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2416554
Op 8 maanden mogen ze nog vrij veel eten.
Hou gewoon in het oog dat hij niet te dik wordt. Dus schrijf goed op hoeveel hij eet en als hij te dik begint te worden doe je daar wat vanaf en houdt dat aan.  Daarna ook gewoon op het oog de hoeveelheid aanpassen. 

Ik zou ook geen brokken geven tegen tandsteen.  Toen ik nog brok voerde gaf ik net stukken vlees om de tandsteen tegen te gaan. Werkte prima. En toen merkte ik dat enkel vlees ook mogelijk was  ::)
Als hij op kvv last heeft van tandsteen zou ik een vleesbotje geven tussendoor en wat grotere stukken spiervlees.  Af en toe een kuikentje is ook leuk natuurlijk.  Beter dan dat kan je echt niet hebben tegen tandsteen.
Door bulutmar
#2421401
hamada schreef: Toen jaren geleden onze Prince zijn oog kwijtraakte (was ook een vieze ontstoken bende door verwaarloosde entropion bij de vorige eigenaar >:( ) bleef hij ook erg veel slijm uit zijn neus houden maar ook bleef er troep uit zijn oogholte komen  :-[ Diverse AB-kuren hadden geen blijvend effect. Steeds weer begon het te ontsteken. Onze dierenarts dacht dat de ontsteking zo hardnekkig was omdat het oog echt zelfzaam vies en smerig kapot was toen het geopereerd was.
Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Tannetje Koning (Hitam) en het wonder gebeurde: met chinese kruidentinctuur is Prince in twee weken van zijn oogontsteking af geraakt  :biggrin2:

Dus mocht na langere tijd de AB niet aanslaan, dan zou ik zeker ook het alternatieve pad gaan opzoeken. Bij ons waren we ongeveer 8 maanden aan het aanmodderen met AB zonder resultaat.
Naast de AB hebben we ook giga hoeveelheden probiotica in zijn eten gegeven, volgens mij van Solgar. Volgens mij iets van 1 tot 2 capsules per dag, omdat zijn darmen ook van slag waren. Met probiotica was hij er ook in een paar dagen veel beter aan toe.

Succes met jullie kat.
Ik heb goeie ervaringen met chinese kruiden(kuren). Bij mezelf dan. Toen ik eens heel hard van een paard viel raakte ik maar niet van mijn duizelingen af/ kwamen steeds terug. En bij de medicijnen van mijn huisarts viel ik permanent in slaap. :-[  Ben toen in Haarlem bij een Chinese arts naar binnen gestapt, vulde een vragenlijst in en werd onderzocht. Kreeg toe een heeeeeeeeeeel bitter combi van ik weet niet wat, om er thee van te maken, een aantal maal gebruikt, nooit meer last gehad ;-)) :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door