Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mona
#2415779
Hoi allemaal,

ik heb een vraagje.
ik heb mijn beide honden nu ongeveer 7 weken op barf.
over 4 weken gaan ze voor een dag of 10 naar de hondenhut.
dit is een opvang waar ze niet in kooien zitten en die het geen probleem vind om barf te voeren.

maar ik ben er zelf niet bij en wil het dus zo risicoloos maken als mogelijk zonder over te gaan op kvv.
welke vleesbotproducten zouden jullie aanraden?
ik dacht zelf aan eendenekken maar misschien is dat te eenzijdig?
graag jullie mening in deze.

alvast bedankt

Mona
Door Lizzy
#2415784
Kippennek, eendennek, kwartelkwarkas, parelhoenkarkas. En desnoods, als je dat ook eng vindt, alleen het vleesbot even malen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2415787
Voor 10 dagen durf ik mijn katten zelfs aardig incompleet te voeren (bv alleen of primair spiervlees). Maar Ot en Sien zijn ruim volwassen en barfen ook al een stuk langer.

Ik zou kiezen voor zachte en niet te ingewikkelde botten. Voor mijn katten zijn eendennekken behoorlijk stevig, maar menig hond is een stuk groter dan een hond.
Dus als ze eendennekken goed wegknagen en goed verteren, zou ik daarvoor gaan. Kippennekken en -karkassen zijn ook niet hard en kwartelkarkassen ook niet. Konijnkarkas geeft meestal ook geen problemen qua vertering en hardheid.

Ik denk dat het wel handig is genoeg instructies mee te geven, bv op papier (makkelijker later nog eens na te lezen). Dus bijblijven met eten, jouw honden geen toegang laten hebben tot brok, etc.
Handige pakketjes per dag en goed geëtiketeerd maakt het alleen maar makkelijker en overzichtelijker voor de oppas.
Door mona
#2415790
Lizzy schreef: Kippennek, eendennek, kwartelkwarkas, parelhoenkarkas. En desnoods, als je dat ook eng vindt, alleen het vleesbot even malen.
Hoi Lizzy,

bedankt voor je snelle bericht.
ze verteren en eten thuis alles wel goed ze eten zelfs al lamsribben ( zachte).
maar daar zit ik natuurlijk bij als ze aan het eten zijn.

ik heb nog nooit kwartel en parelhoen gegeven dus denk dat ik maar even ga kijken of kukeleku dit heeft.
kip wilde ik bij de jongste nog even mee wachten waarbij dat misschien onzin is omdat ik al meer dan 6 weken geen kip meer voer en ze nog steeds met vlagen rode geiiriteerde voetjes heeft met jeuk.
ik ben daarvoor ook al begonnen met puur jeuk en puur drainage.

ook wil ik als het niet beter wordt na mijn vakantie een afspraak proberen te maken bij Tanneke.
maar is wel een stukje rijden vanuit delft. en wordt voor mij de eerste keer dat ik dan niet naar een regulier dierenarts ga.

maar goed eendenek , kwartel en parelhoen gaat het dan worden voor 10 dagen denk ik.

gr
Mona
Door mona
#2415792
koekje schreef: Ik denk dat het wel handig is genoeg instructies mee te geven, bv op papier (makkelijker later nog eens na te lezen). Dus bijblijven met eten, jouw honden geen toegang laten hebben tot brok, etc.
Handige pakketjes per dag en goed geëtiketeerd maakt het alleen maar makkelijker en overzichtelijker voor de oppas.
hoi koekie,

dank je voor je bericht.
het is een redelijk groot pension en inderdaad goede labeling en en pakketjes is een must met 2 honden.
ze geeft honden met vers apart te eten en dus denk ik niet dat ze echt in de buurt van brokjes komen. :)

ik ben echt benieuwd het is voor mij de eerste keer dat ik de honden in een soort van pension laat en deze leek me de beste omdat ze geen kennels hebben een terrein van +/- 3 hectare en de honden gewoon binnen in de villa slapen.
het is wel een eindje rijden maar dat maakt niet uit.
Door Lizzy
#2415793
mona schreef: Hoi Lizzy,

bedankt voor je snelle bericht.
ze verteren en eten thuis alles wel goed ze eten zelfs al lamsribben ( zachte).
maar daar zit ik natuurlijk bij als ze aan het eten zijn.

ik heb nog nooit kwartel en parelhoen gegeven dus denk dat ik maar even ga kijken of kukeleku dit heeft.
kip wilde ik bij de jongste nog even mee wachten waarbij dat misschien onzin is omdat ik al meer dan 6 weken geen kip meer voer en ze nog steeds met vlagen rode geiiriteerde voetjes heeft met jeuk.
ik ben daarvoor ook al begonnen met puur jeuk en puur drainage.

ook wil ik als het niet beter wordt na mijn vakantie een afspraak proberen te maken bij Tanneke.
maar is wel een stukje rijden vanuit delft. en wordt voor mij de eerste keer dat ik dan niet naar een regulier dierenarts ga.

maar goed eendenek , kwartel en parelhoen gaat het dan worden voor 10 dagen denk ik.

gr
Mona
Kukeleku en parelhoen..... :-X. Ik zou het niet eens proberen. Dan maar alleen eendennek en als je terug komt van vakantie weer op je eigen menu zetten.
Door henneke
#2415795
Mona doe voor 10 dagen nou niet te moeilijk he ? ( behalve als je een hond in de groei hebt  , die heeft wel gewoon een uitgebalanceerd dieet nodig ) 10 dagen wat minder afwisseling is echt geen ramp haar dus als je kipkarkassen en enden nekken hebt liggen en dat ook nog aanvult met spiervlees van andere diersoorten dan is dan keurig voor een vakantie hoor  ;)
Door mona
#2415802
Lizzy schreef: Kukeleku en parelhoen..... :-X. Ik zou het niet eens proberen. Dan maar alleen eendennek en als je terug komt van vakantie weer op je eigen menu zetten.
ow ok ik begrijp uit je reactie dat die niet goed is.
ik heb er nog nooit besteld maar ga ik dan dus ook niet doen.
ik haal meestal mijn kleine hoeveelheden bij slagerij west of richard versvlees.

en ik probeer de lijntjes hier.
maar ga ik even verder zoeken.

@ Henneke,
ik heb geen honden in de groei meer ( alleen moet de jongste nog wel uitzwaren).
ik ga dus idd even kijken of ik er makkeljik aan kan komen anders wordt het idd wat eenzijdig vleesbot.
Door ChantalKrijn
#2415805
Hier gaan ze naar mijn ouders, en ze krijgen voor die 2 weken kvv.
Mijn ouders zijn schatten hoor, maar toch vertrouw ik het niet mocht er een stukje in hun keel blijven hangen.
Door mona
#2415821
ChantalKrijn schreef: Hier gaan ze naar mijn ouders, en ze krijgen voor die 2 weken kvv.
Mijn ouders zijn schatten hoor, maar toch vertrouw ik het niet mocht er een stukje in hun keel blijven hangen.
ja snap ik , maar als ik mijn jongste op kvv overzet heeft ze echt de hele dag honger.
het is al zo'n hongerlap dat ik overweeg om een pensdag en een vastdag in te gaan voeren als ze wat verder zijn zodat de porties op de overige dagen wat groter kunnen.

en ik geef voor de vakantie sowieso al een groter percentage aan de jongste in verband met het vele bewegen.
ze is al net aan de magere kant en anders kun je straks ribben tellen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2416126
maar als je alleen maar " eenzijdig " (maar wel "veilig") vleesbot geeft kun je er toch veel afwisselende soorten spiervlees bij doen ?
Door mona
#2416322
lauraV schreef: maar als je alleen maar " eenzijdig " (maar wel "veilig") vleesbot geeft kun je er toch veel afwisselende soorten spiervlees bij doen ?
ja ik was van plan om kopvlees, rundvlees, paard en konijn erbij te voeren als spiervlees en als extraatje hooglander strot.
ik ga het menu nog wel bij de menu's zetten.

ik weet dat het niet heel veel zou uitmaken voor 1 a 2 weken maar omdat ik pas ruim anderhalve maand bezig ben wilde ik het toch niet te eenzijdig houden.
Door Suzanne
#2418106
Hm... wellicht ben ik te voorzichtig maar.... ik ben er zelf ALTIJD bij als de honden iets van bot /kluiven hebben. Gewoon.. uit veiligheid.
Dat zal bij een asiel / pension NIET zo zijn en uitsluitend om die reden zou ik dus niets aan bot meegeven. Omdat ik ze er niet op vertrouw dat ze erbij blijven om eventueel in te grijpen als het mis gaat.

Dan maar liever voor die periode kvv.

Nou weet ik dat een hond ook kan stikken in een Frolicje maar toch..... dit vind ik zelf net ff een stap tever gaan om barf te geven als daar geen toezicht op is. Of het dan gaat om een makkelijk bot of niet...

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2418128
En als je hond mager wordt op kvv en er honger op houdt, waarom geef je dan niet gewoon meer? Of serieus meer? Ze zal dan misschien wat dikker terugkomen, maar dat werk je er toch zo weer af?
Of ben ik daar nu te gemakkelijk in?

Alleszinds, als ikzelf weg ben en ze krijgen eten voor de gehele dag, geef ik ook kvv (zelfgemalen) en geef ik een stuk meer dan ze normaal krijgen. Gewoon omdat ik er eentje tussen heb zitten die blijft eten wanneer hij de kans krijgt,  en ik wil graag dat de rest ook nog wat te eten heeft.  Dat die ene dan wat dik wordt van zich vol te stoppen, dat neem ik er dan maar bij.  Dan staat hij de week erna op dieet.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2418362
Gemalen kipkarkas kun je ook makkelijk krijgen.
Of zo heb ik zelf ook weleens gemalen geiten- en lamsbot (50-50). Zo kun je toch een volledig zelf samengesteld menu geven, maar niet met vleesbotten in zijn geheel en dus veiliger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door