Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#2415074
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat maar, weet iemand waar de schildklier van een eend en een kip zit??
en of 't eten van kippen en eendenekken zo invloed kan hebben op de hond??

't Is ivm Berre, Hij heeft de laatste maanden gegeten als een wolf en is op bijna 5 maanden 400gr afgevallen, van 3,100 kg naar 2,600 kg, erg veel dus. Ik kom net van de DA en zaterdag laten we nuchter bloed prikken om zijn pancreas en schildklier waarden te controleren. Eind februari bleek er wat mis met zijn pancreas ( Berre is altijd een maag en darmprobleem geweest met voortduren diarree) en ben ik hem gemalen eendenekken aangevult met eendeborst (alles zonder vet) gaan geven. Hij had plots reuzehonger maar bleef gewicht verliezen. Nu is hij sinds maandag morgen in hongerstaking, zondag avond had hij één keer diarree maar verder poept hij gewone keutels. Eten doet hij dus zo goed als niks en ligt er stilletjes bij.
Nu ging ik natuurlijk googlen op een "te snel werkende schildklier" wat bij honden weinig voorkomt en las ergens iets van iemand die beweerd dat er schildklier in de eendenek zit en dus samen met de eendennek opgegeten wordt. Breng ik zelf mijn hond in gevaar??
Ik zit hier met een bonzend hart te googlen maar kan niet direckt (niet snel genoeg naar mijn zin  ;) ) iets vinden. Weet Bp raad??
#2415194
nou, als dat zo zou zijn waren mijn honden alleen nog maar graten pakken, maar wat ik wel wilden zeggen is, als hij ineens niet meer wil eten, zou het kunnen zijn dat er iets heel anders mee speelt, een bacterie of virusje, ik zou toch naar de dierenarts gaan als je het niet vertrouw, of in iedere geval temperaturen ;)
Gebruikersavatar
Door winni
#2415380
Vorig jaar kreeg ik van mijn vriendin (da assistente) een artikeltje over het eten van Barf en dat er inderdaad problemen ontstaan met het eten van de schildklieren vanuit nekken en ik denk dan ook meteen aan strotten. Maar volgens mij waren de gevolgen hiervan dat de eiwitten niet meer goed door het lichaam opgenomen werden. Maar zeker weten doe ik dat niet meer. Ik ben inderdaad radicaal gestopt met het geven van dit soort producten.
Door inni
#2415435
winni schreef: Vorig jaar kreeg ik van mijn vriendin (da assistente) een artikeltje over het eten van Barf en dat er inderdaad problemen ontstaan met het eten van de schildklieren vanuit nekken en ik denk dan ook meteen aan strotten. Maar volgens mij waren de gevolgen hiervan dat de eiwitten niet meer goed door het lichaam opgenomen werden. Maar zeker weten doe ik dat niet meer. Ik ben inderdaad radicaal gestopt met het geven van dit soort producten.
Aan een bv runderstrot zou ik nu nog kunnen aannemen dat er een scholdklier aanvast hangt maar zit die ook in een eendenek?? en waar ergens dan??

Berre eet momenteel bijna alleen nekken.
#2415467
Ik kan me niet voorstellen dat het eten van een schildklier van invloed is op de eigen schildklier. Dat is naar mijn idee hetzelfde als slimmer worden als je de hersenen van een intelligent mens op eet. Als de schildklier van de hond niet goed werkt heeft dat een andere oorzaak.
Door inni
#2415477
Lida. S schreef: Ik kan me niet voorstellen dat het eten van een schildklier van invloed is op de eigen schildklier. Dat is naar mijn idee hetzelfde als slimmer worden als je de hersenen van een intelligent mens op eet. Als de schildklier van de hond niet goed werkt heeft dat een andere oorzaak.
Maar anderzijds weet ik dat groeihormonen destijds gehaald werden uit hypofyse, en in 't geval van de pancreas( 't gaat dan wel om enzyme)  werkt 't wel zo. 
Gebruikersavatar
Door winni
#2417519
Ik heb een engels artikel gevonden hierover:
Een natuurlijke voeding veel gebruikt in Duitsland wordt vaak genoemd BARF (wedergeboren rauwe feeders, botten en rauw voedsel, biologisch passend rauw voedsel). De gedachte achter dit dieet concept is dat de hond is een carnivoor en daarom een perfecte maaltijd moet van alle delen van een dier bestaat uit met zijn vlees-, kraakbeen-, darm (met ingenomen plantaardig materiaal) en de botten. Omdat dit vaak niet haalbaar is, het basismateriaal van dit dieet komt in het algemeen uit verschillende delen van het lichaam van herkauwers (rund-, schapen, geiten, herten, enz.), inclusief hals met luchtpijp en de aanhanger schildklier. Zo is het mogelijk dat een grote hoeveelheid ruwe schildklier weefsel eindigt in het dieet. Deze schildklierhormonen worden niet vernietigd door maagzuur en kan dan worden opgenomen, vergelijkbaar met levothyroxine toegediend voor hypothyreoïdie. Verhoogde concentratie van exogeen thyroxine kan dan leiden tot klinische symptomen.
Zie http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 189.x/full

En dit vond ik op een vogelsite;
De schildklier is een hormoonklier die thyroxine produceert. Dat is een hormoon dat erg belangrijk is voor de groei van jonge dieren. Wordt er hiervan te weinig geproduceert dan wordt de groei geremd. Wordt er teveel geproduceerd dan wordt het jonge dier mager, ondanks het vele eten. De lichaamsgroei gaat dan te snel. Het is dus van groot belang dat de hoeveelheid hormonen naar het bloed precies geregeld wordt. De geslachtshormonen veroorzaken de verschillen tussen man en vrouw. Dit veroorzaakt vaak een anders gekleurd verenkleed, soms een grotere lichaamsbouw, verschil in zangcapaciteit tussen mannetjes en vrouwtjes.

Dus volgens mij hebben kippen en eenden ook een schildklier.
Laatst gewijzigd door winni op za 04 aug 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2417923
Oh, ik geloof dat wel hoor, dat eendennek en kippennek en runderstrot schildklierhormoon bevat en dit invloed heeft op de werking van de schildklier van de hond. En nee, vast niet bij allemaal, anders zouden er al veel meer honden wereldwijd met deze problemen te kampen hebben. Maar voor ons barfers lijkt dit me een reden te meer niet teveel nek/strot op het menu te zetten.

Of dat echter de oorzaak is van de problemen van jouw hond....? Dat is een heel andere vraag. Waarop ik in ieder geval het antwoord niet weet. Nu moet ik wel zeggen, bij pancreas problemen vind ik eend sowieso geen gelukkige keuze. Veel te vet. En ik zou zekerheidshalve alle nekken en strotten van het menu afhalen.

Maar ik sluit niet uit dat er daarnaast wat anders aan de hand is, dus dit behoeft duidelijk meer onderzoek, de problemen van je hond.
Door Lizzy
#2417966
Ik zeg bovenstaande overigens na het lezen van het artikel (link hierboven). Ik weet niet hoe betrouwbaar dit onderzoek is en ik heb het gevoel dat het wel erg in z'n algemeen wordt getrokken (bosjes met honden die barfen en vrijwel nooit nek eten en daar lijken ze maar weinig onderscheid tussen te maken). Maar goed, het lijkt ook niet helemaal uit de lucht gegrepen misschien.
Door inni
#2418130
Ik ben héél benieuwd naar de uitslagen van z'n bloedonderzoeken, donderdagavond zijn de eerste binnen, hopelijk komt daar al wat uit wnat vrijdagavond gaat de DA op verlof.

Eend is idd niet de magerste vleessoort (ik haal wel alle zichtbare vet weg, net als alle vliezen) maar wel 't enige wat hij op dit ogenblik verdraagd, kip is zowiezo niet goed voor hem. verder zit ik dan met de botten die hij slecht verteerd en die ik dan moet kunnen malen, nekken sla ik tot moes en maal ze twee keer.
Ik moet zodadelijk nekken gaan schoonmaken en malen, 'k ga toch nog 's goed letten op iets wat zou kunnen lijken op een schildklier van de eend. Hier vond ik enkele foto's 

partnersah.vet.cornell.edu/avian-atlas/search/lesion/424 translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... lesion/424

Ik vind 't  wel raar want ik heb nog nooit een slokdarm of luchtpijp gezien in een nek, of kijk ik nu zoooo scheef.

enfin, na de uitslagen van de twee verschilllende laboratoria en soorten bloed analyses hoop ik nu toch een fatsoenlijk beeld te krijgen van wat er daar vanbinnen allemaal scheef zit (of nog recht).
Verse pancreas heb ik in huis maar daar draait meneerke zijn kop voor om , de capsules zijn er nog niet. Hij heeft geen diarree op 't moment maar 't is altijd wel zo geweest dat hij met periodes veel meer begon te poepen en dat dat dan meestal gevolgd en/of voorafgegaan werden door enkele keren diarree of een periode van slecht eten en zich duidelijk niet goed voelen.


een uurtje later......
Net een kilootje nekken goed bekeken, daar zit nergens iets van luchtpijp of slokdarm aan en dan denk ik ook geen schildklier, dus die theorie schuif ik opzij. ;)
Laatst gewijzigd door inni op zo 05 aug 2012, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2419068
inni schreef: Ik ben héél benieuwd naar de uitslagen van z'n bloedonderzoeken, donderdagavond zijn de eerste binnen, hopelijk komt daar al wat uit wnat vrijdagavond gaat de DA op verlof.

Eend is idd niet de magerste vleessoort (ik haal wel alle zichtbare vet weg, net als alle vliezen) maar wel 't enige wat hij op dit ogenblik verdraagd, kip is zowiezo niet goed voor hem. verder zit ik dan met de botten die hij slecht verteerd en die ik dan moet kunnen malen, nekken sla ik tot moes en maal ze twee keer.
Ik moet zodadelijk nekken gaan schoonmaken en malen, 'k ga toch nog 's goed letten op iets wat zou kunnen lijken op een schildklier van de eend. Hier vond ik enkele foto's 

partnersah.vet.cornell.edu/avian-atlas/search/lesion/424 translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... lesion/424

Ik vind 't  wel raar want ik heb nog nooit een slokdarm of luchtpijp gezien in een nek, of kijk ik nu zoooo scheef.

enfin, na de uitslagen van de twee verschilllende laboratoria en soorten bloed analyses hoop ik nu toch een fatsoenlijk beeld te krijgen van wat er daar vanbinnen allemaal scheef zit (of nog recht).
Verse pancreas heb ik in huis maar daar draait meneerke zijn kop voor om , de capsules zijn er nog niet. Hij heeft geen diarree op 't moment maar 't is altijd wel zo geweest dat hij met periodes veel meer begon te poepen en dat dat dan meestal gevolgd en/of voorafgegaan werden door enkele keren diarree of een periode van slecht eten en zich duidelijk niet goed voelen.


een uurtje later......
Net een kilootje nekken goed bekeken, daar zit nergens iets van luchtpijp of slokdarm aan en dan denk ik ook geen schildklier, dus die theorie schuif ik opzij. ;)
De link die je geeft doet het niet?
Ik heb soms een luchtpijp aan een eendenek zitten (of gans of kipnek). Die zit er niet in, die zit er aan. Als hij erbij zit is hij niet te overzien. Dus meestal is hij eraf. Ik heb regelmatig kleine orgaantjes aan een eendenek zitten, en ik vraag me af of dit misschien die pancreas is??? Ik snij ze er trouwens altijd af, waarom eigenlijk, tja omdat ik niet weet wat het is en ik graag weet wat ik voer. Ze zien er zo uit:

Afbeelding

Misschien dat iemand weet wat het wel is als het niet van de pancreas is. Maar als dit wel pancreas is dan is het dus eenvoudig weg te snijden en aan de meeste nekken zit het geeneens. En dan zou dat onderzoeksverhaal dat barfers die nekken voeren een risico lopen niet kloppen.
Door Lizzy
#2419222
Persoonlijk weet ik niet of je in dit stadium al kunt zeggen "stop maar in mijn pet, dit kan naar het land der fabelen". Dat dit probleem opblazen wordt en over alle BARFers wordt uitgestort: ja, dat wel. Maar of jij een schildklier bij een kip kunt ontdekken en deze kunt verwijderen? Dat is maar zeer de vraag.....

Dit is de schildklier van de kip:

Afbeelding

The thyroid glands are located on each side of the neck, medial to the jugular vein and cranial to the origin of the subclavian and common carotid arteries:

Afbeelding

En in verschillende delen van de wereld maakt men soep van kippennekken, juist om het schildklierhormoon extracted te krijgen.

Zo ziet trouwens een pancreas van een kip eruit:

Afbeelding

Wat die twee kleine orgaantjes nou precies zijn.... Ik weet het niet. Geen van de foto's geven daar duidelijkheid over. Jammer. Want ik heb ze er ook wel eens aan zitten.

Ook hier : http://partnersah.vet.cornell.edu/avian-atlas/ heb ik niks kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Door pike
#2419275
Super dat zijn fraaie foto's! Ik zie nu dat de klieren op een heel andere plaats zitten dan dat ik dacht. Ik dacht dat ze bovenaan zaten, maar  links onder op de eerste foto zit het hart. Ze zitten dus laag. Volgens mij zie ik op die foto wel zo'n klein orgaantje boven links achter de luchtpijp vandaan komen.

Dit lijkt er wel een beetje op;, boven op de nek licht de luchtpijp met rechts daar tegenaan een van die kleine orgaantjes, de rest? lijkt vet?
Afbeelding

Ik ga maar eens proberen te ontleden........
ben ik van de straat  :D
Door inni
#2419334
[quote="Lizzy"]
Persoonlijk weet ik niet of je in dit stadium al kunt zeggen "stop maar in mijn pet, dit kan naar het land der fabelen". Dat dit probleem opblazen wordt en over alle BARFers wordt uitgestort: ja, dat wel. Maar of jij een schildklier bij een kip kunt ontdekken en deze kunt verwijderen? Dat is maar zeer de vraag.....



Ik heb geen twijfels over 't feit dat 't kan, zeker als ik lees dat 't zelfs in soep actief blijft maar ik twijfel erover dat die nekken nadat ze zijn schoongemaakt nog de oorzaak zouden zijn van het eventuele verhoogde schildklierhormonen bij Berre.

Ik ga ervan uit dat 't niet IN de nek zit maar ertegenaan, ik verwijder voor Berre, 't vet dat eraan hangt,  de vliezen rondom en 't vet dat in die gleuf zit aan ene kant, daarom ga ik er vanuit dat de schildklier weg is  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2423319
Vandaag dan een beetje huiswerk gedaan.
De theorie:

De schildklier ligt bij vogels aan de buikzijde (voorkant) van de vogel, aan de basis van de nek (hals), bij de ingang van de borstkas, deels beschermd door het borstbeen. In tegenstelling tot bij zoogdieren staat ze nooit in contact met de luchtpijp, maar in verbinding met de halsslagader en halsader. Ze bestaat uit twee delen, een linker en een rechter, en de linker ligt wat hoger (dichter bij de schedel) dan de rechter. Het is een rood-bruin orgaan, lensvormig.

Ik heb lang naar de foto zitten kijken die Lizzy geplaatst heeft, en had stellig de indruk dat de schildklier zich niet in de nek bevindt zoals wij die kopen, maar erop. dus tussen het spiervlees en het vel. Maar, niet de hele nek staat op de foto, dus misschien was hij toch wel uitgeprepareerd?

De praktijk:
Ik had de beschikking over een tweetal ganzen. Speciaal voor dit onderzoekje ter beschikking gesteld door Johanna25  O0
Een kleine Brandgans en een grote Grauwe(?) gans.
Bij de kleine brandgans had ik moeite om iets te vinden wat er op leek. Nu achteraf, bij nadere beschouwing van de gemaakte foto's, weet ik dat ik iets dieper had moeten graven. Maar, alles is zo klein en fijn, en met de beschikbare middelen die ik heb, maak je de dingen snel kapot. Het is een wirwar van "leidingen". Maar een ding was duidelijk: Niets zit in de nek, dwz in of onder het spiervlees dat om de wervels zit.

Afbeelding


De grote gans maakte het wat gemakkelijker. De wirwar was er niet minder om, maar na enig gegraaf en omlegging van de luchtpijp kreeg ik een heel mooi plaatje. En de nek zoals wij die voeren is nog niet in zicht:


Afbeelding


Naar mijn volle overtuiging eten onze honden dus geen schildklier van vogels, tenzij ze een complete prooi krijgen, of nekken compleet met alles erop en eraan. Maar, dan nog moeten ze behoorlijk laag zijn afgeknipt want zoals de foto's laten zien liggen ze dicht bij het hart. En op de foto's staat de linker, die ligt nog het hoogst (= verder bij het hart vandaan). En als het dier nog in het vel zit, zijn ze volgens mij niet zo laag af te snijden. Ik moest het borstbeen openknippen om de boel bloot te kunnen leggen.
En al zal dat kleine dingetje met het blote oog niet zo opvallen als het tussen al die onderdelen zit, en daardoor ook niet zo maar weg te snijden zijn; als je alle "ongerechtigdheden" verwijdert verwijder je daarmee ook de schildklier.

Dat hele volksstammen soep trekken van nekjes om die hormonen te extraheren, wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Ik heb er naar zitten zoeken maar helaas geen info kunnen vinden hierover. Zijn er niet ook hele volksstammen die neushoornhoorn tot poeder vermalen als middeltje tegen koorts, hallucinaties en impotentie .....

Dit hele speurwerk heeft zoals gewoonlijk weer meer vragen opgeroepen dan antwoorden gegeven, onder andere:
Ik lees op Wikipedia, dat groeihormoon zeer soortspecifiek is. Betekent dat dat het groeihormoon van een kip bij een hond niets doet? ?
Ook lees ik op Wikipedia, dat groeihormoon een groot eiwit is, dat in het darmkanaal wordt afgebroken. Dat het subcutaan moet worden toegediend (is onderhuids inspuiten). Dus ook dat zou betekenen dat orale opname niets doet? ?
Worden we met dit verhaal nou echt weer voor de gek gehouden ?

Johanna25 hartelijk bedankt voor de ganzen, ik had weer een leuk middagje in de garage :biggrin2:
(met veel opruimwerk  :-X)
Laatst gewijzigd door pike op do 09 aug 2012, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door